close
تبلیغات در اینترنت
صوت
loading...

کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

صوت

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

لارنژیت عفونی چیست؟

لارنژیت عفونی چیست؟

برخی از افرادی که فقط با کمی بد و نادرست استفاده کردن صدا دچار لارنژیت ناراحت کننده ای می شوند، وقتی به عفونت دستگاه فوقانی تنفس مبتلا بشوند به لارنژیت عفونی نیز دچار می شوند. تاریخچه ی بیماری این افراد اغلب شامل چندین بار از دست دادن صدا، بی صدایی، یا لارنژیت است. سایر افراد، به ندرت، به لارنژیت عفونی، به صورت یکی از نشانه های سرماخوردگی شدید سر و قفسه ی سینه، مبتلا می شوند. غالباً بیمارانی به لارنژیت عفونی مبتلا هستند که تب، سردرد، عفونت بینی، گلودرد، و سرفه داشته باشند. هرچند بیشتر مشکلات لارنژیت عفونی منشأ ویروسی دارد، مشکلات شدیدتر(اغلب همراه تب بالا و گلودرد شدید) ممکن است حاصل عفونت های میکروبی باشند. لارنژیت ناشی از میکروب را غالباً می توان با آنتی بیوتیک درمانی، نسبتاً سریع و به نحو شگفت انگیزی درمان کرد.

متأسفانه، بیشتر لارنژیتی که در حین عفونت دستگاه فوقانی تنفس به وجود می آید و منشأ‌ ویروسی دارد، با آنتی بیوتیک ها درمان نمی شود. ظاهراً آمانتادین داروی سودمندی برای درمان آنفلوآنزاست. ولی ممکن است درمورد تمام انواع ویروس ها مؤثر نباشد، و علاوه بر سایر اثرهای جانبی، خشکی دهان و خشکی صدا نیز ایجاد کند موارد زیر را برای درمان پیشنها می کنند: استراحت صدا؛ مرطوب نگه داشتن محیط زندگی، افزایش مصرف مایعات؛ کاهش فعالیت جسمی و استفاده از مسکن ها.


(برگرفته از کتاب صدا و درمان انواع اختلالات صدا، مترجم: دکتر جمشید پورقریب، انتشارات رشد)

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : چهارشنبه 18 اسفند 1395 زمان : 9:14 بازدید : 180 نویسنده : شهریاری

مشاوره پیش از عمل

 از آنجا که برداشتن حنجره باعث تغییر در تنفس، بلع و گفتار می شود، ضرورت دارد بیمار از مفهوم برداشتن حنجره و جزئیات مربوط به جراحی و توان بخشی گفتار آگاه شود. بنابراین توصیه می کنیم پیش از جراحی با بیمار و خانواده ی او مشاوره ای صورت بگیرد. آسیب شناس  گفتار و زبان باید تغییراتی را که در نتیجه ی برداشتن حنجره در سازوکار گفتار به وجود می آید، به بیمار نشان دهد و برای او توضیح دهد. اطلاعات نوشتاری تصاویر و فیلم های مربوط به انواع گزینه های برقراری ارتباط، بدون حنجره، باید در اختیار بیمار قرار بگیرد. این اطلاعات را می توان از اینترنت انجمن شنوایی، گفتار و زبان آمریکا یا از انجمن بین المللی افراد حنجره برداشته شده، که یک سازمان غیرانتفاعی حمایت داوطلبانه است به دست آورد. کتابچه ی خودیاری برای بیماری که حنجره اش را برداشته است را نیز می توان با بیمار مطالعه کرد. همچنین آسیب شناس گفتار و زبان باید انواع حنجره های مصنوعی را به بیمار نشان دهد و با او درباره ی پرسش ها و دولواپسی هایش صحبت کند.

طی سال ها شاهد بوده ایم و در متون نیز آمده است که بیماران حنجره برداشته شده، نوعی تصویر ذهنی همانند بیماران قطع عضوشده دارند. طبعا دلواپسی اصلی آن ها آینده ی وضعیت جسمی کنونی آن هاست. با این توضیح که جراحی و درمان های جانبی صورت گرفته پیشرفته ترین کارهایی است که برای بیمار انجام شده و سرطان های سرو گردن از جمله ی سرطان هایی است که بیش از بقیه قابل درمان است، دلواپسی های بیمار را برطرف می کنیم.

 

برگرفته از کتاب: صدا و درمان انواع اختلالات صدا 

نویسنده: دانیلر. بون- استفن ک. مک فارلین- شلی ل. ون برگ

ترجمه: جمشید پورقریب

 

نظرات () تاریخ : شنبه 30 بهمن 1395 زمان : 10:45 بازدید : 95 نویسنده : شهریاری

برداشتن حنجره (لارنجکتومی)

 تغییرات کالبد شناختی و فیزیولوژیکی ناشی از برداشتن کامل حنجره، در متون به خوبی توصیف شده اند. در مجموع، در این عمل جراحی، غضروف های حلق تحتانی و حنجره را همراه استخوان هایوئید و تمام عضلات داخلی و خارجی حنجره و حلقه های فوقانی نای برمی دارند. بالاترین بخش نای را جلو می آورند و هم سطح با گردن کار می گذارند. یک سوراخ خارجی
(دهانه) ایجاد می کنند که حکم مجرای تنفسی جدید بیمار را پیدا می کند.

مشاوره ی پیش از عمل

از آنجا که برداشتن حنجره باعث تغییر در تنفس، بلع و گفتار می شود. ضرورت دارد بیمار از مفهموم برداشتن حنجره و جزییات مربوط به جراحی و توان بخشی گفتار آگاه شود. بنابراین توصیه می کنیم، پیش از جراحی با بیمار و خانواده ی او مشاوره ای صورت بگیرد.....

برگرفته از کتاب: صدا و درمان انواع اختلالات صدا 

نویسنده: دانیلر. بون- استفن ک. مک فارلین- شلی ل. ون برگ

ترجمه: جمشید پورقریب

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : شنبه 23 بهمن 1395 زمان : 12:16 بازدید : 197 نویسنده : شهریاری

روش های گفتار درمانی برای پس از مراحل درمانی پزشکی

تجربه ی بالینی ما برای درمان انواع گرفتگی های صدا، پس از جراحی و پرتودرمانی، نشان می دهد که با روش های درمانی زیر:

1-صداسازی در حین دم با تولید واکه­های /i/ (ای)، /o/ (اٌ) و /u/ (او)

2- بالا بردن و پایین آوردن ارتفاعصدا متناسب با توانایی صداسازی بیمار.

3- غژغژ حنجره، در صورتی که سفتی تار آواها چندان زیاد نباشد.

4- تحریک با صدای خیشومی روان.

5- چرخاندن سر به یک سو و اعمال فشار انگشت روی غضروف تیروئید.

6- ایجاد تغییراتی در بلندی صدا، معمولا بم کردن صدا.

7- بیرون آوردن زبان از دهان و تولید صدای /i/ (ای).

8- تبدیل غژغژ حنجره به صدای آهنگین.

 

برگرفته از کتاب: صدا و درمان انواع اختلالات صدا 

نویسنده: دانیلر. بون- استفن ک. مک فارلین- شلی ل. ون برگ

ترجمه: جمشید پورقریب

 


ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : سه شنبه 19 بهمن 1395 زمان : 10:30 بازدید : 94 نویسنده : شهریاری

درمان اختلال صدا پس از درمان سرطان حنجره

 سرطان سر و گردن، برخی از اساسی ترین عملکردهای انسان، مثل برقراری ارتباط کلامی، غذا خوردن، و نفس کشیدن را به مخاطره می اندازد. تقریبا 1تا2 درصد تمام سرطان ها، و 20 درصد سرطان های سر و گردن را سرطان حنجره تشکیل می دهد. سرطان حنجره معمولا در یک موضع یا ترکیبی از 3 موضع به وجود می آید: بالای چاکنای، زیر چاکنای و داخل چاکنای. برای اطلاعات بیشتر، درباره ی موضع و مرحله ی سرطان به کتاب راهنمای مراحل سرطان مراجعه کنید.

هنگامی که سرطان حنجره را تشخیص دادیم، نخستین چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که چگونه به بهترین شکل ممکن این بیماری را درمان کنیم و بیمار را زنده نگه داریم.

پس از انتخاب بهترین درمان، باید توجه خود را بهترین راه بازگرداندن صدای بیمار، پس از درمان سرطان معطوف کنیم.درمان سرطان حنجره عموما با پرتو درمانی، جراحی، شیمی درمانی، یا ترکیبی از این سه روش صورت می گیرد. گزینش روش یا روش های درمانی، به عهده ی پزشک ( متخصص تومورها یا گوش و حلق و بینی) است که به نوع، محل، و دامنه ی گسترش بیماری بستگی دارد. این مباحث را هال و مریکورت و کیت دارلی بررسی کرده اند. بیش از یک نوع سرطان وجود دارد، و همه ی آن ها به روش های درمانی یاد شده، یعنی پرتو درمانی، جراحی، و شیمی درمانی، واکنش نشان نمی دهند.

