close
تبلیغات در اینترنت
تخصصصی
loading...

گفتار درمانی

تخصصصی

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

آپراكسي دوران رشد گفتار چيست؟

 آپراكسي دوران رشد گفتار (DAS كه به نام آپراكسي كودك يا آپراكسي دوران رشد نيز ناميده شده است) گاهي به عنوان تشخيص باليني براي كودكان به كار مي رود كه علائمي از اختلال ارتباطي مطابق با آپراكسي را نشان مي دهند، هر چند كه ممكن است آسيب مشخص و اختصاصي در دستگاه اعصاب مركزي نداشته باشند . از نظر باليني سؤالي مطرح مي شود كه چرا برخي از كودكان مختصه هاي گفتاري آپراكسي كلامي را نشان مي دهند. گفتار آن ها اغلب تأخير دارد. همراه با مختصه هاي شبيه آپراكسي مي باشد، از جمله رفتارهاي همراه با تقلا، جابه جايي (و پس و پيش سازي صداها) افزايش خطاها در كارهاي پيچيده تر ، توليد متغير و بي ثبات صدا ، اغلب در درمان بهبودي بسيار كند است. كودكان مبتلا به آپراكسي دوران رشد گفتار اغلب دو اختلال توليدي و زباني را با هم نشان مي دهند. اصولاً خطاهاي نحوي و توليدي آشكار وجود دارد. واضح و روشن نيست كه آيا اين نقص ها به نوعي نتيجه ي اختلال در برنامه ريزي حركتي است ، يا به تأخير زباني يا نقص در روند واجي بستگي دارند (يوركستن، بوكلمن، استراند و بل 1999).

شهریاری بازدید : 489 شنبه 26 فروردين 1396 زمان : 11:0 نظرات ()

آپراكسي چيست ؟

آپراكسي ، نوعي اختلال حركتي ناشي از آسيب ديدگي عصبي است . اين اختلال با نوعي ناتواني در انجام ارادي (هدفمند) حركات مشخص مي شود، علي رغم اينكه حالت كشش ماهيچه ها عادي و طبيعي است و هماهنگي نيز دارند. به عبارت ديگر، ماهيچه ها قادر هستند تا عملكرد طبيعي داشته باشند اما برناممه ريزي ناقص مغز مايع از انجام درست هدفمند حركات مي شود.

سه نوع آپراكسي وجود داد : عضوي، دهاني و كلامي .آپراكسي عضوي به حركات ارادي دست ها و پاها مربوط است . ممكن است بيمار نتواند دستش را براي خداحافظي تكان دهد يا با دستش فرماني يا پيامي بدهد (به طور ارادي ) هر چند قدرت ماهيچه اي و دامنه حركتي كه براي انجام كارها مورد نياز است، وجود دارد و بيمار قادر است تا كارها، را به طور خودكار (نه ارادي) انجام دهد.فردي كه به آپراكسي دهان مبتلا مي باشد ممكن است نتواند زبانش را به طور ارادي بيرون بياورد يا به طور ارادي كسي را ببوسد يا با لب هايش صداي بوسيدن را توليد كند. گاهي آپراكسي دهان با نوع سوم آپراكسي ، يعني كلامي ، اشتباه گرفته مي شود، زيرا هر دوي آن ها ماهيچه هاي دهاني ـ چهره اي را درگير مي كنند، اما يكسان و همانند نيستند. آپراكسي كلامي اختلال در برنامه ريزي حركتي براي توليد گفتار است. فردي كه به آپراكسي كلامي مبتلا است در تعيين موقعيت و توالي عملكرد ماهيچه هايي كه در كار توليد ارادي واج ها دخالت دارند دچار مشكل مي باشد. فرد مبتلا ممكن است يك ، دو يا هر سه نوع آپراكسي را بروز دهد. آپراكسي كلامي شايع ترين نوع آپراكسي است و آپراكسي اندام كمترين شيوع را دارد.

شهریاری بازدید : 3636 پنجشنبه 02 دي 1395 زمان : 10:42 نظرات ()

اعصاب جمجمه اي ـ نوع و عملكرد

اعصاب جمجمه اي ـ نوع و عملكرد

عصب       نوع              عمل

  1        بويايي           حسي         بوئيدن

II           بينايي           حسي         ديدن

III          حركت چشم   حركتي       حركت كره ي چشم ، مردمك ، پلك بالا

IV          قرقره اي        حركتي       حركت ماهيچه ي مايل فوقاني چشم

V           سه قلو           آميخته       احساس لمس چهره ، حركت ماهيچه ها براي جويدن

VI         دور كننده       حركتي       باز كردن چشم ها

VII        چهره اي         آميخته       چشايي، حركت ماهيچه هاي چهره

VIII      شنوايي           حسي         شنوايي و تعادل

IX         حلقي زباني      آميخته       چشايي، تهوع، بلند كردن كام و حنجره براي بلعيدن

X          واگ              آميخته        چشايي، بلند كردن كام، حركت حلق و حنجره

XI         كمكي           حركتي        چرخش سر، بالا انداختن شانه، حركت كام، حلق، حنجره

XII        زير زباني       حركتي         حركت زبان

 

شهریاری بازدید : 790 یکشنبه 14 آذر 1395 زمان : 10:17 نظرات ()

عملکرد بخش های مختلف مغز و اختلالات مربوطه

بخش مغز: لب فرونتال (قدامی)

عملکرد: تفکر انتزاعی- فهم علت و معلول- تکلم- تعامل اجتماعی- بخش خلفی آن شامل سلول هایی است که فعالیتهای حرکتی بدن را کنترل می کند.

