close
تبلیغات در اینترنت
بیماریها
loading...

گفتار درمانی

بیماریها

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

سندرم آشر چيست؟

 

در ايالات متحده سندرم آشر به ناشنوايي و نابينايي توأم با هم اطلاق مي شود . سندرمي مادرزادي و با مشخصه هاي زير است :

ـ افت شنوايي حسي ـ عصبي مادرزادي شديد تا عميق همراه با شد ناكافي يا آتروفي پايانه اندام هاي كرتي در قسمت حلزوني گوش است . فركانس هاي زير معمولاً بيشتر تأثير پذيرفته تا فركانس هاي بم، و اين ناشي از درگير شدن قسمت انتهاي حلزون است. مشكلات مربوط به وستيبول شايع است.

ـ آتروفي پيشرونده شبكيه و انتشار رنگدانه هاي شبكيه، نابينايي در شب در اولايل دوران كودكي ، كاهش پيش رونده ميدان ديد، در نهايت نابينايي كامل

ـ مشكلات زباني مربوط به ناشنوايي

ـ اختلال در توليد و تشديد صداهاي گفتاري مربوط به ناشنوايي

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 1727 شنبه 23 ارديبهشت 1396 زمان : 11:23 نظرات ()

زبان پريشي چيست؟

زبان پريشي به عنوان نوعي فقدان عملكرد زبان تعريف شده است كه به سبب جراحت وارده به مغز در منطقه اي وابسته به درك و توليد گفتار اتفاق افتاده است . زبان پريشي در بيشتر موارد با حمله (مغزي ) يا سكته مغزي (CVA) ايجاد مي شود. علت شناسي هاي ديگر شامل تصادف غده، عفونت ، مسموميت و اختلالات متابوليك و تغذيه اي مي باشد كه عملكرد مغز را تحت تأثير قرار مي دهد  زبان پريشي مي تواند چند شاخه داشته باشد. هر بيماري با توجه به عوامل متعدد از جمله محل ضايعه ، شدت ضايعه و ويژگي هاي فردي متفاوت از ديگران است. اين حقيقت كه مراجعين به طرز كاملاً برجسته اي با يكديگر تفاوت دارند. تعيين واضح زبان پريشي را به عنوان يك مجموعه اي از رفتارها و نقايص با چالش روبرو مي سازد. كارشناسان و افراد صاحب نظر درباره چگونگي طبقه بندي زبان پريشي يا اينكه اصلاً بايد طبقه بندي وجود داشته باشد يا نه، ديدگاه هاي گوناگوني دارند. اين گوناگوني ديدگاه ها به سبب اين حقيقت است كه عملكرد مغز تمام جنبه هاي زبان را يكپارچه مي سازد و يك جراحت (يا صدمه) به يك قسمت خاص به شكل برجسته كيفيت كل زبان را به يك ميزان يا با درجه هاي گوناگون تحت تأثير قرار مي دهد. بنابراين، پس از يك صدمه مغزي علامت هاي تعريف شده اي كه به سادگي (قابل تشخيص باشند) وجود ندارد. از طرف ديگر، نظام هاي طبقه بندي به ما كمك مي كند تا مقوله هاي كلي نقص هاي زباني را بر اساس محل ضايعه مشخص كنيم اگر چه درجاتي از گوناگوني و تنوع از يك بيمار به بيمار ديگر وجود دارد

شهریاری بازدید : 568 چهارشنبه 16 فروردين 1396 زمان : 8:24 نظرات ()

سندرم پندرد چيست؟

اين سندرم اختلالي ژنتيكي ـ توارثي و برگشت پذير است و مشخصه هاي آن عبارتند از :

ـ نقص در متابوليسم تيروتيد و گواتر (بزرگي تيروئيد) در اواسط كودكي

ـ افت شنوايي عميق هر چند كه ممكن است افت خفيف تا متوسط هم رخ دهد ، افت شنوايي انتقالي حسي ـ عصبي و مختلط گزارش شده  است و در برخي موارد ممكن است پيش رونده باشد.

ـ اختلالات زباني و گفتاري مربوط به اختلالات شنوايي

پيامدها (يا سندرم) پيروروبين

پيامد پيرروبين يك سندرم واقعي نيست بلكه تركيبي از چندين يافته باليني است كه از يك يا چند علت مختلف ناشي مي شود. ممكن است سندرم پيرروبين پي آمد روبين يا بد شكلي روبين نيز ناميده شود. مشخصه ها شامل موارد زير است:

ـ رشد نايافتگي فك پايين و گلوسويتوزيس (خارج و پايين افتادگي زبان از دهان)

ـ شكاف نرمكام. شكاف U شكل (نسبت به V شكل بودن) يا دو شاخه بودن زبان كوچك كه هنگام تلفظ ''ah'' مشخص مي شود.

ـ مشكلات تنفسي ناشي از تشخيص پزشكي ، وجود نقص رشدي و كمبود اكسيژن كه در برخي موارد گزارش شده منجر به صدمه مغزي شده است

ـ پايين تر قرار گرفتن گوش ها، بد شكلي پينه آ (قسمتي از گوش كه خارج جمجمه قرار دارد)، وجود زاويه غير معمول در كانال گوش و نواقص مربوط به استخوانچه اسيكولار

اختلال در توليد و تشديد صداهاي گفتاري مربوط به شكاف كام

ـ اختلاهاي زباني و ناتواني هاي يادگير مربوط به افت شنوايي و صدمه مغزي ناشي از كمبود اكسيژن

 

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 395 سه شنبه 14 دي 1395 زمان : 11:59 نظرات ()

آپراكسي چيست ؟

آپراكسي ، نوعي اختلال حركتي ناشي از آسيب ديدگي عصبي است . اين اختلال با نوعي ناتواني در انجام ارادي (هدفمند) حركات مشخص مي شود، علي رغم اينكه حالت كشش ماهيچه ها عادي و طبيعي است و هماهنگي نيز دارند. به عبارت ديگر، ماهيچه ها قادر هستند تا عملكرد طبيعي داشته باشند اما برناممه ريزي ناقص مغز مايع از انجام درست هدفمند حركات مي شود.

سه نوع آپراكسي وجود داد : عضوي، دهاني و كلامي .آپراكسي عضوي به حركات ارادي دست ها و پاها مربوط است . ممكن است بيمار نتواند دستش را براي خداحافظي تكان دهد يا با دستش فرماني يا پيامي بدهد (به طور ارادي ) هر چند قدرت ماهيچه اي و دامنه حركتي كه براي انجام كارها مورد نياز است، وجود دارد و بيمار قادر است تا كارها، را به طور خودكار (نه ارادي) انجام دهد.فردي كه به آپراكسي دهان مبتلا مي باشد ممكن است نتواند زبانش را به طور ارادي بيرون بياورد يا به طور ارادي كسي را ببوسد يا با لب هايش صداي بوسيدن را توليد كند. گاهي آپراكسي دهان با نوع سوم آپراكسي ، يعني كلامي ، اشتباه گرفته مي شود، زيرا هر دوي آن ها ماهيچه هاي دهاني ـ چهره اي را درگير مي كنند، اما يكسان و همانند نيستند. آپراكسي كلامي اختلال در برنامه ريزي حركتي براي توليد گفتار است. فردي كه به آپراكسي كلامي مبتلا است در تعيين موقعيت و توالي عملكرد ماهيچه هايي كه در كار توليد ارادي واج ها دخالت دارند دچار مشكل مي باشد. فرد مبتلا ممكن است يك ، دو يا هر سه نوع آپراكسي را بروز دهد. آپراكسي كلامي شايع ترين نوع آپراكسي است و آپراكسي اندام كمترين شيوع را دارد.

شهریاری بازدید : 3684 پنجشنبه 02 دي 1395 زمان : 10:42 نظرات ()

سندرم آلپرت چيست؟

سندرم آلپرت سندرمي توارثي است كه بيشتر در بين جنس مونث شايع است تا مذكر.

مشخصه هاي آن عبارتند از :

ـ بيماري كليوي

ـ افت شنوايي حسي ـ عصبي دو طرفه كه پيش رونده بوده و اغلب به سمت ناشنوايي سوق مي يابد.

ـ اختلال هاي زباني مربوط به افت شنوايي.

ـ اختلال هاي گفتاري مربوط به افت شنوايي.

سندرم آپرت

سندرمي توارثي است كه با نشانگان زير مشخص مي شود :

ـ كرانيوسينوستوزيس (جوش خوردگي ناكامل درزهاي جمجمه اي ) كه موجب كشيدگي شكل سر همراه با قطر كمتر از حد طبيعي جمجمه است . قسمت مياني صورت رشد نكرده است.

