loading...

گفتار درمانی

این وبلاگ درجهت افزایش آکاهی مردم درمورد اختلالات گفتار وزبان ساخته شده است

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

زمینه و اهداف: راهنمای بالیني جديد مقدماتي ،كه چارچوبي را برای تصمیم گیریهای بهتر در زمینه لكنت را فراهم مي آورد ، برای اولین بار در سیزدهمین همايش گفتاردرماني ارايه گرديد. در ادامه و به منظور تلاش برای تدوين يک راهنمای بالیني جامع و كاربردی فار 2 اين مطالعه انجام گرديد . لذا هدف از مطالعه حاضر ارايه يافته ها و بررسي آنها در قالب راهنمای بالیني لكنت هشت بهشت ميباشد.
روشها: اين مطالعه از نوع مطالعات بر مبنای داده های موجود ( تحقیقات معتبر، تجربیات بالیني، نظرات متخصیصین و افراد دارای لكنت و خانواده هايشان) است. در ابتدا با استفاده از طريق بازبیني منظم تحقیقات انجام شده، معیارهای مشخص و تعیین كننده استخراج و در قالب چارچوبي كاربردی تهیه گرديدند. سپس با استفاده از روش تحلیل مجدد داده، اطلاعات بالیني 1200 فرد دارای لكنت كه در طی 7 سال جمع آوری شده بود مورد بازبیني مجدد قرار گرفتند. در ادامه با كمک روشهای كیفي گروه متمركز و نشست بازخورد مولفه های مهم از نظر متخصصان ( آسیب شناسان گفتار و زبان ) و افراد دارای لكنت و خانواده هايشان بدست آمده و راهنمای بالیني نهايي در طی چندين مرحله تهیه گرديد.

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت 1396

نویسندگان:میثم شفیعی  ، عاطفه موذنی

شهریاری بازدید : 244 دوشنبه 30 دی 1398 زمان : 10:07 نظرات (0)

زمینه و اهداف: افراد با بیماریهای نورولوژيک پیشرونده همچون مالتیپل اسكلروزيس (اماس) نه تنها نقص های تولیدگفتار بلكه مشكلات زباني را تجربه ميكنند. عدم توانايي تكرار جملات طولاني يک اختلالات زباني است. تكرار جملات طولاني علائم بالیني اختلالات زبان و شناخت را شناسايي و به درمانگران گفتار و زبان در طرح ريزی و اجرای برنامه ی درماني كمک ميكند. ازاين رو اين پژوهش با هدف مقايسه ی مهارت تكرار جملات طولاني در بیماران اماسفارس زبان با افراد سالم انجام گرديد.
روش ها : اين پژوهش از نوع اپیدمیولوژيک توصیفي است كه در آن تكلیف تكرار جملات طولاني بر روی 20 بیمار ام اس وابسته به انجمن ام اس خوزستان در محدوده ی سني 21-54 سال با (میانگین سني 55 / 39 سال)و 20 فرد سالم (با میانگین سنی 39/50 ) انجام گردید. اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزيه وتحلیل گرديد. درآمار توصیفي میانگین ، انحراف معیار و اختلاف میانگین متغیر های تعداد كلمات گفته شده ، تعداد خطاهای حذف كلمات محتوايي و كلمات عملكردی بررسي شد. تفاوت میان میانگین آزمون تكرار جملات طولاني ، تعداد كلمات گفته شده ، تعداد خطاهای حذف كلمات محتوايي و كلمات عملكردی بین دوگروه سالم و بیمار با آزمون غیر پارامتری من ويتني در سطح معناداری p≤0.005 محاسبه گرديد.

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396

نویسندگان:پروانه رحیمی فر  ، مجید سلطانی  ، دکتر نگین مراددی  ، دکتر نسترن مجدي نسب  ، سید محمود لطیفی

شهریاری بازدید : 177 پنجشنبه 19 دی 1398 زمان : 9:06 نظرات (0)

مهارتهای گفتار و زبان به تناسب سن

6-0 ماهگی

به طور مکرر بغبغو می­کند، آواسازی و صداسازی خوشایند و لذت بخشی دارد.

از گریه­ های متفاوت برای بیان نیازهای مختلف استفاده می­کند.

وقتی با او صحبت شود می­خندد.