برگرفته از کتاب: صدا و درمان انواع اختلالات صدا 

نویسنده: دانیلر. بون- استفن ک. مک فارلین- شلی ل. ون برگ

ترجمه: جمشید پورقریب

 

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : چهارشنبه 13 بهمن 1395 زمان : 12:42 بازدید : 99 نویسنده : شهریاری

ناهنجاریهای مادرزادی حنجره چیست؟

 لارنگومالاشی: یعنی هم زمان با رشد، غضروف های حنجره سفت و محکم نمی شوند، در نتیجه، اپیگلوت بسیار شل و انعطاف پذیر می شود و در مجرای تنفسی فرو می افتد. علت 75 درصد تمام ناهنجاریهای مادرزادی حنجره، و شایع ترین علت خرخر، لارنگومالاشی است. لارنگومالاشی را متخصص گوش و حلق و بینی تشخیص می دهد و درمان می کند، زیرا شل بودن بافت ها ممکن است خطری جدی برای مجرای تنفسی باشد. طبق گزارش آندروس، معمولاً کودکان در سن 18 ماه گی لارنگومالاشی را پشت سر می گذارند. با این حال، پیگیری دائمی ضروری است. زیرا زمانی که نیاز کودک به اکسیژن افزایش پیدا می کند، ممکن است دچار مشکلات تنفسی شود.

تنگی زیر چاکنای: یعنی باریک شدن فضای زیر چاکنای. این ناهنجاری ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشد. تنگی مادرزادی براثر پارگی غضروف کریکوئید یا متوقف شدن رشد کونوس الاستی کوس(غشای قابل ارتجاع) درحین رشد جنین ایجاد می شود. (وین ریچ، 2002). تنگی اکتسابی ممکن است در پی لوله گذاری ازطریق دهان برای حفظ جان بیمار یا جراحی رخ دهد.

 

 

 

 

(برگرفته از کتاب صدا و درمان انواع اختلالات صدا، مترجم: دکتر جمشید پورقریب، انتشارات رشد)

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : سه شنبه 28 دي 1395 زمان : 10:38 بازدید : 3697 نویسنده : شهریاری

الکتروپالاتوگرافی برای اموزش تلفظ

 در اواسط دهه ی 1980 ازمایشگاههایی در انگلستان، امریکا و ژاپن شروع به مطالعه در زمینه کاربرد الکتروپالاتو به عنوان یک روش مطالعه تماس های نادرست اندامهای تلفظی در بیماران مبتلا به اختلالات گفتاری کردند که بیماران دچار شکاف کام را نیز در بر می گرفت نه بر تشدید پرخیشومی یا خروج خیشومی هوا. در این روش برای هر فرد، یک صفحه ی کامی آکریلیک سفارشی، قالب زده و ساخته می شود که در آن الکترودها کاشته شده اند. الکترودها به شیوه ای منظم آرایش داده می شوند تا تماس های زبان با مناطق قدامی، طرفی، مرکزی، و خلفی کام را احساس کنند. الکترودها به یک رایانه با صفحه ی نمایش متصل می شوند که تماس های اندامهای تلفظی را به محقق و گوینده نشان می دهد.

گیبون و همکارانش روشی برای دسترسی بهتر بیمار و درمانگر به چنین درمانی ابداع کردند که شامل تشکیل یک مجموعه استاندارد از صفحه های کامی به جای ابزارهای سفارشی برای هر بیمار است.

 سپس آنها یک مطالعه بین چندین سازمان در مورد کاربرد الکتروپالاتو گرافی برای جایگزین کردن جایگاههای صحیح به جای تماس های نادرست اندامهای تلفظی را پایه ریزی کردند. با در دسترس بودن صفحه های غیر سفارشی هزینه درمان کاهش یافته بود و داده ها را می شد در سراسر محیط های درمانی جمع اوری کرد. در گویندگان مبتلا به کاربرد عادتی جایگاههای جبرانی و همچنین مشهورترین آنها بیماران مبتلا به انواع شکاف کام، مزایای احتمالی این درمان بسیار هیجان آور است. گیبون همچنان یک پروژه بین المللی برای به حداعلی رساندن قابلیت استفاده از الکتروپالاتوگرافی در مراکز درمانی و همچنین جمع آوری داده ها در مورد میزان کارایی ان را رهبری می کند.

 

برگرفته از کتاب: راهنمای درمانگران در درمان گفتار شکاف کام

نویسنده: پیترسون- فالزون، تراست - کاردامون کارنل ، هاردین - جونز

ترجمه: مهزاد محسنی

نظرات () تاریخ : پنجشنبه 06 آبان 1395 زمان : 11:24 بازدید : 108 نویسنده : شهریاری

اشنایی با علت های احتمالی نارسایی نرمکامی – حلقی با شکاف کام و بدون شکاف

 گرچه شکاف کام شناخته شده ترین علت نارسایی نرمکامی حلقی به شمار می رود اما این اختلال علل فراوان دیگری هم دارد. برای تشخیص دقیق و همچنین درمان موثر مهم است که علت های ساختاری، عصب شناختی، و علتهای با زمینه یادگیری نادرست گفتار از یکدیگر تمایز داده اند. نوعی دسته بندی علت شناسیهای نارسایی نرمکامی حلقی همراه با شکاف کام منشا تمام علتها ساختاری است. که به واسطه برخی از انواع عدم کفایت بافتی ایجاد شده اند. توجه داشته باشید که این گروه شامل شکافهای جراحی نشده و نارساییهای پایدار بعد از ترمیم به شیوه ی جراحی است.

نارسایی نرمکامی حلقی بدون شکاف کام علتهای متفاوتی دارد که می توان انها را به سه دسته زیر مجموعه مجزا دسته بندی کرد:

1-علت کفایت نرمکامی حلقی که علت ان برخی از انواع عدم کفایت بافتی به استثنا علل ایجاد کننده شکاف کام است.....

 

برگرفته از کتاب: راهنمای درمانگران در درمان گفتار شکاف کام

نویسنده: پیترسون- فالزون، تراست - کاردامون کارنل ، هاردین - جونز

ترجمه: مهزاد محسنی

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : سه شنبه 04 آبان 1395 زمان : 13:28 بازدید : 107 نویسنده : شهریاری

گرفتگی صدا در بیماران دچار شکاف کام

عموم دست اندرکاران تصدیق می کنند که در کودکان مبتلا به شکاف کام به دلیل پرکاری حنجره خطر ابتلا به ندول چینهای صوتی زیاد است. انها بر این باورند که رشد این ندول ها ناشی از بد استفاده کردن از چینهای صوتی است که به عنوان یک سازو کار جبرانی برای مشکلات دریچه ای دستگاه گفتار صورت می گیرد. در کودکانی که با ترکیبی از مشکلات شکاف کام و گرفتگی صدا مراجعه می کنند احتمالا ندول چینهای صوتی و عدم کفایت نرمکامی حلقی زمینه ساز ان وجود دارد. (عدم کفایت نرمکامی حلقی مسبب ندول چینهای صوتی است). در چنین بیمارانی هر گونه درمان گفتاری باید به تعویق بیفتد تا عملکرد نرمکامی حلقی و حنجره ای به طور جامع و کامل مورد مطالعه قرار گیرد. بهترن کار ارجاع انها به یک تیم تخصصی است.

 

 

 

 

برگرفته از کتاب: راهنمای درمانگران در درمان گفتار شکاف کام

نویسنده: پیترسون- فالزون، تراست - کاردامون کارنل ، هاردین - جونز

ترجمه: مهزاد محسنی

 

نظرات () تاریخ : یکشنبه 02 آبان 1395 زمان : 9:58 بازدید : 63 نویسنده : شهریاری

رشد اولیه صوت در کودکان دچار شکاف

 در بیست سال گذشته مطالعات در زمینه ارزیابی صداسازیهای اولیه در کودکان مبتلا به شکاف کام ترمیم نشده سبب گردیده که ما دید وسیع تر و روشن تری نسبت به صدمه ای که شکاف کام بر رشد اولیه صوت وارد می اورد به دست اوریم. اکنون ما می دانیم که می توان تفاوت های رشد اولیه صوت در کودکان دچار شکاف کام ترمیم نشده و کودکان طبیعی را در 6 ماهگی تشخیص داد. پیش از این سن صداسازی های اولیه در اکثر کودکان در حلق و چاکنای تولید می شوند. در حدود 6ماهگی کودکان دارای رشد طبیعی جایگاه تمرکز تولید خود را تغییر می دهند و تولید همخوانهای قدامی تر لبی و لثوی را اغاز می کنند. این تغییر قابل ملاحظه تولید در کودکان طبیعی از حلقی به لثوی در کودکان مبتلا به انواع شکاف کام دیده نمی شود.

مطالعات بالینی اخیر نشان داده اند که کودکان مبتلا به شکاف کام علاوه بر ان که تعداد همخوانهایی که تولید می کنند کمتر است در مقایسه با کودکان طبیعی تنوع همخوانی کمتری نیز دارند و هم چنین از ساختارهای استفاده می کنند که تعداد هجای کمتری داشته باشند. به عبارتی کمتر پیش می اید که از تولیدهای چند هجایی استفاده کنند. کودکان مبتلا به شکاف کام در مقایسه با همسالان بدون شکاف خود، در زمان آغاز قان و قون اهنگین تاخیر نشان می دهند و تمایل به پرهیز از تولید همخوانهای لثوی و کامی دارند. به طور مشخص نخستین همخوانهای این کودکان شامل انهایی است که نیازمند فشار هوای داخل دهانی بالا نیستند، که عبارت اند از همخوانهای خیشومی، غلتان، و چاکنایی ( شامل /h/ و انسدادی چاکنایی //. کاملا مشخص است که در این کودکان همخوانهای کامی و لثوی تا بعد از ترمیم کام شنیده نمی شوند. ممکن است والدین کودک مبتلا به شکاف ترمیم نشده گزارش کنند تنها همخوانی که در قان و قون کودکشان می شنوند، /m/ است. سایر همخوانهایی که اغلب مشاهده می شوند شامل / , w  , j/ است....