اختلال: تغییر در شخصیت- تغییر عملکرد ذهن- نقص در حافظه- گفتار و زبان آسیب مهارتهای حرکتی

بخش مغز: لب پاریتال (آهیانه)

عملکرد: ادراک حس، تغییر بدنی (سوماتیک) حسی و هماهنگی

اختلال: اشکال در زبان، آفازی ( ناتوانی در فرمول بندی و ..........

 منبع: ANemaet, W.k., moffa- tratter M.E. home Rehabilitation Guide to clinical practice

تهیه کننده: مرجان شهریاری

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

شهریاری بازدید : 6532 شنبه 29 آبان 1395 زمان : 11:9 نظرات ()

عفونتهای مربوط به سیستم اعصاب مرکزی

عفونتهای مربوط به سیستم اعصاب مرکزی

بافت های مغزی معمولا در برابر عفونت به شدت مقاومند ولی عفونتهای مغزی گاهی رخ می دهند. این عفونتها ممکن است در اثر ویروس یا باکتری ایجاد شوند.

عفونتهای باکتریایی:

عفونتهای مهم باکتریایی عبارتند از: مننژیت باکتریایی و آبسه مغزی در مننژیت باکتریایی، نرم شامه، عنکبوتیه و مایع مغزی- نخاعی ما بین آنها عفونتی و سبب التهاب، نورم و ترشح مایع از مننژها می شود. بیمار دچار تب و لرز می شود و سست و بیحال می گردد. از سردرد ، خواب آلودگی و سفتی گردن شکایت می کند. اگر عفونت شدید باشد ممکن است بیمار به حال اغما فرو رود. اگر مننژیت باکتریایی بلافاصله تحت درمان قرار نگیرد به سرعت رو به وخامت می گذارد و می تواند کشنده باشد. درمان معمول، دارودرمانی با آنتیبیوتیک است که معمولا عفونت را درمان می کند. هر چند عوارض نورولوژیکی ممکن است باقی بمانند.......

شهریاری بازدید : 397 جمعه 24 ارديبهشت 1395 زمان : 10:8 نظرات ()

آسیب شناسی سکته های مغزی

سکته های مغزی یا استروک ها می توانند به دلیل ایسکمی  خونریزی   تروما(ضربه) تومورهای داخل جمجمه    عفونتهای باکتریایی یا ویروسی  آّبسه های مغزی   توکسمی های قشری ایجاد شوند.

استروکهای پس از ایسکمی در پی  انسداد جریان خون به علت ترومبوز یا آمبولی پیش می آیند.ترومبوز انسداد جریان سرخرگی است که مانع جریان خون به مغز می شود .آمبولی لخنه ای است که در جایی تشکیل می شود وبا جریان خون حرکت می کند ودر جای دیگری مانع رسیدن خون به مغز می شود .به طور تقریبی  دوسوم ایسکمی های منجر به سکته (حمله یا استروک ) در نتیجه ی ترومبوز هستند.

سکته های ناشی از خونریزی درپی پارگی  رگهای خونی قشری  پیش م ی آیند که باعث گسیختگی جریان خون در بافت مغز می شوند..که علت پارگی می تواند ضربه  فشار خون بالا یا متغیر   دیواره های ضعیف سرخرگی   یا تغییر شکل عروق باشد .

خونریزی می تواند داخل قشری یا خارج قشری باشد . به طور مثال حونریزی داخل قشری در ناحیه بیزال گانگلیا ممکن است موجب آفازی ساب کورتیکال شود.و البته احتمال مرگ ومیر نیز بالا ست ویا با عث صدمه ی دایمی مغز می شود.

این نوع سکته ها معمولابه طور ناگهانی با یک خونریزی وبه دنبال آن ایجاد لخته  وآسیب به سلولهای مغزی اطراف رخ می دهند.

آنوریسم یک التهاب بالن مانند هست که در دیواره ی ضعیف سرخرگ تشکیل می شود وبالاخره پاره می شود.یکی از مناطق شایع برای ایجاد آنوریسم خارج قشری پایه  ی مغز است  که ممکن است به سرخرگ های مهره ای   و سرخرگ بازیلار نیز رخنه کند .دیگر مناطق شایع سرخرگ های قدامی وقشری هستند .خونریزی ها وآنوریسم ضایعات پارانشیمال هستند زیرا خون در بافت مغز پراکنده وپخش می شود.

الگوی بهبودی سکته ی مغزی حاصل از ایسکمی باسکته ی پس از خونریزی متفاوت است.درایسکمی ها بهبودی سریعتر وبارزتز رخ می دهد وما حد اکثر بهبودی را تا سه ماه  به ویژه در چند هفته ی اول بسیا ر بارز ومشخص حس می کنیم .در سکته های پس از خونریزی در ٤ت ٨ هفته ی بعد بهبودی بسیار کند است ولی پس از این زمان سریع می شود .سرعت پایین بهبودی موجب تثبیت بیشتر آسیب های موقتی می شود.

مننژیت باکتریال بر مایع قشری نخاعی ومننژها تآثیر می گذارد.اگر بلافاصله پس از شروع بیماری  درمان با آنتی بیوتیک صورت نگیرد می تواند خطرناک باشد. عفونتهای ویروسی مثل ایذ اریون سرخجه   آنسفالیت هرپس سیمپلکس    از جمله  این بیماری هامی باشند.  ویروس هرپس سیمپلکس ممکن است موجب آفازی شود.آبسه های مغزی  توسط باکتری  قارچ یا انگل ایجاد می شوند که از طریق گوش میانی سلولهای ماستویید ویا سینوس ها وارد مغز شده اند.

