close
تبلیغات در اینترنت
رشد اولیه صوت در کودکان دچار شکاف
loading...

گفتار درمانی

 در بیست سال گذشته مطالعات در زمینه ارزیابی صداسازیهای اولیه در کودکان مبتلا به شکاف کام ترمیم نشده سبب گردیده که ما دید وسیع تر و روشن تری نسبت به صدمه ای که شکاف کام بر رشد اولیه صوت وارد می اورد به دست اوریم. اکنون ما می دانیم که می توان تفاوت های رشد اولیه صوت در کودکان دچار…

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

رشد اولیه صوت در کودکان دچار شکاف

 در بیست سال گذشته مطالعات در زمینه ارزیابی صداسازیهای اولیه در کودکان مبتلا به شکاف کام ترمیم نشده سبب گردیده که ما دید وسیع تر و روشن تری نسبت به صدمه ای که شکاف کام بر رشد اولیه صوت وارد می اورد به دست اوریم. اکنون ما می دانیم که می توان تفاوت های رشد اولیه صوت در کودکان دچار شکاف کام ترمیم نشده و کودکان طبیعی را در 6 ماهگی تشخیص داد. پیش از این سن صداسازی های اولیه در اکثر کودکان در حلق و چاکنای تولید می شوند. در حدود 6ماهگی کودکان دارای رشد طبیعی جایگاه تمرکز تولید خود را تغییر می دهند و تولید همخوانهای قدامی تر لبی و لثوی را اغاز می کنند. این تغییر قابل ملاحظه تولید در کودکان طبیعی از حلقی به لثوی در کودکان مبتلا به انواع شکاف کام دیده نمی شود.

مطالعات بالینی اخیر نشان داده اند که کودکان مبتلا به شکاف کام علاوه بر ان که تعداد همخوانهایی که تولید می کنند کمتر است در مقایسه با کودکان طبیعی تنوع همخوانی کمتری نیز دارند و هم چنین از ساختارهای استفاده می کنند که تعداد هجای کمتری داشته باشند. به عبارتی کمتر پیش می اید که از تولیدهای چند هجایی استفاده کنند. کودکان مبتلا به شکاف کام در مقایسه با همسالان بدون شکاف خود، در زمان آغاز قان و قون اهنگین تاخیر نشان می دهند و تمایل به پرهیز از تولید همخوانهای لثوی و کامی دارند. به طور مشخص نخستین همخوانهای این کودکان شامل انهایی است که نیازمند فشار هوای داخل دهانی بالا نیستند، که عبارت اند از همخوانهای خیشومی، غلتان، و چاکنایی ( شامل /h/ و انسدادی چاکنایی //. کاملا مشخص است که در این کودکان همخوانهای کامی و لثوی تا بعد از ترمیم کام شنیده نمی شوند. ممکن است والدین کودک مبتلا به شکاف ترمیم نشده گزارش کنند تنها همخوانی که در قان و قون کودکشان می شنوند، /m/ است. سایر همخوانهایی که اغلب مشاهده می شوند شامل / , w  , j/ است....

برگرفته از کتاب: راهنمای درمانگران در درمان گفتار شکاف کام

نویسنده: پیترسون- فالزون، تراست - کاردامون کارنل ، هاردین - جونز

ترجمه: مهزاد محسنی

 

 این عدم تنوع در تولید همخوانها حین قان و قون، نگران کننده است؛ زیرا باعث می شود کودک برای یادگیری کلمات اولیه در وضعیت نامساعدی قرار گیرد. به عبارتی ، کودک فهرست گسترده ای از هجاهای CV را که خودش تمرین کرده باشد در اختیار نخواهد داشت که معنی بتواند به انها الصاق شود. این مسئله می تواند باعث کندی سرعت اکتساب واژگان بیانی شده و همچنین ممکن است برای اکتساب اولین کلمات، کودک را مجبور به استفاده از راهبردهای خاصی کند. یافته های تحقیقات بالینی بر این نکته اشاره دارند که کودکان مبتلا به شکاف کام، غالبا حین اکتساب اولین کلمات، واژگان خاصی را برمی گزینند و تمایل به انتخاب کلماتی دارند که با همخوانهای خیشومی و غلتان شروع شوند ( یعنی، کلماتی که با همخوانهایی اغاز می شوند که انها را قبلا تمرین کرده اند).

در اکثر کودکان دارای رشد طبیعی، همخوانهای انسدادی چاکنایی به طور مشخص در طول 6ماه اول زندگی شنیده می شوند. همانطور که در دوره قان و قون فهرست همخوانهای کودک گسترش می یابد، فراوانی همخوانهای انسدادی چاکنایی نیز کاهش پیدا می کند. در اکثر کودکان مبتلا به شکاف کام چنین کاهشی در تولید همخوانهای انسدادی چاکنایی مشاهده نمی شوند. تداوم تلفظ همخوانهای چاکنایی، نگرانی اصلی اسیب شناسان گفتار و زبان در مورد این کودکان است زیرا در غیاب یک فهرست همخوانی کافی و مناسب، این نقاط غیرمعمول تلفظ به طور مکرر در قان و قون مورد استفاده می گیرند، و می توانند به صورت الگوهای حسی حرکتی ابتدایی اموخته شده، و در کودک تثبیت شوند. همخوانهایی که مشخصه اخرین قان و قون های کودک بوده اند، به طور مشخص در نخستین واژگان وی از نقش برتری برخوردارند. به همین دلیل ممکن است تولید همخوانهای چاکنایی به نخستین واژه ها نیز انتقال یافته و سرانجام در برخی کودکان ارزشی واجی بیابند. هرگاه صدایی ارزش واجی پیدا کند، می تواند مرتبا جانشین همخوانهای دیگر شود و در روند رشد نظام اوایی، پایدار و با ثبات گردد.

ما نمی دانیم که چرا برخی کودکان مبتلا به انواع شکاف کام، صداهای چاکنایی و حلقی را به فهرست واجی خود اضافه می کنند در حالی که دیگران این کار را نمی کنند. با این همه به نظر م رسد سن کودک در زمان انجام جراحی کام به عنوان یک عامل مداخله گر عمل می کند. در گذشته که جراحی به طور معمول 18 ماهگی یا پس از ان انجام می شد، این الگوها شایع تر بودند.

شهریاری بازدید : 71 سه شنبه 27 مهر 1395 زمان : 13:27 نظرات ()
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 281
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 229
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 8
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 1,088
  • بازدید ماه : 3,013
  • بازدید سال : 7,762
  • بازدید کلی : 210,987