close
تبلیغات در اینترنت
لکنت
loading...

کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

لکنت

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

دانستن پدر ها و مادرها در مسیر درمان لکنت

 دانسته های پدران و مادران در نحوه برخورد , صحبت و رفتار با نونهالان , خردسالان , کودکان و نوجوانان تاثیر به سزایی در شکل گیری آینده زندگی فرزندان آنها دارد . حیطه ی این اطلاعات به قدری وسیع و عمیق است که می توان بدون اغراق گفت که هیچ پدر و مادری از ابتدای تاریخ خلقت تا کنون یافت نشده که به تمامی این اطلاعات مجهز باشند , که البته دلایل آن متنوع و واضح و مشخص است .

 تفاوتهای فردی میان فرزندان یک خانواده , تغییر نیازهای نسلهای مختلف , پیشرفت سریع علم و تکنولوژی , احساس نیاز نکردن برخی از خانواده ها برای مجهز شدن به این اطلاعات , تفاوت وضعیت اقتصادی افراد جامعه , تغییرات سیاسی و شرایط حاکم بر جامعه , تبلیغات , الویت بندی مسایل مختلف در خانواده , ضریب خطای بالای علوم انسانی در تعمیم یافته های آن به افراد مختلف , آموزشهای نا کافی و..... از دلایل وقوع این رخدادها است و مهمترین دلایل آن کامل نبودن انسان است .

اگر پدرو مادرها می دانستند. شامل بسیاری از الگوهای فکری و رفتاری می شود . که با دانستن هر چه بیشتر آنها , می توان فردایی روشن را برای فرزندان خانواده ها به تصویر کشید .....

بر گرفته از کتاب : اگرپدرها و مادرها می دانستند  در مسیر درمان لکنت

  تالیف: پریسان اخوان حریری

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : جمعه 20 آذر 1394 زمان : 17:50 بازدید : 137 نویسنده : شهریاری

توصیه های برای یک فرد دارای لکنت 3

 طفره نروید: همان کلمه ایی که قصد گفتن آن را داشته اید به زبان بیاورید . اگر از گفتن , کلمات یا حرف خاصی احساس ترس می کنید و تصور می کند که با عوض کردن آن مشکل حل می شود , بدانید که اشتباه می کند. اگر این تجربه را دارید که کلمات را عوض کنید مثل گفتن برادر به جای داداش و یا گفتن سپاسگزارم به جای دستتان درد نکند و آن را ابزاری برای رهایی از مشکل    می دانید, بهتر است بدانید این روش در نهایت منجر به افزایش لکنت در کلمات و جملات بعدی خواهد شد و مشغولیت ذهن به آن کلمه خاص را می توان علت آن دانست .

ظاهرتان را ارزیابی کنید: گاهی در زمان بروز علایم لکنت حرکات ثانویه در صورت و چهره پدیدار می شود که ممکن است , نسبت به آنها آگاهی نداشته باشید . پس شناسایی آنها بطور دقیق و کامل به منظور تغییرشان ضروری ست . یکی از راه های این شناخت , نگاه کردن در آیینه به هنگام صحبت کردن به صورتتان است . ممکن است موضوعاتی از این طریق برایتان روشن شود که در ابتدا غیر منتظره و ناامید کننده است , ولی شناخت مشکل بهترین راه برطرف کردن آن است.....................

 

 

 

برگرفته از کتاب اگر پدرها و مادرها می دانستند در مسیر درمان لکنت

تالیف: پریسان اخوان حریری

 

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : جمعه 13 آذر 1394 زمان : 17:45 بازدید : 79 نویسنده : شهریاری