ـ بد شكلي هاي فكي ـ دنداني نوع III و نامرتبي در قرار گيري دندان ها

ـ استرابيسم (مشكل بينايي)

ـ سينداكتيلي (وجود پرده بين انگشتان)، سينوستوزيس (اتصال استخوان ها) در انگشتان دست و پا . معمولاً انگشت دوم و چهارم .

ـ افت شنوايي انتقالي

ـ شكاف كام

ـ تنفس از دهان

ـ سخت و مشكل بودن عمل خوردن

ـ كم خيشومي غير طبيعي صداهاي گفتاري و بيرون آمدگي زبان از دهان

ـ اختلال در توليد صداهاي گفتاري مربوط به ساختمان غير طبيعي اندام هاي توليدي گفتار و افت شنوايي.

ـ مشكلات زباني مربوط به عقب ماندگي ذهني و افت شنوايي

شهریاری بازدید : 675 چهارشنبه 03 آذر 1395 زمان : 11:0 نظرات ()

سندرم گلدن هار چيست؟

به اين سندرم هم چنين اصطلاحات ريز نقشي در قسمت مياني صورت ، سندرم فاسيوـ آرتيكولو ـ ورتبرال ، رشد نايافتگي اكولار ـ آرتيكولو ـ ورتبرال و سندرم اولين و دومين انحناي برونش اطلاق مي شود. مشخصه ها عبارتند از :

ـ عدم رشد استخوان فك تحتاني كه موجب ناقرينگي صورت مي شود. (معمولاً يك طرفه است ولي امكان دو طرفه بودن نيز وجود دارد)

ـ فلجي صورت ميكروتيا (رشد نايافتگي گوش ها)، انسداد انتهاي مجاري بدن و ريز نقشي يا كوچكي قسمت مياني صورت (تعدادي يا همه اعضا سر كوچك هستند )

ـ شكاف كام ، ناقرينگي نرمكام ، بي حسي نرمكان، يا بد شكلي ديگر اعضا دهان

ـ نارسايي قلبي مادرزادي و بيماري كليوي

ـ اختلال در توليد و تشديد صداهاي گفتاري مربوط به ناهنجاري هاي ساختمان دهان

ـ افت شنوايي كه معمولاً انتقالي و گاه از نوع حسي ـ عصبي است.

ـ اختلال هاي زبان در برخي افراد مبتلا

ـ عقب ماندگي ذهني جزو مشخصه ها نيست

ـ ريز نقشي يا كوچكي قسمت مياني صورت

ـ به سندرم گلدن هار مراجعه كنيد.

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 1165 دوشنبه 11 مرداد 1395 زمان : 12:6 نظرات ()

سندرم تونز ـ پروكز (TBS)

 

سندرم TBS سندرمي ژنتيكي است و مشخصه هاي زير را شامل مي شود :

ـ ناهنجاري هاي مربوط به مقعد مانند اين كه پوست روي كانال مقعد را مي پوشاند يا تنگي مقعد و يا راه داشتن ركتوم و واژينال به يكديگر، يا ركتوم و پري نال، وجود برخي بيماري ها در خصوص باروري و مجراي كليوي

ـ بد شكلي در دست و پا مانند بد شكلي هاي انگشتان ، وجود پرده بين انگشتان و انگشتان اضافه

ـ بد شكلي هاي گوش خارجي مانند آويخته بودن لاله گوش، كوچكي آن و چسبندگي يا گود بودن آن

ـ افت شنوايي حسي ـ عصبي خفيف تا عميق

ـ شكاف لب و كام در بعضي موارد

ـ ميكروسفالي ، رشد نايافتگي استخوان فك تحتاني و عدم تكميل يا خاتمه قسمت باز گوشه چپ دهان

ـ نارسايي ذهني در 10% موارد

ـ وجود مشكلات قلبي در 10% موارد

ـ وجود مشكلات مربوط به بلع

ـ وجود مشكلات زباني مربوط به افت شنوايي و نارسايي ذهني اگر وجود داشته باشد

ـ اختلال هاي مربوط به گفتار در ارتباط با افت شنوايي و شكاف كام در صورتي كه وجود داشته باشد

 

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 185 یکشنبه 03 مرداد 1395 زمان : 8:19 نظرات ()

سندرم الكل دوران كودكي (FAS) چيست؟

اين اسندرم به سبب مصرف مواد حاوي الكل به وجود مي آيد. اين خود سبب تولد توأم با نواقص مختلف مي شود و سومين علت الام شده براي ابتلا به عقب ماندگي ذهني در ايالات متحده است.

حتي اگر مادر يك مصرف كننده « اجتماعي» غير دائمي باشد، اين سندرم مي تواند براي كودك اتفاق بيفتد.

مشخصه ها متنوع بوده و بستگي به ميزان الكل مصرف شده و مرحله اي از رشد دارد كه جنين در آن قرار داشته است.

حالت هاي شايع آن عبارتند از :

ـ تأخير رشدي چشم گير

ـ شكاف پلكي كوتاه (شكاف بين پلك‌ها) :كوتاهي و سر بالا بودن بيني ، گوش هايي كه به سمت عقب چرخش دارند.

ـ رشد نايافتگي استخوان فك بالا و فك تحتاني : نازك بودن لب بالا و ميكروسفالي

ـ تون عضلاني پايين تر از حد طبيعي

ـ نارسايي قلبي مادرزادي و اختلالات كليوي

ـ هماهنگي حركتي ضعيف

ـ تحريك پذيري بيش از حد در دوران نوزادي و بيش فعالي در دوران كودكي

ناهنجاري گوش خارجي كه ممكن است قابل مشاهده نيز باشد اما به طور كلي شنوايي طبيعي است

ـ شكاف كام و دندان هاي ريز

ـ اختلال در توليد صداهاي گفتاري

ـ ناتواني هاي زباني، شامل نقص در نحو، معني شناسي و كاربرد زبان

ـ اختلال در رواني گفتار

ـ اختلالات آواسازي

 

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 204 سه شنبه 29 تير 1395 زمان : 13:19 نظرات ()

سندرم ترنر چيست؟

اين سندرم ژنتيكي كه سندرم XO هم ناميده مي شود. اختلالي كروموزمي است كه تنها بر افراد مؤنث تأثير مي گذارد . به علت عدم وجود كروموزم x (شايع تر است) يا ناهنجاري در كروموزم X (كمتر شايع است) رخ مي دهد، مشخصه هاي آن عبارتند از :

ـ كوتاهي قامت، بيرون زدگي آرنج ها و زانوها، پوست ضخيم و پرده مانند گردن تورم مادرزادي پاها، گردن و دست ها

ـ اعضا تناسلي كودكانه ، عدم بروز دوره ي قاعدگي ، ناباروري

ـ مشكلات قلبي

ـ مشكلات مربوط به رنگدانه هاي پوست

ـ باريك و لاغر بودن استخوان فك فوقاني و كام و رشد نايافتگي چانه

ـ شكاف كام و گودي كام در برخي افراد مبتلا

ـ بد شكلي هاي گوش خارجي شامل بزرگي، پايين تر قرار گرفتن و تقعر گوش خارجي و كوچكي لاله ي گوش

ـ افت شنوايي حسي ـ عصبي كه معمولاً پس از 10 سالگي مورد توجه قرار مي گيرد برخي متخصصان شنوايي شناس افت شنوايي مارزادي را گزارش مي كنند. در حالي كه برخي ديگر عقيده دارند اين موردي پيش رونده است عفونت گوش مياني در بين نوزادان و در سالهاي اوليه كودكي شايع تر است.

ـ عقب ماندگي ذهني

ـ بد عملكردي نيمكره راست مغزي

ـ مشكلات زباني مربوط به افت شنوايي

ـ اختلال در توليد صداهاي گفتاري مربوط به افت شنوايي و ناهنجاري هاي ساختماني صورت

 

 

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 739 چهارشنبه 01 مرداد 1393 زمان : 8:21 نظرات ()

زبان پریشی اکتسابی دوران کودکی و سکته‌ های مغزی در کودکان

 توصیف

سکته مغزی اغلب پس از یک بیماری کاملاً خفیف و یا به دنبال تشنج طولانی بروز کند و میزان شیوع آن حدود 3700 مورد در سال می باشد.

علت شناسی

سکته مغزی می تواند دراثر انسداد عروق مغزی، خون ریزی، در اثر ضربه، اختلال های متابولیکی و یا سرطان ها پدید آید.

اختلال های گفتاری و زبانی

لال شدن بلافاصله پس از سکته مغزی

گفتار فلجی

زبان پریشی

اختلال در نامیدن

کنش پریشی کلامی

اختلال های همراه با بیماری و سایر مشکلات

فلج نیمه بدن یا چهار اندام

اختلال های بینایی

ناتوانی های یادگیری

آتاکسی(عدم تعادل)

آبریزش دهان ممکن است آشکار باشد.

