close
تبلیغات در اینترنت
رشد کودکان
loading...

گفتار درمانی

رشد کودکان

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

رژیم کتوژنیک چیست؟

 این رژیم یک روش درمانی برای کنترل تشنجات است که اساس ان تغییر متابولیسم پایه ی بدن در جهت استفاده از منبع انرژی بر پایه ی چربی به جای گلوکز می باشد. رژیم کتوژنیک روزه داری و گرسنگی طولانی مدت را شبیه سازی می کند. زمانی که یک فرد روزه دار تمام منبع ذخیره ای گلوکز خود را به مصرف می رساند پس از حدود 24 تا 36 ساعت بدن وی شروع به استفاده از منابع چربی ذخیره به عنوان منبع انرژی می کند. فردی که تحت این رژیم است قسمت عمده ی انرژی بدن خود را به جای استفاده از منبع بسیار رایج انرژی که کربوهیدرات ها می باشند از سوزاندن چربی موجود در رژیم به دست می آورد. اما برخلاف حالت روزه داری رژیم کتوژنیک این اجازه را میدهد که فرد متابولیسم بدن بر پایه ی چربی و در وضعیت نسبتا دهیدراته در طی مدت زمان طولانی حفظ کند.

در کودک تحت درمان با رژیم کتوژنیک اجزایی شامل مواد غذایی معمول و به دقت انتخاب شده جهت وعده های غذایی مورد استفاده قرار می گیرند....................

 

برگفته از کتاب: صرع در کودکان

مولفین: مریم توفیقی محمدی فریبا پاشنامه جواد حسینی رضا کشوری

شهریاری بازدید : 124 شنبه 22 آبان 1395 زمان : 12:52 نظرات ()

کودک و صرع در مدرسه

 

-         در مورد صرع کودکان، مدیر، معاونین، مشاورین، اموزگار دانش اموز، مربی بهداشت مدرسه و افرادی که به طور کلی با وی کار می کنند، باید اطلاع داشته باشند.

-         عدم اطلاع مسئولین مدرسه در مورد صرع دانش اموز، ممکن است خطر ساز باشد.

-         اطلاعات درست و عملی اولیای مدرسه راجع به اختلال صرع، در عکس العمل انان در زمان حمله، چه در جهت درمان و کمک های اولیه در جهت تشخیص به موقع و جلوگیری از عوارض بعدی، می تواند کمک موثری باشد.

-         وقتی کودک مصروع شما عصبانی می شود هیچ گاه تسلیم نشوید و همان مقرراتی را اعمال کنید که با سایر کودکان انجام می دهید.

-         در مواردی که صرع کودک کنترل شده است، می تواند همراه با سایر همکلاسی ها در ورزش های جمعی شرکت کند.

-         اغلب کودکان مصروع، شکل رفتاری خاصی ندارند و به مقررات مناسب کلاس که برای سایر شاگردان اعمال می شود. پاسخ مناسب می دهند. اما اگر اختلال رفتاری وجود داشته باشد به دلایل ذیل می باشد: نوع خاص صرع اضطراب کودک ( اعتماد به نفس پایین)، رفتار نامناسب و نااگاهانه ی اولیای مدرسه و هم کلاسی ها، داروهای مصرفی، حمایت های بیش از حد والدین.

-         گاه بچه های مصروع از صرع خود به عنوان یک بهانه برای رفع تکلیف و در رفتن از زیر درس خواندن، سوء استفاده می کنند. پس باید از این نظر مراقب بود که کودک مصروع با کودکان دیگر هیچ فرقی نداشته باشد.

-         در مواردی که حمله صرع، هنگام امتحان رخ می دهد قطعا مربیان محترم این مورد را در محاسبه ی نمره، باید در نظر بگیرند.


برگفته از کتاب: صرع در کودکان

مولفین: مریم توفیقی محمدی فریبا پاشنامه جواد حسینی رضا کشوری

 

شهریاری بازدید : 87 سه شنبه 18 آبان 1395 زمان : 18:14 نظرات ()

راهکارهای تغذیه برای نوزادان مبتلا به انواع شکاف

 هر نوزاد نیاز به خوردن 2 اونس برابر با 35/28 میلی گرم شیر یا شیرخشک به ازای هر پوند معادل تقریبا 454 گرم وزن بدن در هر 24 ساعت دارد. برای مثال یک کودک 7پوندی نیاز به 14 اونس شیر در هر 24 ساعت دارد ( والدین باید چگونگی تقسیم بندی این مقدار شیر را در طول روز تعیین کنند). هر وعده تغذیه نباید بیش از نیم ساعت طول بکشد. وگرنه کودک در تلاش برای تغذیه آنقدر انرژی صرف خواهد کرد که مقدار کالری مصرفی بیش از مقدار کاری کسب شده خواهد شد.

