close
تبلیغات در اینترنت
اتیسم
loading...

گفتار درمانی

اتیسم

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

اُتیسم چیست؟

اصطلاح اتیسم به افرادی گفته می‌ شود که در آنها مجموعه ای از اختلالات رشدی وابسته به سیستم اعصاب مرکزی دیده می شود. این اختلالات مغزی توانایی فرد برای برقراری ارتباط و نحوه ارتباط وی با دیگران و پاسخهای فرد نسبت به محیط بیرون را تحت تاثیر خود قرار می دهد. فرد اتیستیک به رفتارهای تکراری یا تکرار الگوهای ذهن خود علاقمند است. دامنه و شدت اتیسم بسیار وسیع است. بعضی از این افراد می توانند در سطح بالایی با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند و گفتاری خوب و هوش قابل قبولی دارند. دسته ای دیگر آسیب شناختی و زبانی بالایی دارند و حتی برخی هرگز قادر به صحبت کردن نیستند.....

 

 

 

 

(برگرفته از کتاب همراه با اُتیسم از تشخیص تا درمان، نوشته: هما ناصح، نشر دانژه)

شهریاری بازدید : 188 شنبه 07 اسفند 1395 زمان : 11:4 نظرات ()

اتیسم: ارتباط تسهیل شده:

 ارتباط تسهیل شده روشی است که در فرد اتیستیکی که نقص زبانی دارد، توانایی ایجاد ارتباط در سطحی طبیعی یا نزدیک به طبیعی ایجاد می کند. این روش براساس این فرضیه است که اختلال حرکتی فرد مانع برقراری ارتباط در وی می شود و نداشتن مهارت های ارتباطی در این امر دخیل نیست. پایه گذار این روش یک فرد استرالیایی است که در سال 1970 برای کمک به یک فرد فلج مغزی آن را ابداع کرد. تسهیل ارتباط در این روش به این طریق است که فرد دست یا مچ یا بازو(عضوی که بتواند حرکت نماید) را روی تخته ای که دارای صفحه کلید است می گذارد. برروی این صفحه کلید، تصاویری وجود دارد و با کمک این تصاویر، بدون این که به گفتن کلمه یا عبارتی نیاز باشد، درخواست خود را نشان می دهد.

به نظر مبتکر این روش، با کمک این تکنیک، افراد اتیستیکی که ناتوانی تکلم دارند یا توان بیان ندارند، می توانند در سطحی بالاتر از گذشته ارتباط برقرار کنند. این روش در زمینه های مختلف ارتباطی در کودکان و بزرگسالان اتیستیک و از آن برای گرفتن تست هوش مورد استفاده قرار گرفت. در نتیجه فردی که در گذشته در رده عقب ماندگان ذهنی شدید قرار گرفته بود، با کمک این روش به خوبی به تست جواب داد و بهره هوشی طبیعی را نشان داد. همچنین با کمک این روش کودکان اتیستیک و عقب ماندگان ذهنی توانستند در کلاس های درسی شرکت نمایند و وظایف و تکالیف تحصیلی خود را در سطح خوبی انجام دهند.

 

(برگرفته از کتاب همراه با اُتیسم از تشخیص تا درمان، نوشته: هما ناصح، نشر دانژه)

شهریاری بازدید : 230 دوشنبه 29 آذر 1395 زمان : 11:46 نظرات ()

اتیسم: روش‌های درمانی مکمل

با وجود اینکه تشخیص و درمان زودهنگام اتیسم بهترین روش در کمک به این کودکان و درمان آنهاست برخی از والدین و محققین معتقدند که روش های درمانی مکمل دیگری نیز وجود دارند که می توانند ارتباط کودک با دنیای اطراف و سایرین را بهبود بخشیده و رفتارهای آنها را بهتر کنند. از انواع این درمان ها می توان به موسیقی درمانی هنر و حیوان درمانی اشاره کرد که می توانند به صورت فردی با کودک کار شده و یا در مراکز مخصوص به صورت جمعی کار شوند. در تمامی این روش ها افزایش قدرت ارتباط بهبود روابط اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس مشترک می باشد. همچنین این روش ها کمک می کنند تا کودک بتواند رابطه بی خطر و مفیدی را با درمانگر خود و سایرین برقرار کرده و با آنها مأنوس شود به کمک این درمان ها کودک احساس لذت کرده و همکاری خود در بیرون از جلسه درمانی را گسترش می دهد. موسیقی و هنر بخصوص می توانند در رفع مشکلات حواس پنجگانه کودک مفید باشند، زیرا توسط آنها قدرت درک، شنوایی و دیداری کودک تقویت می شود. برخی تحقیقات نیز به نقش موثر هاومیوپاتی در کاهش برخی از علائم اختلالات فرد اتیستیکی اشاره کرده اند. البته مسئله مهم در هنگام استفاده از این روشها، ارزیابی دقیق از کودک است. همچنین باید خانواده ها مطمئن شوند که برنامه درمانی توسط درمانگری که با مشکلات مبتلایان به اتیسم آشنا است تنظیم شده و هدف نهایی درمان، آموزش یک هنر و یا موزیک و یا یک رشته ورزشی نیست.