بین صدای افراد تمایز قائل می­شود

بر صداهای گفتاری متمرکز می­شود.

به صحبت گوش می­دهد.

هنگام قان و قون از واجهای  م  ب  پ  استفاده میکند.

از صداهای گفتاری یا ایما و اشارات برای خواسته­ های معین استفاده می­کند.

نسبت به نه و تغییر تن صدای افراد واکنش نشان می­دهد........... 

برگرفته ازکتاب راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان

شماره تماس کلینیک:۸۸۳۳۲۲۳۴

 کلینیک گفتاردرمانی یوسف آباد

شهریاری بازدید : 347 جمعه 17 آبان 1398 زمان : 14:07 نظرات (1)

زمینه و هدف: نوشتن يكي از مهارتهای توانايي های زباني است كه در پي سه مهارت ديگر (گوش دادن ،صحبت كردن و خواندن ) شكل مي گیرد. رشد كاركرد زبان نوشتاری ، شامل اول كلمات و جملات ، صحت دستوری ، نوآوری در نوشتن دانش آموزان آسیب ديده شنوايي كمتر از همتايان شنوا است. اين تحقیق به منظور بررسي تأثیر نرم افزار آموزشي طراحي شده بر پیشرفت مهارت نوشتن دانش آموزان كم شنوای دوره ابتدايي صورت پذيرفت .

روش ها: پژوهش به روش شبه آزمايشي از نوع پیش آزمون –پس آزمون با گروه كنترل انجام گرفت. نرم افزار آموزشي با اقتباس ازالگوی مفهومي برنامه درسي مهارت نوشتن (شريفي و همكاران ، 2016 ) طراحی گرديد و پس از تأيید اعتبار محتوای دروني به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. نمونه ها 24 دانش آموز كم شنوا از پايه های اول تا ششم ابتدايي از آموزشگاه استثنايي در دسترس از شهرستان شهريار بودند. جهت تعیین سطح، كلیه دانش آموزان اعم از آزمايشي و كنترل تحت آزمونهای طراحي شده توسط نرم افزار قرار گرفتند و بطرز تصادفي ساده درهر پايه تحصیلي در دوگروه آزمايشي ( 2نفر) و كنترل ( 2نفر )جاي داده شدند. درگروه آزمايشی در ساعت تربیت شنوايي با استفاده از اين نرم افزار به تقويت مهارت نوشتن پرداخته شد.

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت 1396

نویسندگان:اعظم شریفی ، محبوبه عارفی ، کورش فتحی واجارگاه ، علی اصغر کاکوجویباري

شهریاری بازدید : 214 یکشنبه 23 دی 1397 زمان : 10:31 نظرات (0)

زمینه و اهداف: يكي از چالشهايي كه پژوهشگران با آن روبرو هستند ارتباط زبان و اساس عصبي آن در مغز میباشد،كه بوسیله محققان علوم مختلف مورد مطالعه قرار میگیرد. درمورد اينكه صداها به تنهايي،تركیب آنها در كلمات،تركیب واژه ها و ساخت جملات،نوع جمله و بافت ارتباطي چگونه پردازش میشوند، تحقیقات گستردهای انجام شده است. مطالعات در قرن نوزدهم به صورت كلاسیک و با مطالعه محل آسیب آغاز شد،كه درک و تولید زبان را به حوزه های اناتومیكي مجزا در بروكا و ورنیكه نسبت میداد. در ادامه استفاده از تصويربرداري های عملكردی مشاهده فعالیت مغز را ممكن ساخت. روشهای نوين از جمله سیتوآرشیتكتونیک، رسپتوآرشیتكتونیک و رويكرد مبتني بر نقاط ارتباط اطلاعات كامل تری از تقسیم بندی نواحي قشری مغز و ارتباط آن با شبكه های زباني فراهم كرد. بر پايه ديدگاه های موجود، در گذشته مطالعات اغلب فعالیت نیمكره چپ را در پردازش جنبه های زبان در درک و تولید دخیل میدانستند. اما امروزه با مطالعات نوروآناتومي ساختاری و عملكردی مشخص شده كه نواحي مختلفي در هر دو نیمكره در پردازش عملكردهای مختلف زباني فعالیت میكنند. در واقع شبكه هايي كه با فعالیت قسمتهای مختلف مغز به صورت پیچیده فعال میشوند،جنبه های زباني مختلف را پردازش میكنند. هدف از اين مقاله مروری توصیف ساختار و عملكرد سیستم عصبي در پردازش جنبه های مختلف زبان و چگونگي درک گفتار است. با توجه به حجم بالای آسیبهای مغزی كه به دلايل مختلف ايجاد میشود و متعاقب آن شدتهای مختلفي از آسیب زباني و گفتاری به وجود مي آيد، توجه به جايگاه و شدت آسیب از نظر عصبي ،نوع آسیب زباني ايجاد شده و درک تمايز بین اين دو موضوع، میتواند نیمرخ بهتری در ارزيابي و درمان برای درمانگران حوزههای مختلف فراهم كند......