 به منظور کاهش برگشت غذا به بینی کودک باید در هنگام تغذیه در وضعیت نیم عمودی قرار داده شود نه در وضعیت طاق باز به دلیل اینکه کودک واقعا نمی تواند بمکد معمولا استفاده از شیشه شیرهای مخصوص که طرفین آن نرم و قابل فشردن هستند توصیه می شود. والدین باید مراقب باشند که این شیشه ها را به شدت فشار ندهند، زیرا با این کار شیر را به راحتی داخل دهان کودک پاشیده می شود، و در نتیجه علاوه بر احتمال بروز خفگی، نیاز به هر گونه فعالیت دهانی از طرف کودک نیز کاملا از بین می رود. از سوی دیگر، اگر والدین شیشه را با شدت مناسب فشار ندهند، کودک به مقدار کافی شیر یا شیر خشک دریافت نخواهد کرد.

سر شیشه های مخصوص بسیاری در دسترس والدین قرار دارند. معمولا سر شیشه ها با دریچه های یک سویه طراحی شده اند تا از برگشتن شیر به داخل بطری جلوگیری کنند.

والدین باید جایگاه قرار دادن سرشیشه روی زبان کودک را یادبگیرند و بیموزند که ان را بیشتر به سمت پایین فشار دهند نه به سمت بالا به طرف کام. این بهترین راه برای جلوگیری از لغزیدن سر شیشه به داخل شکاف است: سر شیشه باید روی زبان در طرف بدون شکاف کام قرار داده شود. در صورتی که شکاف دو طرفه باشد، سر شیشه باید در طرفی که سقف یا بخش کامی بزرگتری دارد، قرار گیرد.

 لازم است افزایش وزن کودک به صورت هفتگی بررسی شود، تا زمانی که منحنی افزایش وزن شرایط مطلوبی پید کند.

 

 

برگرفته از کتاب: راهنمای درمانگران در درمان گفتار شکاف کام

نویسنده: پیترسون- فالزون، تراست - کاردامون کارنل ، هاردین - جونز

ترجمه: مهزاد محسنی

 

شهریاری بازدید : 101 یکشنبه 09 آبان 1395 زمان : 18:31 نظرات ()

گفتار هدایت گر کودک

گفتار هدایت گر کودک که همان گفتار مادرانه  یا والدینی است  الگوی مشخصی از گفتار است که انسانها هنگام صحبت با کودکان بسیار خردسال که در حال فراگیری زبان هستند استفاده می کنند.گویی این شیوه ی غریزی ما انسانها برای آموزش گفتار وزبان به کودکان است.وقسمتی از روند فراگیری زبان است که به طور معمول  چنین ویژگی هایی دارد:

آهنگین  باطیف گسترده ی زیر و بمی، سرعت آهسته تر از معمول,   مجموعه واژگانی مختصربا استفاده ی مکرر از اسامی اشیا, گفته های کوتاه بانحو ساده,صحت تولید مبالغه آمیز,و درضمن صورت در مقابل دید کودک قرار می گیرد .موضوعات مربوط به این جا وحالا هستند  استفاده از ایما واشاره وحالات چهره افزایش می یابدودربین گفته ها مکث طولانی تر وبیشتری وجود دارد که به کودک فرصت پاسخ را می دهد.

شهریاری بازدید : 203 سه شنبه 23 شهريور 1395 زمان : 12:51 نظرات ()

پیشنهادهایی برای مداخله برقراری ارتباط با کودکان مبتلا به ADHD

در جلسات مداخله زبان

1- اگر دارو استفاده می شود ، مداخله را بعد از تاثیر دارو ، آغاز کنید.

2- برنامه جلسات ، مکرر و کوتاه باشد.

3- به فرد توجه اختصاصی داشته باشید.

