close
تبلیغات در اینترنت
اختلال یادگیری
loading...

گفتار درمانی

اختلال یادگیری

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

بررسی و مقایسه مهارتهای آگاهی واجی و سرعت نامیدن در کودکان نارساخوان و عادی(هشتمین کنگره گفتاردرم

-هدف:

در طی دهه های اخیر ارتباط میان نقص در مهارتهای آگاهی واجی با مشکلات خواندن بطور وسیعی پذیرفته شده است و عمده ترین علت نارساخوانی، مشکلات پردازش واجی در نظر گرفته شده است. اگرچه نتایج تحقیقات اخیر در زمینه سرعت نامیدن، حاکی از اینست که این مهارت منبع احتمالی دیگری جهت نارساخوانی می باشد.

روش بررسی:

پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه مهارتهای آگاهی واجی و سرعت نامیدن برروی 58 کودک پایه دوم ابتدایی شهر تهران صورت گرفته است. 28 نفر از آزمودنیها نارساخوان و 30 نفر عادی بودند.

شهریاری بازدید : 240 سه شنبه 14 مهر 1394 زمان : 10:0 نظرات ()

ناتوانی های یادگیری

در دسته بندی اختلالات گفتاروزبان  کودکان یک دسته از این اختلالات مربوط به اختلال ویژه ی زبانی است که

6تا 7 درصد کودکان را شامل میشود .از این تعداد 3تا 4درصد مبتلا به اختلال (ناتوانی) یادگیری می باشند واز

این تعداد 1 تا 2درصد مبتلا به اختلال خواندن ونوشتن  هستند.

  ناتوانی های یادگیری  یک اصطلاح کلی برای اختلالاتی است که کودک در زمینه ی یادگیری دارد بسیاری از عوامل محیطی وفردی مانند وضعیت سلامت جسمی وذهنی   وضعیت آموزشی  شرایط اقتصاد شرایط خانوادگی و.... بر فرآیند یادگیری تاثیر می گذارند .اما در صورتی که کودکی باداشتن شرایط معمولی در تمام زمینه ها در یادگیری موارد درسی به ویژه خواندن ونوشتن مانند دیگر هم کلاسی های خود نبود باید او را مورد ارزیابی دقیق تری قرار دهیم تا اگر کودک به علت ابتلا به اختلال یادگیری در خواندن ونوشتن دچار مشکل شده است بتوانیم با یاری دیگر متخصصان  بار سنگین آموزش چنین کودکانی را از دوش آموزگاران  دلسوز کمتر کنیم و کودکی راکه به سبب ضعف در خواندن  دیکته ویا حتی ریاضی دچار احساس تحقیر کمبود اعتماد به نفس واز دست دادن انگیزه برای تلاش بیشتر شده است واین خطر اورا تهدید می کند که ترک تحصیل نماید را یاری نماییم.

چگونه به کودک دچار اختلال یادگیری کمک کنیم؟

از آنجا که درصد بالایی از اختلالات یادگیری منشا زبانی دارند آسیب شناس گفتار وزبان (گفتاردرمان)یکی از کسانی است که دانش کافی برای کمک به این کودک را دارد وپس از آن روانشناسان  متخصص درزمینه ی یادگیری و همچنین متخصصان کاردرمانی (  در زمینه افزایش مهارتهای ظریف  وتوجه وتمرکز) میتوانند یاریگر مناسبی برای این کودکان باشند.

شهریاری بازدید : 184 جمعه 14 شهريور 1393 زمان : 11:25 نظرات ()