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396

نویسندگان:قباد شبانی ، مجید سلطانی ، بهادر رکن آبادي

شهریاری بازدید : 397 یکشنبه 16 دی 1397 زمان : 9:43 نظرات (0)

زمینه و اهداف: سیستم شنوايي انسان يک دستگاه پردازش سیگنال هاست كه به شنونده امكان استخراج اطلاعات مهم و مورد نیاز را از يک محیط الكتريكي پر سروصدا و شلوغ مي دهد. در سیستم شنوايي معمولا نورونهای عصب شنوايي نقش فیلترهای میان گذر باند باريكي را دارند كه صوت ورودی را به فركانسهای تشكیل دهنده اش تجزيه مي كنند. در افراد دارای اختلالات شنوايي حسي عصبي اين نورونها دارای پهنای باند بیشتری نسبت به افراد سالم هستند.كه باعث اختلالات در تشخیص فورمنت در بخش مركزی مغز میگردد هدف اين مطالعه شبیه سازی پردازشگر بهبود دهنده صوت بر روی جمعیت افراد كم شنوا است. پردازشگر با جبران كردن كاهش انتخاب پذيری نورونهای عصب شنوايي بر اساس اطلاعاتي كه از صوت به دست آورده خواهد توانست با تولید صوت جديدی كه مناسب شنوايي افراد كم شنوا است، به بهبود درک آنها كمک كند.

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396

نویسندگان:سید حسام الدین شاهرکنی نیا  ، فاطمه ابناوي ، مهنوش تاجمیر ریاحی ، فرزانه شایق بروجنین

شهریاری بازدید : 169 یکشنبه 09 دی 1397 زمان : 14:57 نظرات (0)

زمینه و اهداف: شنوايي مهمترين حس در رشد طبیعي صداهای گفتاری ميباشد كه در كودكان ناشنوا به دلیل عدم دريافت محركات صوتي، با مشكل مواجه است. دستگاههای كمک شنیداری با فراهم آوردن درونداد شنیداری كمک شاياني به درک و تولید مهارتهای تولید گفتار كرده است. در پژوهش حاضر به مقايسه مهارتهای واج شناسي كودكان دارای كاشت حلزون و كم شنوای شديد دارای سمعک با كودكان شنوایی طبیعی ميپردازيم.
روشها: پژوهش حاضر مقطعي از نوع تحلیلي- مقايسه ای ميباشد. تعداد 60 كودک شش ساله در سه گروه 20 نفری از كودكان دارای كاشت حلزون،كمشنوای شديد دارای سمعک و كودكان شنوای طبیعي به روش نمونه گیری در دسترس در اين مطالعه حضور داشتند. با استفاده از نسخه فارسي آزمون واجي به بررسي مهارتهای واجي پرداخته شده وبرای مقايسه گروههای مورد مطالعه از آزمون كروسكات-والیس (و آزمون تعقیبي دان) استفاده شد......