 خودداری نمایید.ADHD4- آرام، محکم ،و پایدار واز هماهنگ شدن با سرعت آشفته مراجع مبتلا به

5- در گرفتن اشیاء قراردادن آنها یا حرکت دادنشان، از تکالیف شدیدا ساخت مند همراه با درگیری فیزیکی بسیار استفاده کنید.

6- تقویت باید سریع باشد ودر فعالیتها تغییرات مکرروجود داشته باشد.

7- درمتن برنامه مداخله ، انتخاب کردن را تشویق کنید ، نهایتا به مراجع اجازه دهید توالی 4یا 5 فعالیت را در یک جلسه انتخاب ومرتب نماید.

8- اهداف اجتماعی – کاربرد شناختی واهداف گفتاری وزبانی مرسوم تر را هدف قراردهید، ازقبیل موارزیر:

مهارتهای خوب شنیدن ، مانندنگاه کردن به گوینده وتکرارآنچه که شنیده شده برای چک کردن درک .

منتظرماندن برای این که کل سوال پرسیده شود وسپس پاسخ دادن.

جستجوی سرنخهایی که نشاندهنده زمان تعویض نوبت مکالمه هستند.

برگرفته از کتاب: اختلالات زبان

مترجمین: یلدا کاظمی - زهرا قیومی- ازاده امیریان- میثم عمیدفر

 

شهریاری بازدید : 96 دوشنبه 04 آبان 1394 زمان : 18:26 نظرات ()

روش های رشد و توسعه مهارتهای زبانی و گفتاری کودکان کم شنواقسمت دوم(2)

- همواره محیط را ساکت و آرام نگه دارید :

ساکت داشتن محیط ارتباطی و آموزشی کودک کم شنوا به ویژه در مراحل اولیه یادگیری مهارت گوش دادن ، امری بسیارمهم می باشد اگر محیط شلوغ و پرسرو صدا باشدکودک کم شنوا در گوش دادن به بسیاری از صداهابا دشواری زیادی مواجه خواهد شد . البته با گذشت زمان و یادگیری مهارت گوش دادن ، توانایی کودک در محیط های شلوغ نیز افزایش پیدا می کند. اما هم چنانکه گفته شد ،در آغاز درمان ، محیط باید کاملا ساکت و آرام باشد . 

- از گفتار آهنگین  آواز گونه استفاده کنید :

اگر دقت کرده باشید ، معمولا بزرگترها هنگام صحبت کردن با نوزادان از گفتار آهنگین استفاده می کنند . استفاده از این روش هنگام صحبت کردن با کودک کم شنوا بسیارمهم و ضروری است .

هنگامیکه ما از گفتار آهنگین استفاده می کنیم ، ویژگی های دیرشی، زیروبمی و شدتی ( ویژگیهای زبر زنجیره ای گفتار ) صدا دایما تغییر می کند. و این خود کمک بزرگی به درک کودک کم شنوا می کند . اغراق در بیان این ویژگی ها به رشد و توسعه مهارت درک شنوایی کودک کمک می کند . ویژگی های زبر زنجیره ای مسوْل انتقال معنا در جملات می باشند . برای مثال تعجب گوینده از یک موضوع در لحن و آهنگ گفتار او متجلی می شود نه خود کلمات .در واقع ما برای درک تعجب گوینده از موضوع یا چیزی معمولا به لحن او تکیه می کنیم تا کلمات او .جالب است بدانیم که هیچ یک از این ویژگی ها قابل دیدن نیستند بلکه همه آنها قابل شنیدن می باشند !به عبارت دیگر برای آنکه این ویژگی ها را درک کنیم ،حتما باید آنها را بشنویم، زیرا دریافت آنها از طریق بینایی ممکن نیست . شنیدن این ویژگی ها تقریبا برای همه کودکان کم شنوا ( با هر میزان از افت شنوایی حتی در حد عمیق )نیز امکان پذیر است. کودکان کم شنوا معمولا در فرکانس های پایین باقمانده شنوایی بهتری دارند و این ویژگی ها نیز همگی در فرکانسهای پایین منتقل می شوند.در این میان کودکان کم شنوایی که از مهارت گوش دادن را به تدریج و باتکرار زیاد محرکات معنا دار از فاصله نزدیک به میکروفون سمعک یاد گرفته اند، این ویژگی ها را به راحتی دریافت می کنند و به همین دلیل از کیفیت صدای بهتری نیز برخوردارند.

