close
تبلیغات در اینترنت
رشد گفتار
loading...

کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

رشد گفتار

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

فلج مغزی

فلج مغزی

توصیف

فلج مغزی واژه ای برای توصیف هریک از اختلال های حرکتی متعددی است که از آسیب دستگاه عصبی مرکزی در حین زایمان، قبل از زایمان و یا بلافاصله بعد از زایمان نشات می گیرند. این اصطلاح عام، گروهی از نشانگان اختلال حرکتی غیرپیشرونده ولی اغلب متغیر را در بر می گیرد که به طور ثانویه به دسته ای از ضایعات و ناهنجاری های مغزی گفته می شود که در مراحل اولیه ی تکامل مغز پدید می آیند.

بین یک دهم تا دو دهم درصد کل کودکان، دچار نوعی فلج مغزی بوده، ولی این آمار در نوزادان زودرس به 1٪ افزایش می یابد. علامت مشخصه ی فلج مغزی، ناتوانی در کنترل ارادی فعالیت های حرکتی است.

(برگرفته از کتاب بیماری‌شناسی در آسیب های گفتار و زبان، ترجمه دکتر هاشم شمشادی و دکتر رضا نیلی پور، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی)

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : سه شنبه 12 ارديبهشت 1396 زمان : 10:50 بازدید : 157 نویسنده : شهریاری

الکتروپالاتوگرافی برای اموزش تلفظ

 در اواسط دهه ی 1980 ازمایشگاههایی در انگلستان، امریکا و ژاپن شروع به مطالعه در زمینه کاربرد الکتروپالاتو به عنوان یک روش مطالعه تماس های نادرست اندامهای تلفظی در بیماران مبتلا به اختلالات گفتاری کردند که بیماران دچار شکاف کام را نیز در بر می گرفت نه بر تشدید پرخیشومی یا خروج خیشومی هوا. در این روش برای هر فرد، یک صفحه ی کامی آکریلیک سفارشی، قالب زده و ساخته می شود که در آن الکترودها کاشته شده اند. الکترودها به شیوه ای منظم آرایش داده می شوند تا تماس های زبان با مناطق قدامی، طرفی، مرکزی، و خلفی کام را احساس کنند. الکترودها به یک رایانه با صفحه ی نمایش متصل می شوند که تماس های اندامهای تلفظی را به محقق و گوینده نشان می دهد.

گیبون و همکارانش روشی برای دسترسی بهتر بیمار و درمانگر به چنین درمانی ابداع کردند که شامل تشکیل یک مجموعه استاندارد از صفحه های کامی به جای ابزارهای سفارشی برای هر بیمار است.

 سپس آنها یک مطالعه بین چندین سازمان در مورد کاربرد الکتروپالاتو گرافی برای جایگزین کردن جایگاههای صحیح به جای تماس های نادرست اندامهای تلفظی را پایه ریزی کردند. با در دسترس بودن صفحه های غیر سفارشی هزینه درمان کاهش یافته بود و داده ها را می شد در سراسر محیط های درمانی جمع اوری کرد. در گویندگان مبتلا به کاربرد عادتی جایگاههای جبرانی و همچنین مشهورترین آنها بیماران مبتلا به انواع شکاف کام، مزایای احتمالی این درمان بسیار هیجان آور است. گیبون همچنان یک پروژه بین المللی برای به حداعلی رساندن قابلیت استفاده از الکتروپالاتوگرافی در مراکز درمانی و همچنین جمع آوری داده ها در مورد میزان کارایی ان را رهبری می کند.

 

برگرفته از کتاب: راهنمای درمانگران در درمان گفتار شکاف کام

نویسنده: پیترسون- فالزون، تراست - کاردامون کارنل ، هاردین - جونز

ترجمه: مهزاد محسنی

نظرات () تاریخ : پنجشنبه 06 آبان 1395 زمان : 11:24 بازدید : 108 نویسنده : شهریاری

اشنایی با علت های احتمالی نارسایی نرمکامی – حلقی با شکاف کام و بدون شکاف

 گرچه شکاف کام شناخته شده ترین علت نارسایی نرمکامی حلقی به شمار می رود اما این اختلال علل فراوان دیگری هم دارد. برای تشخیص دقیق و همچنین درمان موثر مهم است که علت های ساختاری، عصب شناختی، و علتهای با زمینه یادگیری نادرست گفتار از یکدیگر تمایز داده اند. نوعی دسته بندی علت شناسیهای نارسایی نرمکامی حلقی همراه با شکاف کام منشا تمام علتها ساختاری است. که به واسطه برخی از انواع عدم کفایت بافتی ایجاد شده اند. توجه داشته باشید که این گروه شامل شکافهای جراحی نشده و نارساییهای پایدار بعد از ترمیم به شیوه ی جراحی است.

نارسایی نرمکامی حلقی بدون شکاف کام علتهای متفاوتی دارد که می توان انها را به سه دسته زیر مجموعه مجزا دسته بندی کرد:

1-علت کفایت نرمکامی حلقی که علت ان برخی از انواع عدم کفایت بافتی به استثنا علل ایجاد کننده شکاف کام است.....

 

برگرفته از کتاب: راهنمای درمانگران در درمان گفتار شکاف کام

نویسنده: پیترسون- فالزون، تراست - کاردامون کارنل ، هاردین - جونز

ترجمه: مهزاد محسنی

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : سه شنبه 04 آبان 1395 زمان : 13:28 بازدید : 107 نویسنده : شهریاری

تاثیر منفی نارسایی نرمکامی – حلقی بر اواسازی

 در متون منتشرشده در مورد گفتار شکاف کام توضیح داده شده که ((در افراد مبتلا به انواع شکاف کام، نسبت به افراد بدون انواع شکاف، اختلالات اواسازی به میزان قابل توجهی متداول تر و رایج تر است))

مهم است که بر تمایزگذاری بین مشکلات صوت و مشکلات تشدید تاکید کنیم. مشکلات صوت محدود به مشکلاتی در سطح حنجره (چینهای صوتی، چاکنای) می شوند، در حالی که مشکلات تشدید، حفرات و ساختارهای فوق حنجره ای (حلقی، دهانی ، بینی) را در برمی گیرند. هر دوی این مشکلات باعث ناهنجاریهایی در تولید گفتار می شوند. تشدید پرخیشومی یک مشکل صوت نیست. هر چند که همه محققان و درمانگران در مورد این تمایزگذاری اتفاق نظر ندارند، ولی به لحاظ فنی این تمایزگذاری بهلحاظ بالینی نیز تفاوت مهمی به شمار می آید، زیرا روند تشخیص و درمان مشکلات صوت و مشکلات تشدید به وضوح متفاوت است. انواعی از اختلالات صوت که بیشتر از سایر موارد با شکاف کام همراه هستند عبارتند از گرفتگی صدا، و چیزی با عنوان (( سندرم نرمی صوت)) که یک مشکل در شدت صوت است........