اختلال های رفتاری

 (برگرفته از کتاب بیماری‌شناسی در آسیب های گفتار و زبان، ترجمه دکتر هاشم شمشادی و دکتر رضا نیلی پور، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی)

شهریاری بازدید : 301 یکشنبه 08 دي 1392 زمان : 11:45 نظرات ()

اختلال کمبود توجه (ADD) و بیش فعالی ناشی از کمبود توجه (ADHD)

توصیف

اختلال کمبود توجه، یک اختلال عصبی زیستی است که با میزان نامناسب بی توجهی به لحاظ تکاملی در دوران رشد، رفتارهای تکانه ای و در برخی موارد، بیش فعالی، مشخص می گردد. این اختلال ممکن است با بیش فعالی همراه باشد یا نباشد که 10 تا درصد کودکان در سنین مدرسه را مبتلا می کند وشیوه آن در پسرها 10 برابر دخترها می باشد. شروع بیماری معمولاً از قبل از سن 4 سالگی بوده و می توان ادعا کرد که تقریبا در تمامی موارد، قبل از سن 7 سالگی آغاز می گردد. سن مراجعه به پزشک عموماً بین 8 تا 10 سالگی است.

علت شناسی

علت ایجاد این بیماری ناشناخته می باشد، هرچند که در نظریه های ارائه شده، علل بیوشیمیایی، حسی و حرکتی، فیزیولوژیکی، و رفتاری برای آن مطرح شده است.

 

(برگرفته از کتاب بیماری‌شناسی در آسیب های گفتار و زبان، ترجمه دکتر هاشم شمشادی و دکتر رضا نیلی پور، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی)

شهریاری بازدید : 1727 دوشنبه 20 آبان 1392 زمان : 9:37 نظرات ()

لوپوس

توصیف

لوپوس که یک اختلال بافت همبندی مزمن است، معمولا زنان جوان را مبتلا می سازد، هر چند کودکان نیز ممکن است به آن دچار شوند. میزان بروز بیماری در ساکنان قاره آسیا بیشتر است.

علت شناسی

یک بیماری خود ایمنی ناشناخته است.

اختلال های گفتاری و زبانی

گرفتگی صدا

اختلال های همرا با بیماری و سایر مشکلات

ضایعات مخاطی دهان.

خشکی دهان.

اختلال عملکرد غده بزاقی.

اختلال بلع.

التهاب مفصل گیجگاهی – فک تحتانی.

درگیری حنجره؛ التهاب حنجره.

فلج شدن تارهای صوتی.

سر درد.

تغییرات شخصیتی.

درگیری کلیه ها ممکن است خوش خیم و بدون علامت بوده و یا پیشرونده یا کشنده باشد.

شهریاری بازدید : 146 چهارشنبه 01 آبان 1392 زمان : 11:47 نظرات ()

پلی میوزیت/درماتومیوزیت

توصیف

پلی میوزیت یک بیماری سیستمیک بافت همبند است که شخصه­ی آن، تغییرات التهابی و تخریبی در عضلات می­باشد. درگیری مشابهی در پوست که به وفور رخ می دهد در ماتومیوزیت نامند.

بیماری ممکن است در هر سنی بروز کند. در کودکان زمان رایج بروز بیماری بین 5تا10 سالگی و در بزرگسالان بین 40 تا 60 سالگی است و احتمال ابتلا جنس مونث دو برابر جنس مذکر می باشد. میزان بروز در جمعیت عمومی 5/. تا 10 مورد در هر 1میلیون نفر و این میزان در میان سیاه پوستان آمریکا بیشتر می باشد.

علت شناسی

علت ایجاد بیماری شناخته نشده است.

اختلال های گفتاری و زبانی

بدآوائی

اختلال های همراه با بیماری و سایر مشکلات

ضعف عضلانی. که عضله های دست ها، پاها و صورت گرفتار نمی شوند.

انقباض های غیر طبیعی و دائمی ممکن است در اندام ها ایجاد شود.

اختلال بلع.

کاهش وزن.

 اسکلروز سیستمیک پیشرونده

توصیف

مشخصات عبارتند از فیبروز منتشر تغییرات تخریبی و اختلال های عروقی پوست، ساختمان های مفصلی، و اعضای روده ای. شیوع این بیماری در زنان، تقریبا 4 برابر مردان است. شدت بیناری و علایم آن متغیر بوده، ولی ممکن است تمامی اعضای بدن به استثنای مغز و کبد، گرفتار شوند.

علت شناسی

یک بیماری نادر خود ایمنی با دلیل ناشناخته است. سخت شدن بافت، به دلیل تولید بیش از حد پروتئینی به نام کلاژن رخ می دهد.

اختلال های گفتاری و زبانی

اختلال در آواسازی به دلیل چروکیده شدن بافت های اطراف دهان.

در صورت درگیری تارهای صوتی، ممکن است گرفتگی صدا ایجاد شده، و با ضعف عضله های کنترل کننده تارهای صوتی و یا حنجره همراه باشد.

ممکن است نشانگان شوگرن موجب نسج جوشگاهی یا اسکار در غدد بزاقی داخل دهان و در نتیجه خشکی دهان و پیدایش مشکلات متعدد در دندانها و گفتار شود.

بازگشت محتوی معده به مری ممکن است سبب گرفتگی صدا، التهاب حنجره و مشکلات شنوایی شود.

سرطان های دهانی یا حنجره ای ممکن است به عنوان عوارض بازگشت محتوی معده، ایجاد شود.

ایجاد صدای آروغ (صدای خروج گازهای تولید شده در شکم.)

اختلال های همراه با بیماری و سایر مشکلات

اختلال عملکرد مری.

اختلال بلع.

بیماری بازگشت محتویات معده به مری.

کاهش شنوایی.

اختلال های دهلیزی.

نشانگان شوگرن

توصیف

یک اختلال التهابی عمومی و مزمن است که با خشکی دهان، چشم ها، و سایر غشاهای مخاطی مشخص می گردد. بیماری در سنین میان سالی آغاز شده و 80٪ تا 90٪ مبتلایان را جنس مونث تشکیل می دهد.

علت شناسی

علت ایجاد بیماری ناشناخته می باشد. نشانگان شوگرن یک بیماری خود- ایمن است که غدد درون ریز و به ویژه غدد بزاقی و اشکی را مبتلا می سازد و از عواملی که احتمالا در بروز بیماری دخالت دارند می توان به عوامل عفونی، آلرژیک، خود ایمن، مادرزادی، و فامیلی اشاره کرد.

اختلال های گفتاری زبانی

کاهش در سرعت حرکات متوالی گفتاری

اختلال های همراه با بیماری و سایر مشکلات

خشکی چشم ها و دهان.

التهاب مفصل.

اختلال بلع.

پوسیدگی های دندانی بیش از حد.

شهریاری بازدید : 310 چهارشنبه 01 آبان 1392 زمان : 11:45 نظرات ()

کاهش شنوایی در کودکان و نوجوانان

توصیف

از هر 600 نوزاد، یک نوزاد به کاهش شنوایی مادر زادی مبتلا بوده و تعداد بسیار بیشتری نیز در طول دوره ی نوزادی و پس از آن، دچار کاهش شنوایی می گردند. هم چنین قریب به 18٪ از جوانان زیر 18 سال، دچار نوعی اختلال در شنوایی هستند. کاهش شنوایی ممکن است از نوع انتقالی یا هدایتی ( اختلال در انتقال انرژری صوت از طریق گوش خارجی و میانی)، حسی عصبی( ناتوانی حلزون در امر تبدیل انرژی مکانیکی به پیام های الکتریکی و یا ناتوانی دستگاه عصبی شنوایی در امر شناسایی این پیام ها ) و یا مختلط باشد.

عوامل بروز عبارتند از: سابقه ی کاهش شنوایی در والدین و یا بستگان نزدیک؛ عفونت های مادر زادی مانند توکسوپلاسموزیس، سیفیلیس، سرخچه، یا سایتومگالو ویروس، ناهنجاری های جمجمه ای صوتی به ویژه در لاله ی گوش و مجرای گوش؛ وزن کمتر از 1500 گرم زمان تولد؛ افزایش شدید بیلی روبین خون یا مصرف مقادیر زیاد داروهای سمی ؛ مننژیت باکتریایی؛ تنفس مکانیکی به مدت طولانی؛ امتیاز آپگار زیر 4 دقیقه ی پنجم؛ فقدان تنفس خود به خود تا مدت 10 دقیقه و پایین بودن کشش عضلانی به صورت پایدار تا 2 ساعت پس از تولد؛ یا یافته های مرتبط به نشانگانی که شامل کاهش شنوایی حسی- عصبی می شموند. التهاب گوش میانی نیز می تواند سبب کاهش شنوایی گذرا و دائمی گردد. از دیگر عوامل خطر مربوط به کاهش شنوایی می توان کم کاری غده ی تیروئید مادرزادی را نام برد که تا 20٪ کودکان دچار این بیماری، کاهش شنوایی خفیف را تجربه می کنند کاهش شنوایی می تواند از نوع انتقالی یا حسی- عصبی بوده و اغلب فرکانس های بالا را درگیر می سازد. در برخی موارد، مصرف یک آنتی بیوتیک نیز می تواند سبب کاهش شنوایی گردد.