برگرفته از کتاب: راهنمای درمانگران در درمان گفتار شکاف کام

نویسنده: پیترسون- فالزون، تراست - کاردامون کارنل ، هاردین - جونز

ترجمه: مهزاد محسنی

 

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : سه شنبه 27 مهر 1395 زمان : 13:27 بازدید : 62 نویسنده : شهریاری

تاثیر شکاف کام بر رشد اولیه صوت

 محدودیت های اناتومیک

کودکان مبتلا به شکاف لب و کام، مشکلات بارز و محسوسی در رشد اولیه صوت دارند. اگرچه در اکثر موارد، جراحی ترمیمی شکاف لب در حدود 3 ماهگی انجام می شود، ولی ترمیم شکاف کام معمولا تا پیش از نیمه دوم اولین سال زندگی کودک صورت نمی گیرد و گاهی تا نیمه اول دومین سال زندگی کودک نیز به تعویق می افتد. این بدان معنی است که حداقل در کل دوره ی پیش زبانی، کودک مجبور است تمرینات صوتی اش را در حالی انجام دهد که جداسازی طبیعی بین حفرات دهان و بینی، به وسیله نرمکام و سختکام صورت نگرفته، و همچنین در مورد بسیاری از بیماران، در بخش قدامی سختکام نیز تماسهای طبیعی بین اندامهای تلفظی وجود ندارد. این محدودیتهای اناتومیک می توانند به روشهای مختلفی بر صداسازیهای کودک تاثیر بگذارند:

 


برگرفته از کتاب: راهنمای درمانگران در درمان گفتار شکاف کام

نویسنده: پیترسون- فالزون، تراست - کاردامون کارنل ، هاردین - جونز

ترجمه: مهزاد محسنی

 

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : شنبه 24 مهر 1395 زمان : 11:12 بازدید : 50 نویسنده : شهریاری

تغییرات صدا در دوران بلوغ چیست؟

حدوداً در نه سالگی، بیش از آغاز بلوغ، حنجره دخترها و پسرها از نظر کالبدشناختی تقریباً به یک اندازه است و تقریباً صدایی با یک ارتفاع تولید می کنند(265 هرتز) تغییرات رشد دوران بلوغ، در دخترها، حدودا از نه سالگی آغاز می شود. و برای دوره ای چهار، پنج ساله، این تغییرات به تدریج رخ می دهد. بلوغ در پسرها، از حدود 11، 12 سالگی آغاز می شود. و برای دوره ای چهار، پنج ساله، تغییرات شگرفی در رشد حنجره آنها به وجود می آید. با این همه، رشد جالب توجه حنجره و تغییرات چشمگیر در بسامد پایه تارآواها در آخرین سال بلوغ اتفاق می افتد:‌«میانگین زمان، از آغاز تا پایان تغییر صدای نوجوانی، سه الی شش ماه، و حداکثر یک سال است» (آرونسون، 1990 ص 45) در سن 17 سالگی، نوجوانان هر دو جنس، معمولاً به رشد کامل بلوغ، سطح ارتافع صدای آقایان و خانم ها به شکل درخور توجهی افت پیدا می کند(صدای آقایان دست کم یک اکتاو کامل، و صدای خانم ها تقریباً نیم اکتاو، افت پیدا می کند). رشد حنجره و مجرای تنفسی، ناگهان اتفاق نمی افتد. اگرچه این تغییرات تدریجی اند، درطول یک دوره چهارساله، رشد محسوس حجره(به ویژه در پسرها) در شش ماه پایانی دوره تغییر اتفاق می افتد. در حین این دوره رشد سریع حنجره، پسرها ممکن است به طور موقتی به گرفتگی صدا و گاهی شکست ارتفاع صدا دچار شوند، که متخصص بالینی یا پدر و مادر نباید نگران باشند. از آنجا که تغییر حجم تارآواها در سن بلوغ، هر تلاش جدی برای آوازخواندن یا سایر استفاده های هنری از تارهای صوتی را با مشکل مواجه می کند، دوره راهنمایی غالباً زمان مناسبی برای موسیقی کر نیست. پسری که در ماه سپتامبر(ماه نهم سال میلادی) سوپرانو اجرا می کند، ممکن است تا ماه ژوئن سال بعد، در گروه همسرایان، صدایی کاملاً باریتون(صدای متوسط مردانه، صدایی میان تنور و باس) داشته باشد. مادامی که در رشد حنجره و مجرای تنفسی بچه ها ثباتی ایجاد نشده باشد، به دلیل تغییر سریع سازوکار حنجره آنها، انتظار آوازخواندن از آنان کاملاً نادرست است. هرچند مرسوم شده است که خوانندگان جوان آوازهای پیچیده تری اجرا کنند، این حقیقت به قوت خود باقی است که جوانان، به ویژه، درحین خواندن، دچار خستگی صدا می شوند، و بسیاری از آنان روش آواز خواندن درست را آموزش ندیده اند و از محدودیت های فیزیکی صدایشان آگاهی ندارند(جامی سان، 1996). به دلیل تغییرات سریع حنجره، جوانان باید از تلاش برای تولید ارتفاع مناسب یا سطوح زیر و بمی مدال، پرهیز کنند.

 

 

(برگرفته از کتاب صدا و درمان انواع اختلالات صدا، مترجم: دکتر جمشید پورقریب، انتشارات رشد)

نظرات () تاریخ : چهارشنبه 02 تير 1395 زمان : 11:13 بازدید : 2332 نویسنده : شهریاری

نکات اولیه برای سلامت صدا

1- هرروز به اندازه ای کافی استراحت کرده و بخوابید، که شامل دوره هایی از استراحت صوتی هم می شود.

2- هر روز به میزان کافی ورزش کنید ، به اندازه ای که انرژی را به جریان بیاندازدو ذهن را هوشیار نگه دارد ،اما نه آنقدر زیاد که از شدت خستگی نتوانید فکر یا صحبت کنید .                                                    

3- زمانی که خیلی خسته و یا بیمار هستید ، زیاد از صدا استفاده نکنید .                                         

4- غذاهای سالم و مناسب بخورید ، اما پرخوری نکنید .                                                              

5- آب فراوان و دیگر نوشیدنی های بدون کافئین و الکل بنوشید 8 تا 10 لیوان آب در روز برای انسان بالغ ضروری است ( اگر خیلی گرمتان شد و یا فعالیت فیزیکی زیادی داشتید ، بیشتر آب بنوشید .                 

6- از غذا نوشیدن و مواد شیمیایی که آب بدن را خشک می کنند ، باعث سوزش سینه می شوند ، گازدار هستند و با ایجاد سفتی یا (( چسبندگی )) در گلو موجب سرفه و صاف کردن گلو می شوند بپرهیزید . و.................         

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : شنبه 22 خرداد 1395 زمان : 16:4 بازدید : 99 نویسنده : شهریاری

چسبندگی تارهای صوتی

 چسبندگی حنجره ، در فضای بین تارها ی صوتی ایجاد می شود ، و از ارتعاش طبیعی تار آواها جلوگیری می کند ، که اغلب در حین ارتعاش تارهای صوتی ، صدا زیرو خشن و مجرای تنفسی با خطر جدی رو به رو می شود . چسبند گی ممکن است مادر زادی یا اکتسابی باشد .چسبندگی مادر زادی ، که هنگام تولد تشخیص داده می شود ، نتیجه ی جدا نشدن کامل غشای حنجره در طول تکامل جنینی است . متناسب با وسعت چسبندگی ، نوزادبه خرخر و کوتاهی نفس دچار می شود و اغلب گریه ی او به صورت صدای زیر غیر عادی ( جیغ ) است . نزدیک به سه چهارم تمام چسبندگی  های حنجره از وسط چا کنای عبور می کند . درصورت چسبندگی مادر زادی ، باید بی درنگ جراحی و در بیشتر موارد تراکئوستومی موقتی صورت بگیرد ، که معمولا نوزاد پس از یک دوره ی چهار تا شش هفته ای بهبود می یابد .چسبندگی اکتسابی براثر نوعی صدمه ی دو طرفه ی لبه های میانی تارآواها ایجاد می شوند هر چیزی که بتواند سطح مخاطی تار آواها را تحریک کند ، ممکن است نخستین علت چسبندگی تارهای صوتی باشد .از آنجا که تارهای صوتی در بخش جلویی بسیار به یکدیگرنزدیک اند ،‌هر تحریک سطحی ،‌بر اثر عفونت طولانی یا ضربه ، ممکن است باعث شود لبه های میانی تارهای صوتی هماهنگ با یکدیگر رشد کنند .برای توضیح بیشتر این موضوع باید اضافه کنیم که یکی از اصول جراحی ترمیمی این است که ، هر گاه تارهای صوتی به یکدیگر نزدیک شده باشند ،‌سطوح بافت ها آسیب دیده هماهنگ با یکدیگر رشد می کنند و با یکدیگر جوش می خورند اصل یا د شده گویای این مطلب است که چرا چسبندگی تارآواها به وجود می آید وقتی که سطح آسیب دیده ی تارآواها به یکدیگر نزدیک شده باشند ، تمایل پیدا می کنندهماهنگ با یکدیگر رشد کنند ، و در این صورت غشای نازکی در عرض چاکنای تشکیل می شود .