- سعی کنید مهارت تماس چشمی در کودک کم شنوا تثبیت شود،

مهارت تماس چشمی یکی از مهمترین مهارت های ارتباطی است که نوزاد کم شنوا باید هرچه سریعتر بدان دست یابد. این مهارت به کودک کم شنوا کمک می کند تا بتواند با شما ارتباط برقرار کند. برای آنکه کودک کم شنوا این مهارت را یاد بگیرد ، باید نزدیک او قرار بگیرید و مستقیما به چهره او نگاه کنید . در این وضعیت نوزاد می تواند به راحتی چهره شما را ببیند .

            

مولف: دکتر سعید ملایری 

(مرکز نیوشا)

 

شهریاری بازدید : 213 سه شنبه 02 دي 1393 زمان : 11:2 نظرات ()

روش های رشد و توسعه مهارتهای زبانی گفتاری کودکان کم شنو اقسمت اول(1)

- به یاد داشته باشید که کودک باید در همه ساعات بیداری از سمعک استفاده نماید:

لازمه رشدو توسعه مهارت های زبانی و گفتا ری کودک کم شنوا ،  استفاده  مدا وم و مطمْن از وسیله تقویت کننده در همه ساعت بیداری است . ا لبته در زمانهای خا صی نظیر موقع استحمام نمی توان از سمعک یا پروتز کاشت  حلزون استفاده نمود .اما همچنانکه گفته شد در بقیه ساعات بیدار ی ،کودککم شنوا باید از وسیله تقویت کننده خود استفاده نماید .اینامر به کودککم شنوا کمکمی کند تا ازهمه فرصتها  برای یادگیری مهارت های زبانی و گفتاری از طریق گوش کردن استفاده نماید .        

- همواره از فاصله نزدیک به میکروفون سمعک کودک با او صحبت کنید :

برای آنکه کودک کم شنوا بتواند از سمعک ( یا پروتز کاشت حلزون ) خود در یادگیری زبان استفاده موثر نماید ، باید صدارا با کیفیت خوب و واضح بشنود . این امر فقط زمانی امکان پذیر است که شما در فاصله نزدیک ( حدودا 15 سانتی متری ) به میکروفون سمعک او صحبت کنید . استفاده از این روشبه ویژه هنگام شروع برنامه درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر از این روش به طور مداوم و مستمر استفاده شود، کودک کم شنوا به تدریج مهارت گو ش کردن را یاد می گیرد و بعدها حتی در شرایط دشوار شنیداری نظیر محیطهای شلوغ و پر سر و صدا از باقیمانده شنوایی خود بیشترین بهره را می برد . با کودک کم شنوا کاملا عادی ( بدون هرگونه اغراق در حرکات لب ، دهان و چهره ) صحبت کنید . برخلاف آنچه معمولا تصور می شود . بلند صحبت کردن ، نه تنها کمکی به کودک کم شنوا نمی کند که در برخی مواقع باعث افت کیفیت صدای سمعک نیز می گردد . مهارت گوش دادن از فاصه ،یکی از مهارت های مهم شنوایی است . که باید در مراحل بعد کودک کم شنوا یاد بگیرد . اما همچنانکه گقته شد، برای آنکه کودک کم شنوا مهارت گوش کردن را یاد بگیرد ، صحبت کردن از فاصله نزدیک با او به ویژه در مراحل اولیه درمان امری بسیار ضروری و حیاتی است .


منبع: 

برگرفته شده از کتاب روش های رشد و توسعه مهارت های زبانی و گفتاری 

مولف: دکتر سعید ملایری (مرکز نیوشا)                                   

 

شهریاری بازدید : 143 چهارشنبه 26 آذر 1393 زمان : 16:19 نظرات ()

بازنمایی مفهومی در دوران کودکی(ششمین همایش، دکتر حبیب اله قاسم زاده)

شکل گیری مفهوم یکی از فرایندهای اساسی و پیچیده در رشد و تحول تفکر و زبان به شمار می رود. اگرچه در اکثر منابع، مفهوم به عنوان یک اصطلاح یا سازه نظری روشن و قابل درک به کار می رود. اما واقعیت این است که تعریف و مرزبندی آن، کار ساده ای نیست. با افزایش پژوهش ها و مدل سازی ها در این باره، دقت و ظرافت موضوع بیش از پیش، خود را نمایان می‌سازد.