در آخر توکسمی قشری درپی مصرف دارو  یا فلزات سنگین مثل سرب  و برخی تداخلات دارویی ممکن است موجب سکته شود.

                                                                                                                                      

شهریاری بازدید : 531 سه شنبه 12 آبان 1394 زمان : 8:35 نظرات ()

ارزیابی عصب هفتم

برای این ارزیابی ابزار خاصی لازم نیست  بیمار باید در یک موقعیت آرام بنشیند به طور کلی برای ارزیابی این عصب لازم نیست تمام عضلا ت صورت تست شود وارزیابی عضلات فرونتالیس (پیشانی) اربیکولاریس (حلقوی دور چشم ودور لبها) پلاتیسما  و گونه ای بزرگ کافی است.بیمار باید بتواند تمام حالتهای چهره ی درمانگر را تقلید کند .چروک انداختن پیشانی بسمت بالا   بستن پلکها وفشردن آنها لبخند زدن   گرد  کردن لبها  کشیدن گردن وعقب بردن سر به ترتیب عضلات مذکور را بررسی می کند.

آسیب هایی که بخش حرکتی عصب هفت را درگیر می کنند  در پی  صدمه به هسته یا عصب به تنهایی (آسیب نرون محرکه تحتانی)یا صدمه ی فیبرهای کورتیکو بولبار که هسته ی حرکتی صورتی(نرون محرکه فوقانی ) را عصب می دهند  ایجاد می شوند. وتظاهرات بالینی هر کدام متفاوت می باشد. 

آسیب نرون محرکه تحتانی  که هسته ی حرکتی صورت یاعصب صورت را شامل می شود منجر به ضعف  عضلات حالت دهنده ی صورت به شکل کامل در همان سمت آسیب می شود.

آسیب نرون محرکه ی فوقانی که فیبر های کورتیکوبولبار را شامل می شود که هسته های حرکتی صورت را در دو طرف عصب می دهد  منجر به ضعف عضلات حالت دهنده ی صورت در نیمه ی پایینی صورت در سمت مخالف آسیب می شود.  نیمه ی فوقانی صورت مشکلی ندارد زیرا نیمه ی  فوقانی صورت از فیبر های کورتیکو بولبار دونیم کره ی مغزی عصب دریافت می کند .

 ارزیابی حس چشایی دو سوم قدامی زبان را که به این عصب مربوط است بااستفاده از اپلیکاتورسر پنبه ای استریل شده ومقداری نمک شکر  اب  وکارتهایی که برآنها کلمات شیرین وشور نوشته شده ا نجام می دهیم. سر اپلیکاتور را مرطو ب کرده وبه نمک یا شکر آغشته می کنیم وبعد از اینکه زبان را با کمک گاز استریل به سمت جلو کشیدیم.اپلیکاتور را بر روی یک طرف  زبان می مالیم ودرهمان حالت بیمار کارتی را که مزه ی مربوطه برروی آن نوشته شده است را بر می دارد.آزمایش را روی سمت دیگر زبان نیز امتحان می کنیم.در حالت نرمال  فرد مزه را درست تشخیص می دهد.

یکی از  موارددیگر  مورد ارزیابی رفلکس قرنیه است که مربوط به این عصب وعصب پنج است.

شاخه های عصب ٧ عبارتند از:

١-شاخه ی برانشیال حرکتی :که هسته ی آن هسته ی حرکتی عصب ٧ است عصب دهی حرکتی عضلات حالت دهنده ی صورت  وبال  خلفی  عضله دایگاستریک  عضله ی رکابی واستیلو هایویید را عصب می دهد.

٢-شاخه ی حس اختصاصی :هسته ی آن سولیتری است وحس چشایی دو سوم قدامی زبان را عصب می دهد.

٣- شاخه ی حرکتی احشایی :هسته ی آن هسته ی بزاقی فوقانی است وعصب دهی پارا سمپاتیک  غده ی اشکی  تحت فکی و زیر زبانی را برعهده دارد.

٤-شاخه ی حس عمومی :هسته ی آن هسته ی نخاعی عصب ٥ است وحس  لمسی گوش ومحدوده ی کوچکی از پشت گوش را عصب می دهد.

مطلب ادامه دارد

شهریاری بازدید : 418 شنبه 01 آذر 1393 زمان : 9:41 نظرات ()

ارزیابی عصب یازدهم (اکسسوری )وعضلات مربوطه

عصب 11 عصب حرکتی  است که عضلات استرنو کلو ماستوییدوعضله ی ذوزنقه ای را عصب می دهد.

هیچ ابزاری برای ارزیابی نیاز نیست .

بیمار باید به حالت راحت وآرام بنشیند.درمانگر از بیمار می خواهد تا شانه هایش را بالا بیاورد ودر مقابل نیروی دست درمانگر به سمت پایین حالت خود را حفظ  ومقاومت کند. اگر بیمار نتوانست شانه ها را بالا ببرد یا در مقابل نیروی درمانگر حالت خود را از دست داد باید آسیب را شناسایی کرد.

بخش اول ارزیابی در واقع بررسی عضله زورنقه ای بود  حال برای ارزیابی عضله استرنوکلوماستویید باید ازبیمار بخواهیم در همان حالت شل وراحت بنشیند.