آیا فرزند شما در خواندن و نوشتن (دیکته) ضعیف است ؟حتمِاً بخوانید

 آیا فرزند شما در خواندن و نوشتن (دیکته) ضعیف است ؟حتماً بخوانید

کودک 8ساله ی من دختری باهوش است. تمام فعالیت های روزانه اش را به خوبی انجام می دهد. به تنهایی از عهده­ ی بسیاری از کارهای سختی که هنوز هم سن و سال هایش نمی­توانند انجام بدهند بر می­آید ولی نمی­دانم چرا وقتی زمان نوشتن مشق و دیکته می­شود از آن فرار می­کند و هر چه می­کنم به آن دل نمی­دهد و هنوز در خواندن متون فارسی  ساده هم مشکل دارد. برخی از درس ها را آنقدر برایش خوانده ام که حفظ حفظ است ولی وقتی کلمات آن را در جای دیگر می­ بیند نمی­ تواند آن ها را بخواند. چرا...چرا؟؟؟معلمش مرتب می­گوید :دختر تو تنبل است باید با او بیشتر کار کنی .باید هر شب هر صفحه را چهار، پنج بار بخواند و کلمات سخت را چند بار بنویسد. با تمام این برنامه ها می بینم که  باز مشکل دارد و نمیتواند همپای دوستانش پیش برود و همچنان تنبل کلاس است.

این درددل مادری است که به طوراتفاقی فهمید مشکل خواندن کودکش از طریق برنامه های گفتار درمانی و انجام تمرینات پایه زبانی قابل حل شدن است.و با چندین جلسه برنامه ی گفتاردرمانی دخترش توانست خود را به هم کلاسیهایش برساند و دختر تنبل کلاس دارای نمره متوسط (خوب) باشد و دیگر  نیاز به تلاش بیشتر در پایین برگه اش نوشته نباشد.و این مادر هنوز متعجب است که چرا یکی از مسئولین مدرسه اورا به این سمت نکشاند .حتی دکتر اطفال نتوانست اورا راهنمایی کندکه برای حل مشکلش به کدام فرد مراجعه کند. البته شاید چون متخصصین گفتار درمانی در تمام حیطه های گفتار و زبان و اختلالات مربوط به آن سر رشته دارند  و مراجعینی از تمامی اختلالات (لکنت، اشکال تلفظ، گرفتگی صدا و ...) دارند نیازی نمی بینند تا خودرا به عنوان کسی که می­تواند پنج درصد محصلین  را از خطر ترک تحصیل در سالهای ششم، هفتم نجات دهد به جامعه بشناسانند  و معلمین هم به علت ارتباط کمی که با این افراد(گفتاردرمانگران) دارند و عدم شناخت این اختلالات (اختلالات یادگیری )آن ها را( اشکالات خواندن ونوشتن)را به حساب تنبلی فرد میگذارند و تمرین بیشتر را توصیه می کنند . در حالی که این تمرین بیشتر نه تنها ثمری ندارد ،بلکه دانش آموزرا از درس و یادگیری دل زده و اعتماد به نفس او را از بین می برد.

 

شهریاری بازدید : 396 دوشنبه 01 ارديبهشت 1393 زمان : 8:1 نظرات ()

بررسی وضعیت خواندن و دیکته کودکان پایه اول تهران(ششمین همایش، طاهره سیما شیرازی، آذر مهری)

در این پژوهش، 100 نفر دانش آموز دختر و پسر کلاس اول به صورت تصادفی از 5 منطقه تهران(شمال جنوب مرکز شرق و غرب) انتخاب شدند و وضعیت خواندن متن (دقت سرعت درکت مطلب) املا، خواندن کلمات استثنایی پربسامد(کل خوانی) نا کلمه ها (خواندن آوایی) و تناظر نویسه / واج در ایشان بررسی شد. جهت بررسی وضعیت خواند از متن های داستانی کوتاهی استفاده شد که تقریبا تمامی واژه های آن در کتاب فارسی کلاس اول موجود است. در مورد کلمات دیکته نیز با استفاده از کتاب فارسی کلاس اول واژه هایی انتخاب شدند که از لحاظ ساختار هجایی، طول کلمهة به کار گیری تمام حروف فارسی استثنائات زبان نوشتاری فارسی و . . . ویژگی های لازم را داشته باشند.