توصیه های برای یک فرد دارای لکنت 2

 چارچوبها و قوانین غلط ذهنی تان را بشکنید:محدود بودن در حصار تنگ باورهای غلط , یکی از بزرگ ترین موانع خلاقیت , رشد و نو شدن است . چارچوب ها شما را از روبرو شدن با دنیای جدید , یادگیری و تجارت جدید محروم می کنند . قوانین غلطی را که در رابطه با نحوه صحبت کردن خود , موقعیت های گفتاری مختلف , حروف الفبا , خود باوری و اعتماد به نفس , توانایی های خود و .....دارید را به دست فراموشی بسپارید تا , با رها شدن از آنها بتوانید رشد کنید وتغییر کنید . به این منظور هر گاه این افکار در ذهنت پدیدار شد , آنها را دشمن خود بدان وفکر کردن به آنها را ادامه نده. سعی کن به باور هایی درست بلعکس آن بیاندیشی و دلایل آن را هم بیابی !

حامی یکدیگر باشید: فلسفه تشکیل گروهای حمایتی و انجمن های مردمی , نهادی که روز به روز هم رشد چشمگیری می کنند , در همین حقیقت نهفته است. گروه های حمایتی ام اس ,دیابتی ها , انجمن حمایت از بیماریهای  خاص و غیره به این دلیل شکل می گیرند که افراد درگیر با یک بیماری , یک مسئله و کسانی که وجه مشترکی با هم دارند , بهتر و بیشتر از دیگران می توانند احساسات یکدیگر را درک کنند و به یکدیگر کمک کنند........

برگرفته از کتاب اگر پدرها و مادرها می دانستند در مسیر درمان لکنت

تالیف: پریسان اخوان حریری

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : پنجشنبه 05 آذر 1394 زمان : 17:33 بازدید : 85 نویسنده : شهریاری

اصول درمان لکنت کودکان

 یکی از اصول اساسی این است که کودکان باید از درمان لذت برده و مشتاقانه منتظرآن باشند. درمانگران و والدین آگاهند که کودکان زمانی که یک تجربه شاد ( مثل آهنگ یا ترانه و ورزش ) داشته باشند مهارت های جدید را سریع تر می آموزند . این محیط درمانی مثبت می تواند با وارد کردن یک جو شاد در درمان ،که اغلب با نشستن در کف اتاق با اسباب بازی ها و بازی با کودک و مکالمه برای اجرای قوانین خاص روانی همراه است ، میسرشود. مولفه کلیدی دیگر برای تجربه شاد داشتن ، این است که درمانگر میل و رغبتش را نسبت به درمان نشان داده و مانع از بروز احساساتش نشود . همجنین تمایلات درمانگر متناسب با سطح شناختی کودک باشد .تجارب مولفان نشان داده که درمان اغلب حتی وقتی که گفتار کودکان روان شده و برای ترخیص آماده بودند طول می کشید ، زیرا آنها از تجربه ی شادی که با درمانگرشان داشتند لذت می بردند و مایل به قطع کردن درمان نبودند. این طرز برخورد کودکان موجبات کاهش تدریجی جلسات درمانی برنامه ریزی شده را فراهم می کند و از بازگشت لکنت با پایان ندادن سریع به درمان بعداز کسب روانی ، جلوگیر ی می کند.

نظرات () تاریخ : شنبه 16 خرداد 1394 زمان : 13:38 بازدید : 86 نویسنده : شهریاری

درامدی بر برنامه قوانین روانی جهت درمان ناروانی های گفتاری کودکان

 برنامه قوانین روانی در اوایل سال 1980 به منظور تجهیز آسیب شناسان گفتار و زبان به یک برنامه درمانی موثر ، کا رآمد و دارای قابلیت اجرای آسان برای کودکان دارای لکنت پیش از مدرسه و سنین آغازین مدرسه به وجود آمد . در آن هنگام، مانند هم اکنون در کشور ما ، درمانگران در کا رکردن با کودکان مدرسه رو با مشکلات زیادی نظیر تعداد زیاد مراجعان و تعطیلات مدرسه ، مواجه بودند که تعداد جلسات درمانی ابداع شد ، تا همان طور که از اسمش پیداست یک برنامه قانون مدار باشد. این قوانین به این منظور استفاده می شوند که کودکان از اهمیت آن ها ( مانند بعضی از قوانین زندگی شان نظیر(( با غریبه ها صحبت نکن )) و (( قبل از غذا خو.ردن دستهاتو بشوی و......) آگاه باشند و با کمک درمانگر بتوانند با (( دنبال کردن قوانین روانی )) به صورت روان صحبت کنند. این برنامه تا کنون چند مرتبه با حذف قوانین غیر ضروری ، موثر تر کردن آن و توسعه تکنیک های جدید کلینیکی ، توسط رانیان مورد بازنگری و ویرایش قرارگرفته است........

