close
تبلیغات در اینترنت
توصیه های برای یک فرد دارای لکنت 3
loading...

گفتار درمانی

 طفره نروید: همان کلمه ایی که قصد گفتن آن را داشته اید به زبان بیاورید . اگر از گفتن , کلمات یا حرف خاصی احساس ترس می کنید و تصور می کند که با عوض کردن آن مشکل حل می شود , بدانید که اشتباه می کند. اگر این تجربه را دارید که کلمات را عوض کنید – مثل گفتن برادر به جای داداش و یا گفتن سپاسگزارم به جای دستتان درد نکند – و آن را ابزاری برای رهایی از مشکل    می دانید, بهتر است بدانید این روش در نهایت منجر به افزایش لکنت در کلمات و جملات بعدی خواهد شد و مشغولیت ذهن به آن کلمه…

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

توصیه های برای یک فرد دارای لکنت 3

 طفره نروید: همان کلمه ایی که قصد گفتن آن را داشته اید به زبان بیاورید . اگر از گفتن , کلمات یا حرف خاصی احساس ترس می کنید و تصور می کند که با عوض کردن آن مشکل حل می شود , بدانید که اشتباه می کند. اگر این تجربه را دارید که کلمات را عوض کنید مثل گفتن برادر به جای داداش و یا گفتن سپاسگزارم به جای دستتان درد نکند و آن را ابزاری برای رهایی از مشکل    می دانید, بهتر است بدانید این روش در نهایت منجر به افزایش لکنت در کلمات و جملات بعدی خواهد شد و مشغولیت ذهن به آن کلمه خاص را می توان علت آن دانست .

ظاهرتان را ارزیابی کنید: گاهی در زمان بروز علایم لکنت حرکات ثانویه در صورت و چهره پدیدار می شود که ممکن است , نسبت به آنها آگاهی نداشته باشید . پس شناسایی آنها بطور دقیق و کامل به منظور تغییرشان ضروری ست . یکی از راه های این شناخت , نگاه کردن در آیینه به هنگام صحبت کردن به صورتتان است . ممکن است موضوعاتی از این طریق برایتان روشن شود که در ابتدا غیر منتظره و ناامید کننده است , ولی شناخت مشکل بهترین راه برطرف کردن آن است.....................

 

 

 

برگرفته از کتاب اگر پدرها و مادرها می دانستند در مسیر درمان لکنت

تالیف: پریسان اخوان حریری

 

 عمدا لکنت کنید:  لکنت کردن عمدی نیز موجب افزایش آگاهی شما می شود . از این طریق متوجه می شوید که در کدام قسمت اندام گویایی تان اسپاسم و گرفتگی رخ می دهد ؟ موقع تلفظ کدام حرف درکدام قسمت , هوا حبس می شود که منجر به ادای کلمه با فشار می شود ؟ چه موقع زبانتان با سقف دهان , برخورد همراه با انقباض دارد و..... با این تمرین نکاتی برای شما روشن می شود که قبل از انجام آن فقط بطور غیر ارادی رخ می داد و شما اطلاعاتی درمورد چگونگی وقوع آن نداشتید. ممکن است درابتدا نوعی احساس مقاومت کردن برای انجام این تمرین , ما نع انجام آن بشود. علت آن روشن است , با شروع این تمرین , در ابتدا , بعدا از چند بار اجرای آن کنترل گفتارتان از دست می رود و تعداد لکنت هایتان افزایش پیدا می کند. پس طفره رفتن از انجام آن تا حدودی طبیعی ست . اما با خبر شدن از مزایای آن در هنگام تسلط کامل به این روش , احساسات خوشایندی را برای شما به ارمغان می آورد که امکان تحمل این سختی موقت را سهل تر می نماید و امکان شروع آن را فراهم می کند.

یک پیشنهادی وجود دارد و آن شروع این تمرین از سطح روخوانی است ,به این شکل که در روخوانی ابتدا لکنت عمدی برروی حروف و کلماتی را تمرین کنید که تلفظ آنها مشکل نیست , درمرحله بعد این تمرین را به حروف و کلماتی تعمیم بدهید که در ادای آنهادچار ناراحتی و فشار  می شوید . بعد از حرف هایی شدن در روخوانی از یک متن با این روش , ( و آن زمانی است که فقط تصمیم شما عامل وقوع لکنت برروی یک کلمه باشد ). انتقال این تمرین به گفتار روزانه است , می تونید این کار را از خانواده شروع کنید و بعد در مکان های عمومی از آن استفاده کنید. من به شما نمی گویم زمانی که این مراحل را پشت سر گذاشتم و در یک داروخانه , سوپر مارکت , با یک شهروند در پارک و.... این روش را اجرا کردم , یک داروخانه , سوپر مارکت , با یک شهروند در پارک و..... این روش را اجرا کردم , چه احساس خوشایندی داشتم , تا آن را خودتان تجربه کنید. به امتحانش می ارزد .