برگرفته از کتاب: راهنمای درمانگران در درمان گفتار شکاف کام

نویسنده: پیترسون- فالزون، تراست - کاردامون کارنل ، هاردین - جونز

ترجمه: مهزاد محسنی

 

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : دوشنبه 19 مهر 1395 زمان : 11:39 بازدید : 79 نویسنده : شهریاری

تاثیر نارسایی نرمکامی- حلقی بر تلفظ

 در تمام افراد مبتلا به شکاف کام، رشد تلفظ گفتار دستخوش اختلال نمی شود. در بسیاری از این بیماران، اولین جراحی ترمیمی کام، ساز و کار مناسبی را برای انسداد دریچه ی نرمکامی حلقی فراهم می اورد که خطر یادگیری نادرست گفتار در مراحل اولیه را به حداقل می رساند.اطلاعات موجود نشان می دهد که در تقریبا 25درصد از کودکان پیش دبستانی مبتلا به شکاف کام که مراقبت تیمی دریافت کرده اند، می توان تلفظ طبیعی را انتظار داشت و البت((در تعداد قابل توجهی از این افراد مشکلات تلفظ تا دوران نوجوانی ادامه پیدا خواهد کرد )) (پیترسون فازون و همکاران، 2001، ص 164).

اسیب شناسان گفتار زبان و سایر متخصصانی که مراقبت و درمان کودکان مبتلا به شکاف کام را به عهده دارند، تصدیق می کنند که نارسایی نرمکامی حلقی بر جنبه ادراکی تلفظ تاثیر منفی دارد.

از دید کلی یا طحی نگر، این تاثیر منفی شامل سه اختلال شناخته شده ی (( خروج خیشومی))، ((ضعیف شدن همخوانهای پر فشار)) و (( تلفظ های (نادرست) جبرانی)) است. این دسته بندی اجمالی اختلالات گفتار با وجود صحیح بودن به لحاظ بالینی، در درمان گفتاری نارسایی نرمکامی حلقی کاربرد اندکی دارد. ارزیابی و برنامه ریزی برای درمان گفتار و کسب گفتار کارامد، نیازمند شناخت عمیق تلفظ های نادرست در گفتار شکاف کام است. توصیف این تلفظ های نادرست موضوع مورد بحث در ادامه این فصل است.

 

 

 

برگرفته از کتاب: راهنمای درمانگران در درمان گفتار شکاف کام

نویسنده: پیترسون- فالزون، تراست - کاردامون کارنل ، هاردین - جونز

ترجمه: مهزاد محسنی

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : شنبه 17 مهر 1395 زمان : 11:38 بازدید : 104 نویسنده : شهریاری

گفتار هدایت گر کودک

گفتار هدایت گر کودک که همان گفتار مادرانه  یا والدینی است  الگوی مشخصی از گفتار است که انسانها هنگام صحبت با کودکان بسیار خردسال که در حال فراگیری زبان هستند استفاده می کنند.گویی این شیوه ی غریزی ما انسانها برای آموزش گفتار وزبان به کودکان است.وقسمتی از روند فراگیری زبان است که به طور معمول  چنین ویژگی هایی دارد:

آهنگین  باطیف گسترده ی زیر و بمی، سرعت آهسته تر از معمول,   مجموعه واژگانی مختصربا استفاده ی مکرر از اسامی اشیا, گفته های کوتاه بانحو ساده,صحت تولید مبالغه آمیز,و درضمن صورت در مقابل دید کودک قرار می گیرد .موضوعات مربوط به این جا وحالا هستند  استفاده از ایما واشاره وحالات چهره افزایش می یابدودربین گفته ها مکث طولانی تر وبیشتری وجود دارد که به کودک فرصت پاسخ را می دهد.

نظرات () تاریخ : سه شنبه 23 شهريور 1395 زمان : 12:51 بازدید : 206 نویسنده : شهریاری

مشکلات تلفظی در کودکان و بزرگسالان

تولید چیست؟

((تولید)) فرآیندی است که به منظور ادا کردن صداها، هجاها و کلمات رخ می دهد. در طی این فرآیند حرکت زبان، آرواره ها، دندانها، لبها و کام در جریان مسیر هوای حنجره، تغییراتی ایجاد می کند که منجر به ادای صداها و کلمات می شود.

اختلال در تولید جیست؟

وقتی فردی بعضی صداها، هجاها و کلمات را نادرست تولید می کند به صورتی که شنونده گفتار اورا نمی فهمد و یا دقت بیشتری لازم است، گفتار او درک شود. در این حالت فرد دچار اختلال تولیدی است.

بعضی از اشتباهات تولیدی چه هستند؟

در زمینه اختلالات تولیدی دسته بندی سه گانه ای وجود دارد.

۱- حذف      ۲- جانشینی       ۳- خرابگویی

مثالی برای حذف مثل گربه      اربه

مثالی برای جانشینی گربه     دربه

هنگامی که صدایی نادرست تولید می شود، مثلاً صدای /س/ بصورت نوک زبانی ادا شود، مشکل خراب گویی است.

علت مشکلات تولیدی چیست؟

مشکلات تولیدی ممکن است در اثر معلولیت های جسمانی مانند فلج مغزی، شکاف یا کام یا کم شنوایی باشد و یا ممکن است براثر مکشلاتی مانند نقایص دهانی رخ دهد (مثل مشکلات دندانی )البته اکثر مشکلات تولیدی ممکن است مشکلی دریادگیری صداهای گفتاری باشد.

آیالهجه یک مشکل گفتاری است؟

ممکن است برای بعضی افراد لهجه مشکل گفتاری محسوب شود.ما همه دارای لهجه های مختلف هستیم ،ا صفهانی، تبریزی،مشهدی،تهرانی و ....لهجه فقط زمانی مشکل محسوب می شود که با اهداف فرد در زندگی اجتماعی تداخل داشته باشد.

آیا عفونت گوش در دوران کودکی اثری بر تاٌخیر دریادگیری صداهای گفتاری دارد؟

کودکان باشنیدن گفتار اطرافیانشان ،گفتاررامی آموزند.این روند یادگیری خیلی زود شروع می شود. اگر کودکان به طور مکرر دچار عفونتهای گوش شوند(در طی دوران رشد گفتار)ممکن است نتوانندصداهای گفتاری رابیاموزند.

آیامشکل تولیدی کودک خود به خود رفع میشود؟

با گذشت زمان ورشد کودک تمام الگو های گفتای کودک  قابل درک تر می شود.اما بعضی از کودکان برای یادگیری وتصحیح صداهای گفتاری نیاز به برنامه دارند.ارزیابی دقیق  الگوی گفتاری کودک ،میزان شناخت آتی او را تعیین میکند.به این صورت که درمانگر  الگوی گفتاری کودک شما را ارزیابی وتجزیه وتحلیل می کندو براساس نتایج مشخص می کند که آیا فرزند شما نیاز به درمان مستقیم، مشاوره و ...دارد یا خیر؟

آیا کودکان تمام صداها را به طور همزمان می آموزند؟

صداها به طور متوالی و منظم یاد گرفته می شوند. بعضی صداها مانند /پ/م/ب/ زودتر یاد گرفته می شوند (تا دو سالگی)، بغضی صداها مانند /ر/ل/ دیرتر یاد گرفته می شوند.