شهریاری بازدید : 166 پنجشنبه 04 مهر 1392 زمان : 11:13 نظرات ()

سندرم آسپرگر چیست؟

سندرم آسپرگر يك بيماري رشدي و زيست ـ عصب شناختي است كه بخشي از طيف سندرم اتيسم است در ميان پسرها شايع تر است . مشخصه هاي آن به شرح زير است :

ـ مهارت هاي اجتماعي آسيب ديده است.

ـ ملايم و آرام هستند، ابراز علاقه و محبت در آن ها محدود است به طور غير معمولي مجذوب اشياء و پديده ها مي شوند.

ـ ترجيح مي دهند امور روزمره و دائمي هم چنان ثابت، يكنواخت و قابل پيش بيني باشد.

ـ داراي مشكلات زباني و گفتاري هستند به ويژه در زمينه كاربرد زبان و استفاده از آهنگ و نواخت درگفتار.

ـ در استفاده از بيان چهره اي ناتوان هستند، غير از ابراز تنفر و خشم

ـ حافظه طوطي وار و توانايي در موسيقي در آن ها عالي است.

ـ در دريافت پيام هاي غير كلامي (استفاده از حركات و ايما و اشارات و .... براي تفهيم منظور ) مشكل دارند.

ـ در زمينه تشخيص فضاي مربوط به بدن آگاهي محدودي دارند.

ـ حركات بدن توأم با دست پاچگي و عدم هماهنگي لازم است.

ـ حساسيت بيش از حد معمول نسبت به صداها ، مزه ها، بوها و نور دارند.

شهریاری بازدید : 550 چهارشنبه 03 مهر 1392 زمان : 13:4 نظرات ()

حمله هاي ناشي از كم خوني موضعي و گذرا (TIA) چيست؟

حمله هاي ناشي از كم خوني موضعي و گذرا (TIA) ناشي از وجود اختلال در جريان طبيعي خون در مغز است. به طور نمونه مواد خارجي از طريق جريان خون حمل مي شوند ، در جايي متوقف مي گردند و خون رساني به مغز را مختل مي كنند، اين موارد بسيار شبيه به عملكرد آمبوليسم (به سكته مراجعه كنيد) است.

نشانه ها نيز بسيار شبيه به سكته است و عبارتند از : سردرد، سرگيجه ، تاربيني و دو بيني ، گيجي ، گفتار شل، مشكل بودن عمل بلع و ضعف و بي حسي در يك سمت از بدن. با اين همه نشانه ها مدت كوتاهي وجود دارند (كمتر از 24ساعت) به اين علت كه مواد خارجي در نهايت خرد شده يا به بيرون رانده مي شوند و چرخش خون در مغز دوباره برقرار شده و جريان مي يابد.

ويژگي هاي باليني

ـ حمله هاي ناشي از كم خوني موضعي و گذرا معمولاً عوارضي ندارند و صدمه هاي ايجاد شده زودگذر هستند هر  چند كه اين وضعيت هشداري است براي سكته قريب الوقوع .

شهریاری بازدید : 1287 سه شنبه 02 مهر 1392 زمان : 8:54 نظرات ()

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک

توصیف

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک که بیشتر به نام بیماری لوگهریک مشهور است، یک بیماری سلول های عصبی حرکتی می باشد که مشخصه ی آن، تخریب پیشرونده مسیرهای قشری نخاعی و یا سلول های شاخ قدامی نخاع و یا هسته های حرکتی واقع در پیاز مغزی است. یکی از روش های دسته بندی این بیماری به شرح زیر می باشد:

1.ALS پیازی: ناشی از صدمه دیدن هسته های عصب حرکتی واقع در ساقه ی مغز (19درصد تا 35 درصد موارد) در مراحل اولیه فلجی گفتار و درد هنگام بلع وجود دارد.

2.ALS غیرپیازی، پیش پیازی، و نخاعی: ناشی از صدمه سلول های شاخ قدامی (37 درصد موارد)

3.ALS نخاعی: ناشی از صدمه دیدن سلول‌های شاخ قدامی و مسیر قشری نخاعی که عصب رسانی اندام ها را به عهده دارند. اختلال گفتار فلجی وجود ندارد.

میانگین سن شروع ALS ، 55 سالگی بوده و شیوع آن در جنس مذکر بیشتر می باشد. هر سال، حدود 5000 مورد جدید از این بیماری در ایالات متحده تشخیص داده می شود. اگرچه این بیماری، پیشرونده است، ولی دستگاه های حسی، حرکات ارادی چشم ها و اسفنگترهای ادراری سالم باقی می‌مانند.

علت شناسی

علت ایجاد این بیماری عموماً ناشناخته است؛ 5 درصد از موارد بیماری، ریشه ی خانوادگی داشته و به صورت اتوزومال غالب به ارث می‌رسند. برخی مدارک از وجود نقص در یکی از ژن های کروموزوم شماره 21 حکایت می کنند. در برخی موارد این بیماری ممکن است دراثر اختلالی در دستگاه ایمنی رخ دهد که سبب می شود بدن فرد نسبت به دروازه های کلسیمی سلول های عصبی خود حمله ور شود.

شهریاری بازدید : 164 چهارشنبه 20 شهريور 1392 زمان : 11:51 نظرات ()

بیماری آلزایمر

توصیف

در بیماری آلزایمر، علت اصلی ایجاد دمانس(زوال عقل) است و 10 درصد جمعیت را تا سن 65 سالگی و نیمی از کل افرادی را که تا سن 85 سالگی زنده می‌ مانند، مبتلا می‌سازد. زوال عقل آلزایمری که پیش از سالمندی ایجاد می گردد، عموماً در دهه های پنجم و ششم عمر آغاز شده، ولی زوال عقل آلزایمری که در سالمندی شروع می‌شود، عموماً در دهه‌های هفتم و هشتم آغاز می‌گردد. هر دو نوع از نظر ویژگی‌های بالینی و آسیب‌شناسی به یکدیگر شباهت دارند. زوال عقل حاصله، پیشرونده بوده و در مدت 2 تا 3 سال کاملاً به حالت پیشرونده درمی‌آید.

نشانه‌های اولیه بسیار متغیر بوده، ولی غالباً شامل از دست دادن حافظه، افسردگی یا بدبینی، یا اضطراب هستند. با پیشرفت بیماری، شخصیت و هوش فرد به دلیل اختلال بینش قضاوت و از بین رفتن عواطف دچار از هم گسیختگی می‌شود.

علت‌شناسی

بیماری آلزایمر، فرآیندی تخریبی است که با نابودی سلول‌ها در قاعده‌ی قطعه‌ی پیشانی مغز، قشر مخ، و سایر مناطق مغز همراه می‌باشد. به طور اخص، سلول‌های عصبی انتقال دهنده استیل کولین وسلول‌های عصبی هدف آنها، تحت تأثیر قرار می‌گیرند. تشدید علایم بیماری همزمان با افزایش رسوب آمیلوئید در مغز رخ می‌دهد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که تشکیل الیاف آمیلوئید، ممکن است دراثر محصولات پایانی گلیکوزیلاسیون پیشرفته تسریع گردد.

شهریاری بازدید : 173 چهارشنبه 20 شهريور 1392 زمان : 11:50 نظرات ()

نشانگان فریاد گربه

توصیف

وجه تمثیلی این اختلال، که نشانگان کرای دوچت (Cri-Du-chat) نامیده می شود، فریاد بچه گربه است که با صدای کاملا زیر و «میو» مانندی است که بلافاصله پس از تولد نوزاد ایجاد می شود. این صدای گریه تا چندین هفته ادامه داشته، که سپس ناپدید می گردد. میزان وقوع این بیماری، 1 در هر 50000 تولد می باشد.

علت شناسی

علت ایجاد این بیماری، حذف ناقص بازوی کوتاه کروموزوم شماره 5 می باشد.

مشکلات گفتاری و زبانی

مهارت های زبانی و گفتاری کاملاً ناقص.