برای ارزیابی عضله ی سمت چپ ازاو می خواهیم  کاملأ سر خود را به راست بچرخاند وسپس  با فشار دست خود بربالای گوش روی پیشانی (بالای اسکال)سعی می  کنیم سر را به سمت چپ برگردانیم وبیمار باید مقاومت کند .درمانگر با مشاهده ی عضله در همان حالت می تواند قدرت آن رابررسی کند.این ارزیابی در سمت دیگر نیز به همین صورت  تکرار میشود

در حالت طبیعی بیمار علیرغم نیرویی که درمانگر وارد میکند حالت خود راحفظ می کند

(هسته ی عصب حرکتی 11اکسسوری  هسته ی آمبیگوس است)

شهریاری بازدید : 483 پنجشنبه 05 تير 1393 زمان : 9:11 نظرات ()

ارزیابی عصب دهم

بیمار در وضعیت آرام می نشیند و درمانگر با استفاده از یک ابسلانگ استریل ارزیابی را انجام می دهد .به این صورت که از بیمار می خواهد صدای (آه) را بگوید ودر همان حال درمانگر زبان را با آبسلانگ به پایین فشار می دهد.درطی آواسازی بالارفتن نرمکام وحرکت زبان کوچک را مشاهده می کند. نرمکام باید به شکل قرینه بالابرود وزبان کوچک نیز باید در خط وسط بماند.

آسیب یک طرفه ی عصب واگ باعث می شود که نرمکام درهمان طدف آسیب بالا نرود وزبان کوچک به سمت مخالف منحرف شود .

شاخه های عصب واگ:

۱-شاخه ی یبرانشیال حرکتی که حرکت عضله ی پالاتاگلوس وعضلات صاف حلق وحنجره به جز استیلوفارنجیوس وتنسور ولی پالاتین را عصب می دهد.وهسته ی آن آمبیگوس است.

۲-شاخه ی حس عمومی که حس عمومی پوست اطراف گوش ،سطح خارجی پرده ی صماخ  وحلق را عصب می دهد.هسته ب آن هسته ی نخاعی عصب ۷است.

۳-شاخه ی احشایی حرکتی که عصب دهی پاراسمپاتیک کانال های احشایی شامل حلق ،مری ،نای ،ریه ،معده کبد ،قلب ،پانکراس ،روده ی کوچک  ،روده ی بزرگ  تاسطح خم چپ کولیک را به عهده دارد.وهسته ی آن هسته  ی حرکتی دورسال عصب واگ است.

۴-شاخه ی احشایی که حس احشایی کانالهای احشایی  وگیرنده های قوس آیؤرت ،کمارسپتور جسم کاروتید را عصب می دهد.که هسته ی آن سولیتری است.

شهریاری بازدید : 263 پنجشنبه 05 تير 1393 زمان : 8:11 نظرات ()

آسیب شناسی عصبی دیزارتری

ضعف و فلج

دیزآرتری برچسبی عمومی برای گروهی از اختلالات حرکتی گفتار است که در اثر ضعف، فلج، کندی، ناهماهنگی یا فقدان حس در گروه عضلات مسئول گفتار ایجاد می‌گردند. گفتار متکی به تنفس، آواسازی، تولید و تشدید است. بنابراین مشکلات نورولوژیکی مؤثر بر گروه عضلات درگیر در این فرآیندها، احتمالاً منجر به دیزآرتری می شوند و ماهیت دیزآرتری بستگی به این خواهد داشت که کدام گروه های عضلانی و چگونه لطمه ببینند.

ضعف و فلج گروه عضلات درگیر در گفتار شایع ترین علل دیزآرتری هستند. ضعف و فلج ممکن است برخاسته از آسیب سیستم عصبی مرکزی(مغز، ساقه مغزی، طناب نخاعی) و یا سیستم عصبی محیطی (اعصاب حسی و حرکتی محیطی، اتصالات عصب عضله یا خود عضلات) باشند. شایع ترین علت ضعف یا فلج عضلات، نابودی اعصاب یا گذرگاه‌های عصبی است ولی گاهی اوقات در اثر تحت فشار قرار گرفتن یا التهاب اعصاب حرکتی نیز ایجاد می‌گردند. به دلیل آنکه بافت عصبی از نو ایجاد نمی شود نابودی آن برگشت ناپذیر است و منجر به علائم پایدار می گردد. ولی تحت فشار بودن و التهاب اعصاب قابل برگشتند و علائم نیز اغلب با رفع فشار و بهبودی التهاب، ناپدید می‌گردند. گرچه تحت فشار بودن یا التهاب به مدت طولانی می توانند منجر به اختلال غیرقابل برگشت کارکرد عضلاتی گردند.

 

 

 

 

منبع: آشنایی با اختلالات ارتباطی ناشی از آسیب دیدگی های عصبی نویسنده: روبرت اچ. بروک شایر مترجم: سعیده احمدی

شهریاری بازدید : 215 یکشنبه 28 ارديبهشت 1393 زمان : 10:27 نظرات ()

گفتار بدون حنجره

  بدون شک بشر از زمان شروع گفتار و استفاده از حنجره همیشه دچار مشکلات و عوارض ناشی از بیماریهای حنجره بوده است. یکی از این بیماریها سرطان حنجره می باشد که در قرون اخیر برای نجات جان بیماران و نیز جلوگیری از سرایت عامل سرطانی به نقاط دیگر بدن، اقدام به خارج کردن حنجره می نمایند. در این صورت فرد دستگاه آواسازی خود را از دست خواهد داد و دیگر قادر نیست به گونهٔ قبل از طریق گفتار ارتباط برقرار نماید.