شهریاری بازدید : 311 یکشنبه 13 مرداد 1392 زمان : 11:52 نظرات ()

اتیسم: روش «داستان های اجتماعی»

این داستان ها برای آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان اتیستیک آماده شده است. ازطریق این داستان ها به کودکان آموزش داده می شود که چگونه احساسات، منظور و برنامه های دیگران را درک کنند. در این روش یک داستان براساس یک موقعیت و شرایط خاص با اطلاعات فراوان تهیه شده است که به کودک ازطریق گوش کردن به آن کمک می شود تا بفهمد چه جواب یا عکس العمل مناسبی را باید از خود نشان دهد. این داستان ها معمولا از سه جزء اصلی تشکیل می شوند:

-  اطلاعاتی درمورد افراد داستان، مکان و اجزاء آن

-  احساسات و افکار افراد داستان

-جواب ها و عکس العمل های مناسبی که باید وجود داشته باشند.

این داستان ها باید براساس نیاز کودک برای او خوانده شوند و حتماً باید از ضمیر اول شخص مفرد و در زمان حاضر استفاده کرد. این داستان ها درصورت همراهی با تصاویر و موسیقی می توانند تاثیر بیشتری بگذارند. باید داستان های فراهم شده به گونه ای باشند که نقاط ضعف کودک را تصحیح کنند برای مثال کودکی که از شرایط بخصوصی ترس دارد و یا این که در او ایجاد استرس می کند ، بهتر است داستان های مناسبی درمورد این شرایط برای او گفته شود.

 

 

(برگرفته از کتاب همراه با اُتیسم از تشخیص تا درمان، نوشته: هما ناصح، نشر دانژه)

 

شهریاری بازدید : 206 یکشنبه 13 مرداد 1392 زمان : 11:49 نظرات ()

اتیسم: روش ارتباطی جایگزینی تصویر:

یکی از متداول‌ ترین مشکلات فرد اتیستیک، آسیب در برقراری ارتباط است. درحالی که در بعضی از افراد اتیسم زبان کلامی رشد می کند، بعضی دیگر ممکن است هیچگاه قادر به حرف زدن نباشند. برای کمک به رشد زبان و یا توانایی های دیگری که به عنوان وسیله ارتباطی به کار می رود، به برنامه ریزی نیاز داریم. برای برطرف کردن این نیاز، از سیستم ارتباطی با تصویر استفاده می شود. این روش را فردی به نام Delaware ابداع نمود. این روش مخصوص کودکان فاقد گفتار و یا کودکان مبتلا به اتیسم و یا دیگر کودکانی که محدودیت گفتاری دارند، می باشد. این سیستم برمبنی متد ABA ساخته شده و به کودک آموزش می دهد که به جای گفتن یک عبارت از تصویر برای عنوان کردن مقصود خود استفاده نماید. فرد برای نشان دادن آنچه که نیاز دارد، یک عکس به مخاطب خود نشان می دهد.

استفاده از این روش در زمانی که فرد تبحر یافت به او این امکان را می دهد که با استفاده از تصاویر متوالی حتی جمله نیز بسازد. استفاده از تصاویر به تعامل با فرد مخاطب نیاز ندارد و فرد یاد می گیرد برای جلب توجه طرف مقابل خود و درخواست نیازهای خود از این روش استفاده نماید. این روش در کودکان یا بالغینی که تاکنون برای درخواست کردن پیش قدم نشده اند، به کار می رود. زیرا به این طریق کودک خود در بروز نیازهای خود پیش قدم می گردد. نکات مثبت روش PECS آنست که این روش کاملاً واضح و مشخص و بین المللی و همگانی بوده و در تمام دنیا کاربرد دارد. همچنین در این روش توسط خود کودک درخواست انجام گرفته و شما در دست های کودک تصویری را می بینید که نشان دهنده نیازهای وی می باشد. با این روش کودک می تواند با هر کسی ارتباط داشته باشد. همچنین این روش به آموزش طولانی مدت و یا ابزار گران قیمت نیاز ندارد. این روش را می توان به همه خانواده ها و درمانگران توصیه نمود.