در چه سنی تمام صداها به طور صحیح ادا می شوند؟

کودکان باید تا سن ۸سالگی تمام صداها را بیاموزند. البته اکثر کودکان تا قبل از دبستان، کلیه صداها را می آموزند.

چگونه می توان به کودک کمک کرد تا صداها را درست تلفظ کند؟

*** با ارائه گفتار صحیح و مثالهای مناسب.

گفتار کودک را قطع نکنید. دائماً‌ گفتارش را تصحیح نکنید. اجازه ندهید کسی او را مسخره کند. در عین حال برایش الگوی مناسبی از گفتار صحیح باشید. کلمه ای را که اشتباه تولید می کند با تأکید به طور صحیح تکرار کنید. مثلاً اگر می گوید (( این یک دربه بزرگ است. بگویی، بله این یک گربه بزرگ است. یک گربه سفید، دوست داری گربه ناز کنی؟))

آیا به فرد بزرگسالی که دچار مشکلات گفتاری (از نوع تلفظی) است می توان کمک کرد؟

اکثر مشکلات گفتاری بدون توجه به سن افراد قابل درمان است. البته هرچقدر که از مدت زمان ظهور مشکل بگذرد، تغییر دادن و درمان آن مشکل تر می شود. بعضی مشکلات گفتاری، در اثر اختلال در تکانه های عصبی در ماهیچه های اندام گفتاری رخ می دهد، ( دیزآرتری)، که بصورت شلی عضلانی در ماهیچه های صورت، لبها و زبان قابل مشاهده است. درمان این اختلالات مشکل تر از درمان اختلالات عملکردی (بدون هیچ مشکل عضوی) است و مدت زمان بیشتری نیاز دارد. مسایل دیگری که ممکن است پیشرفت درمان را تحت تأثیر قرار دهند، مشکلاتی از قبیل اختلالات شنوایی، مشکلات ساختار دهانی مانند دندانها، میزان توجه به مشکل، هوش و همکاری والدین می باشد.

چه کسی می تواند به شما کمک کند؟

اگر در مورد گفتار خود یا کودکتان دچار نگرانی شدید،با یک آسیب شناس گفتار درمان تماس بگیرید. وی رد زمینه ارزیابی و درمان اختلال تولیدی تخصص دارد.

((گفتار درمان کودک شما را ارزیابی می کند و تشخیص می دهد که آیا به درمان نیاز است یا خیر؟))

همچنین در زمینه پیشگیری و درمان اختلالات گفتاری به شما مشاوره می دهد، (( به یاد داشته باشید که اقدام هر چه زودتر، بخصوص در مورد مشکلات شدید گفتاری، بسیار اهمیت دارد.))

آیا درمان اختلالات گفتاری مهم است؟

اختلال گفتاری می تواند تأثیر مهمی بر موقعیت اجتماعی، عاطفی، تحصیلی و حتی شغلی داشته باشد. گفتار بخش مهمی در زندگی ماست و نوع صحبت کردن، با کیفیت زندگی رابطه مستقیم دارد.

نظرات () تاریخ : سه شنبه 26 مرداد 1395 زمان : 11:16 بازدید : 1026 نویسنده : شهریاری

نشانگان زود رس کودکان در معرض اختلالات زبانی

برخی از نشانگان زودرس تشخیص کودکان درمعرض اختلالات زبانی

١-نارس بودن جدی همراه با وزن تولد بسیار کم

2-استفاده ی نادرست مادر از دارو

3-وجود سندرم های ژنتیکی مختلف

4-هرگونه آسیب هنگام تولد که باعث جراحت مغزی گردد

5-نقایص حسی به خصوص آسیب شنوایی

6-ناتوانی های جسمی و بیماریهای مکررکه باعث بستری شدن طولانی در بیمارستان گردد.

7-فقدان تماس چشمی

8-فقدان خنده

٩-کمبود استفاده از ایما .اشارات

10-فقدان توجه

11-فقدان فعالیت های مربوط به بازی

12-تأخیر در قان وقون

13-مشکلات واج شناختی زود هنگام

 

 

برگرفته از کتاب راهنمایی ارزیابی اختلالات گفتار وزبان

 

نظرات () تاریخ : سه شنبه 08 تير 1395 زمان : 17:55 بازدید : 187 نویسنده : شهریاری

مهارت های گفتار و زبان به تناسب سن ( 7-6 سالگی)

۶-۷ سالگی

سمت راست و چپ را می­فهمد.

از توصیف­های پیچیده بیشتر استفاده می­کند.

در گفت و گوها مشارکت می­کند.

خزانه واژگان او تقریباً 20000 کلمه است.

از جمله های طولانی تقریباً 6 کلمه­ ای استفاده می­کند.

مفاهیم بیشتری را درباره زمان می­فهمد.

به صورت طوطی­ وار تا 100 می­شمارد.

تقریبا‍‍‍ً بیشتر نشانه­ های صرفی را به کار می­برد.

افعال مجهول رابه طور مناسبی به کار می­برد.

نظرات () تاریخ : چهارشنبه 05 خرداد 1395 زمان : 12:24 بازدید : 105 نویسنده : شهریاری

مهار تهای گفتار و زبان به تناسب سن ( 5-4 سالگی)

۴ -5 سالگی

تا 5 به صورت تقلیدی می­شمارد.

مفهوم عدد را تا 3 می­داند.

به درک مفاهیم فضایی ادمه می­دهد.

خزانه واژگان درکی او 10000 کلمه یا بیشتر است.

تا 10 طوطی­ وار می­شمارد.

به داستان­های کوتاه و ساده گوش می­دهد و می­تواند به پرسش­هایی درباره آنها پاسخ می­دهد.

در بیشتر مواقع با دستور زبان شبیه بزرگسالان صحبت می­کند.

اشتباه­ های دستور زبانی در اشکال بی­قاعده، ضمایر انعکاسی، پسوندهای قیدی و تغییر صفت­های تفضیلی و عالی به یکدیگر دارد.

در خزانه واژگان بیانی 2000-900 کلمه وجود دارد.

از جمله­ های چهار تا هشت کلمه­ ای استفاده می­کند.

به پرسشهای پیچیده دو قسمتی پاسخ می­دهد.

تعریف کلمات را می­پرسد.

با سرعت تقریبی 186 کلمه در دقیقه صحبت می­کند.

میزان تکرارها کاهش یافته است.

جانشینی و حذف صداهایی که مورد استفاده قرار می­دهد به طور قابل ملاحظه­ ای کاهش می­یابد.

همخوان­های میانی را به طور مکرر حذف می­کند.

گفتارش معمولاٌ برای غریبه­ ها مفهوم است هر چند ممکن است برخی خطاهای تولیدی وجود داشته باشد.

در مورد وقایع مربوط به مدرسه، خانه دوستان و غیره به طور صحیح صحبت می­کند.