برگرفته از کتاب صدا و درمان انواع اختلالات صدا

نویسندگان :‌دانیل ر.بون .استفن ک . مک فارلین .شلی ل .ون برگ

مترجم :‌جمشید پور قریب

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : چهارشنبه 19 خرداد 1395 زمان : 10:32 بازدید : 1312 نویسنده : شهریاری

توصیه هایی برای مبتلایان به گرفتگی صدا(2)

 بهداشت صوت را رعایت کنید:

1-مصرف به اندازه ی مایعات و تر نگهداشتن مجاری تنفسی و حنجره که از طریق استنشاق بخار آب با استفاده از دستگاه­های بخور سرد و گرم و نوشیدن آب در دفعاتی بیشتر ولی به میزانی کمتر در هر بار قابل انجام است.

2-استرس­ها و اثرات منفی آن بر روی صوت که باید به آن طور ویژه ای توجه شود و هر فردی سعی کند در مقابله با استرس ها از راهکارهای موثر و مثبت استفاده کند و بتواند آن را مدیریت نماید.

3-در مراقبت صوتی باید تغذیه توجه شود و رژیم غذایی از نظر تنوع به گونه ای باشد که علاوه بر آب، هیدراتهای کربن و چربی­ها، انواع ویتامین­ها و پروتئین­ها نیز به بدنش برسد. فرد باید مراقب باشد تا در مصرف چربی و شیرینی افراط ننماید و از مصرف مواد تحریک کننده گلو و حنجره خودداری کند. برنامه خاصی هم برای وعده ­های غذایی خود داشته باشد بویژه سعی کند شام را 3 الی 4 ساعت زودتر از خواب صرف کند تا رفلاکس در خواب جلوگیری نماید.

4-رعایت بهداشت دهان و دندان می­تواند در پیشگیری از بروز برخی بیماریها مفید واقع شود،‌ که برخی از آنها عبارتند از: عفونت­های تنفسی، لارنژیت، رینیت، عفونت­های لثه، بوی بد دهان و سرماخوردگی. با وجود این بیماریها، حنجره و صوت آسیب پذیر خواهند بود.

5-دود دخانیات، دود و گازهای سمی متساعد شونده  از اگزوز ماشین­ها و موتور سیکلت، دود و گازهای سمی کارخانجات، انتشار ذرات ریز مختلفی مانند گرد و خاک یا پشم شیشه، گرده گیاهان و درختان مختلفی مانند درخت چنار یا کاج، میکروب­های مختلف متساعد شونده از منابع مختلفی مانند بسیاری از ماژیک­ها یا مواد مختلفی مانند برف شادی و مواد متساعد شونده از ابر و مه مصنوعی در روی صحنه نمایش را آلودگی هوا می­نامند و اثرات بدی بر­روی صدای افراد و بویژه بیماران مبتلا به اختلالات صوتی می­گذارد و باید سعی شود تا جای ممکن در معرض این آلودگی­ها قرار نگیرند.

6- آلودگی صوتی از تجمع و انباشتگی اصوات مختلف ایجاد می­گردد. همچنین می­تواند به شکل یک صوت انعکاسی درآید که به نظر می­رسد خود را جایگزین صداهای دیگر کرده و بطور مداوم باعث آزردگی و مزاحمت می­گردد. همچنین آلودگی صوتی می­تواند هر نوع صدایی با شدت بیش از 80 دسی بل را شامل گردد. شدت صدا هنگامی که ما صحبت می­کنیم تقریبا 40 دسی بل بوده و هنگامی که این شدت به 120 دسی بل می­رسد، فرد دارای شنوایی طبیعی، در گوشش احساس درد خواهد داشت. آلودگی صوتی باعث می­شود که فرد بلندتر از همیشه صحبت کند و این گونه صحبت کردن، فشار مضاعف به حنجره وارد کرده و باعث تشدید اختلال در بیماران می­شود.

 

 

برگرفته از کتاب تحریکات کلامی برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات صوت

تالیف: لیلا قلیچی، یونس امیری شوکی و......

 

نظرات () تاریخ : چهارشنبه 02 ارديبهشت 1394 زمان : 9:49 بازدید : 401 نویسنده : شهریاری

صوت و زندگی

 خانواده دوستان ، تعلقات ، اهداف و دریک کلام زندگی ، محدودیت هایی در استفاده از زمان و صدا به وجود  می آورند . در پایان یک روز از گفتگو دردفتر کار و سرمیز شام در رستوران شلوغ ، جلسه کاری و یا مربیگری تیم فوتبال پسرتان ، آخرین چیزی که صدا نیاز دارد برگشتن به حالت قبل است.

اگر معلم ، وکیل ، بازاریاب ، مربی شنا و...... هستید و می خواهید خواننده بزرگی شوید ، شغلتان مانع درخشش در خوانندگی می گردد.                                                                        

اگر درآمدی ، به جز درآمد حاصل از شغل ثابت لازم دارید و اگر شغل اول شما نیازمند استفاده مداوم ازصدا می باشد، نمی توانید دررویا خوانندگی را به عنوان منبع در آمد درنظر بگیرید.

 

 

برگرفته از کتاب آواسازی راحت راهنمای درمان

مترجمین : فاطمه شیبانی ، علیرضا غفرانی ، ملیحه روحا نی              

                                             

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : سه شنبه 25 فروردين 1394 زمان : 17:54 بازدید : 61 نویسنده : شهریاری

رفلاکس ( برگشت مایعات ازمعده )

 

بر گرفته از کتا ب صدا و درمان انواع اختلالات صدا

نویسندگان : دانیل ر. بون . استفن ک . مک فارلین . شلی ل. ون برگ

مترجم: جمشید پور قریب

گزارش ها حاکی است که ، در 15سال گذشته ، شکاست های بیماران حنجره از بیماری پنهان رفلاکس معده ای – حلقی و رفلاکس حلق و حنجره افزایش پیدا کرده است بر اساس برآوره ها ، در بزرگسالان  4تا 10درصد بیماری غیر اختصاصی مزمن حنجره ، که در درمانگاه های گوش و حلق و بینی و صدا دیده می شود ، با رفلاکس معده ای – حلقی یا رفلاکس حلق و حنجره همراه بوده است رفلاکس معده    ای - حلقی در راه عبور شیری معده ، از معده تا مری اتفاق می افتد .

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : سه شنبه 29 مهر 1393 زمان : 10:37 بازدید : 211 نویسنده : شهریاری

گفتار بدون حنجره

  بدون شک بشر از زمان شروع گفتار و استفاده از حنجره همیشه دچار مشکلات و عوارض ناشی از بیماریهای حنجره بوده است. یکی از این بیماریها سرطان حنجره می باشد که در قرون اخیر برای نجات جان بیماران و نیز جلوگیری از سرایت عامل سرطانی به نقاط دیگر بدن، اقدام به خارج کردن حنجره می نمایند. در این صورت فرد دستگاه آواسازی خود را از دست خواهد داد و دیگر قادر نیست به گونهٔ قبل از طریق گفتار ارتباط برقرار نماید.

برای توانبخشی این بیماران پس از جراحی سه روش عمده وجود دارد که عبارتند از:

1-استفاده از دستگاه حنجره مصنوعی که یک نوسان ساز بوده و از طریق اتصال این وسیله با پوست ناحیه گردن و زیر چانه این نوسانات به فضای آن منتقل شده و فرد از این طریق صحبت می کند.

2-وسیله دیگر پروتز صوتی می باشد که از یک لوله کوچک تشکیل شده و روی سوراخ نایی قرار می گیرد. فرد موقع صحبت کردن با فشار به این وسیله هوا را به داخل مری هدایت می کند و با خروج هوا و ارتعاش جدارهای مری و صدای حاصله صحبت می کند. در موقع تنفس نیز هوا از طریق سوراخ نایی وارد و خارج می شود.

3-سومین روش استفاده از هوای وارد شده به مری است که بدون هیچ وسیله ای انجام می گیرد. در این روش خروج هوا از مری باعث ارتعاش جدارهای آن شده و صدایی تولید می نماید و فرد با این صدا صحبت می کند. بیمار به سه طریقه بلعی، استنشاقی و تزریقی می تواند هوای لازم را برای این کار تأمین نماید. نهایتاً فرد با استفاده از این سه روش می تواند با افراد  دیگر ارتباط برقرار نماید.

 

 

 

پژوهشگر: بیژن شفیعی

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : دوشنبه 16 دي 1392 زمان : 13:45 بازدید : 559 نویسنده : شهریاری

راهنمای والدین درمورد تاخیر گفتار کودکان

 زبان تنها راه ارتباط با مردم و گرفتن پیام است. بچه ها قبل از آنکه سخن گفتن را بیاموزند با مادرشان ارتباط برقرار گرده به آنها می خندند گریه می کنند و با ژستهای مختلف منظور خودشان را انتقال می دهند. ما باید اشکال مختلف ارتباط را در کودک تقویت کنیم.

هر کودکی قبل از آنکه بتواند صحبت کند باید مهارتهای پیش نیاز گفتار را بیاموزد.

1- صداها: کودک باید قادر باشد صداهای مختلفی تولید کند و صدایش را به شکل آهنگین بالا و پایین ببرد.

2- شنوائی: کودک باید بتواند بشنود، به صداهایی که مهم هستند توجه کند و بقیه را نادیده بگیرد.

3- تقلید: کودک باید اعمال و صداها را الگوهای صوتی را بتواند تقلید کند.

4- تخیل: کودک باید بتواند از تخیلش استفاده کند و بتواند در غیاب اشیاء تصاویر ذهنی بسازد.

