close
تبلیغات در اینترنت
فن آوری در گفتار فلجی کودکان
loading...

گفتار درمانی

 فن آوری باز خورد زیستی قطعا روشهای باز خورد زیستی در مورد آسیب های عصب شناختی ؛ روشهای توانبخشی مفیدی هستند . طبق گزارشها این روشها بیشتر در مورد گفتار فلج های بزرگسال به کار می رود تا کودکان  برای مثال نتسل و دانیل گزارش می کنند که پس از دریافت باز خورد زیستی میزان کنترل بزرگسالان برجنبه های منفرد ( خاص ) تولید گفتارشان افزایش می یابد . ایشان اظهار می کنند که باز خورد زیستی با فراهم نمودن مقایسه های ساده و فوری بین عملکرد عضله مختل و عضله سالم این امکان را به فرد می دهد که برجنبه های…

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

فن آوری در گفتار فلجی کودکان

 فن آوری باز خورد زیستی

قطعا روشهای باز خورد زیستی در مورد آسیب های عصب شناختی ؛ روشهای توانبخشی مفیدی هستند . طبق گزارشها این روشها بیشتر در مورد گفتار فلج های بزرگسال به کار می رود تا کودکان  برای مثال نتسل و دانیل گزارش می کنند که پس از دریافت باز خورد زیستی میزان کنترل بزرگسالان برجنبه های منفرد ( خاص ) تولید گفتارشان افزایش می یابد . ایشان اظهار می کنند که باز خورد زیستی با فراهم نمودن مقایسه های ساده و فوری بین عملکرد عضله مختل و عضله سالم این امکان را به فرد می دهد که برجنبه های خاصی از مشکل کلی اش تمرکز کند . البته متخصصان علم طب هنوز به استفاده از باز خورد زیستی در کودکان آسیب دیده عصب شناختی به صورت یک کار آزمایشی نگاه می کنند .

 البته علت کنترل حرکتی ناقص در فلج مغزی ها ؛ احتمالا کار کرد نابسنده حس عمیقی یا مهار ناکافی انقباض عضله است . عضلات سفت در مقابل انقباض ارادی آگونیستها از طریق انقباض عضله آنتا گونیست مقاومت می کنند......

 


برگرفته از کتاب نا توانی حرکتی گفتار در کودکان

مترجمان : سیما شیرازی ؛ فریبا یادگاری ؛ اکبر دارویی ؛ مرتضی فرازی

 باز خورد زیستی، علائم بینایی یا شنیداری را فراهم می کند که اطلاعات حس عمیقی ازمیزان آرمیدگی عضله را نشان می دهد . شواهد حاکی از آن است که نگه داری سر؛ اسپاسم عضله منفرد و حرکات تولیدی سفت احتمالا با کمک باز خورد زیستی قابل کنترل هستند. روشهای باز خورد زیستی به شدت نوید بخش است و استحقاق آن را دارد که در تحقیقات مربوط به مشکلات حرکتی گفتار کودکان متوجه بیشتری به آن مبذول شود. به نظر می رسد انگیزه و هوش بیمار در میزان موفقیت این روشها نقش دارد . بنابر این انگیزه یا هوش پایین در برخی کودکان آسیب دیده عصب شناختی ؛ اجرای موفیت آمیز این روش را دچار محدودیت می کند معمولا برای به وجود آوردن یک برنامه اصلاح گفتار کامل برای کودکان ؛ روشهای بازخورد زیستی با دیگر روشهای ترکیب می شود .