نظرات () تاریخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 زمان : 12:17 بازدید : 119 نویسنده : شهریاری

مهارت های گفتار و زبان به تناسب سن ( 3-2 سالگی)

۲-۳سالگی

50% الی 70% گفتارش قابل درک است.

یکی و همه را می­فهمد.

نیاز به توالت را به طور شفاهی بیان می­کند (قبل، طی آن و یا پس از انجام آن)

موارد مورد درخواست خود را نام می­برد.

چندین مورد از اندام­های بدن را می­شناسد.

از دستورهای دو قسمتی که به او داده می­شود پیروی می­کند.

از یک تا دو کلمه پرسشی استفاده می­کند.

از عبارت­های دو تا چهار کلمه­ ای استفاده می­کند.

از کلمات مربوط به موضوع­ات عمومی و رایج استفاده می­کند.

وقتی با مشکلاتی در گفتار مواجه می­شود هم­چنان گفتار را پژواک­ وار تکرار می­کند.

خزانه واژگان درکی او 500 الی 900 کلمه بیشتر است.

خزانه واژگان بیانی او 50 الی 250 کلمه یا بیشتر است (سرعت رشد واژه­ ها در این دوره زیاد است.)

اشتباه­های چندگانه مربوط به دستور زبان در این دوره ظاهر می­شود.

بیشتر چیزهایی که از او پرسیده می­شود را می­فهمد.

تظاهر تکرار کلمه یا عبارت­ها در این دوره بیشتر است. به ویژه کلمه­ های آغاز کننده عبارت مثل    « من » و یا ابتدای هجاها.

با صدای بلند صحبت می­کند.

طیف مربوط به زیر و بمی صداها گسترده تر می­شود.

از واکه­ ها به طور صحیح استفاده می­کند. (هر چند که تولید آن­ها نادرست است).

همخوان­های میانی را به طور مکرر حذف می­کند.

همخوان­های پایانی را حذف یا جانشین یکدیگر می­کند

از برخی افعال با قاعده مربوط به زمان گذشته، صرف ضمایر و افعال لازم استفاده می­کند.

اغلب در محاوره­ های چند نوبتی هم­چنان بر سر موضوع اصلی صحبت باقی می­ماند.

نظرات () تاریخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 زمان : 12:15 بازدید : 125 نویسنده : شهریاری

مهارت های گفتار و زبان به تناسب سن ( 24-19 ماهگی)

۱۹-۲۴ماهگی

بیشتر از گفتار نامفهوم، از کلمات استفاده می­کند.

خزانه واژه بیانی­ اش 100-50 کلمه یا بیشتر است.

خزانه واژگان درکی­ اش 300 کلمه یا بیشتر است.

ترکیب کردن اسامی با افعال و نیز اسامی با صفت­ها را آغاز کرده است.

شروع به استفاده از ضمایر می­کند.

کنترل صدا هنوز تثبیت نشده است.

در جمله­ های پرسشی از آهنگ مناسبی استفاده می­کند.

به طور تقریبی 50%-25% زنجیره­های  کلامی­ اش هم­چنان نامفهوم است.

سئوال «این چیه» را ­می­پرسد و پاسخ می­دهد.

طبقه­ های اصلی پدیده­ ها را می­فهمد (مانند اسباب­  بازیها، غذا).

وقتی نام تصویر کتاب گفته شود آن را نشان می­دهد.

نظرات () تاریخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 زمان : 12:11 بازدید : 109 نویسنده : شهریاری

اختلالات فراگیر رشدی

1- اتیسم

الف آسیب کیفی در تمایل اجتماعی ( حداقل 2 مورد از موارد زیر):

1- تخریب قابل ملاحظه در استفاده از رفتارهای غیر کلامی متعدد مثل نگاه رودر رو ، حالات چهره ة ژستهای بدنی و اشارات تنظیم کننده تعایل اجتماعی.

2- فقدان تعامل اجتماعی یا عاطفی

3- فقدان تلاش برای مشارکت دادن دیگران در شادی ، علایق وموفقیتهای خود

4- ناتوانی در گسترش روابط مناسب با همتایان

ب- آسیب کیفی در برقرار ی ارتباط ( حداقل یکی از موارد زیر):

1- تاخیر یا فقدان زبان گفتاری که با تلاش برای جبران ، با اشکال دیگر بر قراری ارتباط همراه نشده است .

2- آسیب مشخص در توانایی شروع و حفظ مکالمه هنگامی که گفتار موجود است .

3- اسستفاده از زبان کلیشه ای و تکراری یا زبان مخصوص خود

4- فقدان بازی تقلید ی یا نمایشی متنوع و مناسب .

پ الگو های محدود رفتار ، علاقه و فعالیتها ( حداقل یکی از موارد زیر):

1- اصرار بریکنواختی ، وابستگی غیر قابل انعطاف به آداب یا تشریفات خاص غیر کاربردی .

2- اشتغال دائم مخصوصا با قسمتهایی از اشیاء مانند چرخهای یک ماشین اسباب بازی.

3- عادت حرکتی کلیشه ای با تکرای مخصوص ، از قبیل تکان خوردن یا دست زدن .

4- مشغولیت زیاد با الگوهای کلیشه ای و محدود علایق ...............

 

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : دوشنبه 19 مرداد 1394 زمان : 11:24 بازدید : 155 نویسنده : شهریاری

روش های رشد و توسعه مهارتهای زبانی و گفتاری کودکان کم شنواقسمت دوم(2)

- همواره محیط را ساکت و آرام نگه دارید :

ساکت داشتن محیط ارتباطی و آموزشی کودک کم شنوا به ویژه در مراحل اولیه یادگیری مهارت گوش دادن ، امری بسیارمهم می باشد اگر محیط شلوغ و پرسرو صدا باشدکودک کم شنوا در گوش دادن به بسیاری از صداهابا دشواری زیادی مواجه خواهد شد . البته با گذشت زمان و یادگیری مهارت گوش دادن ، توانایی کودک در محیط های شلوغ نیز افزایش پیدا می کند. اما هم چنانکه گفته شد ،در آغاز درمان ، محیط باید کاملا ساکت و آرام باشد . 

- از گفتار آهنگین  آواز گونه استفاده کنید :

اگر دقت کرده باشید ، معمولا بزرگترها هنگام صحبت کردن با نوزادان از گفتار آهنگین استفاده می کنند . استفاده از این روش هنگام صحبت کردن با کودک کم شنوا بسیارمهم و ضروری است .

