close
تبلیغات در اینترنت
روش های رشد و توسعه مهارتهای زبانی گفتاری کودکان کم شنو اقسمت پنجم (5)
loading...

گفتار درمانی

- کودک از وجود مکان منبع صدا آگاه کنید  استفاده از این کنیک از همان مراحل ابتدایی مداخله درمانی بسیار مهم است ، زیرا این امر به کودک کمک می کند اگر صدایی را خودش نشنید ، از وجود آن آگاه شود . هر چه برا استفاده از این کنیک تاکید بیشتری شود . کودک زودتر توانایی گوش دادن به صداها از جهات  (زاویا ) مختلف را کسب خواهد نمود.هر بار که صدایی را می شنوید توجه کودک را به آن جلب کنید. کودک شما با خیره شدن ، حرکت دادن چشم ، اشاره کردن ، برگرداندن سر و غیره به شنیدن صداها پاسخ می دهد . به این نوع پاسخ…

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

روش های رشد و توسعه مهارتهای زبانی گفتاری کودکان کم شنو اقسمت پنجم (5)

- کودک از وجود مکان منبع صدا آگاه کنید 

استفاده از این کنیک از همان مراحل ابتدایی مداخله درمانی بسیار مهم است ، زیرا این امر به کودک کمک می کند اگر صدایی را خودش نشنید ، از وجود آن آگاه شود . هر چه برا استفاده از این کنیک تاکید بیشتری شود . کودک زودتر توانایی گوش دادن به صداها از جهات  (زاویا ) مختلف را کسب خواهد نمود.هر بار که صدایی را می شنوید توجه کودک را به آن جلب کنید. کودک شما با خیره شدن ، حرکت دادن چشم ، اشاره کردن ، برگرداندن سر و غیره به شنیدن صداها پاسخ می دهد . به این نوع پاسخ های کودک به دقت توجه نشان دهید و با شنیدن صدا نام آن را بر ای کودک بیان کنید. مهم ان است که از هر فرصتی برای ایجاد ارتباط معنایی میان صدا و آنچه اتفاق افتاده است ، استفاده کنید، برای مثال آسمونو نگاه کن . هواپیما رو می بینی .                                                                          

- همواره مراقب باشید که در یک زمان یک نفر با کودک صحبت کند

در ارتباط شفاهی اصل بر این است که یک نفر مخاطب وجود دارد . درارتباط میان افراد بزرگسال بسیار مشاهده می شود که چند نفر با هم صحبت می کنند باید توجه داشت که این امر نیازمند توانایی تمایز دقیق صدای افراد مختلف می باشد که افراد بزرگسال به راحتی از پس آن بر می آیند ، اما برای نوزاد ( به ویژه کم شنوا )گوش دادن به صدای بیش از یک نفر در آن واحد بسیار دشوار و حتی امکان ناپذیر است . بنابر این باید همواره دقت کنیم در یک زمان فقط یک نفر با نوزاد صحبت کند .......           

منبع:

برگرفته شده از کتاب روش های رشد و توسعه مهارت های زبانی و گفتاری

مولف: دکتر سعید ملایری (مرکز نیوشا) 

 

- هموار از تکنیک بسار مهم (( تکرار کردن )) استفاده کنید

بسیاری از کودکان برای دستیابی به مهارت پردازش ، درک و استفاده از زبان ، لازم است که گفتار را در بافتهای مختلف زبانی بارها و بارها بشنوند . ( تکرا رکردن ) یکی از مهمترین تکنیکهای طبیعی در مراحل ابتدایی رشد و توسعه مهارت های زبانی است . والدین دایما اطلاعات و مفاهیم مختلف را برای نوزادان و کود کان خود تکرار می کنند .  باید دانست که کود ک کم شنوا به این تکرا ر  دایم بیشتر ا ز کودک شنوا نیاز دارد .