برای توانبخشی این بیماران پس از جراحی سه روش عمده وجود دارد که عبارتند از:

1-استفاده از دستگاه حنجره مصنوعی که یک نوسان ساز بوده و از طریق اتصال این وسیله با پوست ناحیه گردن و زیر چانه این نوسانات به فضای آن منتقل شده و فرد از این طریق صحبت می کند.

2-وسیله دیگر پروتز صوتی می باشد که از یک لوله کوچک تشکیل شده و روی سوراخ نایی قرار می گیرد. فرد موقع صحبت کردن با فشار به این وسیله هوا را به داخل مری هدایت می کند و با خروج هوا و ارتعاش جدارهای مری و صدای حاصله صحبت می کند. در موقع تنفس نیز هوا از طریق سوراخ نایی وارد و خارج می شود.

3-سومین روش استفاده از هوای وارد شده به مری است که بدون هیچ وسیله ای انجام می گیرد. در این روش خروج هوا از مری باعث ارتعاش جدارهای آن شده و صدایی تولید می نماید و فرد با این صدا صحبت می کند. بیمار به سه طریقه بلعی، استنشاقی و تزریقی می تواند هوای لازم را برای این کار تأمین نماید. نهایتاً فرد با استفاده از این سه روش می تواند با افراد  دیگر ارتباط برقرار نماید.

 

 

 

پژوهشگر: بیژن شفیعی

شهریاری بازدید : 511 دوشنبه 16 دي 1392 زمان : 13:45 نظرات ()

ارزیابی عصب پنجم

 ارزیابی این عصب را با استفاده از یک سنجاق ته گرد وپنبه  ای استریل انجام می دهیم.

بیمار در یک وضعیت راحت می نشیند.قبل از ار زیابی درمانگر به بیمار توضیح می دهد که باید درک هر حسی راگزارش دهد.در حین انجام ارزیابی باید چشم بیمار بسته باشد.درمانگر نقاط مختلف صورت را بالبه ی تیز سنجاق یا آبسلانگ چوبی    یا قسمت پنبه ای اپلیکاتورلمس می کند.با هر برخوردی بیمار باید حس خود را بگوید که آیا سوزنی بود یا نرم؟صورت در هر دو طرف باید  لمس شودبه طوری که هر سه ناحیه ی مربوط به عصب 5 (افتالمیک  ماگزیلاری  ومندیبولار )بررسی شود. برای تست حس درد همان سنجاق یا آبسلانگ شکسته کافی آست .در زمانی که حس لمس را ارزیابی می کنید همان برخورد نقطه ای واندک  سر پنبه ای اپلیکاتور کافی است.

تست رفلکس قرنیه (عصب ۵و۷)

ابزار یک دستمال تا شده ی نرم است .برای ارزیابی از بیمار می خواهیم آرام بنشیند وبه بالا نگاه کند.وقرنیه ی بیمار را با همان دستمال به آرامی لمس می کنیم  باید دستمال را از گوشه ی خارجی چشم  وقتی بیمار به سمت مخالف نگاه می کند  به سمت چشم بیاوریم. پاسخ طبیعی باز وبسته شدن سریع هر دو چشم  در زمان لمس است.

ارزیابی عضلات مربوط به جویدن:

ابزار خاصی لازم نیست بیمار در وضعیت آرام می نشیند برای ارزیابی پترگویید هاازبیمار می خواهیمدهان خود را به شکل مرتب باز وبسته کند .در زمبن بازشدن دهان به انحراف آن توجه می کنیم.پترگویید هرطرف فک را باز می کند وآن را به سمت مخالف حرکت می دهد .پس اگر پترگوییدهای یک سمت ضعیف باشند فک در زمان باز شدن به سمت مخالف منحرف مب شود.

برای ارزیابی عضلات تمپورالیس وجونده باید عضله ی جونده ی بین قوس گونه ای وراموس فک را لمس کنیم .از بیمار می خواهیم دندان ها را به حالت گاز زدن بر روی هم بگذارد وقدر ت وانقباض عضلات را در هر دوطر ف مقایسه می کنیم.تمپورالیس را با شیوه ای مشابه با لمس آن در بالای حفره ی تمپورالیس  ارزیابی  می کنیم.

درحالت طبیعی فک باید در زمان باز شدن در خط میانی قرار گیرد.اندازه وقدرت انقباض  عضلات جونده وتمپورالیس باید در دو طرف به یک میزان باشد. شاخه های این عصب عبارتند از: 1-شاخه ی برانشیال حرکتی که هسته ی آن هسته ی حرکتی عصب 5 می باشدوحرکت عضلات مربوط به جویدن (مستر پترگویید داخلی وطرفی تمپورالیس )را عصب می دهد.وهمچنین موجب حرکت عضلات میلوهایویید بطن قدامی دایگاستر تنسورتمپانی تنسورولی پالاتین می گردد. 2-شاخه ی حس عمومی که هسته ی آن هسته ی مزانسفالیک است واطلاعات حس عمقی عضلات جویدن دندان ها ومفصل تمپورمندیبولار را دریافت می کند 3-شاخه ی حس عمومی که هسته ی آن هسته ی اصلی عصب 5 است وحس لمسی را از صورت ساختار دهانی حفره ی بینی وچشم وساختار های مربوطه سینوس های پیشانی طرفین سر وجمجمه دریافت وهدایت میکند. 4-شاخه ی حس عمومی که هسته ی آن هسته ی نخاعی عصب 5 می باشد.وحس درد ودما را از صورت ساختار های دهانی چشم وساختار های مربوطه حفره ی بینی سینو سها ی پیشانی طرفین سر وجمجمه دریافت وهدایت می کند.

