close
تبلیغات در اینترنت
طراحی برنامه آموزش آگاهی واجی فارسی براي کودکان مدرسه رو و بررسی روایی محتوایی آن
loading...

گفتار درمانی

اهداف و زمینه: آگاهي واجي يكي از مؤلفه های فرايند پردازش واجي است كه در كودكان دچار اختلالات خواندن مورد بررسي قرار گرفته است. آگاهي واجي شامل سه سطح آگاهي از هجا، آگاهي از واحدهای درون-هجايي و آگاهي از واج مي باشد. آگاهي از واج به معنای آگاهي بر ساختار صدايي كلمات و دستورزی آن ها…

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

طراحی برنامه آموزش آگاهی واجی فارسی براي کودکان مدرسه رو و بررسی روایی محتوایی آن

اهداف و زمینه: آگاهي واجي يكي از مؤلفه های فرايند پردازش واجي است كه در كودكان دچار اختلالات خواندن مورد بررسي قرار گرفته است. آگاهي واجي شامل سه سطح آگاهي از هجا، آگاهي از واحدهای درون-هجايي و آگاهي از واج مي باشد. آگاهي از واج به معنای آگاهي بر ساختار صدايي كلمات و دستورزی آن ها مي باشد. بسیاری از كودكان مبتلا به اختلالات خواندن در مهارت های آگاهي از واج دچار مشكل مي باشند؛ لذا توجه به درمان آگاهي از واج در كودكان مبتلا به اختلالات خواندن اهمیت دارد. هدف از انجام اين تحقیق تهیه برنامه آموزش آگاهي از واج برای زبان فارسي (PATPP) برای كودكان مدرسه رو و استانداردكردن آن مي باشد.
روش ها: مطالعه حاضر از نوع غیرتجربي و ابزارسازی مي باشد. به منظور تهیه برنامه آموزشي آگاهي از واج فارسي، با كلمات استاندارد از فهرست واژگان پايه كودكان فارسي زبان، يک قصه تهیه شد. سپس با درنظرگرفتن اصول راهنمای طراحي برنامه های مداخله ای آگاهي واجي، تمرينات مناسب زبان فارسي تدوين گرديد.

طرح نهايي دارای 5 تمرين كلي شناسايي، تركیب، تجزيه و دستورزی واجي و مجموعا 15 تمرين بود. اين ارح برای 11 نفر متخصص (10آسیب شناس گفتار و زبان و يک زبانشناس) ارسال شد و از آن ها خواسته شد نظر خود را در مورد تكالیف برنامه طراحي شده اعلام نمايند  وسپس نسبت روايي محتوايي (CVR)با فرمول لاواشه محاسبه گرديد.

یافته ها: ارزش نسبت روايي برای تكلیف شناسايي معادل92 ، تركیب 100، تجزيه 87/33
و دستورزی معادل 75و همچنین کلیت برنامه طراحی شده100 بود. در واقع روايي محتوايي تمام تمرينات برنامه طراحي شده با فرمول لاواشه بیشتر از 0/62 بود که این عدد برای گروه متخصصان 11 نفره تأيیدی بر روايي محتوايي برنامه مي باشد.
بحث و نتیجه گیری: نتايج نشان مي دهد كه برنامه آموزش آگاهي از واج طراحي شده برای زبان فارسي، قابل قبول و دارای روايي محتوايي است و روايي لازم را برای استفاده پژوهشي و كاربرد های بالیني دارد.

شهریاری بازدید : 27 شنبه 21 مرداد 1396 زمان : 10:43 نظرات ()
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 277
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 30
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 199
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 561
  • بازدید ماه : 2,158
  • بازدید سال : 2,882
  • بازدید کلی : 206,107