close
تبلیغات در اینترنت
بررسی روند رشد تداعی واژه در کودک فارسی زبان تهرانی
loading...

گفتار درمانی

اهداف و زمینه: يكي از اجزای اصلي زبان، معناشناسي است. با افزايش سن، بر تعداد واژگان فرد افزوده مي شود. اين كلمات در خزانة واژگان ذهني ، ذخیره و سازماندهي مي شوند. يكي از شیوه های برر سي سازماندهي بین كلمات، آزمونتداعي كلمه است. در اين آزمون، فرد بايد با فاصله بعد از هر كلمه ای كه می شنود، اولین كلمه ای را كه به ذهنش میر سد بگويد. مطالعه حاضر به بررسي تداعي كلمه در اسامي و صفات در دانش آموزان پاية اول و پنجم دبستان مي پردازد. روش ها: در اين پژوهش مقطعي، 72دختر و پسر در دو پایه ی اول و پنجم دبستان…

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

بررسی روند رشد تداعی واژه در کودک فارسی زبان تهرانی

اهداف و زمینه: يكي از اجزای اصلي زبان، معناشناسي است. با افزايش سن، بر تعداد واژگان فرد افزوده مي شود. اين كلمات در خزانة واژگان ذهني ، ذخیره و سازماندهي مي شوند. يكي از شیوه های برر سي سازماندهي بین كلمات، آزمون
تداعي كلمه است. در اين آزمون، فرد بايد با فاصله بعد از هر كلمه ای كه می شنود، اولین كلمه ای را كه به ذهنش میر سد بگويد. مطالعه حاضر به بررسي تداعي كلمه در اسامي و صفات در دانش آموزان پاية اول و پنجم دبستان مي پردازد.

روش ها: در اين پژوهش مقطعي، 72دختر و پسر در دو پایه ی اول و پنجم دبستان به شیوۀ نمونه گیری خوشه ای از مدارس مناطق 1 و7و 17 تهران انتخاب شدند. آزمون تداعي واژه كه روا و پاياست بر روی آنها انجام شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار spss مورد بررسي و تحلیل قرار گرفت.

 

برگرفته از : پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396

نویسندگان: مریم ملکیان، زهرا بابایی

یافته ها: نتايج نشان داد كه با افزايش سن در هر دو گروه دختران و پسران و در طبقات اسم و صفت، میانگین استفاده از پاسخ مترادف از43.4 درصد به 10.69 درصد و میانگین فراواني پاسخ متضاد از 24.42 درصد به 31.26 درصد افزايش يافت. هم چنین با افزايش پايه در هر دو گروه ، كاهش فراواني پاسخ هم نشیني از 35.5 درصد به 17.35 درصد و افزايش میانگین استفاده از پاسخ های مربوط به يک طبقه ی معنايي (سر طبقه، زيرطبقه، هم طبقه)از 6.47 درصد به 10.17 درصد مشاهده شد.
بحث و نتیجه گیری: به نظر مي رسد در اواسط سن كودكي در سازمان بندی واژگاني - معناشناسي تغییری مهم رخ مي دهد، به گونه ای كه با افزايش سن میزان استفاده از پاسخ هم نشیني كاهش مي يابد و میزان استفاده از پاسخ های جانشیني(مثل مترادف و متضاد) افزايش مي يابد. افزايش استفاده از سر طبقه و زير طبقه مبین اين است كه كودكان با افزايش سن، بهتر كلمات را در ذهن در قالب يک شبكه متصل كرده اند. نتايج نشان داد كه روند رشد تداعي در كودک فارسي زبان مسیری مشابه با روند رشد اين مهارت را در ساير زبان ها طي مي كند.

شهریاری بازدید : 39 چهارشنبه 22 شهريور 1396 زمان : 11:17 نظرات ()
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 291
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 46
  • بازدید امروز : 181
  • باردید دیروز : 115
  • گوگل امروز : 27
  • گوگل دیروز : 27
  • بازدید هفته : 1,012
  • بازدید ماه : 2,704
  • بازدید سال : 20,977
  • بازدید کلی : 224,202