هدف از این تحقیق بررسی وضعیت خواندن کودکان کلاس اولی از نظر دقت، سرعت و درک مطلب در متن های غیردرسی(اما با واژه های آشنا) و چگونگی ارتباط خواندن ایشان با وضعیت دیکته است. همچنین با استفاده از آزمون ناکلمه ها و آزمون کلمات استثنائی پربسامد، وضعیت خواندن آوایی و کل خوانی این گروه بررسی شد، و با استفاده ازنرم افزار SPSS معنادار بودن آنها مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

ششمین همایش گفتاردرمانی، طاهره سیما شیر

شهریاری بازدید : 199 یکشنبه 07 مهر 1392 زمان : 17:28 نظرات ()

بررسی ارتباط آگاهی واج شناختی و هجی کردن در کودکان فارسی زبان مقطع دوم ابتدایی شهر کرج(هشتمین کنگر

-مقدمه:

آگاهی واج شناختی بخشی از دانش زبانی است و ارتباط مستقیم و معنی داری با مهارت سوادآموزی و مهارت خواندن و نوشتن دارد. آگاهی وج شناختی شامل سه مولفه آگاهی هجایی، آگاهی از واحدهای درون هجائی(تجانس و قافیه) و آگاهی واجی است. نتایج پژوهش ها در جوامع مختلف و در زبان های گوناگون نشان می دهد که بین آگاهی واج شناختی و مهارت هجی کردن ارتباط وجود دارد این پژوهش با هدف بررسی وجود ارتباط در زبان فارسی انجام شده است.

روش شناسی:

این پژوهش برروی 219 دانش آموز دختر و پسر از چهار منطقه شهر کرج انجام شد. ابتدا از آزمودنی ها آزمون آگاهی واج شناختی به صورت انفرادی بعمل آمده و در مرحله بعد آزمون هجی کردن انجام می شد این مطالعه به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده است.

شهریاری بازدید : 362 شنبه 15 تير 1392 زمان : 16:20 نظرات ()

کاربرد زبان درونی در دستیابی به توانایی حل مساله دانش آموزان حساب پریش(ششمین همایش، مژگان رمضانی)

«حل مساله» یک فعالیت پیچیده شناختی است و به فعالیت هایی بیش از کاربرد مستقیم شناخت(اصول روش ها، مفاهیم و مهارت های پیش نیاز) نیازمند است. به بیانی دیگر، حل مساله افزون بر شناخت به فعالیت های شناختی سطوح بالاتر (فراشناخت) نیز نیازمند است.

پژوهش هایی که به تعیین مشخصه های مساله های کلامی متمرکز است(یعنی تعیین روش های ناکارآمد و کارآمد حل مساله) و نیز نحوه تدریس راهبردهایی که به موفقیت بیشتر دانش آموزان منتهی می شود، شواهدی دال بر ضعف و نارسایی فراگیران در مهارت های بنیادی و نیز عدم استفاده موثر از راهبردهای حل مساله نشان داده است. نتایج تعدادی از پژوهش ها (اسمیت Smith, E و آلی Alley, G، 1981، مونتاگو و باس Bos, C.S. ، 1986، پیترسون Peterson, P.، 1988، واکر Walker, D.W. و پاتیت Pottet, J.A. ، 90-1989، مونتاگو Montague, M، 1992، و اپلی گیت Appleygate, B. و مارکوارد Marquad, K.، 1993، هاتکینسون Hutchinson, N. L.، 1993، برند Behrend, Y.L. ، 1994، مونتاگو، 1997) نشان می دهد این راهبردها آموختنی اند و می توان آنها را به گونه ای نظام یافته به فراگیران آموزش داد و شاهد تغییرات کیفی و کمی مثبت نیز بود.

در طی این مطالعات که به طور نظام یافته ای از دهه هشتاد آغاز شده است و به طور اخص بر فراگیری حل مساله استوار است شواهد فزاینده ای از اثربخشی آموزش های شناختی و یا فراشناختی (به تنهایی و یا در ترکیب با یکدیگر) وجود دارد. در این میان «تغییر رفتار شناختهی Cognitive Behavior Modification(CBM) » به همراه روش های آموزشی دیگر که به صورت خود آموزی اعمال می شود و بر استفاده از زبان درونی، در جهت تسهیل فرایند حل مساله متکی است، نمونه ای از این آموزشها هستند. این روش ها به طور عمده بر مبنای بررسی های (میشن بام، 1977، 1985) میشن بام و گودمن Goodman, J.(1971) بوده است و به عنوان یک راهبرد در آموزش ریاضی به دانش آموزان با نارسایی ویژه اکتساب حساب(حساب پریش) مورد استفاده قرار گرفته است(باس و وان Vaughn, S.، 1994).