5- شناسایی اشیا: قبل از اینکه کودک بتواند اسم اشیاء را ببرد، باید آنها را بشناسد.

کودک باید یاد بگیرد برای برقراری ارتباط، تلاش کند. بنابراین نباید هر نیازی که دارد فوراً برآورده کنید. به او فرصت انتخاب بدهید. اگر کودکی اصلاً ارتباط برقرار نمی کند، باید اشاره را هم با صحبت کردن همراه نمود تا کودک اشاره را هم بیاموزد و یاد بگیرد که سر را به علامت مثبت یا منفی بالا و پایین ببرد تا با انگشت میان چیزهائی که می خواهد انتخاب کرده و آنها را نشان دهد.

وقتی کودک اشاره را آموخت اگر فقط توسط اشارات ارتباط برقرار می کند باید آموزش گفتار به این کودکان را خیلی سریع آغاز کرد و نگذاشت اشاره کردن جایگزین گفتار شود.

برای آموزش زبان بخصوص در کودکی که در گفتار، تاخیر دارد باید مسائل زیر را در نظر بگیرید. ابتدا باید بدانید که یادگیری زبان وقت بسیار زیادی می برد بنابراین نباید دلسرد شوید و اگر پیشرفتی صورت نمی گیرد و پیشرفت کم است باید استقامت داشته باشید باید ادامه بدهید و بزودی نتایج کار را خواهید دید.

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : چهارشنبه 29 آبان 1392 زمان : 10:47 بازدید : 362 نویسنده : شهریاری

پینه های سفیدرنگ(لوکوپلاکیا) تارهای صوتی چیست؟

لوکوپلاکیاها پینه های سفیدرنگی هستند که روی غشای سطحی بافت مخاطی تارهای صوتی تشکیل می شوند، و اغلب به زیر لایه سطحی و به داخل فضای زیر اپی تلیال گسترش می یابند. اگرچه این ضایعات، نوعی شاخی شدگی یا تومور خوش خیم به حساب می آیند، ولی در زمره ضایعات پیش سرطانی مطرح هستند و باید به دقت پیگیری شوند. شایع ترین محل تشکیل لوکوپلاکیا، در مجرای صدا، زیر زبان و روی تارهای صوتی است. باید به یاد داشته باشیم که تشخیص بین لوکوپلاکیا و سرطان حنجره، فقط ازطریق معاینه، دشوار یا ناممکن است.

شایع ترین علت این اختلال، زیاد سیگار کشیدن است. برای پیشگیری از تحریک ممتد تارآواها، بیمار باید دست به تلاش قهرمانانه‌ای، نظیر کنار گذاشتن سیگار، بزند؛ از این رو نیاز به حمایت عاطفی دارد. به تازگی، رفلاکس حلق و حنجره نیز همانند ویروس پاپیلوما، در حکم یکی از علت ها مطرح شده است. تحریک ممتد و در پی آن تشکی لوکوپلاکیا، اغلب منجر به سلول های سرطانی اسکوآموس می شود.

اگرچه تأثیر لوکوپلاکیای روی زبان یا زیرزبان، روی صدا، بسیار جزئی است، ولی لوکوپلاکیا روی تارهای صوتی ممکن است به نحو آشکاری صدا را تغییر دهد. وجود این توده روی تارآواها صدا را بم می کند، و غالباً باعث گرفتگی صدا و گاهی اوقات بی صدایی می شود. از آنجا که اندازه و محل تشکیل لوکوپلاکیا متغیر است، این توده ها غالباً باعث نامتقارن شدن تارآواها می شوند، که ممکن است به دو صدایی بینجامد. زیرا اندازه یا حجم توده ها با یکدیگر تفاوت دارد، و هر تار صوتی با بسامد متفاوتی به ارتعاش درمی آید. لوکوپلاکیاهایی که روی لبه تارهای صوتی قرار گرفته باشند، ممکن است از تماس مطلوب تارآواها جلوگیری کنند، باعث نفس آلودشدن صدا بشوند، بلندی صدا را کاهش دهند، و به طور کلی باعث گرفتگی صدا شوند. لوکوپلاکیا با دارو و عمل جراحی درمان می شود. و صدا درمانی باعث می شود بیمار به بهترین صدای ممکن دست یابد. با وجود تأثیر این ضایعه، جنبه های عملکردی گرفتگی صدا را غالباً با صدادرمانی می توان کاهش داد. این جنبه های عملکردی می توانند تنها نشانه های صدا باشند، و بنابراین برای بازگردان صدای طبیعی، صدادرمانی بسیار اهمیت دارد.

 

 

(برگرفته از کتاب صدا و درمان انواع اختلالات صدا، مترجم: دکتر جمشید پورقریب، انتشارات رشد)

 

نظرات () تاریخ : یکشنبه 23 تير 1392 زمان : 11:17 بازدید : 1052 نویسنده : شهریاری

تغییرات غدد و تأثیرات آنها بر صدا چیست؟

گه گاهی با بیمارانی روبه رو می شویم که، اشکالات صدای آنها به دلیل برخی اختلالات کارکرد غدد است. اختلالات غدد غالباً تأثیر عمده ای روی رشد حنجره دارند، و باعث ناهنجاریهایی در بسامد پایه می شوند، به طوری که صدا، بیش از حد بم یا زیر می شود. برای مثال، در کم کاری غددی هیپوفیز، رشد حنجره به تأخیر می افتد. کودکی که دارای چنین مشکلی باشد، به سن بلوغ هم که برسد، صدای او همواره زیر خواهد بود. چنین مشکلی در غده هیپوفیز از رشد طبیعی پروژسترون توسط تخمدان ها(در دخترها)، و تستوسترون توسط بیضه ها(در پسرهای جوان) جلوگیری می کند. نتیجه حاصل از فقدان صفات جنسی ثانویه(شامل تغییراتی در صدا)، با دارودرمانی ای که به منظور تحریک عملکرد طبیعی غده هیپوفیز طراحی شده باشد، درمان می شود. نقطه مقابل این مشکل، که بر اثر برخی تومورهای غده هیپوفیز به وجود می آید، «باعث بلوغ زودرس و آکرومگالی می شود» کم کاری غده های فوق کلیوی (بیماری آدیسون) نیز ممکن است باعث فقدان صفات جنسی ثانویه و ازجمله، صدای پیش از دوران بلوغ، در افراد مذکر شود.

گاهی، تومورهایی در دستگاه آدرنال(فوق کلیوی) باعث افزایش هورمون ادرنال، و منجر به بروز صفات جنسی ثانویه ی مردانه در افراد مونث و بم شدن(کلفت شدن) صدای آنها می شود. مک فارلین و بروفی تأثیر داروهای گوناگون را روی صدا بررسی کرده اند. برای مثال، برخی از داروهای کنترل کننده بارداری ممکن است باعث بم شدن(کلفت شدن) صدای خانم ها، و همچنین گرفتگی صدای آنها بشود. یکی از بیماران ما خانم میان سالی بود که 18 ماه به اشتباه به او مقدار زیادی تستوسترون ترکیبی داده شده بود. پیش از اینکه به اشتباه در تجویز این دارو پی ببرند، روی صورت این خانم مو رویید، در آلت تناسلی او تغییراتی رخ داد و بسامد پایه صدای این خانم نیز بم شد. صدادرمانی، در بهبود صدای این خانم، موفقیت آمیز بود.

کم کاری تیروئید، یعنی ناکافی بودن ترشح تیروکسین از غده تیروئید، ممکن است تغییرات جسمی زیادی را در طول زمان ایجاد کند که یکی از آنها حجیم شدن تارآواهاست و باعث بم بودن صدا می شود. آرونسون(1990)، گرفتگی صدای ناشی از کم کاری تیروئید را این گونه توصیف می کند: «صدا به طور مشخص گرفته است، گاهی نیز صدا خشن یا زمخت و بسیار بم است» این نشانه ها را معمولاً، با درمان هورمونی تیروئید، می توان کاملاً کنترل کرد. در پرکاری تیروئید (زیاد کار کردن تیروئید)، نشانه های صدا چندان شدید نیستند، ولی بیمار دچار بی قراری و تحریک پذیری می شود که به نفس آلودشدن صدا می انجامد و ممکن است صدا فاقد بلندی مناسب باشد.

همان گونه که گرین(1980) و ابیت بول و همکاران (1999) شرح می دهند، نشانگان صدای پیش از قاعدگی عبارت است از: خستگی صدا، کم شدن ارتفاع صدا، بی صدایی، و از دست دادن برخی از هارمونی های صدای در 33 درصد خانم ها، این نشانگان معمولاً چهار تا پنج روز پیش از قاعدگی آغاز می شود. در معاینه ویدئواستروبوسکوپی، می توانیم گرفتگی، نوسان های ریز، ضخیم شدگی تارآواها، و کاهش دامنه ارتعاش را ببینیم. برخی از خانم های خواننده اپرا، چند روز پیش و چند روز پس از قاعدگی، از زیاد آوازخواندن پرهیز می کنند. هنگام یائسگی نیز برخی از خانم ها ممکن است دچار تغییراتی در صدای خود بشوند، به ویژه اینکه بسامد پایه صدایشان کم می شود. پس از یائسگی، به علت ترشح بیش از اندازه هورمون های آندروژن، غشای تارهای صوتی ضخیم تر می شود، اندازه و ضخامت تارآواها افزایش می یابد، صدا بم(گولد، 1975)، و گاهی اوقات کلفت می شود. به نظر می رسد در هر بیماری که حنجره کمتر یا بیشتر از سن و جنس او رشد کرده باشد، باید به عدم تعادل برخی از غدد مظنون شد. چنانچه دریابند که عدم تعادل هورمونی وجود دارد، نخستین درمان، درصورت امکان، هورمون درمانی است. با توجه به تغییر سازوکار( به علت هورمون درمانی)، صدادرمانی در ایجاد بهترین صدای ممکن به بیمار کمک می کند.

