close
تبلیغات در اینترنت
روش های رشد و توسعه مهارتهای زبانی گفتاری کودکان کم شنو اقسمت ششم (6)
loading...

گفتار درمانی

- همواره کودک را به آوا سازی تشویق کنید برخی از کودکان کم شنوا برای آنکه آوا سازی کنند . دایما نیاز دارند که مورد تشویق قرار گیرند . به این منظور می توان از روش های زیر استفاده نمود.                   با هیجان هر چه بیشتر به کودک نگاه کنید و از او بخواهید که حالا نوبت اوست که صحبت کند. این روش را همراه با روش منتظر ماندن ( در این روش فرد مشتاقانه منتظر پاسخ دادن کودک می مانیم و نشان می دهیم که آواسازی از جانب او…

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

روش های رشد و توسعه مهارتهای زبانی گفتاری کودکان کم شنو اقسمت ششم (6)

- همواره کودک را به آوا سازی تشویق کنید

برخی از کودکان کم شنوا برای آنکه آوا سازی کنند . دایما نیاز دارند که مورد تشویق قرار گیرند . به این منظور می توان از روش های زیر استفاده نمود.                   با هیجان هر چه بیشتر به کودک نگاه کنید و از او بخواهید که حالا نوبت اوست که صحبت کند. این روش را همراه با روش منتظر ماندن ( در این روش فرد مشتاقانه منتظر پاسخ دادن کودک می مانیم و نشان می دهیم که آواسازی از جانب او ضروری است ) بکار ببرید . عروسک یا اسباب بازی را فقط وقتی حرکت دهید که کودک آوا سازی می کند. این کار تشویق بزرگی برای کودک محسوب می شود و به ویژه با استفاده از عروسکهای فشاری و جهشی تاثیر آن بیشتر است . اگر اسبا ب بازی فشاری یا جهشی در دسترس نباشد ، می توان یک اساب بازی را جلوی کودک نگه داشت و منتظر ماند تا قبل از آنکه آنرا حرکت دهید ، آواسازی کند. الگوی این کار را به افراد خانواده نشان دهید و از آنها نیز بخواهید این تمرین را بارها و بارها برای کودک انجام دهند.                                                  

برای تشویق کودک به آوا سازی می توان از حرکت دست نیز استفاده نمود . به این منظور دست خود را به آرامی و به شیوه ای کاملا طبیعی جلوی دهان کودک بگیرید . این کار به او نشان می دهد که حالا نوبت اوست که صحبت کند. از این روش می توان درتمرینات و فعالیت های آموزشی محرک پاسخ استفاده کنید و از این طریق بفهمید که کودک چه چیزی را شنیده است . ازحرکت دست می توان برای نشانه نوبت گیری در ارتباط نیز استفاده کرد و این انتظار را درذهن کودک ایجاد کرد که دریک گفتگو شرکت کرده است ......

منبع:

برگرفته شده از کتاب روش های رشد و توسعه مهارت های زبانی و گفتاری

مولف: دکتر سعید ملایری (مرکز نیوشا) 

- سعی کنید توجه کودک را جلب کنید

بیشترین یادگیری کودک در موقعیتهای کاملا طبیعی و معنادار و زمانی که توجه او متمرکز است ، صورت می گیرد اگر به او توجه کنید و علاقمندی هایش را دنبال کنید ، یادگیری او بیشتر خواهد بود شما باید موقعیتهایی فراهم آورید تا توجه کودک را جلب کنید . همه کودکان دوست دارند منتظر بمانند تا اتفاقی بیافتد ، لذا می توانید با پنهان کردن چیزی یا نشان دادن بخشی از آن ، توجه او کودک راجلب کنید . اگر برای جلب توجه کودک از عروسکهای نمایشی استفاده می کنید گفتار را با صدای خنده دار و بامزه ارایه کنید .به هیچ وجه احساس نکنید که برای جلب توجه کودک نیاز به خریدن اسباب بازیهای گرانقیمت و الکترونیکی دارید . استفاده از اسابا باریهای دست ساز ( وسایل کمک آموزشی که نمونه آن از طریق انتشارات آموزش قابل دسترسی است ) و جذاب یکی از روش های مفید برای جلب توجه کودک می باشد . باید توجه داشته باشید که نحوه ساخته شدن و استفاده از اسباب بازیها و جور چین ها برای کودک بسیار جذاب و آموزنده است .                    

- از فعالیت های آموزشی محرک پاسخ استفاده کنید

استفاده از فعالیتهای آموزشی ( شنیداری ) محرک پاسخ یکی از روش های ارزیابی توانایی شنیداری کودک در محدوده فرکانسی گفتار می باشد . دراین فعالیتها از محرکات زیر استفاده می شود .