 

 

(برگرفته از کتاب همراه با اُتیسم از تشخیص تا درمان، نوشته: هما ناصح، نشر دانژه)

 

شهریاری بازدید : 138 یکشنبه 13 مرداد 1392 زمان : 11:48 نظرات ()

اتیسم: مدل آموزشی Floor Time :

این مدل آموزشی توسط یک روانشناس کودک به نام Stanley Greenspan براساس تفاوت فردی رشد ابداع شد. در این شیوه درمانی مستقیماً با کودک اتیستیک کار می شود. این درمان در محیطی انجام می گیرد که محرک های محیطی کم باشد. زمان درمان 2 تا 5 ساعت در روز است. این روش نوعی درمان ازطریق بازی است و باید در قالب کارهایی که کودک دوست دارد (مانند بازی کردن) مهارت های اجتماعی دیگر را به او آموزش داد. برنامه های درمانی روش Floor Time براساس افزایش تعامل بین کودک و بزرگسالان طرح ریزی می شود تا به وسیله این ارتباطات کودک اتیستیک ازنظر عاطفی رشد بهتری داشته باشد. Greenspan مراحل رشد عاطفی کودکان را در شش مرحله به این شرح عنوان کرده است:

1- علاقمندی به نور و صدا

2- توانایی در برقراری ارتباط با مردم

3- توانایی انتخاب کردن از بین اشیا

4- تواناییی در اشارات پیچیده و درک اشارات دیگران و حل مشکلات

5- توانایی بیان نظر و عقیده

6- توانایی برقراری ارتباط بین نظر و اجرای آن

Greenspan معتقد است که با استفاده از این روش خانواده ها و مربیان می توانند به بهبود رشد نشانگرهای رشدی کمک نمایند. این روش درمانی بر رشد عاطفی کودک اتیستیک بیشتر از رشد شناختی وی تأکید دارد. این رشو برای درمان رشد گفتار یا رشد حرکتی از روش های سنتی استفاده نمی کند.

روش Floor Time نیز در بازی های روزانه خود از دیگر روش ها مانند ABA استفاده می کند. البته باید توجه داشت که این روش کاملاً از نظر علمی بررسی نشده است بنابراین در مورد اثرات این درمان نمی توان اظهار نظر کرد.

 

 

(برگرفته از کتاب همراه با اُتیسم از تشخیص تا درمان، نوشته: هما ناصح، نشر دانژه)

شهریاری بازدید : 345 یکشنبه 13 مرداد 1392 زمان : 11:44 نظرات ()

اتیسم: برنامه TEACCH:

این اصطلاح به معنای برنامه آموزش و درمان مشکلات ارتباطی وابسته به اتیسم در کودک است. این برنامه در سال 1970 در دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی شکل گرفت و اولین برنامه جامع برای خدمات رسانی به کودکان و بزرگسالان اتیستیک و دیگر اختلالات رشدی مشابه می باشد. امروزه برنامه TEACCH دامنه وسیعی از خدمات را برای اطفانل نوپا، کودکان، نوجوانان، بالغین و خانواده‌هایشان ارائه می نماید که این برنامه ها تشخیص، ارزیابی، برنامه درمانی مناسب برای هر فرد، آموزش مخصوص، آموزش مهارت های اجتماعی، آموزش شغل و حرفه، مشاوره به مدرسه، آموش و مشاوره خانواده و تسهیل فعالیت های گروهی در خانواده را شامل می شوند. اساس این برنامه بر این مبتنی است که باید محیط خود را با کودک وفق دهد نه اینکه کودک خود را با محیط سازگار نماید. این برنامه براساس سطح عملکرد کودک آماده گردیده و برنامه ریزی براساس سطح عملکرد کودک آماده گردیده و برنامه ریزی براساس نقاط ضعف و قوت کودک است. در این برنامه از یک روش درمانی برای معالجه همه افراد استفاده نمی شود بلکه برای رسیدن فرد به بیشترین سطح استقلال، بهترین و در دسترس ترین روش ها را به کار می برد. بیشترین تأکید روی آن است که به فرد اتیستیک و خانواده اش با کاهش رفتارهای اتیستیک کمک شود. بعضی از جنبه های درمانی این برنامه عبارتنداز:

شهریاری بازدید : 411 یکشنبه 13 مرداد 1392 زمان : 11:41 نظرات ()

اتیسم: هماهنگی حسی

درمان هماهنگی حسی به معنای معالجه حسی حرکتی در کودکان اتیستیک می‌ باشد و پایه گذار آن دکتر A.Jean Ayres می باشد که این درمان را براساس مفهوم رشد عصبی و اتیسم پایه گذاری کرد. وی متوجه شد که کودکان اتیستیک به انواع مشکلات حسی دچار هستند. این مشکلات شامل پاسخ های بیش از حد و یا کمتر از حد به تحریکات حسی و یا عدم توانایی در هماهنگی حس ها با یکدیگر می باشد. او متوجه شد که ممکن است کودک اتیستیک با شنیدن یک صدای خفیف از جا بپرد(حساسیت بالا) و یا ممکن است نسبت به یک محرک قوی کاملاً بی تفاوت باشد. کودکان اتیستیک اغلب در درک حس های بدن خود مشکلاتی دارند. ممکن است این کودکان دارای آستانه تحریک بالاتر و یا پایین تری باشند و یا اینکه مغزشان قادر نباشد از اطلاعات بدست آمده توسط حواس پنجگانه آنها درک درستی از شرایط موجود بدست آورد.

دکتر آیرز اعتقاد داشت که فعالیت های خودآزاری و یا اعمال کلیشه ای که از ویژگی های بسیاری از کودکان اتیستیک می باشد، به علت عملکرد بد حسی آنهاست. بنابراین در تئوری خود عنوان کرد که با بهبود این عملکرد، توانایی های مغز نیز تغییر یافته و مغز با درمان های لازم می تواند به هماهنگی های حسی دست یافته و دربرابر تحریکات عملکرد مناسبی نشان دهد. همچنین این درمان سبب کاهش رفتارهای خود آزاری در کودک می گردد.

شهریاری بازدید : 121 دوشنبه 07 مرداد 1392 زمان : 15:50 نظرات ()

اتیسم:کاربرد تجزیه رفتار به کار بسته

مداخلات رفتاری به معنای فعالیت ها و فرایندها و برنامه هایی است که برای تغییر رفتار کودک اتیستیک به کار می رود. در تئوری شرطی کردن رفتار، توضیح داده شده رفتارهایی که به آن پاداش داده می شود، نسبت به رفتارهایی که مورد بی توجهی قرار می گیرد یا فرد به خاطر آن تنبیه می شود، بیشتر تکرار می گردد. استفاده از سیستم تنبیه و پاداش برای تغییر رفتار، «شرطی کردن رفتار» یا «تغییر رفتار» نامیده می شود. برنامه های تغییر رفتار برای درمان کودک اتیستیک هم به کار می رود. بهترین برنامه به کار رفته در درمان اتیسم، برنامه تجزیه رفتار به کار بسته (ABA) نام دارد.

پایه گذار این برنامه برای اولین بار دکتر lvar lovaas بود. به این علت وی را که یک روانشناس بود پدر ABA می خوانند. وی به اهمیت تشویق در افزایش رفتارهای درست پی برد و این تئوری را بنا کرد که تکرار یک رفتار در کودک به واکنش ما بستگی دارد که اگر واکنش مثبت نشان دهیم، آن را تکرار می کند و اگر ما نسبت به آن بی توجهی داشته باشیم و یا کودک را به دلیل انجام آن تنبیه نماییم، بروز این رفتار در او کم می شود. وی در آن زمان عنوان کرد که در موسسات آموزشی درمانگرانی هستند که نه تنها اطلاعات دقیقی از روش های درمانی ندارند، بلکه به کار خود بی علاقه اند. براساس این اطلاعات این پزشک برنامه جامعی را طرح ریزی نمود که ABA نام گرفت. این برنامه طرح و ابزاری برای ارزیابی و درمان مشکلات رفتاری کودک اتیستیک است و شامل مشاهده مستقیم، اندازه گیری و تجزیه عملکردی ارتباط مابین محیط و رفتار است.