گفته می‌شود که مفاهیم، به اعتبار انتزاع(تجرید) و تعمیمی که در ادراک صورت می پذیرد، شکل می گیرند اما خود بلافاصله تبدیل به ساز و کار و به یک معنی ابزار تفکر و شناخت می شوند. و تفکر یا شناخت مفهومی را پدید می‌آروند. در این حالت مفاهیم به عنوان عناصر ساختاری کارکردی، در بسیاری از فرایندهای ذهنی مانند توجه تقطیع و طبقه بندی ، سازمان بندی در حافظه معنایی ، استدلال، پرداش آنالوژیک و استعاری اثر می گذارند.

کلمه به عنوان واحد معناشناختی زبان، در شکل گیری، رشد و تحول بخش مهمی از مفاهیم، نقش اساسی بازی می‌کند. کودک با یادگیری زبان نه تنها خود را مجهز به ارتباط کلامی با دیگران و با خویشتن می کند بلکه برخوردار از ابزای می شود که در ارتباط او با جهان بیرون و درون کارکرد واسطه مندانه ای را امکان پذیر می سازد. به این اعتبار می توانیم بگوییم که مفاهیم در ساخته و پرداخته شدن ذهن کودک دخالت موثری دارند. و باتوجه به این که مفاهیم در جریان تکوین نوعی و تکوین فردی دستخوش تغییر می شوند و مراحلی را طی می کنند شناخت آگاهی کودک نیز در معرض تغییر و تحول قرار می گیرد البته باوجود تغییری که در جریان رشد در محتوای مفاهیم به وجود می آید هسته اصلی بسیاری از مفاهیم مدت ها ممکن است دوام بیاورند قسمت عمده ای از ساختواره های ذهنی بازخوردها و قضاوت ها براساس این قسمت از مفاهیم شکل می گیرند. از این رو، تبیین فرایند تغییر در رفتارها و کنش های فردی و اجتماعی بدون توجه به نقش مفاهیم و بازنمایی های ذهنی کاری دشوار و چه بسا ناممکن خواهد بود.

در موارد و یا مواقعی که مرزبندی مفاهیم دستخوش نوسان ها و نرمش های بیش از حد ساختاری و یا برعکس انعطاف ناپذیری های جدی می شود با انواع آسیب شناسی ذهنی و پردازشی چه از نظر شناختی و چه از لحاظ هیجانی و انگیزشی روبرو می شویم. در این صورت سیستم انطباقی فرد دچار اشکال می گردد و ایجاد تغییر با موانعی روبرو می شود.

در این بحث ابتدا به مدل های بررسی مفاهیم اشاره خواهد شد و سپس به نقش مفاهیم در پردازش اطلاعات و برخی از نابسامانیهای ذهنی خواهیم پرداخت.

شهریاری بازدید : 185 چهارشنبه 11 ارديبهشت 1392 زمان : 8:32 نظرات ()

شش زير مجموعه از مرحله حسي ـ حركتي رشد شناختي پياژه

زير مجموعه هاي مرحله ي حسي ـ حركتي رشد شناختي پياژه

1ـ بازتابي

1ـ0ماهگی: خود محوري ـ عدم توانايي در تفاوت گذاري بين خود و اشياء

2ـ واكنش هاي رشدي اوليه (تكرار رفتارهاي خوش آيند اوليه )

4ـ1ماهگی: رفتار مورد علاقه را تكرار مي كند. نخستين اعمال هدف مند ـ نخستين تكرار رفتار ها  اشياء را با چشم هايش  دنبال مي كند تا اينكه آنها از ديد ا و خارج شوند. چيزهايي را كه نمي بيند به ذهن نمي آورد ، سرش را بالا نگه مي دارد ـ لبخند مي زند

3ـ واكنش هاي رشدي ثانويه

8ـ4ماهگی: به صورت ارادي رفتارهايي را تكرار مي كند ، كارهايش را به هدف مي رساند (به اتمام مي رساند) اشياء را مي شناسد . رفتارهايي را كه حالت نمايش دارند تقليد مي كند. موقعيت جديد شيء متحرك را پيش بيني مي كند ـ خودش را عامل همه اتفاقات مي بيندـ توجه اش به محيط افزايش مي يابد. تحريكات جديد با طرح هاي قبلي، تركيب مي شوند.