شهریاری بازدید : 612 یکشنبه 15 دي 1392 زمان : 8:24 نظرات ()

انواع زبان پريشي در دو دسته ي ناروان و روان

نوع                                            ويژگي هاي تمايز دهنده

زبان پريشي هاي ناروان

زبان پريشي بروكا                                            فقدان دستور زبان

                                                                 گفتار پر تلاش

                                                                 عبارت هاي كوتاه ، تلگرافي

                                                                 وجود آپراكسي

                                                          

                                                               مشكلات محسوس ناميدن

                                                              سرعت كند گفتار، فقدان آهنگ (زير و بمي در سطح جمله)

                                                              توانايي ضعيف خواندن و نوشتن

                                                              درك شنيداري نسبتاً خوب

 

زبان پريشي ترانس كرتيكال حركتي                  تكرار دست نخورده و سالم

                                                              فقدان گفتار خود انگيخته

                                                             مشكلات ناميدن

                                                             جمله هاي كوتاه تلگرافي

                                                             توليد خوب

                                                             فقدان دستور زبان

                                                              پارافازي

 

زبان پريشي مجزا                                       دشواري محسوس ناميدن

                                                            درك به شدت آسيب ديده

                                                            مهارت هاي تكراري از خفيف تا متوسط آسيب ديده

 

زبان پريشي گلوبال                                    تمام عملكردهاي زباني به شدت تحت تأثير هستند

                                                           نقص هاي شديد در درك و توليد

                                                           مشكلات ناميدن

                                                           دشواري در مهارت هاي مربوط به حركت و اشاره

                                                           خواندن و نوشتن آسيب ديده

زبان پريشي هاي روان

زبان پريشي ورنيكه                                    گفتار روان ولي بي معني

                                                            نقص شديد درك شنيداري

                                                           جازگن، همراه با پارافازي و واژه سازي

                                                           مشكلات ناميدن

                                                           درك ضعيف خواندن

                                                          نقص نوشتن

 

زبان پريشي انتقالي                                 مشكلات محسوس در تكرار واژه ها و عبارت ها

                                                        تنها مشكلات فرعي و كوچك دركي

                                                        نوا و توليد خوب

                                                        مشكلات ناميدن

                                                       شناسايي خطاها همراه با تلاش هاي خود تصحيحي

 

زبان پريشي ترانس كرتيكال حسي             تكرار دست نخورده و سالم

                                                       درك ضعيف شنيداري

                                                      مشكلات ناميدن

                                                      پارافازي

 

زبان پريشي آنومي                              مشكلات محسوس ناميدن

                                                    زبان نزديك به طبيعي

                                                    درك خوب

                                                    مهارت هاي خوب تكرار

                                                    درك شنيداري نسبتاً خوب

                                                    توليد خوب

                                                    ساختار دستوري خوب

شهریاری بازدید : 531 یکشنبه 18 فروردين 1392 زمان : 8:57 نظرات ()

ويژگي هاي متفاوت ديزآرتري و آپراكسي

ديزآرتري و آپراكسي دو اختلال حركتي گفتار هستند كه بر بيان شفاهي اثر مي گذارند. گاهي اوقات اين دو اختلال با يكديگر اشتباه گرفته مي شوند، اين خطا به ويژه در درمانگران تازه كار ديده مي شود. به هر حال ، علامت هاي آنها كاملاً متفاوت هستند. براي تشخيص صحيح و مناسب ، درك و شناخت تفاوت هاي بين دو اختلال اهميت دارد. تفاوت هاي كلي و عمومي بين ديزآرتري و آپراكسي در زير خلاصه شده است

ديزآرتري

ـ كل فرآيند گفتار آسيب ديده است (شامل تنفس، آواسازي، تشديد، توليد و نواي گفتار). نوعي تغيير در حالت عادي كشش ماهيچه ها وجود دارد كه از آسيب هاي ثانويه عصب شناختي است و منجر به اشكالاتي در فعاليت هاي حركتي ارادي و غير ارادي مي شود (از جمله بلعيدن ، جويدن، ليسيدن). خطاهاي گفتاري ناشي از نوع گسيختگي در كنترل عضلاني دستگاه هاي عصبي مركزي يا محيطي است. خطاهاي گفتاري با ثبات بوده و قابل پيش بيني است. قسمت ها يا بخش هاي واضح در گفتار ديده نمي شود. خطاهاي توليدي بيشتر از نوع خراب گويي و حذف هستند. همخوان ها به طور ثابت نادرست توليد مي شوند، ممكن است واكه ها طبيعي باشند. ممكن است سرعت گفتار آهسته باشد و با تلاش سختي ، فشار و انقباض عضلاني و پشتوانه ي ضعيف تنفسي ديده شود. همان طور كه سرعت صحبت كردن افزايش مي يابد ميزان قابل فهم بودن گفتار كاهش مي يابد. افزايش پيچيدگي واژه يا عبارت منجر به توليد ضعيف تر مي شود.

