close
تبلیغات در اینترنت
ارزیابی و درمان آگاهی واجشناختی در کودکان نارساخوان
loading...

گفتار درمانی

زمینه و اهداف: آگاهي واج شناختي بازشناسي، تمیز، دستكاری واحدهای مختلف زبان شفاهي اعم از هجا و آغاز و انتهای كلمات است. ارتباط دو جانبه بین يادگیری خواندن و آگاهي واج شناختي وجود دارد. شكلگیری اين ارتباط از سال های پیش از دبستان با افزايش واژگان كودک شروع و در دوران مدرسه هم ادامه…

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

ارزیابی و درمان آگاهی واجشناختی در کودکان نارساخوان

زمینه و اهداف: آگاهي واج شناختي بازشناسي، تمیز، دستكاری واحدهای مختلف زبان شفاهي اعم از هجا و آغاز و انتهای كلمات است. ارتباط دو جانبه بین يادگیری خواندن و آگاهي واج شناختي وجود دارد. شكلگیری اين ارتباط از سال های پیش از دبستان با افزايش واژگان كودک شروع و در دوران مدرسه هم ادامه پیدا ميكند. در قبل از مدرسه آگاهي واجشناختي ميتواند توانايي يادگیری مهارت خواندن را در سال اول و دوم مدرسه پیشبیني كند و در سال دوم توانايي خواندن كلمه توانايي آگاهي واجشناختي در سال چهارم را پیشبیني ميكند. در اين بخش اصول كلي ارزيابي و درمان آگاهي واج شناختي بحث ميشود.
نکات اصلی: بر اساس فرضیه نقص واجشناختي، كودكان نارساخوان در آگاهي واجشناختي و تناظر واج- نويسه مشكل دارند. آسیبشناس گفتار و زبان به دلیل دانشي كه از اختلالات آواشناختي و واجشناختي دارد نقش مهمي در ارزيابي آگاهي واجشناختي دارد.


برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396

نویسنده:زهرا سلیمانی 1

یافته ها: از طريق ارزيابي آگاهي واجشناختي ميتوان كودكان در معرض خطر مشكلات يادگیری را شناسايي كرد و همچنین میزان پیشرفت كودكان را درحین آموزش آگاهي واجشناختي تعیین كرد. مهارتهای آگاهي واجشناختي در يک پیوستار از قافیه تا تقطیع رشد ميكند. تكالیف ارزيابي آگاهي واجشناختي متنوع هستند. اما به طور كلي به منظور پايش توانايي آگاهي واج شناختي در كودكان، در پیش از دبستان ارزيابي قافیه و طبقه بندی كلمات بر اساس صدای آغارين و در كلاس اول ارزيابي تركیب و تطابق صدا و حرف در شروع میان و انتهای سال تحصیلي پیشنهاد ميشود. در درمان، تمركز بر رشد مهارتها در سطح واج ضروری است. اهداف درماني ميتواند شامل قافیه، تحلیل واجي، شناسايي واجي، تقطیع واجي، تركیب واجي و دستكاری واجي باشد. در آموزش، تركیب آموزش آگاهي واجشناختي و آموزش تناظر واج- نويسه نسبت به آموزش آگاهي واجشناختي به تنهايي برای كسب مهارت خواندن مؤثر است.
نتیجه گیری: بیشتر تحقیقات در حوزه آگاهي واجشناختي، مربوط به ارتباط خواندن و آگاهي واجشناختي است، نتايج تحقیقات محدود در حوزه درمان آگاهي واجشناختي نشان ميدهد، آموزش آگاهي واجشناختي در بهبود مهارت خواندن كودكان نارساخوان مؤثر است.

نظرات () تاریخ : یکشنبه 15 مرداد 1396 زمان : 10:32 بازدید : 15 نویسنده : شهریاری
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 273
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 38
  • بازدید امروز : 80
  • باردید دیروز : 82
  • گوگل امروز : 10
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 80
  • بازدید ماه : 206
  • بازدید سال : 206
  • بازدید کلی : 206