غمگین نباشید: احساس گناه داشتن بابت لکنتی که درابتدا تحت کنترل شما نیست و ناراحت بودن بخاطر آن , کمکی در جهت فرایند بهبودی آن نمی کند. یکی از افکار غلط افراد , اعتماد داشتن به احساسات خود است , در صورتی که چنین نیست . لکنت رفتاری نیست که بطور ارادی و آگاهانه , انتخاب کسی باشد و آن را وارد گفتار خود کرده باشد. پس چرا وقتی رخ می دهد به همراه آن احساس شرم و غمگین بودن هم , وارد میدان می شود ؟ اتفاقات زیادی در دنیا رخ می دهد که تحت کنترل واراده انسان  ها نیست , لکنت هم از این قاعده پیروی می کند. همین که بدانید این احساس غم اشتباه است و رفتاری متفاوت و برضد آن از خود بروز دهید , کم کم توانایی مهار آن را پیدا        می کنید.

فراموشی , همیشه هم بد نیست !  داشتن دید متفاوت نسبت به مسائل زندگی باعث می شود که امکان استفاده از آنها به سود خودتان برای شما فراهم و مهیا شود. نگاهی که به فراموشی دارید در این حیطه قرار می گیرد !بد نیست که گاهی فراموشکار شوید و از یاد ببرید خاطرات بدی را که , از لکنت دارید , فراموش کنی که چه موقعیت هایی را از شما گرفته و چه ضررهایی و به چه میزان به شما وارد کرده است . اگر آنها را فراموش کنید و تجربیات خوشایند امروز را در ذهنتان جایگزین آنها کنید , تاثیر بسیار مثبتی در روحیه تان دارد و این کار از طریق افزایش موقعیت های خوشایندبا تمرین زیاد , نترسیدن , طفره نرفتن و.... فراهم می شود. بدانید که فضای ذهنتان به قدری زیاد نیست که همه اطلاعات در قسمت خود آگاه آن قرار بگیرد. با خالی کردن ذهن از خاطرات          نا خوشایند گذشته , فضایی برای خاطرات خوشایند امروز فراهم کنید.

قانون جذب را یاد بگیر: شاید کتاب رازرا خوانده اید و یا فیلم آن را تماشا کرده اید . جمله کلیدی راز این است که ( هر چه از کائنات بخواهی به تو خواهد داد. )البته این خواستن باید واقعی و با باور عمیق باشد و مهم است که تشخیص دهید , دریافت کنید و شاکر باشید . پس شما می تونید شادی , خوشبختی , و همه خوبی ها را به سمت خود جذب کنید .

 کمال گرایی منطقی نیست  این هم یکی از انواع افکار غلطی است که بسیاری با آن روبرو هستند. وقتی اهداف بسیار عالی , درنظر می گیرید و در راه رسیدن به آنها با مشکلاتی روبرو می شوید , احساس شکست بوجود می آید .گاهی فراموش می کنید که موانع برای همه هست و خیلی زود احساس عدم موفقیت به شما دست می دهد و آن چه را که شروع کرده اید , رها می کنید. اگر همان اهداف متعالی را بصورت پله پله در نظر بگیرید و بعد از رسیدن به آنها و تجربه کردن موفقیت , به سطح بالاتر آن فکر کنید , هم سنجیده تر و منطقی تر فکرو رفتار کرده اید و هم احتمال موفقیت خود را افزایش داده اید. با انجام این روش اگر امکان رسیدن به سطح بالاتر هم نبود , خودتان را به کلی از رسیدن به آن هدف محروم نکرده ایدو در حد توان خودتان پیشروی کرده اید و در دام قانون همه یا هیچ اسیر نشده اید.

شهریاری بازدید : 95 جمعه 13 آذر 1394 زمان : 17:45 نظرات ()
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 285
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 123
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 547
  • بازدید ماه : 2,226
  • بازدید سال : 11,573
  • بازدید کلی : 214,798