برای آنکه کودک کم شنوا مفهوم یک کلمه یا عبارت جدید را یاد بگیرد ، ممکن است نیاز باشد که آن کلمه را 50 بار در موقعیت ها و بافت های مختلف زبانی بکار برید . تکرا ردایم اصوات ، کلمات وعبارات یکسان در نزدیکی میکروفون سمعک کودک ، دستیابی به این مهارت را برای کودک آسانتر می کند. البته باید همواره تنوعی در آرایه تمرینات ایجاد کنید به نحویکه تکرار تمرینات برای کودک خسته کننده نشود. برای مثال اگر بخواهید نام یک اسباب بازی را به کودک یاد دهید . قبل از آنکه کودک آنرا ببیند ، عبارت آنرا چندین بار برای وی تکرا کنید و سپس آنرا به او نشان دهید . برای بار اول     می توانید اسباب بازی را دریک جعبه قراردهید. در مورد بعد می توانید از پارچه ، پشتی یا هر وسیله دیگری برای پنهان کردن اسباب بازی استفاده نمائید. این کار باعث خواهد شد که توجه کودک همراه جلب شودو این فعالیت آموزشی برای او خسته کننده نباشد.

با بزرگترشدن کودک ، استفاده از این تکنیک کمتر خواهد شد و فقط در مواردی از آن استفاده می شود که کودک برای بار اول متوجه گفتار گوینده نگردد (قادر به درک گفتار او نباشد ). در این زمان کودک باید خودش از گوینده بخواهد تا جملات و عبارات را دو باره تکرار کند. اگر شما استفاده از تکنیک تکرار کردن را در این دوران ادامه دهید، کودک عادت خواهد کرد که برای بار اول درک کند، او را به این کار تشویق کنید و از او بخواهید این مهارت را در خود تقویت کند . بدین ترتیب او یاد می گیرد که منتظر تکرار کلمات عبارت گفته شده نباشد .

- از عبارات و جملات ساده و آسان استفاده کنید 

یکی از نکات بسیار مهم در مراحل ابتدایی مداخله درمانی اینست که باید هنگام صحبت با کودک از عباران و جملات کوتاه استفاده نمود و با رشد و توسعه مهارت های زبانی کودک به تدریج به استفاده از جملات پیچیده تر روی آورد .پایه و اساس ساختار زبان از جمله درست شده است از اینرو بسیار مهم است که والدین هنگام ارتباط با کودک کم شنوا به جای استفاده از کلمات مجزا از جمله استفاده کنند. برای مثال اگر می خواهید تصویر اسب را به شما نشان دهد، فقط به گفتن کلمه اسب اکتفا نکنید ، بلکه بگوئید : اسب را نشان بده گاهی اوقات به غلط تصور می شود که اگر از کلمات مجزا استفاده کنیم ، درک آن برای کودک کم شنوا آسانتر است ، در صورتیکه اگر کلمات را در قالب عبارات و جملات بکار ببریم ، اطلاعات شنیداری و آکوستیکی بیشتری از پیام گفتاری را در اخبار کودک کم شنوا گذاشته ایم ( به دلیل وجود ویژگیهای زیر زنجیره ای بیشتر و نیز اثرات مربوط به پدیده هم تولیدی یا هم جایگاهی

- از اسامی واقعی برای اشیاء استفاده نمائید

قبل از اینکه بتواند از کلمات جدید استفاده کند و آنها را در گفتار خود بکار برد ، باید عبارات و کلمات مربوطه را بارها و بارها بشنود . این امر بسیار مهم است که کودک کم شنوا از همان ابتدا اسامی واقعی ودرست را یاد بگیرد. همواره بیاد داشته باشید که هنگام ارتباط با کودک کم شنوا باید از اسامی واقعی استفاده کنید.

شهریاری بازدید : 106 پنجشنبه 25 دي 1393 زمان : 19:11 نظرات ()
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 297
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 56
  • بازدید امروز : 257
  • باردید دیروز : 99
  • گوگل امروز : 14
  • گوگل دیروز : 15
  • بازدید هفته : 356
  • بازدید ماه : 2,751
  • بازدید سال : 25,177
  • بازدید کلی : 228,402