هنگامیکه ما از گفتار آهنگین استفاده می کنیم ، ویژگی های دیرشی، زیروبمی و شدتی ( ویژگیهای زبر زنجیره ای گفتار ) صدا دایما تغییر می کند. و این خود کمک بزرگی به درک کودک کم شنوا می کند . اغراق در بیان این ویژگی ها به رشد و توسعه مهارت درک شنوایی کودک کمک می کند . ویژگی های زبر زنجیره ای مسوْل انتقال معنا در جملات می باشند . برای مثال تعجب گوینده از یک موضوع در لحن و آهنگ گفتار او متجلی می شود نه خود کلمات .در واقع ما برای درک تعجب گوینده از موضوع یا چیزی معمولا به لحن او تکیه می کنیم تا کلمات او .جالب است بدانیم که هیچ یک از این ویژگی ها قابل دیدن نیستند بلکه همه آنها قابل شنیدن می باشند !به عبارت دیگر برای آنکه این ویژگی ها را درک کنیم ،حتما باید آنها را بشنویم، زیرا دریافت آنها از طریق بینایی ممکن نیست . شنیدن این ویژگی ها تقریبا برای همه کودکان کم شنوا ( با هر میزان از افت شنوایی حتی در حد عمیق )نیز امکان پذیر است. کودکان کم شنوا معمولا در فرکانس های پایین باقمانده شنوایی بهتری دارند و این ویژگی ها نیز همگی در فرکانسهای پایین منتقل می شوند.در این میان کودکان کم شنوایی که از مهارت گوش دادن را به تدریج و باتکرار زیاد محرکات معنا دار از فاصله نزدیک به میکروفون سمعک یاد گرفته اند، این ویژگی ها را به راحتی دریافت می کنند و به همین دلیل از کیفیت صدای بهتری نیز برخوردارند.

- سعی کنید مهارت تماس چشمی در کودک کم شنوا تثبیت شود،

مهارت تماس چشمی یکی از مهمترین مهارت های ارتباطی است که نوزاد کم شنوا باید هرچه سریعتر بدان دست یابد. این مهارت به کودک کم شنوا کمک می کند تا بتواند با شما ارتباط برقرار کند. برای آنکه کودک کم شنوا این مهارت را یاد بگیرد ، باید نزدیک او قرار بگیرید و مستقیما به چهره او نگاه کنید . در این وضعیت نوزاد می تواند به راحتی چهره شما را ببیند .

            

مولف: دکتر سعید ملایری 

(مرکز نیوشا)

 

نظرات () تاریخ : سه شنبه 02 دي 1393 زمان : 11:2 بازدید : 212 نویسنده : شهریاری

روش های رشد و توسعه مهارتهای زبانی گفتاری کودکان کم شنو اقسمت اول(1)

- به یاد داشته باشید که کودک باید در همه ساعات بیداری از سمعک استفاده نماید:

لازمه رشدو توسعه مهارت های زبانی و گفتا ری کودک کم شنوا ،  استفاده  مدا وم و مطمْن از وسیله تقویت کننده در همه ساعت بیداری است . ا لبته در زمانهای خا صی نظیر موقع استحمام نمی توان از سمعک یا پروتز کاشت  حلزون استفاده نمود .اما همچنانکه گفته شد در بقیه ساعات بیدار ی ،کودککم شنوا باید از وسیله تقویت کننده خود استفاده نماید .اینامر به کودککم شنوا کمکمی کند تا ازهمه فرصتها  برای یادگیری مهارت های زبانی و گفتاری از طریق گوش کردن استفاده نماید .        

- همواره از فاصله نزدیک به میکروفون سمعک کودک با او صحبت کنید :

برای آنکه کودک کم شنوا بتواند از سمعک ( یا پروتز کاشت حلزون ) خود در یادگیری زبان استفاده موثر نماید ، باید صدارا با کیفیت خوب و واضح بشنود . این امر فقط زمانی امکان پذیر است که شما در فاصله نزدیک ( حدودا 15 سانتی متری ) به میکروفون سمعک او صحبت کنید . استفاده از این روشبه ویژه هنگام شروع برنامه درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر از این روش به طور مداوم و مستمر استفاده شود، کودک کم شنوا به تدریج مهارت گو ش کردن را یاد می گیرد و بعدها حتی در شرایط دشوار شنیداری نظیر محیطهای شلوغ و پر سر و صدا از باقیمانده شنوایی خود بیشترین بهره را می برد . با کودک کم شنوا کاملا عادی ( بدون هرگونه اغراق در حرکات لب ، دهان و چهره ) صحبت کنید . برخلاف آنچه معمولا تصور می شود . بلند صحبت کردن ، نه تنها کمکی به کودک کم شنوا نمی کند که در برخی مواقع باعث افت کیفیت صدای سمعک نیز می گردد . مهارت گوش دادن از فاصه ،یکی از مهارت های مهم شنوایی است . که باید در مراحل بعد کودک کم شنوا یاد بگیرد . اما همچنانکه گقته شد، برای آنکه کودک کم شنوا مهارت گوش کردن را یاد بگیرد ، صحبت کردن از فاصله نزدیک با او به ویژه در مراحل اولیه درمان امری بسیار ضروری و حیاتی است .


منبع: 

برگرفته شده از کتاب روش های رشد و توسعه مهارت های زبانی و گفتاری 

مولف: دکتر سعید ملایری (مرکز نیوشا)                                   

 

نظرات () تاریخ : چهارشنبه 26 آذر 1393 زمان : 16:19 بازدید : 103 نویسنده : شهریاری

نقاط عطف در فراگیری زبان در کودکان

.تا یک ماهگی  :شروع پاسخ به صدا باصدای افراد ساکت می شود.

2تاسه ماهگی :بغبغو تولید بعضی صداهای واکه   پاسخ به گفتار قان وقون

4تا شش ماهگی:قان وقون با رشته ای از هجاها تغییرات زیروبمی وبلندی صداها تقلید صداها

7تا نه ماهگی :درک برخی کلمه ها ودرخواست های ساده تقلید صداهای گفتاری ممکن است ماما وبابا را بگوید یا تقلید کند .

١٠تا دوازده ماهگی: نه را می فهمد  به درخواست ها پاسخ می دهد به اسم خودش پاسخ می دهد یک یا چند کلمه تولید می کند.

۱۳تا۱۵ماهگی :تولید ۵تا ۱۰ کلمه که بیشتر اسامی هستند.درست اشاره می کند.

۱۶ تا ۱۸ماهگی :پی گیری دستورات ساده  ،عبارات دو کلمه ای را تقلید میکند ،من ومال من را می گوید.

۲تا ۲سال ونیم :به برخی پرسش های بله /نه پاسخ می دهد .اشیا معمول روزانه را نام می برد ،عبارات وجملات ناقص را تولید می کند  حال استمراری را می گوید. جمع با قاعده ونه را می گوید.

 

 

برگرفته ار کتاب  راهنمایی ارزیابی اختلالات گفتار وزبان

نظرات () تاریخ : یکشنبه 16 شهريور 1393 زمان : 20:54 بازدید : 237 نویسنده : شهریاری

پرسش ها و پاسخهایی در ارتباط با گفتار و زبان

 زبان چیست؟

زبان یک رمز است. ما آن را می آموزیم و به منظور برقراری ارتباط از آن استفاده می کنیم. خواندن، نوشتن، اشارات و حالات چهره، صحبت کردن، همه صورتهای مختلف زبان هستند.

گفتار چیست؟

گفتار شکل کلامی زبان است.

کودکان با شنیدن، صحبت کردن را می آموزند. همچنین یکی از راه های یادگیری گفتار، تمرین شنیده هاست.