4ـ همانگي واكنش هاي رشدي ثانويه

12ـ8 ماهگی:رفتارهای ارادي و هدف مند بيشتر مي شود با توانايي خزيدن ، محيط را بيشتر مي شناسد . درك پايداري شيء ، پايدار مي شود، چيزهايي را كه قبلاً ديده بود، جستجو مي كند، طرح هايي كه تا كنون شكل گرفته اند را با هم هماهنگ مي كند، مفاهيم آموخته شده را ، به مفاهيم جديد پيوند مي دهد، رفتارهايي را كه در جدول رشد وجود ندارد، تقليد مي كند كاربرد اشياء را مي فهمد، هدف را بر اساس فعاليت ابتدايي شكل مي دهد. نتايج را پيش بيني مي كند.

 سومين واكنش هاي رشدي

18ـ12ماهگی: مفاهيم تكامل مي يابند، راه مي رود، رفتارهايي را تقليد مي كند كه آن ها به طور مشخص متفاوت از آن چه در فهرست رفتارهاي رشد هستند، مي باشد. آگاهي به ويژگي هاي فضايي شيء پيدا مي كند ، تفاوت دختر و پسر را درك مي كند، با اسباب بازي بازي مي كند.

6ـ ايجاد توانايي هاي جديد به وسيله فرآيند پيچيده ي ذهني

18ـ24 ماهگی :خود را كشف مي كند، توانايي شكل دادن بازي را دارد، بازي در مرحله اول يادگيري است، بازي آغاز مي شود، زبان را بيش از رفتار آموخته شده به كار مي برد، تقليد را با تأخير انجام مي دهد، به حركاتي كه قابل ديد نيست، آگاه است (حس مي زند). ارتباط بين علت و معلول را پيش بيني مي كند از ثبات شيء كاملاً آگاه است

شهریاری بازدید : 2501 دوشنبه 02 ارديبهشت 1392 زمان : 8:31 نظرات ()

مراحل رشد شناخت از ديدگاه پيازه

 

الف) مرحله حسي ـ حركتي (تولد تا 2 سالگي )

از حواس و فعاليت هاي حركتي براي درك واقعيت استفاده مي كند. از طريق تعامل جسمي با محيط، مفاهيم يا طرح واره ها شكل مي گيرند ، كودك سخت به اعمال بازتابي وابسته است ، و سرانجام به درك ارادي مي رسد. رفتارها را تقليد مي كند

به منظور دست يابي به هدف، توانايي انجام كار شكل مي گيرد . درك پايداري شيء ، رشد مي يابد. توانايي بازي نمادين با اشياء رشد مي يابد.

ب) مرحله پيش عملكردي (7ـ2 سالگي )

اين مرحله به صورت خود محوري مشخص مي شود. براي حل مسائل روي يك بعد آن ، متمركز مي شود. نظرات ديگران را نمي تواند قبول كند ( از ديدگاه شخصي فكر مي كند) با مقايسه ي مستقيم ، توانايي طبقه بندي اشياء شكل مي گيرد. به تدريج معاني  رامعكوس می  نمايد.

ج) مرحله عملكردي عيني (11ـ 7 سالگي )

عملكردهاي منطقي آغاز مي شود اگر چه فكر كردن او هنوز عيني است. مسائل انتزاعي يا فرضي را نمي تواند حل كند. در حل مسئله توانايي در نظر گرفتن بيش از يك بعد، در او شكل مي گيرد. توانايي هماهنگي با نظارت ديگران را دارد. اشياء را به طور ذهني طبقه بندي مي كند. وقايع را مي تواند معكوس كند.

د) مرحله عملكردهاي قياسي (18ـ11 سالگي )

قياس ها را مي فهمد. شكل هاي پيچيده زبان يعني ، استعارها و طعنه ها را بكار مي برد. در مسائل پيچيده به صورت كلامي و انعطاف پذير استدلال مي كند. با ارزيابي كردن فرضيات ، توانايي استدلال دارد.

شهریاری بازدید : 172 سه شنبه 08 اسفند 1391 زمان : 14:57 نظرات ()
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 291
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 46
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 132
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 20
  • بازدید هفته : 268
  • بازدید ماه : 3,011
  • بازدید سال : 21,284
  • بازدید کلی : 224,509