برگرفته از کتاب: برنامه قوانین روانی ویژه درمان کودکان دارای لکنت                      

ترجمه و تالیف : سید شهاب الدین حسینی نسب، عاطفه موذنی ، ابراهیم برزگر بفروئی،    میثم شفیعی  

انتشارات: اصفهان عاطفه موذنی  

   سال :1391

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : شنبه 16 خرداد 1394 زمان : 13:34 بازدید : 264 نویسنده : شهریاری

وقتی کودک شما لکنت می کند، چه باید کرد؟

ا گر کودک شمادر صحبت کردن مشکل دارد و حین صحبت کردن مکث می کند یا هجاها، کلمات و عبارات را تکرار می کند. ممکن است دچار ناروانی در گفتار یا مشکل لکنت باشد و یا این که در حال طی کردن دوره هایی از ناروانی طبیعی است که اکثر کودکان آن را تجربه خواهند کرد. این نوشته به شما کمک می کند تا تفاوت بین لکنت و ناروانی طبیعی را درک کنید.

ناروانی طبیعی کودک:

۱- در ناروانی طبیعی، کودک گاهی هجاها یا کلماتی را یکبار و یا دوبار تکرار می کند.

همچنین ناروانی ها ممکن است شامل مکث ها و یا یکبار بردن اصواتی نظیر ام،اٌم باشد.

۲- ناروانی ها بیشتر اوقات بین سنین ۱/۵ تا ۵ سال رخ می دهد. ناروانی ها معمولاً نشانه هایی هستند از اینکه کودک در حال به کارگیری زبان با شیوه های جدید است. اگر ناروانی ها برای چندین هفته ناپدید شوند و سپس دوباره ظاهر شوند، در این حالت ممکن است کودک در حال طی کردن یک مرحله یادگیری باشد.

لطفاً هنگام صحبت کردن با کودکتان موارد زیر را رعایت فرمایید:

۱- از گفتار نسبتاً آرام و شمرده ای برای گفتار محاوره ای استفاده کنید، اما نه خیلی آرام، بنحوی که گفتار عادی شود.

۲- به آنچه که کودک می گوید گوش کنید و به او پاسخ دهید نه به لکنت او.

۳- به آنچه که کودک شما می گوید پاسخ های مناسب بدهید، مثل تکان دادن سر، لبخند زدن و ....

۴- ارتباط چشمی خود را با کودک در هنگام صحبت کردن حفظ کنید.

۵- گفتار کودک را قطع نکنید و کلمات را بجای او نگویید. اجازه ندهید دیگران کودک شما را مسخره کنند.

۶- اگر کودک شما هنگام لکنت، مضطرب و نگران می شود به او اعتماد به نفس بدهید.

۷- سعی کنید کودک از مشکل گفتاریش با خبر نشود و هرگز این مساله را به او گوشزد نکنید.

اگر کودک شما در بیشتر از ۱۰ درصد گفتارش دچار لکنت می شود و لکنت او با تقلا و تنش قابل ملاحظه ای همراه است و یا در شروع گفتار از صداهای اضافی استفاده می کند، نیاز به گفتار درمان دارد.

در این حالت می توانید به مراکز درمانی مراجعه کنید و با یک آسیب شناس گفتار و زبان تماس بگیرید.