چگونه می توانم به کودکم در یادگیری گفتار کمک کنم؟

با کودک صحبت کنید. برای کودک کتاب بخوانید. کودک را تشویق کنید تا ارتباط برقرار کند. اما او را مجبور به اینکار نکنید. صحبت کردن را برای کودک لذت بخش سازید.....

 

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : چهارشنبه 06 آذر 1392 زمان : 11:47 بازدید : 98 نویسنده : شهریاری

ویژگی های زبانی کم شنوایان

 از آن جا که گروهی از مراجعین کلینیک های آسیب شناسی گفتار و زبان را افراد کم شنوا تشکیل می دهند، آشنایی متخصصین آسیب شناسی گفتار و زبان با ویژگیهای زبانی افراد کم شنوا ضروری به نظر میرسد. لذا بر آن شدیم تا اطلاعاتی هر چند ناچیز را جمع آوری کرده و در دسترس شما عزیزان قرار دهیم. به امید آنکه گامی هرچند ناچیز در جهت اعتلا و پیشرفت این عزیزان برداشته باشیم...

ویژگی های زبانی کم شنوایان:

1- نقص در ساخت شناسی (Morphology):

همه کودکان طبیعی فارسی زبان در جریان یادگیری زبان خود را از طریق شنیدنهای مکرر قوانین ساختار زبان فارسی را می آموزند. یک کودک کم شنوا به علت شنیدن اطلاعات زبانی قادر به درک ساختار ویژه زبان نیست. ویژگیهای زبانی کودکان ناشنوا و کم شنوای فارسی زبان به طور کلی براساس مهمترین ارکان زبانی به صورت زیر است:

 

 

منابع:

شفیعی، بیژن، تشخیص افتراقی اختلالات گفتار و زبان، دانشکده علوم توانبخشی اصفهان، 1376، اصفهان

محمدرضایی، علیرضا، بررسی اختلالات زبان در ناشنوایان، دانشکده علوم توانبخشی ایران، 1370، تهران

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : پنجشنبه 30 آبان 1392 زمان : 11:47 بازدید : 575 نویسنده : شهریاری

کاهش شنوایی در کودکان و نوجوانان

توصیف

از هر 600 نوزاد، یک نوزاد به کاهش شنوایی مادر زادی مبتلا بوده و تعداد بسیار بیشتری نیز در طول دوره ی نوزادی و پس از آن، دچار کاهش شنوایی می گردند. هم چنین قریب به 18٪ از جوانان زیر 18 سال، دچار نوعی اختلال در شنوایی هستند. کاهش شنوایی ممکن است از نوع انتقالی یا هدایتی ( اختلال در انتقال انرژری صوت از طریق گوش خارجی و میانی)، حسی عصبی( ناتوانی حلزون در امر تبدیل انرژی مکانیکی به پیام های الکتریکی و یا ناتوانی دستگاه عصبی شنوایی در امر شناسایی این پیام ها ) و یا مختلط باشد.

عوامل بروز عبارتند از: سابقه ی کاهش شنوایی در والدین و یا بستگان نزدیک؛ عفونت های مادر زادی مانند توکسوپلاسموزیس، سیفیلیس، سرخچه، یا سایتومگالو ویروس، ناهنجاری های جمجمه ای صوتی به ویژه در لاله ی گوش و مجرای گوش؛ وزن کمتر از 1500 گرم زمان تولد؛ افزایش شدید بیلی روبین خون یا مصرف مقادیر زیاد داروهای سمی ؛ مننژیت باکتریایی؛ تنفس مکانیکی به مدت طولانی؛ امتیاز آپگار زیر 4 دقیقه ی پنجم؛ فقدان تنفس خود به خود تا مدت 10 دقیقه و پایین بودن کشش عضلانی به صورت پایدار تا 2 ساعت پس از تولد؛ یا یافته های مرتبط به نشانگانی که شامل کاهش شنوایی حسی- عصبی می شموند. التهاب گوش میانی نیز می تواند سبب کاهش شنوایی گذرا و دائمی گردد. از دیگر عوامل خطر مربوط به کاهش شنوایی می توان کم کاری غده ی تیروئید مادرزادی را نام برد که تا 20٪ کودکان دچار این بیماری، کاهش شنوایی خفیف را تجربه می کنند کاهش شنوایی می تواند از نوع انتقالی یا حسی- عصبی بوده و اغلب فرکانس های بالا را درگیر می سازد. در برخی موارد، مصرف یک آنتی بیوتیک نیز می تواند سبب کاهش شنوایی گردد.

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : پنجشنبه 04 مهر 1392 زمان : 11:13 بازدید : 172 نویسنده : شهریاری

کاهش شنوایی بزرگسالان

توصیف

 کاهش شنوایی شغلی ناشی از سرو صدا را نوعی کاهش کند شنوایی در طولانی مدت (چندین سال) تعریف می کند که در اثر تماس با سرو صدای زیاد به صورت پیوسته یا متناوب ایجاد می گردد. کاهش شنوایی شغلی، ناشی از سرو صدا، همواره از نوع حسی عصبی بوده تقریبا به طور همیشگی، دو طرفه است. سایر علل کاهش شنوایی که در دوره بزرگسالی آغاز می گردد، عبارتند از: ضربه های شدید وارده بر سر، عفونت های ویروسی، کاهش شنوایی ارثی، مصرف داروهای دارای اثر سمی بر روی گوش و تورم عصب شنوایی. اگر چه کاهش شنوایی ناشی از ضربه به ندرت رخ می دهد، ولی باز هم دیده می شود. حداقل در یک مورد، کاهش شنوایی حسی- عصبی در اثر باد شدن کیسه هوا ایجاد شده است.

علت شناسی

کاهش شنوایی انتقالی (هدایتی)، در اثر بروز ضایعه ای در مجرای گوش خارجی و یا گوش میانی ایجاد می شود، در حالی که کاهش شنوایی حسی- عصبی در اثر بروز ضایعه ای در گوش داخلی و یا عصب هشتم جمجه ای ایجاد می گردد. ویژگی های کاهش شنوایی حسی عبارتند از: کاهش خفیف تا متوسط توانایی تمایز گفتار، بهبود توانایی تمایز افزایش شدت صوت، وجود پدیده تشدید و حساسیت شدید نسبت به افزایش ناچیز شدت صوت. مشخصه های کاهش شنوایی حسی عصبی نیز عبارتند از: افت شدید مهارت های تمایز گفتار، فقدان پدیده ی تشدید و حساسیت اندک نسبت به افزایش ناچیز صوت.

 

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : پنجشنبه 04 مهر 1392 زمان : 10:25 بازدید : 117 نویسنده : شهریاری

نشانگان مصرف الکل در دوران جنینی

نشانگان مصرف الکل در دوران جنینی

توصیف

نشانگان جنینی الکل حدودا 1 مورد در 750 تولد زنده دیده می شود و علل ایجاد عقب ماندگی ذهنی در ایالات متحده به شمار می رود. هر ساله 10000 مورد جدید از این بیماری گزارش می گردد و نشانه های آن عبارتنداز: قد کوتاه تر از حد طبیعی وزن کم در زمان تولد، کوچکی سر، عدم رشد و عقب ماندگی ذهنی.