 

 

برگرفته از کتاب :راهنمایی ارزیابی اختلالات گفتار وزبان

انتشارات دانشگاه علوم پزشکی ایران

شهریاری بازدید : 320 شنبه 17 فروردين 1392 زمان : 8:33 نظرات ()

اهمیت کاربردی کامپیوتر در گفتار درمانی ( ارائه در اولین کنگره گفتار درمانی ایران)

هدف از ارائه این مقاله اهمیت و نقش کامپیوتر در گفتار درمانی است. صوت (VOICE) تبدیل به سیگنالهای دیجیتالی می گردد. و این جریان در ترکیب گفتار (Speech synthesis) شناسایی و تشخیص گفتار (speech Recognition) و سایر موارد به ما کمک خواهد کرد.

سه نقش کامپیتور در گفتار درمانی عبارت است از:

الف: در تحقیقات، اکوستیک گفتاری و ارتباط آن با بیماران نورولوژیکی که اختلال گفتاری دارند، در تشخیص و درمان اختلالات گفتاری.

ب: برنامه های نرم افزاری در تشخیص و درمان اختلالات گفتاری، برنامه های نرم افزاری در ارتباطات فزاینده (Augmetative Communication).

ج: در امور مربوط به پرونده بیماران، تهیه نمودارهای آماری و کاربردهای دیگر آن.

در پایان مقاله پیشنهادات لازم در جهت چگونگی ایجاد کاربرد در گفتار درمانی در ایران خواهیم پرداخت:

 

 

منابع مورد استفاده

 Dak F- Curtis (1987) Introduction to micro Computers in speech language and Hearing.-

 Lawrence F- Bergeron (1990) The basis of speech processing International Voice system Review.

شهریاری بازدید : 294 یکشنبه 17 دي 1391 زمان : 18:7 نظرات ()

ارزیابی عصب دوازدهم(هیپوگلوسال)

عصب ۱۲عصب حرکتی عضلات زبان به جز عضله پالاتوگلوسس یا عضله ی کامی زبانی است

برای ارزیابی این عصب مهم حرکتی به هیچ ابزار خاصی نیاز نداریم

از بیمار می خواهیم آرام وثابت بنشیند.سپس از او می خواهیم زبانش را به سمت جلو بیاورد. در حالت طبیعی زبان در خط وسط قرار می گیرد وبه هیچ سمتی تمایل ندارد.

زبان باید متقارن باشد وهیچ نوع حرکت غیر ارادی نداشته باشد.

معمولا زبان به سمت ضعیف تر تمایل دارد اگر ضعف مربوط به نرون محرکه ی تحتانی باشد همان سمت در گیر زبان  دچار آتروفی  فاسی کولاسیون و ضعف می باشد .(آسیب ایپسی لترال است)

.اگر آسیب مربوط به نرون محرکه ی فوقانی باشد آتروفی وجود نداردوضعف زبان یه شکل یک طرفه نیست بلکه عمومی است.

شهریاری بازدید : 437 چهارشنبه 06 دي 1391 زمان : 10:45 نظرات ()

تأثیر اختلالات غدد درون ریز بر آواسازی

به سبب گستردگی کار بالینی آسیب شناسی گفتار و زبان و داشتن اطلاعات لازم در علوم گوناگون از جمله در علم پزشکی، لزوم اشنایی با فیزیولوژی و اختلالات غدد درون­ریز و ارتباط آن با اختلالات گفتاری به ویژه آواسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اختلالات غدد هیپوفیز، تیروئید، فوق کلیه یا آدرنال، پاراتیروئید و غدد جنسی بر آواسازی موثر می باشند. البته بین دیسفونی های ناشی از اختلالات این غدد تفاوتهایی وجود دارد. از اختلالات هیپوفیز می توان  به آکرومگالی در اثر اختلال ترشحی هورمون رشد اشاره کرد که در کنار مشکلات جسمی و ساختاری تغییراتی نیز در ساختمان حنجره ایجاد می کند.

از اختلالات تیروئید، هایپرتیروئیدیسم، هیپوتیروئیدیسم یا بیماری میکزدما، کم کایر ری تیروئید در دوران نوزادی (کرتینیسم) مطرح کی باشد که علائم صوتی آنها به طور مثال مربوط به تغییراتی در استخوانی شدن حنجره در کرتین ها و یا تغییرات عصبی عضلانی در دیسفونی ناشی از میکزدما می باشد. در خصوص اختلالات غدد آدرنال، بیماری آدیسون را می توان نام برد که در آن ضعف صوتی همراه با ضعف عمومی دیده می شود. وجود تغییرات صوتی در شرایط اسپاسم عضلانی در اثر تاخیر در تحریک عصبی در اختلالات پاراتیروئید مشاهده می شود. در مورد غدد جنسی نیز تغییرات صوتی ناشی از فقدان غدد جنسی در هر دو جنس، بلوغ صوتی ناقص و زودرس، صوت فالستودر مردان، تغییرات صوتی مربوط به غدد جنسی در زنان در یک دوره­ی جنسی زمان بارداری و یائسگی مطرح می باشد.

بنابراین در اختلالات صوتی، با توجه به سایر علائم بالینی، شک ابتلا به یک اختلال غددی وجود دارد، که درمان صوتی باید بعد و یا همراه با درمان غددی یا هورمونی بیمار انجام پذیرد.