پژواک گویی (Echolalia)

اختلال های همراه با بیماری و سایر مشکلات

-کم وزنی در زمان تولد.

-کوتاهی قد

-عدم تقارن صورت

-کوچکی سر

-انحراف چشمها

-نقائص قلبی

شهریاری بازدید : 186 سه شنبه 12 شهريور 1392 زمان : 11:41 نظرات ()

نشانگان کورنلیا ده لانژ

توصیف

ویژگی های اصلی این نشانگان عبارتنداز: ناهنجاریهای اسکلتی و چهره ای، پرموئی بیش از حد و عقب ماندگی شدید ذهنی. هر دو جنس مذکر و مؤنث، به نسبت مساوی به این بیماری دچار می گردند.

علت شناسی

این نشانگان، اختلالی در تشکیل اعضای بدن است که وجه مشخصه ی آن، ناهنجاری های متعدد مادرزادی می باشد. گمان می رود که علت ایجاد بیماری، بروز نقصی در ژن موجود بر روی بازوی بلند کروموزوم شماره 3 باشد، هرچند این موضوع به اثبات نرسیده است.

اختلال های گفتار و زبانی

بواسطه ی نقایص شدید گفتاری و زبانی در اکثر این بیماران، مهارت های گفتاری رشد نمی کند، هرچند در برخی از آنان نوعی ارتباط غیرکلامی دیده میشود.

میزان اختلال در توانایی های بیانی، به مراتب بیش تر از مهارت های درکی است.

رشد دستور زبان، با تأخیری شدید و نامتناسب پس از رشد خزانه ی واژگانی (Vocabulary) صورت می پذیرد.

اشکالاتی در تولید صوت حاصل شده و صامت ها معمولاً یا حذف شده و یا به درستی تلفظ نمی گردند.

اختلال های همراه با بیماری و سایر مشکلات

کمبود رشد و کاهش طول اندام ها

شهریاری بازدید : 170 سه شنبه 12 شهريور 1392 زمان : 11:40 نظرات ()

نشانگان آلپورت

توصیف

وجه مشخصه ی این اختلال ژنتیکی که التهاب کلیوی ارثی نیز نامیده می شود، عبارت است از، اختلال هایی در عملکرد کلیه، کاهش مکرر شنوایی حسی عصبی و گاهی اختلال های چشمی. شش حالت مختلف از نشانگان آلپورت وجود دارد که سه مورد از آن، به صورت ویژه در جوانان بروز می کنند. از هر 50000 نفر آمریکایی، تقریباً 1 نفر حامل ژن نشانگان آلپورت می باشد، هرچند که همگی آنان به این نشانگان مبتلا نمی شوند. فراوانی و شدت ابتلای به این بیماری، در جنس مذکر بیشتر است.

علت شناسی

نشانگان آلپورت می تواند به صورت توارث وابسته به کروموزوم ایکس غالب بروز کرده و یا در اثر جهش ژنی رخ دهد. علت اختصاصی این بیماری ناشناخته است.

اختلال های گفتاری و زبانی

اختلال پیشرونده در مهارت های مربوط به تولید صوت

اختلال های همراه بیماری و سایر مشکلات

کاهش شنوایی حسی عصبی

نارسایی مزمن کلیوی که می تواند به بروز اختلال هایی در تشکیل استخوان سازی نیز منجر شود.

انواع آب مروارید(کاتاراکت)

نزدیک بینی

(برگرفته از کتاب بیماری‌شناسی در آسیب های گفتار و زبان، ترجمه دکتر هاشم شمشادی و دکتر رضا نیلی پور، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی)

شهریاری بازدید : 142 سه شنبه 12 شهريور 1392 زمان : 11:37 نظرات ()

اختلال ویژه زبانی

توصیف

اختلال ویژه زبانی بنا به تعریف عبارت است از اختلال زبانی غیرمنتظره و غیرقابل توجیه، در شرایطی که مهارت های شناختی، حرکتی، حسی و غیرکلامی طبیعی است، بیمار مبتلا، حتی بدون مشکلات عاطفی، عصبی، حرکتی، حسی، یا هوشی، دچار اختلالات شدید در زبان شفاهی است.

در دسته کلی اختلال ویژه زبانی، زیر گروه هایی نیز وجود دارند که شامل اختلال ویژه زبانی معنایی کاربردی و اختلال ویژه زبانی دستوری می باشد. این بیماری در مردان شایع تر است.

علت شناسی

در حال حاضر علت ایجاد این بیماری ناشناخته است. البته شواهدی از نقش ناهنجاری های رشدی در قشر مغز و شواهدی از نقش ویژگی های خاص خانوادگی(ارثی) نیز در این اختلال وجود دارد.

اخلال های گفتاری و زبانی

یادگیری زبان با سرعت کم تر و درطول مدت زمان بیشتری انجام می شود.

به کارگیری قواعد دستور زبان، کم تر از حدی است که برای سن تقویمی بیمار انتظار می رود. مشکلاتی که در زمینه ی برخی قواعد دستور زبان وجود دارند، ممکن است تا دوران بزرگسالی نیز ادامه یابد.

حجم گنجینه ی واژگانی، واجگان و تکواژهای بیماران کم تر از کودکان هم سن و سال آنهاست.

اگرچه کودکان دچار اختلال ویژه زبان، قواعد دستور زبان را به همان ترتیب سایر کودکان فرا می گیرند، ولی سرعت فراگیری در آنها کند است.

شهریاری بازدید : 383 سه شنبه 12 شهريور 1392 زمان : 11:34 نظرات ()

ناتوانی های یادگیری در کودکان و نوجوانان

توصیف

در قوانین دولتی، ناتوانی یادگیری به عنوان بخشی از «قانون آموزش تمامی کودکان معلول(قانون عمومی 192-94) و به صورت زیر تعریف شده است:»‌ناتوانیهای اختصاصی یادیگری، به معنای وجود اختلالی در آن دسته از فرایندهای روانی است که در درک یا به کارگیری زبان اعم از گفتاری یا نوشتاری دخالت داشته، می تواند به صورت اختلال در توانایی های شنیدن، فکر کردن، تکلم، خواندن، نوشتن، دیکته، و یا انجام محاسبه های ریاضی بروز نماید. وجود اختلال های جسمانی، و از جمله اختلال های بینایی یا شنوایی، معلولیت حرکتی، عقب ماندگی ذهنی، اختلال عواطف، و یا کمبودهای محیطی، فرهنگی، یا اقتصادی، بیمار را از این گروه خارج می سازد. (ولش و همکارانش، 1997)

کمیته ی مشترک ملی ناتوانی های یادگیری نیز تعریف اصلاح شده ی زیر را ارایه کرده است: «ناتوانی یادگیری، واژه عامی است که به گروه ناهمگونی از اختلال هایی اشاره دارد که ویژگی آنها، مشکلات چشمگیر در یادگیری و به کارگیری توانایی های گوش دادن، تکلم، خواندن، نوشتن، استدلال کردن و یا توانایی های ریاضی می باشد. این اختلال ها، در نهاد فرد وجود داشته، تصور می شود که به دلیل اختلال در عملکرد دستگاه عصبی مرکزی ایجاد می شوند. اگرچه ممکن است ناتوانی یادگیری هم زمان با سایر بیماری های ناتوان کننده (مانند اختلال در حواس پنجگانه، عقب ماندگی ذهنی، و اختلال های اجتماعی و عاطفی) و یا اثرات محیطی(مثلاً تفاوت های فرهنگی، آموزش های ناکافی یا ناصحیح) رخ دهد، ولی به طور مستقیم درنتیجه ی این بیماری ها یا اثرات آنها ایجاد نمی شود. (هامیل، 1990، که در مقاله چرچ و همکارانش، 1997 گزارش شده است)

میزان شیوع این بیماری، 4درصد تا 5درصد در کودکان سنین مدرسه برآورد می گردد.