میزان بروز این بیماری در بین آمریکاییان ساکن آلاسکا و بومیان آمریکا بالاتر می باشد.

 

 

 

(برگرفته از کتاب بیماری‌شناسی در آسیب های گفتار و زبان، ترجمه دکتر هاشم شمشادی و دکتر رضا نیلی پور، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی)

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : یکشنبه 03 شهريور 1392 زمان : 10:54 بازدید : 139 نویسنده : شهریاری

نشانگان چارج

نشانگان چارج

این بیماری از اختلال های نادری است که از چندین ناهنجاری در مراحل اولیه ی تکامل جنینی نشات می گیرد. برای تشخیص آن نیز باید حداقل 4 مورد از ویژگی های زیر در بیمار وجود داشته باشد: کلوبوم چشم، ناهنجاری های قلبی، عدم تشکیل خروجی های خلفی بینی (Choanae)، عقب ماندگی رشد و تکامل، ناکامل بودن دستگاه تناسلی در پسرها، ناهنجاری های شکل گوش و ناشنوایی و ناهنجاری های دستگاه عصبی مرکزی. این اختلال بسیار نادر می باشد. به طوری که در سراسر ایالات متحده فقط حدود 200 نفر به این بیماری مبتلا هستند.

 

 

 

(برگرفته از کتاب بیماری‌شناسی در آسیب های گفتار و زبان، ترجمه دکتر هاشم شمشادی و دکتر رضا نیلی پور، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی)

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : یکشنبه 03 شهريور 1392 زمان : 10:53 بازدید : 388 نویسنده : شهریاری

مهارت های گفتار و زبان به تناسب سن ( 6-5 سالگی)

۵-۶ سالگی

 آموزشهایی را که به صورت گروهی ارائه می­شود پیگیری می­کند.

با کلمه پرسشی " چگونه" سؤال می­پرسد.

در گفتار خود به نحو مناسبی زمان گذشته و آینده را به کار می­برد.

از حروف ربط استفاده می­کند.

خزانه واژگان درکی او تقریباً 13000 کلمه است.

روزهای هفته را به طور منظم نام می­برد.

طوطی­ وار تا 30 می­شمارد.

به طور جدی و مؤثری خزانه واژگان خود را افزایش می­دهد.

از جمله­ های طولانی استفاده می­کند که دارای چهار تا شش کلمه هستند.

گاه صداهای گفتاری را جا به جا تولید می­کند.

به مبادله اطلاعات می­پردازد و پرسش­های متعددی مطرح می­کند.

جزئیات مربوط به جمله­ ها را رعایت می­کند.

به طور صحیح داستان را بازگو می­کند.

سرودها را با آهنگ مربوط به آن­ها می­خواند و شعرهای کودکستانی را حفظ می­کند.

با بزرگسالان و سایر کودکان به راحتی ارتباط برقرار می­کند.

در اغلب موارد از دستور زبان صحیح استفاده می­کند.

نظرات () تاریخ : پنجشنبه 31 مرداد 1392 زمان : 12:23 بازدید : 100 نویسنده : شهریاری

مهارت های گفتار و زبان به تناسب سن ( 4-3 سالگی)

۳-۴سالگی

عملکرد اشیاء را می­داند.

متضادها را می­فهمد (بایست- برو، تو- بیرون، بزرگ- کوچک)

دستورهای دو- سه قسمتی که به او داده می­شود را انجام می­دهد.

قیاس­های کلامی ساده را بیان می­کند.

از زبان برای بیان احساسش استفاده می­کند.

از جمله­ های چهار- پنج کلمه­ ای استفاده می­کند.

جمله­ های 6 تا 13 هجایی را به طور صحیح تکرار می­کند.

ممکن است تقلید طوطی­ وار هم­چنان ادامه داشته باشد.

بیشتر از اسامی و افعال استفاده می­کند.

از زمان گذشته و آینده آگاه است.

خزانه واژگان درکی او 2000-1200 کلمه بیشتر است.

ممکن است هنگام صحبت کردن اغلب دچار تکرار شود، گیر کلامی، بی­ نظمی در تنفس و ایما و اشارات چهره­ای ضمن صحبت تظاهر می­یابند.

سرعت گفتار افزایش ­می­یابد.

نزدیک به 80% گفتارش مفهوم است. استفاده  am ،are ،is در گفتارش از  

در گفتار خود 2 رویداد را بیان می­کند که از نظر زمانی تقدم و تأخر دارند.

در مکالمه­ های طولانی شرکت می­کند.

رعایت دستور زبان در جمله­ ها رو به پیشرفت است هر چند که هنوز برخی از اشتباه­ها وجود دارند.

از جمله­ های مخفف، جمع­های بی قاعده، زمان آینده افعال و حروف ربط استفاده می­کند.

از جمله­ های با قاعده، صفات و ضمایر ملکی و زمان گذشته افعال استفاده می­کند.

تعداد بیشتری از جمله­ های مرکب و پیچیده را به کار می­گیرد.

نظرات () تاریخ : پنجشنبه 31 مرداد 1392 زمان : 12:16 بازدید : 123 نویسنده : شهریاری

مهارت های گفتار و زبان به تناسب سن (18-13 ماهگی)

۱۳-۱۸  ماهگی

تک کلمه­ ها را تقلید می­کند.

از الگوهای آهنگین شبیه بزرگسالان استفاده می­کند.

از گفتار نامفهوم یا تقلید طوطی­ وار استفاده می­کند.

برخی هم­خوان­های آغازین و تقریباً همه همخوان­های پایانی کلمه را حذف می­کند.

میزان زیادی از گفتارش نامفهوم است.

از دستورهای ساده­ ای که به او داده می­شود پیروی می­کند.

 یک تا سه مورد از اندام­های بدن را می­شناسد.

خزانه واژگان بیانی­اش 3 تا 20 کلمه یا بیشتر است (بیشتر اسامی هستند).

ایما و اشارات و آواسازی را توأم با هم به کار می­برد.

بیشتر مواردی که دوست دارد درخواست می­کند.

نظرات () تاریخ : پنجشنبه 31 مرداد 1392 زمان : 12:10 بازدید : 160 نویسنده : شهریاری

مهارت های گفتار و زبان به تناسب سن( 12-7 ماهگی)

۷-۱۲ ماهگی

نه و داغه را می­فهمد.

نسبت به درخواست­های ساده واکنش نشان می­دهد.

اسم خودش را می­شناسد و نسبت به­ آن واکنش نشان می­دهد.

کلمات مربوط به موارد آشنا را تشخیص می­دهد. (مثل: فنجان، کفش و آبمیوه)

با استفاده از صداهای بلند، ساده و کوتاه قان و قون می­کند.

هنگام قان و قون از صداهای گفتاری گوناگون استفاده می­کند.

برخی از صداهای گفتاری و الگوهای آوایی بزرگسالان را تقلید می­کند.