 

 

 

 

پژوهشگر: رکسانا زادبهگان

شهریاری بازدید : 207 یکشنبه 03 دي 1391 زمان : 13:55 نظرات ()

شکل گیری مفاهیم در کودکان ناشنوا و نقش آن در اختلالات گفتار و زبان

کودکان در دوره رشد مراحل مختلفی را طی می نمایند تا مفاهیم گوناگون را دریابند، زیرا گفتارها سراسر حاوی مفاهیمی است که برای انتقال اندیشه به کار می آیند. براساس نظریهٔ ویگوتسکی کودکان سه مرحله را طی می نمایند تا مفاهیم در ذهنشان تکامل یابد. این مراحل عبارتند از انگاره التقاطی، تفکر همبافته و انتزاع کردن کودکان کم شنوای شدید و عمیق در طی این مراحل دچار مشکل شده و بخوبی به انزاع کردن دست نمی یابند.

و بیشتر تفکرات آنها را تفکر همبافته تشکیل می دهد. از آنجا که گفتار انسان تجلی اندیشه های اوست، در این اشخاص متناسب با نوع تفکری که دارند ساختار زبانی آنها شامل صرف، نحو، تولید، صوت.... دچار آسیب می شود.

براساس شواهدی که در این کودکان مشاهده می شود، علیرغم تلاش بسیاری که انجام می دهند موفقیت زبانی کمی دارند. این اشکال تا حد زیادی مربوط به سازمان نیافتگی ذهن ایشان متناسب با زبان طبیعی می باشد. خدمات گفتار درمانی برای این اشخاص در جنبه های گوناگون بصورت مؤثر و مفید عرضه می شود. ولی می توان گفت مهمترین رسالت این علم برای افراد کم شنوای شدید و عمیق نظم بخشی به ذهن آنها و ایجاد پویایی در تفکر آنها و افزایش توانایی در انتزاع و طبقه بندیهای ذهنی در آنهاست.

                                                                                                                                                                                                                                                               پژوهشگر: آقای علی قربانی

شهریاری بازدید : 272 یکشنبه 03 دي 1391 زمان : 13:49 نظرات ()

درمان اختلالات صوتی با لیزر (ارائه در اولین کنگره گفتار درمانی ایران)

تاریخچه تکاملی تکنیکهای جراحی نشان می دهد که همواره انگیزه هایی چون زمان کوتاه - حداقل تروما- بهبودی سریعتر - اسکار کمتر - خونریزی کمتر را همراه داشته است که اخیراً تکنولوژی لیزر به این انگیزه ها پاسخ داده است.

درمان ضایعات حنجره با استفاده از لیزر و میکروسکوپ اصل مهمی است. در جراحی دقیق و ظریف حنجره می توانیم اطمینان داشته باشیم که اصل احترام به نسج حنجره در این ترکیب رعایت می شود. اهمیت امر فیزیولوژی حنجره که به کمک همکاران گفتار درمان صورت می گیرد را نبایستی فراموش کرد. مقاله ارسالی بررسی ۶۸ مورد جراحی ناحیه گلوت حنجره با لیزر با همکاران گفتار درمان بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان ۵۰۴ ارتش صورت گرفته است.

اصل درمان اختلالات صوتی بر سه اصل استوار است:

۱- استفاده از میکروسکوپ و لیزر با انگیزه حداقل ترومای وارده به حنجره

۲- استفاده از تجربه جراح و تحقیقهای دیگر در جهت بررسی علل ضایعه

۳- استفاده از فیزیولوژی حنجره در ترمیم آن به کمک گفتار درمانی

 

 

 

پژوهشگر: دکتر سید علی شریف نیا

شهریاری بازدید : 403 پنجشنبه 23 آذر 1391 زمان : 13:2 نظرات ()

درمان دو بیمار مبتلا به شاخی شدگی و زگیل تار آواها (ارائه در اولین کنگره درمانی ایران)

در این مقاله شگردهای توانبخشی صوت را که برای دوبیمار مبتلا به شاخی شدگی و زگیل تارآواها مورد استفاده قرار گرفته بود شرح داده می شود. بیمار نخست خانمی بودند 30 ساله که بعلت زگیل تارهای صوتی در آلمان تحت عمل جراحی و سپس گفتا درمانی قرار گرفتند ولی هیچگونه پیشرفت و بهبودی از خود نشان ندادند. ولی در ایران به کمک گفتار درمانی بهبودی صددرصد پیدا کردند.

بیمار دومی مردی پنجاه ساله بوده است که بعلت شاخی شدگی تارآواها توانایی استفاده از صوت طبیعی را از دست داده بود. این بیمار به مدت یکسان تحت گفتا درمانی فشرده قرار داشت و سرانجام با بهبودی کامل مرخص گردید. نامبرده چندسالی بود که از گرفتگی صوت رنج می برد.

هر یک از دو بیمار یاد شده، پیش از گفتا ردرمانی، توسط پزشک گوش و حلق و بینی مورد معاینه قرار گرفته و وجود زگیل و یا شاخی شدگی تار آواها نخست توسط پزشک تشخیص داده شده بود. در پایان دوره گفتار درمانی نیز مجدد تار آواها مورد معاینه قرار گرفتند و وضعیت طبیعی شدن تار آواها مورد تایید پزشک مربوطه قرار گرفت.

 

 

 

پژوهشگر: جمشید پور قریب                                                                                                                  

شهریاری بازدید : 177 یکشنبه 19 آذر 1391 زمان : 12:57 نظرات ()
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 281
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 246
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 8
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 1,105
  • بازدید ماه : 3,030
  • بازدید سال : 7,779
  • بازدید کلی : 211,004