close
تبلیغات در اینترنت
روش های رشد و توسعه مهارتهای زبانی گفتاری کودکان کم شنو اقسمت چهارم (4)
loading...

گفتار درمانی

- استفاده از نشانه و علامت گوش دادن به صدا : از این روش برای جلب توجه کودک نسبت به صدا استفاده می شود . هر بار که کودک صدایی را  می شنود، با علامت انگشت یا دست به گوش اشاره کنید و به او بگویید گوش کن ، صدا  میاد . می شنوی؟به این ترتیب کودک یاد می گیرد که به صدا توجه نشان دهدو تلاش…

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

روش های رشد و توسعه مهارتهای زبانی گفتاری کودکان کم شنو اقسمت چهارم (4)

- استفاده از نشانه و علامت گوش دادن به صدا :

از این روش برای جلب توجه کودک نسبت به صدا استفاده می شود . هر بار که کودک صدایی را  می شنود، با علامت انگشت یا دست به گوش اشاره کنید و به او بگویید گوش کن ، صدا  میاد . می شنوی؟به این ترتیب کودک یاد می گیرد که به صدا توجه نشان دهدو تلاش می کند معنای آنرا بفهمد. در کودکان بزرگتر که می توانند گفتار دیگران را از طریق گوش کردن بفهمند ، گفتن جمله گوش کن   ( با یا بدون استفاده از علامت دست ) به آنها کمک می کند تا توجه بیشتری نسبت به صدا نشان دهند و با دقت بیشتری به گفتار گوش کنند . روش دیگر اینست که از این کودکان بخواهیم ( برای تمرکز بیشتر به صدا ) به یک شْی در جلوی خود نگاه کنند. این علامت به او نشان می دهد که در این زمان باید به صدا  گوش دهد و ا زعلایم بینایی برای درک گفتار استفاده نکند.                                            

- همواره از سیگنال شنوایی به عنوان اولویت اول استفاده کنید :

اگر در سالهای اولیه زندگی کودک ، شنوایی او تحریک نگردد ، از توانایی شنیداری او کاسته خواهد شد . این امر اهمیت تحریک مداوم و مستمر شنوایی در سنین خردسالی را نشان می دهد . کودک کم شنوا از لحظه دریافت سمعک ( یا پروتز کاشت حلزون ) باید یادگیری مهارت گوش دادن را شروع کند. کودکان شنوا از شنیدن ، گوش دادن و نهایتا تقلید صدای دیگران زبان را فرا می گیرند. کودک کم شنوا نیز برای یادگیری زبان باید تقلید صدا دیگران زبان را فرا می گیرند . کودک کم شنوا نیز برای یادگیری زبان باید همین مراحل را طی کند. البته شرط دستیابی کودک کم شنوا به مهارت فوق ، استفاده از وسیله تقویت کننده ( سمعک یا پروتز کاشت حلزون ) مناسب و برخورداری از برنامه توانبخشی فشرده ای است که تمرکز اصلی آن روی گوش دادن به صدا ( و نه دیدن آن)باشد . برای آنکه کودک زبان را فرا بگیرد . باید ابتدا به آن گوش فر ا دهد . وقتی می خواهید کلمه جدیدی به کودک یاد بدهید . برای مثال نام یک اسباب بازی ابتدا باید صدا یا اسم آنرا بارها و بارها تکرار کنید ( بدون آنکه آنرا ببینید ) سپس آنرا به او نشان دهید . اگر این کار به صورت نمایش انجام گیرد، توجه کودک نیز جلب خواهد شد . اگر ابتدا اسباب بازی را به کودک نشان دهید ( بجای آنکه صدای آنرا برای کودک ارایه کنید ( طبیعی است که بجای تمکرکز روی صدا ، توجه بینایی او جلب خواهد شد ( که این امر مطلوب نیست ). پس از آنکه اسباب بازی را به کودک نشان دادید ، صدای آنرا تکرارکنید و از جملات و کلمات بیشتری برای توصیف آن استفاده نمایید .

 منبع:

برگرفته شده از کتاب روش های رشد و توسعه مهارت های زبانی و گفتاری

مولف: دکتر سعید ملایری (مرکز نیوشا) 

- هنگام صحبت با کودک بر مهارت گوش دادن تکیه کنید:

برای آنکه کودک هنگام ارتباط با دیگران بر مهارت گوش دادن متکی شود (و از آن در ارتباط با دیگران به خوبی استفاده کند ) ، باید در مراحل ابتدایی درمان ، تلاش کرد که کودک لب خوانی نکند ، بدین منظور می توان از روش های مختلفی استفاده نمود که هدف همه آنها تاکید بر مهارت گوش دادن   ( و نه گفتار خوانی ) است . پس از آنکه کودک یاد گرفت که گفتار رااز طریق گوش دادن دریافت و پردازش کند ، دیگر به علایم بینایی متکی نخواهد بود . اما تا آن زمان می توان از روش های زیر جهت پنهان نگه داشتن دهان و تاکید بیر مهارت گوش دادن استفاده نمود.

جلب توجه شنیداری کودک

 برای جلب توجه شنیداری کودک می توان از اسباب بازی ، کتاب یا هر نوع فعالیت و بازی جذاب استفاده نمود . هر یک از موارد فوق را طوری برای کودک معرفی کنید که  فقط از طریق گوش دادن  ( بدون استفاده از علایم بینایی ) به دریافت و پردازش گفتار بپردازد.    

استفاده از جایگاه مناسب اسباب بازی یا  دست هنگام صحبت کردن با کودک اسباب بازی یا دست خود را به شیوه ای کاملا طبیعی جلوی دهان خود قرار دهید به نحوی که دیدن حرکات دهان و لب شما برای کودک دشوار باشد و ناچار شود از مهارت گوش دادن خود برای دریافت صحبت شما استفاده نماید . استفاده از عروسک هایی نمایشی برای این کا رمناسب هستند . البته باید دقت کرد که قرار دادن دست یا شئی مورد نظر جلوی دهان موجب کاهش شدت صدا یا کیفیت آن نگردد .

- از تکنیک تاکید آکوستیکی یا شنیداری استفاده نمایید:

تاکید آکوستیکی تکنیکی است که درآن برخی از اجزای جمله بلندتر از کلمات دیگر بیان ارایه می گردد . برای مثال : گوش کن ، این صدای ماشینه ، بیب بیب ، مربی و والدین باید درمراحل ابتدایی مداخله درمانی از این تکنینک به کرات استفاده کنند. با رشدو توسعه مهارت گوش دادن کودک ، استفاده از این تکنیک هم کمتر خواهد شد.به خاطر داشته باشید که وقتی کلمه جدیدی برای کودک ارایه می شود . استفاده از این تکنیک بسیار مفید خواهد بود . مثلا فرض کنید دریافت شنیداری کلمه شیر در جمله شیر را نشان بده برای کودک دشوار باشد. در این شرایط مربی با والدین می توانند کلمه شیر را با تاکید بیشتری بیان کند . به یاد داشته باشید که پس از آنکه کودک روی این تمرین تسلط کافی پیدا کرد، جمله   را باید با آهنگ و ریتم کاملا طبیعی ارایه نمائید .

شهریاری بازدید : 83 دوشنبه 22 دي 1393 زمان : 12:12 نظرات ()
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 281
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 226
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 8
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 1,085
  • بازدید ماه : 3,010
  • بازدید سال : 7,759
  • بازدید کلی : 210,984