 

 

 

(برگرفته از کتاب صدا و درمان انواع اختلالات صدا، مترجم: دکتر جمشید پورقریب، انتشارات رشد)

 

نظرات () تاریخ : یکشنبه 23 تير 1392 زمان : 11:15 بازدید : 125 نویسنده : شهریاری

گرانولومای تارهای صوتی چیست؟

برای تشکیل گرانولوما، سه علت ممکن است وجود داشته باشد: لوله گذاری درحین جراحی، آسیب های ناشی از استفاده بد و نادرست از تارآواها؛ رفلاکس حلق و حجره (که گروه بزرگتری را تشکیل می دهد) هریک از این علل، درمان متفاوتی دارند.

هر بیماری که درحین جراحی یا برای بازنگه داشتن مجرای تنفسی لوله گذاری شده باشد، در معرض خطر آسیب دیدگی غشای حنجره و سپس تشکیل گرانولوما قرار دارد. این خطر به ویژه برای کودکان و خانم ها زیادتر است، زیرا مجرای تنفسی آن ها کوچکتر است، از این رو، به دلیل بزرگ بودن لوله ها، غالباً بیشتر آسیب می بینند. (وی تر، 1979). پزشک، لوله ای را از حلق به داخل مجرای تنفسی و در ادامه، از فضای بین تارآواها(امید است که این گونه باشد) در داخل نای قرار می دهد. اگر لوله بزرگتر از فضای بین تارآواها باشد، بیمار در معرض خطر آسیب دیدگی حنجره قرار می گیرد. الیس وبن نت(1977) پیشنهاد می کنند، برای پیشگیری از گرانولوما یا همانژیومای ناشی از لوله گذاری، از لوله هایی استفاده شود که تا اندازه ای کوچکتر و جمع و جورتر از لوله موردنظر باشد. برای مثال، برخی بیماران گزارش کرده اند که، پس از عمل جراحی عمودی، تغییرات ناگهانی در صدای آنها رخ داده است. اگر بیماری که لوله گذاری شده است، پس از عمل جراحی، پیوسته گرفتگی صدا داشته باشد، باید با لارنگوسکوپی غیرمستقیم یا آندوسکوپی مشخص کرد که آیا لوله گذاری باعث گرانولوما شده است یا نه. درصورت وجود گرانولوما، یا باید با جراحی آن را برداشت یا با صدادرمانی آن را درمان کرد. نوع دیگری از گرانولوما ممکن است به علت آسیب تارآواها براثر تحریک ممتد(مثل رفلاکس اسید معده)، یا پیشامد ناگهانی(مثل صدمه خارجی به حنجره) به وجود آید. به استثنای گرانولومای ناشی از لوله گذاری، شایع ترین شکل گرانولوما به زخم های ناشی از تماس تارآوها مربوط می شود. درواقع، این طور که در متون می بینیم، زخم های ناشی از تماس تارآواها و گرانولومای تارآواها، احتمالاً یک اختلال اند، که در نتیجه آسیب ممتد به تارآواها ایجاد شده اند.

بیماران مبتلا به گرانولوما ممکن است به گرفتگی شدید صدا مبتلا شوند، که به صورت گرفتگی صدا، نفس آلود بودن آن، ونیاز دائم به صاف کردن گلو مشخص میشود. برای از بین بردن برخی از انواع گرانولوما، صدا درمانی نقش مهمی ایفا می کند. پس از برداشتن ضایعه مزاحم، برای کمک به بیمار در دستیابی دوباره به صدای طبیعی، معمولاً صدادرمانی لازم است. در اغلب مواقع، مبتلایان به ضایعات گرانولوما به جراحی نیاز ندارند. جدیداً برای بیمار 38 ساله ای که فروشنده وسایل موسیقی بود، در پی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی اش و سرفه و گلو صاف کردن زیاد، و دردی که در ناحیه حنجره گزارش کرده بود، یک برنامه بهداشت صدا اجرا کردیم. آندوسکوپی نشان می داد که در زائده و کالیس غضروف آریتنوئید سمت چپ، بافت دانه دار جمع شده، و در زائده و کالیس غضروف آریتنوئید سمت راست، تا اندازه ای تورم به وجود آمده است. بیمار کاملاً از برنامه کاهش صداسازی نادرست پیروی کرد، مصرف آب را افزایش داد، بنابراین رفلاکس کاهش یافت. بیمار همچنین از آهنگ گفتار محرمانه استفاده کرد، برخورد شدید تارآواها را کم و تمرین های مربوط به ادغام واکه ها را اجرا کرد. پس از صدادرمانی، آندوسکوپی نشان داد که 80 درصد بافت دانه دار کاهشپیدا کرده است و پس از آن نیز هیچ دردی از طرف بیمار گزارش نشد.

 

 

(برگرفته از کتاب صدا و درمان انواع اختلالات صدا، مترجم: دکتر جمشید پورقریب، انتشارات رشد)

 

نظرات () تاریخ : یکشنبه 23 تير 1392 زمان : 11:14 بازدید : 457 نویسنده : شهریاری

پاپیلوما(زگیل) تار صوتی چیست؟

پاپیلوماها تومورهای زگیل مانندی هستند که منشا ویروسی دارند، و در حفره های مرطوب و تاریک مجرای تنفسی، و غالباً در حنجره کودکان کم سن و سال به وجود می آیند. این تومورها خطری جدی برای مجرای تنفسی محسوب می شوند، زیرا نیاز بدن به جریان هوا ازطریق فضای چاکنای را محدود می کنند. بیشتر پاپیلوماها در کودکان زیر شش سال به وجود می آید، به همین دلیل است که گرفتگی صدا و کوتاهی نفس در کودکان پیش از سن مدرسه باید بی درنگ ارزیابی شود. گرچه بیشتر پاپیلوماها حدود سن بلوغ متوقف میشوند و دیگر بازگشت پیدا نمی کنند، کلین ساسر(1979) می نویسد که، 20 درصد پاپیلوماها بعد از سن بلوغ هم ادامه پیدا می کنند. افراد بزرگسالی را دیده ایم که، بدون اینکه هرگز در کودکی به پاپیلوما مبتلا شده باشند، در بزرگسالی به پاپیلوما مبتلا شده اند. هرگاه که پاپیلوماها در حنجره به وجود آیند، به علت بالا بردن حجم تارآواها، باعث گرفتگی صدا می شوند. به همین دلیل است که، متخصصان صدا باید به ویژه به هر کودکی که گرفتگی صدا نشان می دهد، هشیار باشند. هر کودکی که گرفتگی صدای او بیش از ده روز طول بکشد، به استثنای سرماخوردگی یا حساسیت(آلرژی)، باید حنجره او معاینه و علت گرفتگی صدا مشخص شود. چنانچه پاپیلوما وجود داشته باشد، درمان با دارو و عمل جراحی صورت می گیرد، شامل جراحی لیزری؛ جراحی سنتی؛ پرتودرمانی؛ و درمان با اینترفرون(لاندکوئیست و همکاران، 1984). فقط زمانی باید پاپیلوماها برداشته شوند که خطری برای مجرای تنفسی ایجاد کرده باشند، زیرا تکرار عمل جراحی ممکن است منجر به چسبندگی تارآواها پس از عمل جراحی شود. سرانجام اینکه، بر پایه پژوهش کلین ساسر(1979)، هنگامی که شخص نسبت به ویروس های استنشاق شده پاپیلوما ایمنی کسب کرد، دیگر به هیچ وجه پاپیلوما برگشت پیدا نمی کند.

هرگاه تومور پاپیلوما، مانعی در مجرای تنفسی ایجاد کند، عمل جراحی ضروری است. اگر این ضایعه مانعی در تنفس یا صداسازی ایجاد نکند، معمولاً قابل تحمل است. بر پایه پژوهش وت مر، کی، سوئن (1985)، جراحی های پی در پی برای برداشتن پاپیلوما ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد. این نویسندگان 40 بیمار(26 کودک و 14 فرد بزرگسال) را، که بیش از شش سال و نیم جمعاً 122 بار تحت عمل جراحی لیزر برای برداشتن پاپیلوما قرار گرفته بودند، بررسی کردند. در عرض این مدت، یازده نفر از دوازده بیمار که بیش از شش بار جراحی شده بودند، به عارضه چسبندگی بخش قدامی چاکنای توام با تورم مزمن تارآواها مبتلا شده و صداسازی شان به شدت آسیب دیده بود. ددو و جاکلر(1982) گزارش کردن که، در 109 بیمار، جراحی لیزر بی گمان بهترین روش برای برداشتن پاپیلومای عودکننده بوده است. براساس گزارش آنها تقریباً نیمی از بیمارانشان با روش لیزر، سرانجام درمان شدند و پاپیلوماها برگشت نکردند. با وجود عوارض احتمالی ناشی از جراحی های پی در پی، به علت برگشت پاپیلوما، هرگاه که این ضایعات برای مجرای تنفسی خطرساز باشد، باید با عمل جراحی برداشته شود.