گروه های درمعرض خطر ابتلا به ناتوانی های یادگیری عبارتنداز: کودکان نارس به دنیا آمده، افرادی که در دوران کودکی دچار سرطان شده اند، افراد دچار اختلال متابولیکی، و افراد دارای سابقه ی التهاب گوش میانی

علت شناسی

در مطالعات MRI مشخص گردیده است که در اکثر افراد، حاشیه ی منطقه ی گیجگاهی، بیش تر از حاشیه منطقه آهیانه در هر دو نیم کره می باشد. در افراد دچار اختلال خواندن، حاشیه ی منطقه ی گیجگاهی در سمت چپ بیش تر از حاشیه ی منطقه ی آهیانه و در سمت راست، کم تر از حاشیه ی منطقه ی آهیانه می باشد(ادوانس، 1992)

مطالعات اخیر نشان می دهد که در افراد دچار ناتوانی یادگیری، ممکن است تعداد سلول های عصبی بزرگی که در پردازش صداهای سریع کمک می کنند، در هسته سمت چپ تالاموس کم تر باشد. (تریس، 1994)

اختلال های گفتاری و زبانی

شهریاری بازدید : 165 سه شنبه 12 شهريور 1392 زمان : 11:20 نظرات ()

نشانگان لنداو – کلفنر(زبان پریشی اکتسابی ناشی از صرع)

توصیف

تاچمن در سال 1994، این بیماری را چنین تعریف کرده است: نوعی زبان پریشی اکتسابی، همراه با نوار مغزی(الکتروآنسفالوگرافی) غیرطبیعی که در آن می توان نمودارهای نیزه ای، امواج نوک تیز و یا تخلیه الکتریکی نیزه و موج را مشاهده نمود که معمولاً دو طرفه بوده و عمدتاً برروی مناطق گیجگاهی و آهیانه ای دیده می شود. تا 25درصد از مبتلایان به این بیماری، هیچ گونه تشنجی ندارند. احتمال درگیری جنس مذکر، دوبرابر جنس مونث است. وجه ی مشخصه ی این نشانگان، همانا بروز سیر نزولی در مهارت های درکی و بیانی زبان است که قبلا سیر رشد طبیعی را طی نموده اند. توانایی های شناختی غیرزبانی، عموماً سالم باقی می مانند و نشانه های بیماری بین سنین 3 تا 8 سالگی ظهور می کنند.

علت شناسی

در مورد علت این بیماری نمی توان با قطعیت سخن گفت. در تمامی موارد، نوارهای مغزی مربوطه، غیرکلامی بوده، به نوارهای مغزی افراد دچار صرع شباهت دارند. نمای نوار مغزی، نشانگر تخلیه الکتریکی پیوسته نیزه موج در هنگام خواب با امواج آهسته 11 می باشد.

اختلال های گفتاری و زبانی

آغاز زبان پریشی به صورت تدریحی یا ناگهانی است و در کودکی که قبلاً رشد طبیعی داشته دیده می شود.

تکرار بیمار گونه کلمه ها یا عبارت ها.

به کارگیری شبه واژه ها (پارافازی)

شهریاری بازدید : 162 سه شنبه 12 شهريور 1392 زمان : 11:18 نظرات ()

نشانگان اف. جی. FG Syndrome

توصیف

این بیماری، اختلال نادری است که صرفاً جنس مذکر را مبتلا می سازد.

علت شناسی

نشانگان اف . جی. یک اختلال ارثی وابسته به جنس مغلوب است.

اختلال های گفتاری و زبانی

ممکن است دچار لب شکری و یا کام شکری باشند.

ممکن است طنین صدای آنان بالا باشد.

 

 

شهریاری بازدید : 260 سه شنبه 12 شهريور 1392 زمان : 11:15 نظرات ()

اختلال های پردازش شنیداری مرکزی

توصیف

اختلال های پردازش شنیداری مرکزی بنا به تعریف، اختلال هایی هستند که در پردازش پیام های شنیداری نمی توان به کاهش شنوایی محیطی و یا اختلالات هوش نسبت داد. بزرگسالان نیز ممکن است در اثر بیماری هایی هم چون سکته مغزی و یا بیماری مالتیپل اسکلروز(MS) به طور اکتسابی به این اختلال ها مبتلا گردند.

علت شناسی

علت خاصی برای این اختلال ها شناخته نشده است.

اختلال های گفتاری و زبانی

ناتوانی در امر تولید صداهای دوره ی نوزادی غان و غون و یا عدم تکامل این صداها به آواسازی های پیچیده تر.

کاهش توجه در توانایی درک ویژه به محرک های شنوایی.

وجود مشکلاتی در امر تبدیل اطلاعات شنیداری دریافت شده به عملکردهای یادگیری حافظه و زبانی

بی ثباتی در پاسخ های ارائه شده به صوت

اختلال هایی در تولید صدا

اختلال هایی در پیروی از دستورات

اختلال هایی در بازگشایی رمزهای شنیداری

اختلال پریده گویی و لکنت

اختلال های همراه با بیماری و سایر مشکلات

احتمال احساس بی زاری از صدا

حواس پرتی

اختلال رفتاری در مکان های پرسروصدا

اختلال هایی در خواندن، دیکته، و یا نوشتن

مشکلاتی در تعیین توالی کارها

بی نظمی و پریشانی خاطر

فراموش کاری

اختلال های حافظه

ارایه ی پاسخ های ناپایدار

اختلال های پردازش شنیداری مرکزی ممکن است همراه با اختلال بیش فعالی ناشی از کمبود توجه نیز دیده شوند.

 

 

(برگرفته از کتاب بیماری‌شناسی در آسیب های گفتار و زبان، ترجمه دکتر هاشم شمشادی و دکتر رضا نیلی پور، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی)

شهریاری بازدید : 225 یکشنبه 20 مرداد 1392 زمان : 9:44 نظرات ()

ويژگي هاي متفاوت ديزآرتري و آپراكسي

ديزآرتري و آپراكسي دو اختلال حركتي گفتار هستند كه بر بيان شفاهي اثر مي گذارند. گاهي اوقات اين دو اختلال با يكديگر اشتباه گرفته مي شوند، اين خطا به ويژه در درمانگران تازه كار ديده مي شود. به هر حال ، علامت هاي آنها كاملاً متفاوت هستند. براي تشخيص صحيح و مناسب ، درك و شناخت تفاوت هاي بين دو اختلال اهميت دارد. تفاوت هاي كلي و عمومي بين ديزآرتري و آپراكسي در زير خلاصه شده است

ديزآرتري

ـ كل فرآيند گفتار آسيب ديده است (شامل تنفس، آواسازي، تشديد، توليد و نواي گفتار). نوعي تغيير در حالت عادي كشش ماهيچه ها وجود دارد كه از آسيب هاي ثانويه عصب شناختي است و منجر به اشكالاتي در فعاليت هاي حركتي ارادي و غير ارادي مي شود (از جمله بلعيدن ، جويدن، ليسيدن). خطاهاي گفتاري ناشي از نوع گسيختگي در كنترل عضلاني دستگاه هاي عصبي مركزي يا محيطي است. خطاهاي گفتاري با ثبات بوده و قابل پيش بيني است. قسمت ها يا بخش هاي واضح در گفتار ديده نمي شود. خطاهاي توليدي بيشتر از نوع خراب گويي و حذف هستند. همخوان ها به طور ثابت نادرست توليد مي شوند، ممكن است واكه ها طبيعي باشند. ممكن است سرعت گفتار آهسته باشد و با تلاش سختي ، فشار و انقباض عضلاني و پشتوانه ي ضعيف تنفسي ديده شود. همان طور كه سرعت صحبت كردن افزايش مي يابد ميزان قابل فهم بودن گفتار كاهش مي يابد. افزايش پيچيدگي واژه يا عبارت منجر به توليد ضعيف تر مي شود.

 

 

برگرفته از کتاب :راهنمایی ارزیابی اختلالات گفتار وزبان

انتشارات دانشگاه علوم پزشکی ایران

شهریاری بازدید : 363 شنبه 17 فروردين 1392 زمان : 8:33 نظرات ()

ارزيابي نشانگان نيمكره ي راست چيست؟

به صورت سنتي نيمكره ي چپ مغز به عنوان نيمكره ي عملكرد زباني شناخته مي شود. به هر حال ، هر دو نيمكره مغزي وظايف ويژه اي را انجام مي دهند كه يكديگر را كامل مي كنند و با وظايفي كه ويژه نيمكره مخالف هستند، يكپارچه مي شوند. در درجه اول نيمكره چپ مسئول عملكردهاي اساسي و پايه زبان ، هم چون واج شناسي، نحو و سطح ساده معنايي است . نيمكره راست عمدتاً مسئول روند پيچيده زباني و روند غير كلامي و ديدگاههاي عاطفي ارتباط است.