برخی کودکان مبتلا به ناتوانی حرکتی گفتار که دارای آسیب های حرکتی شدید هستند ؛ پیش آگهی ضعیفی برای رشد گفتار بیانی نشان می دهند . برای کودک گفتار فلج که فاقد گفتار است یا گفتار وی به شدت ناواضح ( نا مفهوم ) است ؛ از مدتها پیش ابزارهای ارتباطی افزوده یا جانشین یک گزینه کار آمد بوده است . از دهه 1950در بیمارستانهای آموزشی آمریکا ؛ تخته های تصویری ساده ؛ تخته های کلمات ؛ یا ترکیبی از این دو برای آن دسته از کودکان مبتلا به نا گویی عضوی استفاده شد که می توانستند برای ایجاد ارتباط ؛ کلمات و تصاویر را با سر یا دست و پاها نشان دهند . در دهه بعدی مطالب و مقالاتی درزمینه تخته های ارتباطی نگاشته شد و همزمان با مورد فوق انواع دیگری از دستگاههای ارتباطی شامل ابزارهای الکترونیکی ساده و روشهای زبان اشاره پدیدار شد و توصیه شد که برای کودکان مبتلا به ناگویی عضوی ؛ کنش پریشی و عقب مانده ذهنی از این دستگاهها استفاده شود . این نوشته ها شواهدی را در زمینه اختلالات ارتباطی فراهم آورد حاکی از آنکه به کارگیری حتی ابزارهای ساده ارتباطی نتایج واضحی برای بسیاری از کودکان آسیب دیده عصب شناختی داشت . دستگاههای ارتباطی مکمل و کمک کننده منجر به افزایش توجه و انگیزه ؛ و کاهش ناکامی می شود . خاطر نشان می سازد که مزایای زیاد این وسایل کمک ارتباطی مکمل و جایگزین؛ پس از مدتی کار با آن مشخص خواهد شد . از این وسایل ؛هم می توان به عنوان یک دستگاه زبان بیانی که جایگزینی برای گفتار است استفاده کرد و هم آنکه گفتار شفاهی موجود را تقویت نمود . اغلب مواقع این وسایل درک زبان را بهبود می بخشد و به عنوان سازمان دهنده زبان به کار می رود و به این ترتیب شکاف قابل توجه میان درک و بیان را در زبا کاهش می دهد .

 به لحاظ تاریخی ؛ پس از آنکه از تخته های ارتباطی به صورت وسیعی استفاده شد ؛ ابزارهای ارتباطی خود کار ساده به بازار آمد ؛ این وسایل این امکان را برای کودک با سواد مبتلا به ناتوانی حرکتی گفتار فراهم می کرد که با استفاده از ماشین تحریر یا وسایل تقطیع ساده ارتباط برقرار نماید . انواع مختلف اشاره گرها این امکان را به کودک آسیب دیده حرکتی دادکه به صورت مستقل بنویسد یا پیام های پیشرفته را تهیه نماید . کودکانی که دچار ناتوانی شدید بودند با استفاده از ابزارهای تقطیع این امکان را یافتند که نیازها و ایده هایشان را بیان نمایند .

 به طور کلی وسایل تقطیع مرکب از یک صفحه نمایش ؛ یک نشانگر و یک کلید راه انداز است . اطلاعات روی صفحه نمایش ؛ به صورتی سازمان یافته است که دسترسی به اطلاعات مورد نظر برای کودک راحت باشد . نشانگر که معمولا به شکل یک عقربه ؛ نور یا مکان نما است توسط کلیدهای الکترونیکی فعال می شود . توصیف کامل تر ابزارهای تقطیع و دیگر فن آوری های ارتباطی را می توانید در منابع ماسل وایت و اس تی لوئیس پیدا کنید .

انواع دیگر وسایل کمک ارتباطی مبتنی بر فن آوری پیشرفته تر ؛ در دهه گذشته به طور وسیع در دسترس قرار گرفتند . این وسایل برای استفاده شخصی و تحت عنوان ریز پردازشگرلها طبقه بند شدند . این دستگاها که از فن آوری بالایی برخوردارند . خروجی ترکیبی یا دیجیتالی صوت فراهم می آورند که امکان افزایش سرعت دارد . با توجه به آنکه این وسایل کمک ارتباطی صرفا برای استفاده شخصی فرد ناتوان است . معمولا از آنها به عنوان دستگاههای اختصاصی یاد می شود . استفاده گسترده از کامپیوترشخصی با نرم افزار و سخت افزارهای سفارشی ؛ گزینه دیگری را برای ناتوانان ارتباطی فراهم آورده است و امروز این افراد بهرهی بسیاری از این گزینه می برند . فن آوری امروز کامپیوتر برخی از مشکلات تاخیری موجود در بسیاری از انواع دستگاههای افزایش ارتباطی را کاهش داده است . برنامه های نرم افزاری اختصاصی وجد دارند که این امکان را فراهم می آورند که شکل حرفی و زبانی پیش بینی شود و بنابر اسن سرعت انتقام پیام را افزایش می دهند . همچنین برخی برنامه های نرم افزاری نیز موجودند که دسترسی به وا ژگان مختص فرد را فراهم آورده و منجر به افزایش سرعت انتقال پیام می شوند . برنامه هایی که درصدد فراهم سازی برونداد کلامی هستند نیاز دستگاههای نمادین تخصیصی همچون نمادهای بلیس را که به صورت بین المللی برای کودکان فلج مغزی استفاده می شود ندیده می گیرند .