در همین ارتباط برخی مولفان با کمک خودآموزی آشکار به دانش آموزان واجد ناتوانی های یادگیری کمک کردند تا بدانند چه چیزهایی باید به خودشان بگویند و چه سوالاتی باید بپرسند تا بر فرایند حل مساله اشراف داشته باشند. آنها دریافتند وقتی دانش آموزان پاسخ ها را قبل از نوشتن بیان می کنند(به جای اینکه فقط بنویسند) اشتباه کمتری مرتکب می شوند. علت آن ممکن است این نکته باشد که فرایند بیان کلامی دانش آموز را متوجه پاسخ می کند و به او فرصت مجددی می دهد تا صحت پاسخ ها را وارسی کند. وقتی بیان کلامی به فرایند افزوده شود، چه به صورت نامیدن علائم قبل از حل مساله باشد و چه به صورت نامیدن مرحله های حل مساله، پیشرفت معناداری در کارکرد فراگیر به وجود می آید.

باتوجه به همین نکته و با ضرورت یافتن این مساله که بسیاری از برنامه های آموزشی، در نهایت باید به یادگیری عمیق دانش آموزان منجر شود این مقاله به ارائه دیدگاه نگارنده درمورد کاربرد و تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی ازطریق فن تفکر با صدای بلند Thinking aloud بر مهارت حل مساله دانش آموزان حساب پریش می پردازد. مراحل به کار بسته با استفاده از این روش بدین قرار است:

سرمشق دهی Modeling، تشریک مساعی Co-participation ، نمایش دانش آموز ( Student demonstration تعدیل خودآموزی آشکار Fading overt و پسخوراند Feedback.

در همین راستا پژوهشی به منظور بررسی تاثیر این روش در فراگیری حل مسادله 10 دانش آموز حساب پریش شهرستان گچساران انجام شد. این دانش آموزان در پایه سوم ابتدایی به تحصیل اشتغال داشتند. دامنه سنی آنها 10-9 ساله و دارای بهره هوشی 107-91 بودند و باتوجه به گزارش تشخیصی معلمان(فهرست وارسی تشخیصی حساب پریشی DMS VI)، مطالعه تاریخچه فردی و نتایج حاصل از آزمون وکسلر انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع طرح تک آزمودنی Single case بود. نتایج حاکی از تاثیر مثبت این آموزش ها در پیشرفت کمی و کیفی فراگیری و نیز تداوم اثر آموخته ها بوده است.

 

 

شهریاری بازدید : 192 شنبه 04 خرداد 1392 زمان : 17:30 نظرات ()

دشواریهای نوشتن در کودکان (ارائه در اولین کنگره گفتار درمانی ایران)

یکی از اختلالات ویژه یادگیری اختلال در خواندن و نوشتن است. از آنجا که معمولا به اشکلات خواندن بیشتر اهمیت داده می شود، بررسی ها و تحقیقات ما نیز تا کنون بیشتر بر ابعاد مختلف خواندن متمرکز بوده است. لذا در این فرصت قصد داریم درباره نوشتن و دشواریهای آن نزد کودکانی که دچار ناتوانیهای یادگیری می باشند بپردازیم.

مشکلات عمده این کودکان در مراحل ترمیمی نوشتن عبارتند از: آئین وارنویسی، انحراف از خط، درشتی و ریزی بیش از اندازه، متناسب نبودن اندازه حروف در کلمات و فشار بیش از حد یا کمتر وارد آوردن بر کاغذ در حین نوشتن.

دسته دیگر از اشکلات نوشتن که به نقص حافظه و ادراک بینایی و شنوائی مربوط می شود اشکلاتی در علامت گذاری، نقطه گذاری، عدم رعایت دندانه نویسی صحیح، حذف و اضافه حروف و اشکالات املایی می باشد.

همچنین مشکلات مربوط به سرعت نوشتن و انشاء نویسی نیز از جمله مسائل عمده این کودکان در امر نوشتن است.

 

 

پژوهشگر: لعیا تهرانی

شهریاری بازدید : 128 پنجشنبه 23 آذر 1391 زمان : 11:54 نظرات ()
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 281
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 232
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 8
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 1,091
  • بازدید ماه : 3,016
  • بازدید سال : 7,765
  • بازدید کلی : 210,990