روند درمان به این نحو است که درمانگر انجام کاری را از کودک می خواهد. هر وظیفه ای که به کودک داده می شود، شامل درخواست برای به انجام رساندن یک فعالیت خاص، پاسخ دادن از جانب کودک و یک واکنش از جانب درمانگر است. زمانی که عملی به درستی انجام پذیرد به کودک پاداش داده می شود.

این آموزش ها از مهارت های ابتدایی مانند حمام کردن و لباس پوشیدن شروع می شود و تا تعاملات اجتماعی ادامه دارد. مطالعات اخیر نشان داده است که در بیش از نیمی از کودکانی که به صورت تمام وقت زیر نظر ین درمان قرار داشته اند، بهبود رفتاری بالایی دیده شده است. در این روش معمولاً کودک بین 30 تا 40 ساعت در هفته به صورت انفرادی با درمانگر دوره دیده کار می کند. هر کار و مهارت جدید به اجزاء کوچکتری تقسیم می شود.

ABA از نظر علمی و استاندارد بودن و روش های متمایز خدمات و روش های آموزشی بسیار غنی است و تقریباً از سال 1981 این برنامه به عنوان متداول ترین برنامه درمانی کودکان اتیستیک به کار می رود.

خانواده باید پس از یافتن بهترین مرکز در شهر خود، به طور مرتب به آنجا مراجعه نماید و برنامه های را به طور مداوم انجام دهند.

 

 

(برگرفته از کتاب همراه با اُتیسم از تشخیص تا درمان، نوشته: هماناصح، نشر دانژه)

 

شهریاری بازدید : 140 دوشنبه 07 مرداد 1392 زمان : 15:47 نظرات ()

اتیسم:روش های درمانی رفتار و بهبود ارتباط

رفتارهای کودکان اتیستیک اغلب برای والدین و درمانگران مشکل آفرین و ناراحت کننده است. این رفتارها ممکن است نامناسب، تکراری، تهاجمی و خطرناک باشند و همین طور ممکن است شامل تکان دادن مکرر دست‌ها، حرکت مداوم انگشتان، تکان دادن بدن به جلو و عقب، گذاشتن اشیاء در دهان و یا کوبیدن سر به اشیاء دیگر باشد. کودکان اتیستیک همچنین ممکن است به رفتارهای خودآزاری مانند آسیب زدن به چشمان و یا گاز گرفتن دستان خود عادت داشته باشند. این کودکان همچنین ممکن است نسبت به درد و سوختگی عکس العملی نشان ندهند.

گاهی کودکانی نیز مشاهده شده اند که بدون دلیل به دیگران حمله کرده اند. دلایل بروز این رفتارها در کودکان اتیستیک هنوز به طور دقیق یافت نشده و بسیار پیچیده می باشد ولی برخی از متخصصین معتقدند که اختلالات در حواس پنجگانه کودک می تواند باعث بروز این رفتارها شوند و کودک با این رفتارها می خواهد این حواس را ارضا کند. مهارت های ارتباطی نیز(هم کلامی و هم نوشتاری) مشکل مهمی در کودکان اتیستیک می باشد. آنها نمی دانند که ارتباط چگونه برقرار شده و چه اهمیتی دارد. همچنین این کودکان اغلب در شروع ارتباط و برقراری ارتباط دوطرفه مشکل دارند. بسیاری نیز مشکلات گفتاری دارند و ممکن است هیچگاه در طول زندگی خود صحبت نکنند و یا اینکه دیر شروع به صحبت کردن بکنند. بعضی از این کودکان هم ممکن است از مهارت کلامی به نحو نادرست استفاده کنند. مثلاً هر کلمه و یا جمله را که به آنها گفته می شود، تکرار کنند(تکرار طوطی وار) و یا اینکه فقط از تک کلمه برای ارتباط استفاده کنند. البته باید یادآور شد که مشکلات ارتباطی می توانند باعث بروز ناهنجاری های رفتاری شوند. مثلاً کودکی که قادر نیست نیاز خود را بیان کند ممکن است شروع به فریاد کشیدن و یا خودآزاری کند.

روش های فراوانی برای بهبود مشکلات اجتماعی، کلامی، حواس و رفتارهای اختلالی وجود دارد. برخی از این روش ها عبارتنداز: تحلیل رفتار بکار بسته، آموزش جزء به جزء، داستان های اجتماعی و بهبود مجموعه حواس پنجگانه.