لاندکوئیست و همکاران (1984)، برای درمان پاپیلومای ناشی از ویروس، تزریق داخل عضلانی اینترفرون را به بیماران پیشنهاد می‌کنند. در پیگیری 17 بیمار جوانی که بیش از چند سال تحت درمان اینترفرون قرار داشتند، لاندکوئیست و همکاران پی برده اند که نه نفر کاملاً درمان شده اند، در چهار نفر هیچ توموری مشاهده نشده، ولی هنوز تحت درمان اند، در سه نفر رشد تومور کاهش پیدا کرده، و یک نفر از ادامه درمان منصرف شده است با وجود اینکه اینترفرون دارای برخی اثرهای جانبی شدید است(مثل نشانه های شبه آنفلوانزای مزمن)، این درمان نتایج خوبی در صدا داشته و باعث کاهش یا ازبین رفتن پاپیلوما شده است. بررسی آن دسته از بیمارانی که با اینترفرون درمان شده اند، نشان می دهد که پاپیلومای آنها به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرده و این توانایی را به دست آورده اند تا در برنامه صدا درمانی شرکت کنند.

رزن و همکاران (1998) نتایج مقدماتی استفاده آزمایشی از ایندل 3 کاربینول را برای درمان پاپیلوهای تنفسی عود کننده گزارش کرده اند. این ماده در کلم پیچ، کلم بروکسل، کلم بروکلی، و گل کلم به وفور یافت می شود و یک مکمل غذایی است که اداره دارو  مواد غذایی امریکا آن را تایید می کند. هیجده ماه پس از درمان با مواد طبیعی (ایندل -3- کاربینول)، در یک سوم آزمودنی ها، پاپیلوما کاملاً از بین رفت، در یک سوم دیگر پاپیلوما کاهش پیدا کرده، و یک سوم دیگر نیز هیچ واکنش بالینی به درمان نشان ندادند.

پژوهشگران در تورنتو، برای درمان پاپیلوما، پس از برداشتن آن با لیزر گاز کربنیک، به داخل محل ضایعه سیدوفووین تزریق کردند. نتایج حاکی است، در آغاز، بیماران پیشرفت چشمگیری نشان داده اند، ولی بعدا این بیماری به نحو بارزی برگشته است. درمورد این روش و سایر روش های درمان پاپیلوما، به پژوهش های بیشتری نیازمندیم.

گاهی از آسیب شناس گفتار و زبان خواسته می شود کودک نوپا یا کم سن و سالی را ارزیابی کند که به علت ابتلا به پاپیلوما، مجرای تنفسی او تنگ شده است، و باید تحت عمل تراکئوستومی قرار گیرد تا بتواند به اندازه کافی نفس بکشد. نخستین کارهایی که آسیب شناس گفتار و زبان باید بکند پیشرفت دادن ارتباط عملکردی در کودک، و افزایش رشد زبان طبیعی اوست. باید به کودک آموزش داد تا سوراخ تراکنئستومی را با انگشت ببندد، یا دریچه یک طرفه ای روی سوراخ نصب کنند تا مانع خروج هوای بازدم بشود(تا بدون بستن سوراخ با انگشت بتواند صداسازی کند)، این کار معمولاً تا اندازه ای باعث صداسازی می شود. یکی از هدف های واقع بینانه ی درمان صدای کودکان در سنین بالاتر یا بزرگسالانی که به دلیل بازگشت پاپیلوما جراحی شده اند، با وجود مخاطره آمیز بودن سازوکار حنجره، این است که به آنها کمک کنیم بهترین صدای ممکن را تولید کنند. مقداری تمرین روی کنترل تنفس(مثلاًً صداسازی با بازدم بیشتر) یا تمرین روی بلندی و ارتفاع صدا عملکرد حنجره را بهبود می بخشد.

(برگرفته از کتاب صدا و درمان انواع اختلالات صدا، مترجم: دکتر جمشید پورقریب، انتشارات رشد)

 

 

نظرات () تاریخ : یکشنبه 23 تير 1392 زمان : 11:9 بازدید : 1888 نویسنده : شهریاری

برداشتن حنجره(لارنجکتومی) چیست؟

یکی از نخستین عملکردهای حنجره انسان، جلوگیری از ورود مواد خارجی به داخل مجرای تنفسی است. حنجره دارای سه دریچه است: تارهای صوتی واقعی، تارهای صوتی کاذب، و چین های آری اپیگلوت. عملگرد هریک از این دریچه ها این است که با بستن مجرای تنفسی از ورود مایعات، مواد غذایی، بزاق، مخاط، و هر نوع اجسام خارجی که ممکن است ازطریق حنجره به داخل مجرای تنفسی رانده شوند، جلوگیری کند. هرگاه حنجره بر اثر بیماری (مثل سرطان پیشرفته) یا ضربه به خطر بیفتد، و نتواند نقش دریچه ای خود را به نحو صحیح ایفا کند، بیمار باید برای برداشتن کامل حنجره (لارنجکتومی) اقدام کند. با برداشتن کامل حنجره، تنفس، بلع، و گفتار تغییر می کنند. برای تداوم عملکرد دستگاه تنفس، سوراخی در نای ایجاد می کنند(تراکئوستومی)، تا بیماری که حنجره اش برداشته شده بتواند دم و بازدم را به طور کامل انجام دهد. به لحاظ تاریخی، گفتار با مری(صداسازی با مری برای صحبت کردن) یکی از روش های برقراری ارتباط در افراد بدون هنجره بوده است. در این روش، هوا را به داخل دهان می کشند و سپس به بخش بالایی مری می فرستند و پس از به ارتعاش درآوردن بخش بالایی مری، بلافاصله به بیرون می رانند. برخی از افرادی که حنجره آنها برداشته شده است، حنجره مصنوعی را به صحبت کردن با مری ترجیح می دهند. حنجره مصنوعی به الکترولارنکس نیز معروف است. با گذاشتن این دستگاه روی بخش خارجی حلق یا اندام های گویایی، یا با قراردادن یک لوله یا گذاشتن پروتز الکترولارنکس در داخل دهان، درموقع صحبت کردن، صدای لازم برای صحبت کردن فراهم می شود. روش جدید ایجاد سوراخ در نای و مری، و استفاده از دریچه موسوم به پروتز صداساز را بلوم وس ینگر در سال 1979 ارائه کردند. این پروتز امکان می دهد، بدون هر گونه آموزش ویژه ای، هوای شش ها از نای به داخل مری انتقال پیدا کند، و تولید صدا از مری تسهیل شود.

به استثنای بیماران دچار آسیب شدید حنجره، که برای زنده ماندن آن ها باید حنجره شان را برداشت، در بیشتر موارد، فقط پس از مشاوره با جراح، آسیب شناس گفتار و زبان، و گاهی اوقات با خود بیمار، حنجره آنان را بر می دارند.

نکته ای که در اینجا به طور مختصر به آن اشاره می کنیم، نخستین عمل پیوند موفقیت آمیز حنجره، نای، حلق، و غده تیروئید و پاراتیروئید است، که در سال 1998در درمانگاه کلولند انجام گرفته است. بیست سال پیش، حنجره بیماری براثر تصادف با یک موتور سیکلت به شدت آسیب دید،او، پیش از عمل پیوند، دستگاهی را روی بخش خارجی حلق خود قرار می داد تا بتواند صحبت کند(الکترولارنکس کوپرراند). دکتر داگلاس هیکس که آسیب شناس گفتار و زبان است، این بیمار را از موقع عمل جراحی، در سال 1998، تحت نظر گرفت و 40 ماه او را پیگیری کرد، پس از این مدت گزارش داد، این بیمار صدایی دارد که از نظر آهنگ و دامنه زیر و بمی، به صدای انسان شباهت دارد و کیفیت صدای او برای شنونده استثنایی است، و بلع او نیز طبیعی است. وقتی عمل پیوند از نوع ترمیمی باشد، بدون آسیب رساندن به بلع، می توان حلق فشرده را گشاد و حس را دوباره بازسازی کرد. این نتایج امیدوارکننده اند، و از امکان پذیر بودن عمل پیوند حنجره حکایت می کنند. کاندیداهای بالقوه، برای عمل پیوند عبارت اند از: بیماران مبتلا به آسیب دیدگی حنجره، بیماران مبتلا به کوندرومای خوش خویم، که به برداشتن حنجره نیاز دارند، و بیمارانی که پنج سال پس از برداشتن حنجره، به علت سرطان، بیمار نشده باشند.

 

 

(برگرفته از کتاب صدا و درمان انواع اختلالات صدا، مترجم: دکتر جمشید پورقریب، انتشارات رشد)

 

 

نظرات () تاریخ : یکشنبه 23 تير 1392 زمان : 11:7 بازدید : 2303 نویسنده : شهریاری

تومور حنجره و توانبخشی صوت(ششمین همایش، دکتر مسعود قاسمی)

 

سرطان حنجره یکی از سرطان های شایع در انسان می باشد که حتی شیوع آن از سرطان ریه نیز بیشتر است. از خصوصیات دیگر این بیماری شناخت عامل ایجاد کننده آن می باشد که در تعداد زیادی از سرطان های دیگر نقاط بدن عوامل دخیل در آنها مشخص نیست. لذا بحث پیشگیری در این نوع سرطان جایگاه پیدا نموده و ضرورت می یابد. مسئله دیگر در این سرطان تشخیص زودرس آن می باشد . زیرا هر چقدر این بیماری را در مراحل اولیه کشف کنیم درمان ها و امید به زندگی این بیماران بهتر می شود. باتوجه به اینکه همکاران گفتاردرمان در پروسه درمان این بیماران نقش بسزایی دارند باید بطور جدی نسبت به این بیماری شناخت کاملی پیدا کنند.