نظرات () تاریخ : دوشنبه 13 مرداد 1393 زمان : 11:51 بازدید : 283 نویسنده : شهریاری

يازده نظريه در مورد لكنت

ديدگاه هاي جسمي

ـ نظريه ژنتيك : لكنت و يا زمينه مستعد براي ابتلا به لكنت به ارث مي رسد.

ـ نظريه برتري طرفي : در افراد لكنتي نيمكره زبان غالب نشده است و بين عملكردهاي دو نيمكره تعارض وجود دارد.

ـ مشكلات پردازش نيمكره اي : پردازش زبان در افراد لكنتي در نيمكره راست صورت مي گيرد، در حالي كه در بيشتر افراد طبيعي پردازش زبان در نيمكره چپ است.

ـ نقص در كنترل عضبي گفتار : دستگاه عصبي بي ثبات، ساز و كار گفتار را به خوبي كنترل نمي كند.

ـ نقص در ساز و كار شنيداري : تأخير ذاتي  و يا مشكلات ديگر شنيداري باعث ايجاد لكنت م يشود.

نظريه هاي محيطي

ـ نظريه تشخيص زاد (جانسون) : تشخيص والدين ، سبب ايجاد لكنت مي شود كه يك رفتار اجتنابي است.

ـاجتناب شرطي شده (ويچنر) : لكنتي ها براي اجتناب از عكس العمل منفي شنونده به طور شرطي ، لكنت مي كنند.

ـ تلاش و تقلاي پيش بيني شده (بلاداستين ) : لكنت پاسخي به تنش و از هم گسيختگي است.

ـ نظريه عامل : لكنت يك رفتار عامل، ياد گرفته شده است كه تحت تأثير پيامدهايش قرار مي گيرد.

ـ نظريه دو عاملي (برتون و شوميكر) : لكنت در نتيجه اضطراب شرطي شده كلاسيك است.

ـ نظريه تجريه و تحليل رواني (فرويد) : لكنت نتيجه ي برگشت به مراحل ابتدايي در رشد غرايز جنسي است.

ديدگاه هاي ديگري نيز درباره علت لكنت مطرح شده است. خوشبختانه تفاوت ديدگاه محققين درباره علت لكنت ، تأثير قابل ملاحظه اي بر روند ارزيابي ندارد، زيرا اين امكان وجود دارد كه بدون آگاهي از علت لكنت ، بتوان به درستي آن را تشخيص داد و ارزيابي كرد

نظرات () تاریخ : چهارشنبه 08 مرداد 1393 زمان : 15:19 بازدید : 304 نویسنده : شهریاری

درمان غیرمستقیم لکنت کودکان توسط والدین

آهسته صحبت کردن

کودکانی که لکنت دارندمایلند سریع تر از کودکان دیگر صحبت کنند. افراد دارای لکنت تلاش می کنند تا پیش از گیرافتادن در لکنت، جمله ی خود را به پایان برسانند. درنتیجه، احتمالاً بسیار سریع تر صحبت می کنند. بنابراین باید راهی پیدا کنید تا کودک را وادار کنید که سرعت گفتار خود را کم کند. شما با آهسته صحبت کردن و ارائه نمونه، او را راهنمایی کنید. کودکان گرایش دارند تا از پدر و مادر خود تقلید کنند، و کودک شما نیز گرایش خواهد داشت تا سرعت گفتار خود را کم کند.

مکث کردن

زمانی که کودک شما چیزی می پرسد، عادت کنید تا پیش از پاسخ دادن، یک ثانیه مکث کنید . حوصله به خرج دهید و بین هر جمله یک ثانیه مکث کنید. وانگهی، کودک تمایل دارد تا از شما تقلید کند و این کار شما باعث خواهد شد تا کودک آهسته تر صحبت کند و هروقت که صحبت می کند، مکث کند.

روزهای خوب و روزهای بد

یک روز کودک شما روان و تقریبا روان صحبت می کند و روز بعد ممکن است شدیدا لکنت داشته باشد. این نوسان ها کاملا طبیی هستند.

