close
تبلیغات در اینترنت
بررسی تاثیر آموزش ارزیاب بر ارزیابی ادراکی بر اساس شاخص GRBAS
loading...

گفتار درمانی

زمینه و اهداف: صوت يكي از جنبه های گفتار است كه در روند برقراری ارتباط نقش مهمي ايفا مي كند. اختلالات درصوت بر كیفیت زندگي فرد تاثیر گذاشته و فعالیتهای فردی و اجتماعي او را محدود ميكند. ارزيابي صدا نخستین گام در روند درمان اختلالات صوت است. ارزيابي ادراكي يک معیار پايه ای و گلد استاندارد است كه برای بررسي كیفیت صوت و شدت اختلالات استفاده ميشود. شاخص ادراكي GRBAS كیفیت صوت را براساس 5 پارامتر توصیف ميكند: شدت كلي اختلالات) G (، ناصافي صدا) R (، نفس آلودگي صدا) B (، ضعف صدا) A (، تلاش و تق در صدا)…

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

بررسی تاثیر آموزش ارزیاب بر ارزیابی ادراکی بر اساس شاخص GRBAS

زمینه و اهداف: صوت يكي از جنبه های گفتار است كه در روند برقراری ارتباط نقش مهمي ايفا مي كند. اختلالات درصوت بر كیفیت زندگي فرد تاثیر گذاشته و فعالیتهای فردی و اجتماعي او را محدود ميكند. ارزيابي صدا نخستین گام در روند درمان اختلالات صوت است. ارزيابي ادراكي يک معیار پايه ای و گلد استاندارد است كه برای بررسي كیفیت صوت و شدت اختلالات استفاده ميشود. شاخص ادراكي GRBAS كیفیت صوت را براساس 5 پارامتر توصیف ميكند: شدت كلي اختلالات) G (، ناصافي صدا) R (، نفس آلودگي صدا) B (، ضعف صدا) A (، تلاش و تق در صدا) S(. هر پارامتر از 1 تا 3 درجه بندی ميشود. اين شاخص ساده و روش اجرای آن سريع است اما استفاده از اين روش نیاز به آموزش و تربیت شنیداری دارد. با توجه به اينكه آموزش و تجربه ارزياب بر قضاوت ادراكي اثر ميگذارد، هدف از اجرای اين پژوهش بررسي تاثیر آموزش ارزياب بر قضاوت ادراكي بر 5 پارامتر شاخص GRBAS ميباشد.......

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396

نوسندگان:شمیم حسینی فر ، فرهاد ترابی نژاد

روشها: به منظور اجرای اين پژوهش 10 نمونه صوتي از سي دی شاخص GRBAS با در نظر گرفتن مجموع نمرات هر 5 پارامتر انتخاب شد. اين نمونه ها در اختیار 10 آسیب شناس گفتار و زبان برای ارزيابي ادراكي قرار گرفت. بعد از نمره دهي،آموزش هر ارزياب به مدت 3 ساعت با كمک سي دی شاخص GRBAS صورت گرفت.سپس برای دومین بار نمرهدهي توسط ارزيابها انجام شد و نتايج قبل و بعد از آموزش جمع آوری شدند.
یافته ها: نتايج حاصل از تجزيه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون ويلكاكسون در نرم افزار SPSS نشان ميدهد كه آموزش ارزياب منجر به تغییر در نمرات 5 پارامتر اداركي شاخص GRBAS ميشود.تاثیر آموزش در 5 پارامتر بدين صورت است:
G=30% ، R=40% ، B=0% ، A=40% و S=30% .
بحث و نتیجه گیری: اختلالات صوت ناشي از آسیب به مسیر صوتي و سیستم تنفسي نیاز به تشخیص و درمان دارند.ارزيابي های ادراكي مانند شاخص GRBAS نقش به سزايي در تعیین شدت اختلالات و به دنبال آن اتخاذ روش درماني مناسب،ايفا ميكنند. با توجه به اهمیت تشخیص شنیداری در ارزيابي ادراكي،پیش نیاز استفاده از اين نوع ارزيابي، آموزش و تربیت شنیداری هر ارزياب ميباشد.

شهریاری بازدید : 2 یکشنبه 11 شهريور 1397 زمان : 12:22 نظرات ()
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 285
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 118
  • باردید دیروز : 72
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 537
  • بازدید ماه : 2,216
  • بازدید سال : 11,563
  • بازدید کلی : 214,788