*واکه ها شامل /آ /،/ ای /ف/او/

*همخوان های سایشی /س/،/ش/

* همخوان خیشومی /م/

این تمرینات را می توان از سنین بسیار پایین نیز شروع کرد ، از کودک بخواهید الگو را کنار گوس خود قراردهد و منتظر شنیدن صدا باشد ، کودک باید با شنیدن صدا ، لگو را دریک ظرف بیاندازد یا آنرا پرتاب کند . نکته مهم این است که مربی / والد باید از صدای واضح درنزدیکی میکروفون ( حدود 15 سانتی متری ) استفاده کند و مطمئن باشد که کودک از روی تنفس و جریان هوای ناشی از آن متوجه وجود صدا نگردد و فقط با شنیدن صدا ، لگو را بیندازد.                                                     

در ابتدا انتظار نمی رود که کودک صدای شنیده شده را تقلید کند، اما در مراحل بعد مربی باید از او بخواهد که هرآنچه را شنیده شده تکرارکند و از این طریق مهارت تمایز و بازشناسی او را ارزیابی نماید  برای انجام دقیق و صحیح تمرین فوق ، مربی /والد باید دقت کند که کودک به صورت شرطی شده پاسخ ندهد. برای جلوگیری از این امر ، مربی باید محرکات در فواصل زمانی متفاوت ارایه دهد و از کودک بخواهد ابتدا منتظر شنیدن صدا بماند و فقط پس از شنیدن صدا لگو را بادست کنار گوش قرار دهد و با شنیدن صدا آنرا داخل سبد بیاندازد . اگر کودک با دقت و به درستی این مهارت را انجام دهد، می توان از آن در ارزیابی شنوایی و فیتینگ دقیق سمعک نیز استفاده نمود. هم چنین تنظیم پردازنده گفتار کاشت حلزون از این طریق راحتتر انجام می گیرد . با استفاده از مهارت کشف اصوات گفتاری می توان وسیله تقویت کننده کودک را درهر زمان به سرعت انجام داد و از صحت عملکرد آن مطمئن شد. اگر کودک نتواند اصواتی را که در ارزیابی های قبلی به راحتی تشخیص داده ، بشنود ، ارزیابی مجدد ضروری است . درمراحل بعد، می توان از این نوع فعالیتهای محرک پاسخ به منظور ارزیابی دقیق مهارت های دشوار گوش دادن مانند تمایز همخوان هایی که از نظر جایگاه تولید ( نظیر / پا،تا ، کا / با یکدیگر متفاوتند ، استفاده نمود. با رشد و توسعه مهارتهی گوش دادن کودک ، انجام تمرینات محرک- پاسخ از فواصل دورتر انجام می گیرد                             .                                                                                                               

- از2 فرد بزرگسال دیگر بخواهید فعالیتهای محرک پاسخ را برای کودک نشان دهند ( الگو سازی کنند )                                                  

در آغاز انجام تمرینات ، کودک هنوز نمی داند که چه نوع پاسخی از وی انتظار داریم و برهمین اساس ممکن است قادر به تشخیص صدا نباشد. برای آموزش کودک در این مرحله ، می توان از 2 فرد بزرگسال دیگر خواست که نحوه ارایه محرک و پاسخ دادن را انجام دهند. یکی ازآنها  محرک را ارایه می دهد و دیگری پاسخ می دهد. باید توجه داشت که فرد گوینده به هیچوجه پاسخ ندهد زیرا در این صورت کودک در الگو برداری از این فعالیت دچار ابهام می گردد. فردی که به محرکات پاسخ می دهد، باید بلافاصه پس از شنیدن صدا به گوشش اشاره کند و با صدایی پرهیجان بگوید .صدا میاد ، من صدا رو شنیدم. پس از چند بار تکرار ، نوبت کودک است که پاسخ دهد. دراین مرحله ، فرد دیگرباید لگو را کنارگوش کودک بگیرد و منتظر شنیدن صدا بماند.

شهریاری بازدید : 87 دوشنبه 29 دي 1393 زمان : 20:9 نظرات ()
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط محمد در تاریخ 1393/11/1 و 18:07 دقیقه ارسال شده است

سلام
خيلي باحال بود مطالبت شکلک
با تبادل لينک موافقي؟
موافق بودي لينک کن بعد خبر بده لينکت کنم
شکلک
________


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 285
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 123
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 565
  • بازدید ماه : 2,244
  • بازدید سال : 11,591
  • بازدید کلی : 214,816