برای جلب توجه به جای گریه کردن تنها، از صداهای گفتاری استفاده می­کند.

وقتی با او صحبت می­شود گوش می­کند.

نظرات () تاریخ : پنجشنبه 31 مرداد 1392 زمان : 12:7 بازدید : 76 نویسنده : شهریاری

شکل گیری مفاهیم در کودکان ناشنوا و نقش آن در اختلالات گفتار و زبان

کودکان در دوره رشد مراحل مختلفی را طی می نمایند تا مفاهیم گوناگون را دریابند، زیرا گفتارها سراسر حاوی مفاهیمی است که برای انتقال اندیشه به کار می آیند. براساس نظریهٔ ویگوتسکی کودکان سه مرحله را طی می نمایند تا مفاهیم در ذهنشان تکامل یابد. این مراحل عبارتند از انگاره التقاطی، تفکر همبافته و انتزاع کردن کودکان کم شنوای شدید و عمیق در طی این مراحل دچار مشکل شده و بخوبی به انزاع کردن دست نمی یابند.

و بیشتر تفکرات آنها را تفکر همبافته تشکیل می دهد. از آنجا که گفتار انسان تجلی اندیشه های اوست، در این اشخاص متناسب با نوع تفکری که دارند ساختار زبانی آنها شامل صرف، نحو، تولید، صوت.... دچار آسیب می شود.

براساس شواهدی که در این کودکان مشاهده می شود، علیرغم تلاش بسیاری که انجام می دهند موفقیت زبانی کمی دارند. این اشکال تا حد زیادی مربوط به سازمان نیافتگی ذهن ایشان متناسب با زبان طبیعی می باشد. خدمات گفتار درمانی برای این اشخاص در جنبه های گوناگون بصورت مؤثر و مفید عرضه می شود. ولی می توان گفت مهمترین رسالت این علم برای افراد کم شنوای شدید و عمیق نظم بخشی به ذهن آنها و ایجاد پویایی در تفکر آنها و افزایش توانایی در انتزاع و طبقه بندیهای ذهنی در آنهاست.

                                                                                                                                                                                                                                                               پژوهشگر: آقای علی قربانی

نظرات () تاریخ : یکشنبه 03 دي 1391 زمان : 13:49 بازدید : 279 نویسنده : شهریاری

اتیت گوش میانی چیست؟

اتیت گوش میانی التهابی درگوش میانی(فضای پشت پرده ی صماخ)است که معمولابا جمع شدن مایعات در این فضا مرتبط است :مایع موجود در این فضا امکان دارد عفونی باشد ویااینکه عفونتی در آن مشاهده نگردد. نشانه ها  شدت  تداوم ومدت ابتلا به این عارضه متفاوت است. در یک سر این طیف جمع شدن مقدار کمی مایع شفاف وغیر عفونی به صورت یک دوره کوتاه مدت درفضای گوش میانی است که هیچ گونه درد یا تب به وجود نخواهد آورد.تنها کاهش خفیفی در توانایی شنیداری فرد حاصل خواهد شد.

در سر دیگر این طیف جمع شدن لایه ضخیم وچسب مانند مایع در گوش میانی همراه با عفونت وعود مکرر آن ودرگیری های دیگر مثل افت شنوایی به طور دایمی  مشاهده می شود. خوشبختانه با تشخیص زود رس واقدامات پزشکی  می توان اتیت گوش میانی را با دارو وجراحی تحت کنترل درآورد.

چگونه اتیت گوش میانی منجر به افت شنوایی میشود؟

سه استخوان کوچک در گوش میانی ارتعاشات صوتی  راازپرده صماخ به گوش داخلی منتقل میکنند.زمانی که مایعات در گوش میانی جمع می شوندارتعاشات صوتی به طور موثر منتقل نمی شوند وانرزی صوتی کاهش می یابد ونتیجه ی آن افت شنوایی خفیف ویا متوسط ظاهر خواهد شد. زن با

آیا افت شنوایی حاصل از اتیت گوش میانی منجر  به اختلالات گفتار ی وزبانی خواهد شد؟

کودکا ن زبان آموزی وگفتار را باشنیدن صحبتهای دیگران فرا می گیرند مهمترین دوره برای رشد وپیشرفت در این زمینه سالهای ابندایی  زندگی هستند .اگر افت شنوایی در کودک وجود داشته باشد قادر به دریافت کامل تجربیات زبان آموزی نخواهد بود ومعمولا تاخیر در رشد وپیشرفت در زمینه ی مهارتهای زبانی ظاهر خواهد شد .اتیت گوش میانی بدون وجود عفونت معمولا به جهت عدم حضور نشانه های تب ودرد باعث بروز مشکلات خاص خواهد شد بنا بر این  هفته ها  وماهها می گذرد بدون  اینکه علت اصلی کشف شود در طی این دوره این امکان وجود دارد که نیازهای طبیعی کودک برای کسب مهارتهای شنیداری گفتاری  وزبانی برآورده نشود.

چگونه می توان  به وجود اتیت گوش میانی پی برد؟

حتی بدون وجود تب ویا درد علامتهای دیگری وجود دارند که می توانید با مشاهده آنها بوجود اتیت در کودکان  پی ببرید :بی توجهی  تقاضای بلند کردن صدای تلویریون ویا رادیو عدم درک صحبتهای شما  گوش ندادن  به شما وفشار دادن  ویا خاراندن لا له ی گوش توسط کودک.

اقدامات لازمه:

درمان دارویی وپزشکی(توسط متخصص گوش وحلق وبینی یا اطفال)

مشورت با شنوایی شناس

ارزیابی مهارتهای گفتار و زبان توسط گفتار درمان

 

نظرات () تاریخ : یکشنبه 03 دي 1391 زمان : 12:11 بازدید : 634 نویسنده : شهریاری

مهارتهای گفتار و زبان به تناسب سن( 0-6 )ماهگی

مهارتهای گفتار و زبان به تناسب سن

6-0 ماهگی

به طور مکرر بغبغو می­کند، آواسازی و صداسازی خوشایند و لذت بخشی دارد.

از گریه­ های متفاوت برای بیان نیازهای مختلف استفاده می­کند.

وقتی با او صحبت شود می­خندد.

بین صدای افراد تمایز قائل می­شود

بر صداهای گفتاری متمرکز می­شود.

به صحبت گوش می­دهد.

هنگام قان و قون از واجهای  م  ب  پ  استفاده میکند.

از صداهای گفتاری یا ایما و اشارات برای خواسته­ های معین استفاده می­کند.

نسبت به نه و تغییر تن صدای افراد واکنش نشان می­دهد........... 

برگرفته ازکتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان

شماره تماس کلینیک:۸۸۳۳۲۲۳۴

 کلینیک گفتاردرمانی یوسف آباد

ادامه مطلب ...
نظرات () تاریخ : چهارشنبه 17 آبان 1391 زمان : 14:7 بازدید : 205 نویسنده : شهریاری

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 269
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 105
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 346
  • بازدید ماه : 2,747
  • بازدید سال : 14,692
  • بازدید کلی : 228,607