(برگرفته از کتاب همراه با اُتیسم از تشخیص تا درمان، نوشته: هما ناصح، نشر دانژه)

 

شهریاری بازدید : 140 یکشنبه 30 تير 1392 زمان : 12:6 نظرات ()

اختلالات نافذ دوران رشد

اختلالات نافذ دوران رشد براساس ویژگیها و مشخصاتی که دارند به چند دسته از جمله اتیسم، اسپرگر، رت، سندرم هلر و .... تقسیم می شوند ولی به دلیل وجود نشانه های مشابه معمولا همه آنها تحت عنوان اتیسم یا شبه اتیسم معرفی می گردند در این نوشته ویژگی های دو نمونه از این اختلالات به اختصار آورده شده است.

۱- سندرم هلر (اختلال عدم هماهنگی)

ویژگی ها و خط سیر بیماری

- برگشت یا پسرفت مشخص در مهارتهای ارتباطی

- اختلال در تعامل اجتماعی و رفتار سازشکارانه

- حرکات کلیشه ای

- بیش فعالی

- اضطراب و ترس غیر عادی زیاد

- تشنج

این اختلال بر اساس میزان پسرفت رشدی و ضایعه همراه متفاوت ازاتیسم است و تفاوت آن با رت این است که مهارتهای حرکتی آسیب ندیده اند و پسرفت بین ۳تا۴ سالگی رخ می دهد در حالیکه در سندرم رت بین ۶تا۱۲ ماهگی و براساس میزان پیشرفت بیماری ممکن است به سطح کاملا بی زبانی (گنگی) برسند در شروع مکالمه و تداوم آن مشکل دارند. استفاده تکراری و کلیشه ای از زبان همراه با اختلالاتی در نحو، جنبه معنا شناختی و کاربردی زبان مشاهده می شود. سن شروع بیماری: قبل از ۱۰ سالگی به شکل غافلگیرانه و ناگهانی شروع می شود مطالعات اپیدمیولوژیک محدود هستند اما بیشتر در مورد پسران گزارش شده است.

پیش آگهی: پیشرفت و بهبودی محدود است البته بسته به سطح IQ کودک دارد. در سطح ۲۵ درصد موارد پیشرفت ملاحظه می شود معمولا از دست رفتن مهارتها به سطح ثابتی می رسد مگر اینکه با وضعیت عصب شناختی پیش رونده ای همراه باشد.

۲- اتیسم نامشخص یا غیرواقعی

ویژگی ها و خط سیر بیماری:

کودکان دچار این اختلال در ارتباط اجتماعی در مقایسه با کودکان اتیستیک کمی متفاوت هستند. درکل رشد مهارتهای ذهنی و ارتباطی بهتر از اتیسم است. معمولا دامنه محدودی از علایق و وابستگی جز علایم خاص آنها نیست تماس چشمی آنها بهتر از کودکان اتیستیک است. برخی جنبه های ذهنی-زبانی با اتیسم همپوشانی دارد.

کودک در اولین نظام ارتباطی خود به شکل غیر کلامی - حرکتی در سن ۱۲تا۱۵ ماهگی شکست می خورد حساسیت بیش از حد به محرکهای حسی وجود دارد. از نظر ویژگی های شخصیتی سخت و خشک هستند. در زبان بیانی و درکی هر دو تاخیر دارند. برخی آنها در پردازش فضای بینایی اشکال دارند. معمولا اعدادَ الفبا رنگها را یاد می گیرند می توانند آهنگهاَ دیالوگهای کتاب و برنامه های تلویزیون را یادآوری کند و به خاطر بسپارد. معمولا می توانند مطالب را بی توجه به محتوا و معنای آن بخوانند.

شروع بیماری: قبل از ۲ سالگی می باشد. این کودکان از کودکان عادی پایین تر هستند و بر اساس طبقه بندی DSMIV شاخص های اتیسم را به طور کامل ندارند.

پیش آگهی: بستگی به IQ رشد زبان و مهارتهای اجتماعی دارد.

Source: krinche dm, Atypical cognitive, linguistic social development in children with pervasive developmental disorders of childhood in smith MD. Damico js, childlanguage disorders, pp 101-103, thieme, newyork,1996

 

 

 

ترجمه: مرجان شهریاری

شهریاری بازدید : 381 پنجشنبه 09 آذر 1391 زمان : 9:55 نظرات ()
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 291
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 46
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 132
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 20
  • بازدید هفته : 273
  • بازدید ماه : 3,016
  • بازدید سال : 21,289
  • بازدید کلی : 224,514