 

نظرات () تاریخ : چهارشنبه 11 ارديبهشت 1392 زمان : 8:36 بازدید : 207 نویسنده : شهریاری

دیسفونی اسپاستیک(ششمین همایش، دکتر امیر آروین سازگار)

مجموعه ای شامل 100 بیمار مبتلا به دیسفونی اسپاستیک نوع اداکتور مورد بررسی کامل شامل: شرح حال، معاینه بالینی، A.B.R, Voice Analysis و در برخی موارد MRI، لارنکوسکوپی غیرمستقیم و مشاوره نورولوژیک و سایکولوژیک قرار گرفته و سپس تحت تزریق Botox toxin به صورت مستقیم در TVC یکطرف قرار گرفتند.

نتایج بسیار مطلوب ولی موقتی است. می توان دز تزریق را بر خلاف نظر رایج افزایش داد و با این کار مدت درمان را با فلج کامل TVC یک طرف طولانی تر کرد.

هر چند این بیماری یک بیماری ارگانیک است ولی کمک و حمایت گفتاردرمانگر و متخصص روانپزشکی ضروری است با توجه به مطالعات اخیر اختلال اصلی در Brain Stem می باشد و به همین علت علی رغم طبیعی بودن P.T.A در برخی موارد در ABR موجی نمی توان ثبت کرد. بحث درمورد این مجموعه بیماران موجب آشنایی بیشتر با این بیماری و همکاری مطلوبتر متخصصین مختلف جهت ارزیابی و درمان آن می باشد.

نظرات () تاریخ : چهارشنبه 11 ارديبهشت 1392 زمان : 8:34 بازدید : 545 نویسنده : شهریاری

توصیه هایی برای مبتلایان به گرفتگی صدا (1)

موارد بد استفاده کردن از صدا را حذف کنید:

 سرفه کردن و پاک کردن گلو به دفعات زیاد در زمانی نسبتاً کوتاه یا به طور عادتی دراز مدت

فریاد کشیدن و جیغ زدن ناگهانی یا از روی عادت

صحبت کردن طولانی مدت در فواصل طولانی و در محیط بیرون

صحبت کردن در محیط­های شلوغ (در محیط اداری، مکان­های عمومی، وسایل نقلیه،...)

انجام سخنرانی­های عمومی بدون استفاده از تقویت کننده­ی صدا.

بیش از حد یا بطور نامناسب خندیدن، بویژه اگر به صورت قهقه و با صدای بلند باشد.

آواز خواندن خارج از محدوده­ی صوتی طبیعی.

داشتن عادت صوتی که منشا عصبی دارند ( صاف کردن گلو، گفتار سریع به همراه فشار تنفسی، گفتار ناهماهنگ با تنفس، گفتار یکنواخت، استفاده از به میان­اندازی­های پرخاشگرایانه (اه) و با زیر و بمی پایین (ام)

صحبت کردن در حین ورزش کردن یا انجام تمرینات سنگین بدنی.

موارد بد استفاده کردن از گفتار را حذف کنید:

بلند یا بسیار بلند حرف زدن.

صحبت کردن با زیر و بمی یکنواخت.

شروع گفتار با ایجاد تنش و فشار در حنجره.

ناهماهنگ بودن گفتار با سیستم تنفسی ( مثلاً، آخرین کلمات جمله­ی هدف را با حجم هوای نا کافی بیان کردن).

وارد کردن فشار بیش از حد به بخش فوقانی قفسه سینه، شانه، گردن و گلو در حین گفتار و در حین تنفس گفتاری.

قفل کردن دندان­ها و وارد کردن فشار بی­مورد به زبان و فک در حین گفتار یا صحبت کردن با فک بسته.

زیاد صحبت کردن، علی­رغم وجود علائم آلرژی یا بیماریهای تنفسی.

گفتار با زیروبمی نامناسب،‌یا صحبت کردن، آواز خواندن و قرائت قرآن در بالاترین پایین ترین محدوده در دامنه فرکانسی خود.

برگرفته از کتاب تحریکات کلامی برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات صوت


تالیف: لیلا قلیچی، یونس امیری شوکی و.....

نظرات () تاریخ : سه شنبه 27 فروردين 1392 زمان : 9:46 بازدید : 231 نویسنده : شهریاری

پژوهشی در صدا پیشگان (ارائه در اولین کنگره گفتار درمانی ایران)

پژوهشی در صدا پیشگان به بررسی زمینه های صوت حرفه ای پرداخته است. منظور از صدا پیشگان همانا افرادی هستند که به شکل حرفه ای از صدای خود استفاده می کنند و کیفیت صدای آنها در معاش زندگی یا حرفه تاثیر دارد. اما، به دلیل وسیع بودن حوزه طبقاتی که بایستی مورد بررسی قرار می گرفتند تصمیم گرفته شد تا اینکار در چند مرحله انجام شود.

در این مقاله، شما نتایج پژوهش در زمینه های صوت حرفه ای را تنها در ۴گروه دوبله کننده های فیلم، هنرپیشه های رادیو، گویندگان رادیو و تلویزیون و خوانندگان گروه کر مطالعه خواهد نمود، پژوهش در گروهایی از قبیل: خوانندگان سنتی و هنرژیشگان تئاتر در حال انجام می باشد و در گروهایی از قبیل مداحان و قاریان حرفه ای قرآن بعداً اجرا خواهد شد. هر چند با توجه به نتایجی که از طرح آزمایشی این پژوهش بدست آمد، نتایج فعلی دور از انتظار نبود ولی در برخی زمینه ها نتایج غیر قابل انتظار بود، از جمله اینکه بیش از ۵۰٪ از این افراد صرفاً بصورت تجربی کار حرفه ای را آموخته اند و هیچ نوع آموزش فنی و حرفه ای ندیده اند، حداقل ۴۰٪ از صدا پیشگان هیچگونه تمرینی برای پرورش صدای خود انجام نداده اند (که در برخی زمینه ها این آمار به ۷۰٪ نیز می رسد) ، بیش از ۷۰٪ از صدا پیشگان هیچگونه تمرینی برای ایجاد آرامش در حنجره انجام نمی دهندو این درحالی است که بیش از ۷۵٪ از این افراد با مشکلات صوتی گوناگونی در حین اجرای برنامه درگیر می باشند. نتایج نشان میدهد که مشکلات صوتی در افرادی که تمرینات خاصی را برای حفظ صدایشان انجام می دهند و گاه آن را ترک می کنند.عبارتند از افت صدا، گرفتگی صدا، افت کیفیت صدا و کاهش یافتن حجم تنفس و ... و مشکلات صوتی صداپیشگان در حین اجرای برنامه عبارت است از تغییر آهنگ صدا، کاهش بلندی صدا، خشکی حنجره، گرفتگی صدا، قطع صدا، اضطراب و هیجان و... در بین افرادیکه مورد بررسی قرار گرفته اند حدود ۳۵٪ افراد سابقه ابتلاء به یکی از انواع اختلالات صوتی را داشته اند که در این بین تورم تار آواها و عفونت تار آواها بیش از بقیه اختلالات بوده است و... ( البته به دلیل اینکه نتایج بصورت آمار و ارقام می باشد درج همه آنها ممکن نمی باشد). در یک جکله می توان گفت که این آمار و ارقام نیاز مبرم صداپیشگان به تاسیس یک مرکز مراقبت های ویژه صوتی را نشان می دهد      

 

 

 

پژوهشگر: فرهاد ترابی نژاد

نظرات () تاریخ : پنجشنبه 23 آذر 1391 زمان : 11:8 بازدید : 188 نویسنده : شهریاری

درمان دو بیمار مبتلا به شاخی شدگی و زگیل تار آواها (ارائه در اولین کنگره درمانی ایران)

در این مقاله شگردهای توانبخشی صوت را که برای دوبیمار مبتلا به شاخی شدگی و زگیل تارآواها مورد استفاده قرار گرفته بود شرح داده می شود. بیمار نخست خانمی بودند 30 ساله که بعلت زگیل تارهای صوتی در آلمان تحت عمل جراحی و سپس گفتا درمانی قرار گرفتند ولی هیچگونه پیشرفت و بهبودی از خود نشان ندادند. ولی در ایران به کمک گفتار درمانی بهبودی صددرصد پیدا کردند.

بیمار دومی مردی پنجاه ساله بوده است که بعلت شاخی شدگی تارآواها توانایی استفاده از صوت طبیعی را از دست داده بود. این بیمار به مدت یکسان تحت گفتا درمانی فشرده قرار داشت و سرانجام با بهبودی کامل مرخص گردید. نامبرده چندسالی بود که از گرفتگی صوت رنج می برد.

هر یک از دو بیمار یاد شده، پیش از گفتا ردرمانی، توسط پزشک گوش و حلق و بینی مورد معاینه قرار گرفته و وجود زگیل و یا شاخی شدگی تار آواها نخست توسط پزشک تشخیص داده شده بود. در پایان دوره گفتار درمانی نیز مجدد تار آواها مورد معاینه قرار گرفتند و وضعیت طبیعی شدن تار آواها مورد تایید پزشک مربوطه قرار گرفت.

 

 

 

پژوهشگر: جمشید پور قریب                                                                                                                  

نظرات () تاریخ : یکشنبه 19 آذر 1391 زمان : 12:57 بازدید : 178 نویسنده : شهریاری

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 269
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 105
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 332
  • بازدید ماه : 2,733
  • بازدید سال : 14,678
  • بازدید کلی : 228,593