 کامپیوترهای امروزی قادر به تولید هر دو نوع گفتار دیجیتالی و ترکیبی هستند . البته فهرست واژگان موجود در گفتار دیجیتالی باید گسترده تر گردد . در این دستگاه ؛ واجها امکان ترکیب با یکدیگر و تشکیل کلمات را ندارند و بنابراین فهرست واژگان ثابت و همیشگی است . از طرف دیگر دستگاهها ی گفتار ترکیبی ؛ این امکان را دارد که پیام های نا محدودی را توسط مجموعه ای از نمادها فراهم نماید. البته هنوز در اغلب واحدهای در دسترس ؛ کیفیت صوتی گفتار ایجاد شدهاز لحاظ سنی و جنسی چندان مناسب نیست بنابر این هنگام استفاده از چنین ابزاری احتمالا تا حدودی برچسب های اجتماعی نامساعد ایجاد می شود . اما مزایای ارتباطی چنین وسایلی برواکنشهای منفی ایجاد شده می چربند .

 به طور مسلم کامپیوتر امکانات قابل توجهی را برای کودکان مبتلا به ناتوانی شدید حرکاتی گفتار فراهم می آورد . کامپیوتر می تواند ارتباط غیر کلامی سریع و مناسب و در بعضی موارد نیز خروجی صوتی ایجاد نماید . برای افراد فاقد گفتار ؛ کامپیوتر معمولا چیزی بیش از یک ابزار کمک  ارتباطی است . در برخی شرایط کامپیوتر در فرایندهای یادگیریی را بهبود می بخشد و در موارد دیگر ممکن است ؛ در نهایت مبنای شغلی بزرگسالانی می شود که به شدت معلولند .

البته همه متخصصین گفتار ؛ کامپیوتر یا دیگر وسایل کمک ارتباطی را نوشدارویی برای ناتوانان حرکتی گفتار نمی دانند از کاربردهای ابزارهای ارتباطی در صورت لزوم در یک برنامه جامع بهبود گفتار برای افراد مبتلا به گفتار فلجی حمایت می کنند اما معتقدند که هدف اصلی باید ایجاد گفتار شفاهی به انضمام استفاده محدود از ابزارهای کمک ارتباطی باشد . مگر آنکه کودک به طور قطعی مسلم قادر به برقراری هیچ نوع ارتباط شفاهی نباشد . تامپسون خاطر نشان می سازد که تعداد اندکی از آسیب شناسان گفتار و زبان واقعا داده مستندی در زمینه سودمندی دستگاهای ارتباطی غیر گفتاری برای کودکان گفتار فلج فاقد گفتار ارئه داده اند کالپ معتقد است که تخته هایی ارتباطی اغلب مواقع کنار گذاشته می شودند و اودوین گزارش می کند که در انگلیس جایی که نمادهای بلیس و زبان اشاره به صورت وسیعی در مورد کودکان فلج مغزی استفاده می شود اغلب برنامه ها ؛ صرفا در موقعیت های آموزش رسمی استفاده می کنند. از این دستگاهها استفاده رسمی ازاین دستگاهها فقط به مدت چند دقیقه در هفته است و کودکان به طور کلی از این دستگاههای غیر کلامی در موقعیتهای ارتباطی که ممکن است این دستکاهها مفید واقع گردند . استفاده نمی کنند . به نظر  می رسد که کاربرد . این دستگاهها در زندگی واقعی و روزمره آموزش داده نمی شود .

 تصمیم گیری در مورد پیشنهاد فن آوری ارتباطی به کودک مبتلا به ناتوانی حرکتی گفتار ؛ بسیار مهم است . باید به این فرایند تصمیم گیری که منتج به انتخاب یک دستگاه ارتباطی افزوده یا جایگزین می گردد ؛ توجه خاصی مبذول شود. بسیاری از نویسندگان ؛ این فرایند تصمیم گیری را مورد بررسی و مطالعه قرار داده اند . در این زمینه کار شین و بشیر به ویژه مفید است ؛ زیرا ایشان فرآیند تصمیم گیری را به صورت یک ماتریس شاخه ای تصمیم گیری . به صورت فرمول در آورده اند .