صدمه به نيمكره ي راست مغز منجر به دسته ي واحد اختلال ها و نقص هايي مي شود كه مي تواند به طور قابل توجهي بر توانايي فرد براي ارتباط و عملكرد مناسب د رمحيط خودش تأثير بگذارد. مانند ديگر اختلالاتي كه اساس عصب شناختي دارند، محصول و نتيجه ي صدمه نيمكرده ي راست مي تواند به طور قابل توجهي از بيماري تا بيمار ديگر متفاوت باشد. به هر حال، نقايص خاصي وجود دارد كه آسيب نيمكره راست را مشخص مي كند اين موارد از بروك شير (2003) و تامپكينز (1990) گرفته و خلاصه شده اند و شامل چهار مقوله زير هستند :

شهریاری بازدید : 284 شنبه 17 فروردين 1392 زمان : 8:26 نظرات ()

سندرم ولو ـ كارديو ـ فاسيال چيست؟

اين سندرم ، سندرم شيرين زن نيز ناميده مي شود و ناشي از فقدان بازوي بلند كروموزم 22 است . مشخصه هاي آن موارد زير را شامل مي شود :

ـ شكاف كام

ـ نارسايي قلبي

ـ قامت كوتاه

ـ انحناي ستون فقرات (اسكليوز) ، انگشتان نازك و مخروطي شكل

ـ ميكروسفالي ، عقب رفتگي فك پايين ، ناقرينگي اعضا صورت

ـ كوچكي و بادامي شكل بودن چشم ها، استرابيسم ، پلك هاي پف كرده، آب مرواريد

ـ پيازي شكل بودن نوك بيني كه ممكن است به وضوح دو قسمت باشد ، تنگي سوراخ و كانال بيني

ـ گوش هاي كوچك و ناقرينه ، تنگي كانال گوش خارجي

ـ ضعف عضلاني

ـ مشكلات يادگيري كه ممكن است تا زمان ورود به مدرسه مشخص نشود

ـ توانايي هوشي در حد مرزي و گاه عقب ماندگي ذهني

مشكلات تغذيه اي و احتمالاً نقص در رشد و شادابي، برگرداندان غذا از راه بيني .

ـ عفونت مكرر گوش مياني

ـ افت شنوايي حسي ـ عصبي و انتقالي

ـ ضعف عضلاني در تارهاي صوتي

ـ صدايي با فركانس زير و گرفته و عدم كفايت اسفنكتر حلقي ـ كامي .

ـ اختلال در توليد صداهاي گفتاري مربوط به شكاف كام، جانشيني هاي بست چاكنايي

ـ صداهاي خفيف زباني

 

 

 

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 239 سه شنبه 08 اسفند 1391 زمان : 14:56 نظرات ()

سندرم واندروود چيست؟

سندرمي ژنتيكي است و با مشخصه هاي زير :

ـ وجود چاله ها و برجستگي هاي مادرزادي در لب پايين و د رتمام افراد مبتلا ، ممكن است در قسمت پايين مجراي بيني به طور دو طرفه نيز باشد

ـ شكاف لب و كام در تمام افراد مبتلا، لب بالا ممكن است پهن بوده و يا ظاهري شبيه تير و كمان و يا بال باز پرنده داشته باشد. عدم كفايت اسفنكتر كامي ـ حلقي  شايع است . به ويژه ممكن است محفظه حلق گود، داراي شكاف زير مخاط يا شكاف باز باشد.

ـ افت شنوايي انتقالي ، عفونت گوش مياني

ـ مشكلات جويدن ، مكيدن و بلع در سالهاي اوليه دوران كودكي

ـ وجود اختلال هاي زباني مربوط به كم شنوايي

ـ پرخيشومي ـ خروج هوا از بيني مربوط به شكاف كام

ـ اختلال در توليد صداهاي گفتاري مربوط به افت شنوايي، گودي لب ها معمولاً موجب مشكلات گفتاري نمي شود، چرا كه بسته شدن هر دو لب تحت تأثير قرار نگرفته است.

 

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 299 سه شنبه 08 اسفند 1391 زمان : 14:54 نظرات ()

سندرم تريچر كلينز چيست؟

 سندرمي ژنتيكي است با مشخصه هاي زير :

ـ ناهنجاري هاي صورت شامل رشد نايافتگي استخوان هاي فك فوقاني و تحتاني مالارهيپوپلاسيا (رشد نايافتگي استخوان گونه ها) و بيني منقار شكل

ـ شكاف زير مخاط، سخت كام گود، كوتاهي و كم تحركي نرمكام و تمايل شكاف پلك ها به سمت بالا و عقب

ـ نواقص شكاف در پلك پايين

ـ ارتباط دنداني ـ فكي نامناسب، رشد نايافتگي دندان ها و فاصله غير طبيعي بين دندان هاي پيشين فك بالا و پايين

ـ ممكن است دستگاه تنفس فوقاني داراي مشكلاتي باشد كه عمل تنفس را تحت تأثير قرار دهد

ـ آترزيا ، بد شكلي (پينه آ) قسمتي از گوش كه خارج جمجمه قرار دارد و نابهنجاري ساختماني گوش مياني ، بد شكل هاي گوش داخلي مانند بزرگي بيش از اندازه مجاري يا عدم وجود كانال افقي در آن كه در موارد شديد رخ مي دهد.

ـ افت شنوايي انتقالي در اغلب موارد و نوع حسي ـ عصبي در موارد محدودتر

ـ در سالهاي اوليه زندگي وجود مشكلاتي در زمينه هاي جويدن، مكيدن، بلعيدن

ـ اختلال در توليد صداهاي گفتاري مربوط به افت شنوايي و هنجارهاي چهره اي  ـ دهاني

 

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 157 دوشنبه 07 اسفند 1391 زمان : 8:18 نظرات ()

سندرم استيكلر چيست؟

سندرمي ژنتيكي است با مشخصه هاي زير :

ـ رشد نايافتگي قسمت مياني صورت و رشد نايافتگي چانه

ـ مشكلات بينايي شامل آب مرواريد ، پارگي شبكيه چشم و نزديك بيني شديد

ـ مفاصل آرنج ، زانو و مچ بيش از اندازه بلند و لاغر كه اغلب دائمي نيز هست.

ـ تون عضلاني كمتر از حد طبيعي

ـ شكاف كام، شكاف زير مخاط يا زبان كوچك دو شاخه

ـ گوش هاي غير طبيعي در برخي از افراد مبتلا

ـ عقب ماندگي ذهني جزئ مشخصه هاي اين سندرم نيست

ـ افت شنوايي انتقالي ، حسي ـ عصبيس و مختلط، عفونت مزمن و جدي گوش مياني

ـ مشكلات بلعيدن ، مكيدن و غذا خوردن در نوزادان

ـ اختلالات يادگيري و زباني مربوط به افت شنوايي و شكاف كام

ـ اختلال در توليد صداي گفتاري ، خروج هوا از بيني و پرخيشومي مربوط به شكاف كام

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 143 دوشنبه 07 اسفند 1391 زمان : 8:16 نظرات ()

سندرم ري چيست؟

سندرم ري بيماري حادي است كه گاه زماني كه فرد مبتلا از يك بيماري ويروسي مانند آنفلوانزا يا آبله مرغان بهبود پيدا كرده است. بروز مي كند. كودكان بيشتر تحت تأثير آن هستند . فشار درون مغزي به طور قابل ملاحظه اي افزايش مي يابد و چاقي غير طبيعي كبد و ديگر اعضا وجود دارد. اين بيماري به سرعت پيشرفت مي كند و مرگ در بين مبتلايان شايع است. اگر در اولين مراحل درمان انجام نشود صدمات مغزي جبران ناپذير رخ مي دهد . عوارض باقي مانده آن شامل موارد زير است :

ـ اختلال درخوردن و خوابيدن

ـ اضطراب، افسردگي ، انزوا طلبي اجتماعي

ـ اختلال در مهارت هاي حركتي بزرگ و ظريف

ـ اختلال در توجه، تمركز و حافظه

ـ مشكلات گفتار و زبان

ـ ناتواني هاي يادگيري

 

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 3273 شنبه 05 اسفند 1391 زمان : 12:5 نظرات ()

سندرم پرادر ـ ويلي چيست؟

اين سندرم ژنتيكي گاه با عنوان سندرم پرادر ـ لاب هارت ـ ويلي معرفي شده است. نشانه ها عبارتند از :

ـ تون عضلاني كمتر از حد طبيعي و كوتاهي قامت

ـ چاقي به ويژه پس از دومين سال زندگي . افزايش اشتها و وزن مشكلات طولاني مدتي را پديد مي آورد كه مي بايست مورد توجه و رسيدگي قرار گيرد.

ـ هيپوگناديسم (رشد نايافتگي ژنتيكي )

ـ رشد كند حركتي

ـ عقب ماندگي ذهني از خفيف تا شديد در برخي موارد توانايي هوشي طبيعي است

ـ مشكلات تغذيه اي وابسته به تون عضلاني كمتر از حد طبيعي

ـ تأخير زباني و اختلالات زباني

ـ ديزآرتريا و آپراكسيا در برخي افراد مبتلا، خروج هوا از بيني اختلال در توليد صداهاي گفتاري از خفيف تا شديد ممكن است گفتار نامفهوم باشد.

