close
تبلیغات در اینترنت
طراحی آزمایه حافظه بینایی ناکلمات هم آوا و تعیین ویژگی هاي روان سنجی آن در کودکان دبستانی
loading...

گفتار درمانی

زمینه و اهداف: حافظه بینايي بخشي از حافظه فعال محسوب مي شود كه در امر نوشتن بسیار كارآمد و لازم است و مسئول ذخیره سازی اطلاعات بینايي مي باشد. دانش آموزان برای يادگیری و نوشتن حروف هم آوا میبايست از حافظه بینايي خوبي برخوردار باشند. حروف هم آوا استفاده شده در اين تحقیق شامل 13 حرف مي باشند كه شامل {ت، ط؛ ح، ه؛ ق، غ؛ س، ث، ص؛ ض، ز، ذ، ظ}مي باشند. هدف از انجام اين پژوهش ساخت آزمايه ای مي باشد كه از طريق ناكلمات حاوی حروف هم آوا بتواند دانش آموزان دارای حافظه بینايي عادی و ضعیف را از يكديگر تمیز بدهد.…

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

طراحی آزمایه حافظه بینایی ناکلمات هم آوا و تعیین ویژگی هاي روان سنجی آن در کودکان دبستانی

زمینه و اهداف: حافظه بینايي بخشي از حافظه فعال محسوب مي شود كه در امر نوشتن بسیار كارآمد و لازم است و مسئول ذخیره سازی اطلاعات بینايي مي باشد. دانش آموزان برای يادگیری و نوشتن حروف هم آوا میبايست از حافظه بینايي خوبي برخوردار باشند. حروف هم آوا استفاده شده در اين تحقیق شامل 13 حرف مي باشند كه شامل {ت، ط؛ ح، ه؛ ق، غ؛ س، ث، ص؛ ض، ز، ذ، ظ}مي باشند. هدف از انجام اين پژوهش ساخت آزمايه ای مي باشد كه از طريق ناكلمات حاوی حروف هم آوا بتواند دانش آموزان دارای حافظه بینايي عادی و ضعیف را از يكديگر تمیز بدهد.


روش ها: شركت كنندگان در اين پژوهش شامل 247دانش آموز عادی (153 پسر و 95 دختر عادی)و 94دانش آموز دارای اختلال ديكته نويسي (56 پسر و 38دختر)بودند. از آنها خرده آزمون املا آزمون تشخیصي خواندن دكتر شیرازی و آزمايه حافظه بینايي ناكلمات هم آوا گرفته شد. نظر معلم نیز جهت تايید بررسي ها در باره املای آزمودني ها گرفته شد. برای بررسي روايي از نظر 11 متخصص گفتار درماني و زبان شناسي استفاده شد. جهت تعیین همبستگي بین خرده آزمون املا و آزمايه حافظه بینايي از ضريب همبستگي پیرسون استفاده گرديد. جهت بررسي پايايي از شیوه آزمون-بازآزمون با فاصله 7الي 10استفاده قرار گرفت.

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396

نویسندگان: مهدي جمالی، طلیعه ظریفیان، عطیه اشتري، سمانه حسین زاده، فاطمه کیانی

یافته ها: اين آزمون از روايي محتوايي بسیار خوبي برخوردار مي باشد. ضريب همبستگي پیرسون بین ازمايه و نمره ازمون خانم دكتر شیرازی برابر 0/317 و sig آن برابر 0 بدست آمد. ضريب همبستگي (ICC) بین امتیازهای اجراهای متوالي 0/8 به دست آمد. لذا اين آزمايه از پايايي مناسبي برخوردار است.


بحث و نتیجه گیری: آزمايه حافظه بینايي ناكلمات هم آوا از روايي و پايايي بالايي برخوردار مي باشد. عملكرد ضعیف دانش آموزان در انتخاب يكي از حروف هم آوا برای نوشتن ناشي از ضعف در حافظه بینايي آنان است و اين آزمايه مي تواند اين دانش آموزان را از دانش آموزان عادی در ناكلمات چهار هجايي تمیز دهد.

شهریاری بازدید : 14 یکشنبه 07 مرداد 1397 زمان : 12:35 نظرات ()
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 289
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 174
  • باردید دیروز : 133
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 24
  • بازدید هفته : 174
  • بازدید ماه : 2,183
  • بازدید سال : 15,397
  • بازدید کلی : 218,622