close
تبلیغات در اینترنت
مقایسهي مهارتهاي تشخیص شنوایی و بینایی، تطابق شنوایی-بینایی و خواندن شفاهی در دانشآموزان کمشنوا و نارساخوان
loading...

گفتار درمانی

زمینه و هدف:خواندن را مي توان ارزشمندترين وتقريبا پرتكرارترين تمرين مدرسه برای دانش آموزان دانست. به همین دلیل مطالعه پیچیدگيهای اين فرآيند از سهولت و البته اهمیت بسیاربالايي برخوردار است. نارساخواني و كمشنوايي دوحیطه چالشآفرين در فرآيند اكتساب سواد هستند. اگرچه مطالعات زيادی درمورد ويژگيهای خواندن در اين افراد انجام شده اما مطالع هی مقايسه های بین اين دو اختلالات صورت نگرفته است. چنین مقايسه های میتواند به يافتن راهكارهای درماني مناسب تر برای هرگروه و درک بهتر فرآيند خواندن كمک نمايد. هدف اين پژوهش…

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

مقایسهي مهارتهاي تشخیص شنوایی و بینایی، تطابق شنوایی-بینایی و خواندن شفاهی در دانشآموزان کمشنوا و نارساخوان

زمینه و هدف:خواندن را مي توان ارزشمندترين وتقريبا پرتكرارترين تمرين مدرسه برای دانش آموزان دانست. به همین دلیل مطالعه پیچیدگيهای اين فرآيند از سهولت و البته اهمیت بسیاربالايي برخوردار است. نارساخواني و كمشنوايي دوحیطه چالشآفرين در فرآيند اكتساب سواد هستند. اگرچه مطالعات زيادی درمورد ويژگيهای خواندن در اين افراد انجام شده اما مطالع هی مقايسه های بین اين دو اختلالات صورت نگرفته است. چنین مقايسه های میتواند به يافتن راهكارهای درماني مناسب تر برای هرگروه و درک بهتر فرآيند خواندن كمک نمايد. هدف اين پژوهش مقايسه وبحث درمورد مهارت های تشخیص و تطابق شنوايي وبینايي ومهارت خواندن بین دوگروه دانش آموزان كمشنوا و نارساخوان پايه دوم وسوم ابتدايي است.

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396

تهیه کنندگان: لیلا اعزازی - مهدی خدادوست- ، لعیا غلامی تهرانی -  مهدي جباري نوقابی

روش بررسی: دراين پژوهش كه ازنوع مقطعي وتوصیفي-تحلیلي ميباشد، 54 كودک تکزبانه فارسيزبان(31 نفرنارساخوان و 23 نفركم شنوا) از پايه های دوم و سوم دبستان انتخاب شدند.گزينش دانش آموزان به شیوه نمونه گیری دردسترس و ازبین مدارس و مراكز اختلالات يادگیری شهر مشهد صورت گرفت. تکزبانه بودن و عدم ابتلا به ساير بیماریها واختلالات تاثیرگذار (هردوگروه) شنوايي طبیعي، تشخیص مركز وگفتاردرمانگر(گروه نارساخوان) تحصیل درمدر سه عادی، افت شنوايي بین 26 تا 55 دسي بل، حداقل 1 سال استفاده از سمعک در دوره تحصیل، وجود اختلالات خواندن بر مبنای نظر معلم و نتايج آزمون و عدم استفاده ازوسیله كمک شنیداری غیرسمعک( گروه كم شنوا) ملاک های ورود و خروج آزمودنيها بود. جهت انجام مقايسه های موردنظر بین پايه های تحصیلي دوم و سوم گروه كمشنوا و نارساخوان از آزمون محقق ساخت خواندن و نوشتن در دانش آموزان دبستاني(تهراني 1380)استفاده شد و داده های به دست آمده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS(18) تجزيه وتحلیل گرديد.برای بررسي اختلاف میانگین نمرات از آزمونهای تي مستقل و معادل ناپارامتری آن يعني منويتني استفاده شد.
یافته ها: براساس نتايج آزمون ناپارامتری منويتني،میانگین تشخیص بینايي بین گروهها درهیچ كدام از پايه ها تفاوت معنادار نداشت(0.05< p ) اما بااين حال گروه كمشنوا در اين بخش نمرات بالاتری راكسب كردند. آزمون تي مستقل در بخش تشخیص شنیداری(0.08= p )وتطابق شنوايي-بینايي(0.04= p ) درپايه سوم نشان دادكه گروه نارساخوان بهتر ازگروه كمشنوا عمل كردند. در آزمونهای منويتني وتي مستقل ساير متغیرها نیز مهارت خواندن حروف بین دو گروه تفاوت معنيداری نداشت. در خواندن كلمات ناآشنا(p =0.03) وآشنا(0.04= p) ، ناكلمات(0.032 = p) و متن( 0.052152 = p) بین دوگروه تفاوت معنادار وجودداشت و گروه كمشنوا عملكرد بهتری داشتند.
بحث و نتیجه گیری: پردازشهای واجي در گروه نارساخوان بیشتر آسیب ديده است. همچنین نتايج نشان داد كه مهارتهای كلخواني و رمزگشايي دانش آموزان كمشنوا بهتر ازدانش آموزان نارساخوان ميباشد. گروه كمشنوا دركسب مهارتهای خواندن ونوشتن ازمسیر بینايي خود بیشتر و بهتر استفاده ميكنند. امیدواريم نتايج اين تحقیق به طراحي پژوهش های بعدی بخصوص جهت بررسي پیش زمینه های خواندن كمک نمايد.

شهریاری بازدید : 17 سه شنبه 27 شهريور 1397 زمان : 8:52 نظرات ()
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 291
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 305
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 46
  • بازدید امروز : 197
  • باردید دیروز : 115
  • گوگل امروز : 27
  • گوگل دیروز : 27
  • بازدید هفته : 1,028
  • بازدید ماه : 2,720
  • بازدید سال : 20,993
  • بازدید کلی : 224,218