باید نسبت به این نوسان ها حساس باشید و فعالیت های روزانه تان را طبق آن برنامه ریزی کنید. اگر کودک شما روز خوبی دارد او را وادار کنید تا هرچه بیشتر صحبت کند. بگذارید تاازگفتار روان لذت ببرد.

از سوی دیگر اگر دیدید که کودک شما روز بدی دارد، فعالیت هایی را برنامه ریزی کنید که به گفتار چندانی نیاز نداشته باشد مانند دوچرخه سواری یا شنا.

از کودک تان زیاد سوال نکنید

اگر کودک شما لکنت دارد و شما او را زیر فشار پرسش ها قرار دهید، او احساس راحتی نخواهد کرد و این ممکن است لکنت او را تشدید کند.

درست است که نباید کودک را مجبور کنید تا صحبت کند. بگذارید هروقت که خودش دوست دارد صحبت کند. بگذارید موضوع صحبت را خودش تعیین کند. اگر چیزی از او می پرسید فرصت پاسخ دهید.

 

 

برگرفته از: کتاب درمان لکنت

نوشته ی دکتر جمشید پور قریب

 

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : جمعه 01 آذر 1392 زمان : 12:5 بازدید : 958 نویسنده : شهریاری

راهنمای والدین درمورد تاخیر گفتار کودکان

 زبان تنها راه ارتباط با مردم و گرفتن پیام است. بچه ها قبل از آنکه سخن گفتن را بیاموزند با مادرشان ارتباط برقرار گرده به آنها می خندند گریه می کنند و با ژستهای مختلف منظور خودشان را انتقال می دهند. ما باید اشکال مختلف ارتباط را در کودک تقویت کنیم.

هر کودکی قبل از آنکه بتواند صحبت کند باید مهارتهای پیش نیاز گفتار را بیاموزد.

1- صداها: کودک باید قادر باشد صداهای مختلفی تولید کند و صدایش را به شکل آهنگین بالا و پایین ببرد.

2- شنوائی: کودک باید بتواند بشنود، به صداهایی که مهم هستند توجه کند و بقیه را نادیده بگیرد.

3- تقلید: کودک باید اعمال و صداها را الگوهای صوتی را بتواند تقلید کند.

4- تخیل: کودک باید بتواند از تخیلش استفاده کند و بتواند در غیاب اشیاء تصاویر ذهنی بسازد.

5- شناسایی اشیا: قبل از اینکه کودک بتواند اسم اشیاء را ببرد، باید آنها را بشناسد.

کودک باید یاد بگیرد برای برقراری ارتباط، تلاش کند. بنابراین نباید هر نیازی که دارد فوراً برآورده کنید. به او فرصت انتخاب بدهید. اگر کودکی اصلاً ارتباط برقرار نمی کند، باید اشاره را هم با صحبت کردن همراه نمود تا کودک اشاره را هم بیاموزد و یاد بگیرد که سر را به علامت مثبت یا منفی بالا و پایین ببرد تا با انگشت میان چیزهائی که می خواهد انتخاب کرده و آنها را نشان دهد.

وقتی کودک اشاره را آموخت اگر فقط توسط اشارات ارتباط برقرار می کند باید آموزش گفتار به این کودکان را خیلی سریع آغاز کرد و نگذاشت اشاره کردن جایگزین گفتار شود.

برای آموزش زبان بخصوص در کودکی که در گفتار، تاخیر دارد باید مسائل زیر را در نظر بگیرید. ابتدا باید بدانید که یادگیری زبان وقت بسیار زیادی می برد بنابراین نباید دلسرد شوید و اگر پیشرفتی صورت نمی گیرد و پیشرفت کم است باید استقامت داشته باشید باید ادامه بدهید و بزودی نتایج کار را خواهید دید.

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : چهارشنبه 29 آبان 1392 زمان : 10:47 بازدید : 362 نویسنده : شهریاری

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 269
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 50
  • باردید دیروز : 105
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 339
  • بازدید ماه : 2,740
  • بازدید سال : 14,685
  • بازدید کلی : 228,600