 

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 1755 شنبه 05 اسفند 1391 زمان : 12:1 نظرات ()

سندرم اتوـ پليتال ـ ديجيتال (OPD) (سندرم تي بي يا سندرم روبينستين ـ تي بي) چيست؟

اين سندرم با عنوان هاي سندرم تي بي يا روبينستين ـ تي بي نيز شناخته مي شود. مشخصه هاي آن عبارتند از :

ـ رشد نايافتگي استخواني (نابهنجاري در رشد بافت استخوان) كه موجب كوتاهي و پهني انگشتان دست يا پا مي شود و توانايي خم كردن آرنج را محدود مي سازد.

ـ ميكروگنتيا (كوچك بودن و عقب رفتگي چانه) و نبود دندان ها

ـ كوتاهي قامت و كوچكي جثه

ـ هيپرتلوريسم خفيف (فاصله بيش از اندازه بين چشم ها)

ـ شكاف كام

ـ اختلال در بلع ، مكيدن و جويدن

ـ افت شنوايي انتقالي دو طرفه، بد شكلي هاي مربوط به استخوانچه اسيكولار ، عفونت مكرر گوش مياني

ـ عقب ماندگي ذهني

ـ اختلال در توليد و در تشديد صداهاي گفتاري مربوط به افت شنوايي و شكاف كام

ـ اختلال زباني و ناتواني هاي يادگيري مربوط به عقب ماندگي ذهني

 

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 605 شنبه 05 اسفند 1391 زمان : 11:57 نظرات ()

سندرم هاي ارفاسيوديجيتال (شامل سندرم مور ) چيست؟

هفت سندرم ارفاسيوديجيتال وجود دارد . شايع ترين آنها سندرم ارفاسل نوع II است. اين سندرم با مشخصه هاي زير معين مي شود :

ـ كوتاهي قامت و ناهنجاري هاي انگشتي مانند كوتاهي انگشتنان و پلي داكتيلي (انگشتان اضافه در دست و پا) ، وجود دو انگشت بسيار بزرگ در هر دو پا

ـ شكاف كام و لب

ـ بد شكلي هاي زبان مانند وجود شكاف در قسمت مياني آن و يا وجود زگيل روي زبان

ـ عدم وجود دندان هاي پيشين

ـ رشد نايافتگي استخوان مانديبولار (فك پايين) ، كوتاهي فرونوم لب ها

ـ افت شنوايي انتقالي ناشي از آترزيا ، بد شكلي استخوانچه اسيكولار يا عفونت مزمن گوش مياني (به ويژه زماني كه پي آمد شكاف كام است)

ـ توانايي هوشي مختلف از عقب ماندگي ذهني شديد تا هوش طبيعي

ـ اختلال در توليد صداهاي گفتاري مربوط به ناهنجاري هاي چهره اي ـ دهاني ، عقب ماندگي ذهني و افت شنوايي

ـ مشكلات زباني مربوط به نارسايي ذهني

 

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 169 شنبه 05 اسفند 1391 زمان : 11:54 نظرات ()

سندرم نونان چيست؟

سندرمي ژنتيكي است با مشخصه هاي :

ـ بيماري هاي قلبي مادرزادي

ـ كوتاهي قامت، كوچكي قفسه سينه

ـ پوست گردن ضخيم و پرده اي

ـ هايپرتلوريسم (فاصله بيش از حد چشم ها از يكديگر) و پتوز (افتادگي پلك ها) ممكن است شكل گوش ها نيز غير طبيعي باشد. پينه آي برجسته داشته باشدكه پايين تر از جاي معمول قرار گرفته و چرخشي خفيف به سمت عقب داشته باشد.

ـ در بعضي افراد ابتلا به عقب ماندگي ذهني

ـ اختلال در توليد صداهاي گفتاري

ـ تأخير زباني و محدوديت در مهارت هاي زبان بياني

ـ پرخيشومي

 

 

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 1097 شنبه 05 اسفند 1391 زمان : 11:52 نظرات ()

سندرم موركيو چيست؟

 

به سندرم موكوپلي ساكاريدوز مراجعه كنيد.

سندرم هاي موكوپلي ساكاريدوز (شامل سندرم هاي هارلر ، شين ، هانتر، سن فيليپو، موركيو، مارتيوكس ـ لايم و اسلاي ) (سندرم هاي MPS)

سندرم هاي MPS گروهي از اختلال هاي نادر هستند (احتمالاً در هر سال 700ـ100 مورد در ايالات متحده مبتلا مي شوند) مشخصه هاي شايع آن ها عبارتند از :

ـ ذخيره زياد از حد كربوهيدرات ها (موكوپلي ساكاريدوزها ) در بدن

ـ زوال پيش رونده ذهني و جسمي

ـ افت شنوايي

ـ موي سر و ابروي تنك و كم پشت

ـ مشكلات گفتاري، زباني و شنوايي. اين موارد در همه سندرم هاي MPS روي مي دهد اما شواهد محدودي در خصوص وجود صدمات ارتباطي ويژه كه مربوط به اين سندرم است وجود دارد.

سندرم هاي شايع تر MPS سندرم هاي هارلر و هانتر هستند . تشخيص افتراقي سندرم هانتر اساسي و ضروري است زيرا سندرمي توارثي و قابل برگشت است كه 25% احتمال بهبودي دوباره دارد.

ساير سندرم ها

 

 

 

 

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاریMPS عبارتند از : سندرم هاي سن فيليپور، موركيو، مارتيوكس و اسلاي

شهریاری بازدید : 309 شنبه 05 اسفند 1391 زمان : 11:47 نظرات ()

سندرم مبيوس چيست ؟

 سندرمي ژنتيكي است با مشخصه هاي زير:

ـ اختلال در عصب صورت و هيپوگلوسال (در بعضي افراد مبتلا عصب سه شاخه صورت) كه موجب ضعف هر دو لب (ضعف يا بي حسي جزئي) و مشكلاتي در به يك طرف بردن ، بالا بردن، پايين آوردن يا بيرون آوردن زبان مي شود.

ـ فلجي صورت (به صورت ضعف دو طرفه ) كه موجب حالت بي روح چهره ، عدم توانايي در بيان چهره اي و حالت چهره ماسك مانند و عدم حركت يك طرفه يا دو طرفه عضله هاي دور كننده مي شود. قسمت فوقاني صورت بيش از قسمت تحتاني درگير مي شود. ممكن است پلك ها كاملاً بسته نشوند.   

 ـ شكاف كام ، رشد نايافتگي استخوان فك پايين و رشد نايافتگي اندام هاي تحتاني

ـ عقب ماندگي ذهني در 10% الي 15% افراد مبتلا

ـ افت شنوايي انتقالي در برخي موارد

ـ مشكلات تغذيه اي در نوزادان

ـ اختلال در توليد صداهاي گفتاري كه مربوط به محدوديت در كشش و دامنه حركت و سرعت حركت اندام هاي توليدي گفتار است.

ـ مشكلات مربوط به رشد زبان، از قرار معلوم مربوط به بستري شدن هاي اوليه به علت اختلال در تنفس است فقدان رشد اوليه مرتبط با مشكلات تغذيه اي و كاهش انتظارات والدين در زمينه هاي مربوط به رشد.

 

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 167 شنبه 05 اسفند 1391 زمان : 11:43 نظرات ()

سندرم X شكننده چيست؟

اين سندرم در دومين دسته از علل ابتلا به عقب ماندگي ذهني بيشترين شيوع را دارد. (سندرم داون در همين دسته قرار دارد).

زماني زخم مي دهد كه در بازوي بلندتر كروموزم x شكستگي وجود دارد (از نظر فني و تخصصي Xq27 ). مشخصه ها شامل موارد زير است :

ـ سربزرگ، پيشاني بلند و كشيده ، فك بزرگ و گوش هاي بزرگ

ـ عقب ماندگي ذهني

ـ مشكلات رواني و رفتاري

ـ تأخير در رشد حركتي و گفتاري

ـ گفتار بي ربط، پژواك وار، تكرار شونده و بي مناسبت با موضوع و موقعيت

ـ عدم استفادهاز ارتباط غير كلامي كه معمولاً همراه گفتار است

ـ اختلالات آوا سازي

ـ اختلال در توليد صداهاي گفتاري

 

برگرفته از کتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان نوشته کنت جی و جولی جی مترجمین لیدا سلطانی و سوسن غفاری

شهریاری بازدید : 194 پنجشنبه 03 اسفند 1391 زمان : 13:20 نظرات ()

تعداد صفحات : 2

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 291
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 46
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 132
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 20
  • بازدید هفته : 267
  • بازدید ماه : 3,010
  • بازدید سال : 21,283
  • بازدید کلی : 224,508