می توان از ماتریس تصمیم گیری شین و بشیر در بالین استفاده کرد ؛ زیرا تصمیم نهایی برای انتخاب وسایل ارتباطی افزوده باید ترکیبی از هنر بالینی و علم باشد. ماتریس تصمیم گیری متشکل از 10 طبقه یا سطح که اجزای خاص هر طبقه و شاخه های متفاوت است . تصمیم گیری نهایی در سه گزینه بیان شده است : 1) انتخاب ؛ 2) به تاخیر انداختن ؛ یا 3) رد دستگاه کمک ارتباطی افزوده یا جایگزین .

به طور کلی ماتریس شین بشیر یک وسیله کمک بالینی است که به خوبی طراحی و بیان شده است و برای آسیب شناسان گفتار و زبان هنگام فرآیند تصمیم گیری چهارچوب مناسبی را فراهم می کند. البته یک طبقه در ماتریس اولیه جای بحث دارد . در ماتریس اصلی در سطح دوم که مربوط به عوامل بازتاب دهانی است عنوان می شود که حضور اجباری بازتابهای دهانی در کودک به تنهایی می تواند منجر به تصمیم گیری فوریی برای انتخاب یک دستگاه ارتباطی جایگزین یا افزوده گردد. شین و بشیر معتقدند که هیچ عامل دیگری چنین تاثیری قدرتمندی بر این فرایند تصمیم گیری ندارد زیرا بسیاری از متخصصان برجسته در حوزه گفتار فلجی کودکان معتقدند که حضور بازتابهای دهانی نشانگر پیش آگهی بسیار ضعیف رشد گفتار شفاهی است . بنابر این در ماتریس اولیه پیشنهاد می شود که در حضور بازتابهای دهانی غیر عادی ابزارهای ارتباطی افزوده در همان سطح به بیمار پیشنهاد شود و سطوح دیگر به جز سطح 10 که مرتبط با مبحث امکان تحقق استفاده از وسایل ارتباطی افزوده یا جایگزین است ندیده گرفته شود . اما درتحقیق لاو وهمکاران نشان داد که حضور دائمی بازتابهای دهانی به طور لزوم پیش آگهی ضعیف رشد گفتار شفاهی در فلج مغزها را در پینداشت . گفتار این افراد در اغلب بیماران از نوع گفتار فلجی بود . اما وجود بازتابهای دائمی دهان همیشه نیز در میزان شدت گفتار فلجی دخالت نمی کرد . در حقیقت حضور علائم اختلال بلع پیش یعنی بهتری در زمینه ی شدت گفتار فلجی بود . از این رو جدول 7-1به گونه ای تغییر یافت که بیانگر آن باشد که حضور بازتابهای دهانی غیر عادی ممکن است یک عامل غیر قطعی در انتخاب وسایل افزوده یا جایگزین باشد و یا عوامل دیگرموجود در این ماتریس در تصمیم گیری نهایی برای انتخاب فن آوری ارتباطی باید بهای کافی داده شود .

 به طور خلاصه ؛ به رغم علاقه رو به رشد به فن آوری وسایل کمک ارتباطی در حوزه ی نا توانی حرکتی گفتار کودکان و کاربردهای زیاد آن؛ به دلیل نتایج و تحقیقات محدود در ای زمینه ؛ بسیاری از مزایا و کاربردهای بالقوه این فن آوری هنوز مورد اختلاف است . در دستان زیرک و دقیق درمانگران استفاده از این ابزار بسیار سودمند است ؛ به ویژه زمانی که گفتار شفاهی قابل استفاده و قابل قبول به صورت طبیعی رشد نمی کند برای چنین کودکی وسایل ارتباطی بسیار موثر و مناسب هستند . اما در اغلب کودکان گفتار فلج ؛ ایجاد نوعی گفتار شفاهی همچنان بقه عنوان یک هدف و آرمان مطرح خواهد بود.  

شهریاری بازدید : 116 چهارشنبه 17 شهريور 1395 زمان : 11:0 نظرات ()
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 291
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 46
  • بازدید امروز : 202
  • باردید دیروز : 115
  • گوگل امروز : 27
  • گوگل دیروز : 27
  • بازدید هفته : 1,033
  • بازدید ماه : 2,725
  • بازدید سال : 20,998
  • بازدید کلی : 224,223