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت 1396

نویسندگان:الهام السادات سیدي  ، آذر مهري ، سامان معروفیزاده ، طلیعه ظریفیان

شهریاری بازدید : 448 یکشنبه 02 دی 1397 زمان : 11:07 نظرات (0)

زمینه و هدف: نظريه ذهن به عنوان يكي از مولفه های شناختي، شالوده توانايي ما برای توضیح دادن يا پیشبیني كردن رفتار خودمان و ديگران است كه از طريق نسبت دادن حالات ذهني انجام مي شود. اين توانايي دركودكان ناشنوا آسیب ديده است و در دختران رشد سريعتر و بهتری دارد. هدف اين پژوهش بررسي نظريه ذهن در كودكان كاشت حلزون 5 تا 6 سال است تا تاثیر تجربه افت شنوايي بر نظريه ذهن و نیز رابطه نظريه ذهن با جنسیت و سن كاشت مورد مطالعه قرار گیرد.
روش بررسی: در اين مطالعه توصیفي - تحلیلي و مقطعي، 18 كودک كاشت حلزون 5 تا 6 سات از بیمارستان امیراعلم شهر تهران و 18 كودک طبیعي فارسي زبان به شیوه نمونه گیری در دسترس و آسان انتخاب شدند. كودكان طبیعي از نظر سن و منطقه زندگي با كودكان كاشت حلزون تطبیق داده شدند و مشكلات حسي وگفتاری نداشتند. عملكرد نظريه ذهن پايه با آزمون قمراني ( 1385 ) در اين كودكان بررسي شد.
یافته ها: عملكرد دو گروه در نظريه ذهن پايه به طور معني داری متفاوت بود (P<0.001 ) همچنین مقايسه بین دختران و پسران طبیعي( P=0/3 ) و كاشت حلزون ( P=0.2 ) نشان داد در هر گروه تفاوت معني داری بین دختران و پسران وجود ندارد. بین سن كاشت حلزون و امتیاز نظريه ذهن رابطه معنادار وجود ندارد (P=0/1 .)
بحث و نتیجه گیری: آسیب شنوايي بر رشد نظريه ذهن پايه در كودكان كاشت حلزون مؤثر بوده است. سن كاشت و جنسیت تاثیری بر رشد نظريه ذهن ندارد.

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396

نویسندگان:زیبا دلخواه ، هوشنگ دادگر ، زهرا سلیمانی، نجوا موسوي

شهریاری بازدید : 222 یکشنبه 25 آذر 1397 زمان : 11:00 نظرات (0)

زمینه و هدف:گروهي از تمرينات گرم كردن صدا با نام كلي تمرينات نیم بست مسیر صوتي، سالهاست كه توسط كاربران حرفه ای صدا به منظور گرم كردن صدا، صداسازی بهینه، بهبود كیفیت صدا و كاهش تنش گلوتال و آرام سازی مسیر صوتي استفاده مي شود. از آنها كه گفتاردرماگران به نوعي كاربران حرفه ای صدا محسوب مي شوند؛ در معرض خطرات مواجهه با مشكلات صوتي قرار دارند.لذا انجام يک سری تمرينات گرم كردن صدا مانند صداسازی در لوله ( phonation in tube ) مي تواند كمک شاياني به پیشگیری از بروز مشكلات صوتي و همچنین بهبود و برگرداندن كیفیت صدا به وضعیت نرمال نمايد. هدف از اين پژوهش بررسي تاثیر فوری اين تمرينات برروی شاخص شدت بدآوايي و معیار خود-ارزيابي ادراكي در گفتاردرمانگران است.

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396

نویسندگان:سیروان سواره سونج ، نگین مرادي

شهریاری بازدید : 222 یکشنبه 11 آذر 1397 زمان : 10:42 نظرات (0)

زمینه و اهداف: در حوادثي كه منجر به آسیب مغزی میشود، لوب فرونتال و به ويژه ناحیه پره فرونتال نسبت به قسمت های ديگر مغز بیشتر در معرض خطر قرار دارد و در نتیجه باعث بد عملكردی در سطوح بالای شناختي و كاركردهای اجرايي از قبیل برنامه ريزی، سرعت پردازش اطلاعات، زبان، حافظه، توجه و ادراک مي شود. يكي از برجسته ترين نقص های شناختي در بیماران آسیب مغزی اختلالات در حافظه فعال است. حافظه فعال با بسیاری از پردازش های شناختي سطح بالا، مانند زبان و فرآيند ارتباطي نامیدن، مرتبط است. بنابراين هدف از مطالعه حاضر، بررسي ارتباط بین حافظه فعال و نامیدن در مواجهه در بیماران دچار آسیب مغز تروماتیک است.
روشها: اين مطالعه، از نوع مقطعي توصیفي - تحلیلي مي باشد كه روی 20 بیمار (10 مرد و 10 زن) ،18 تا 45 ساله انجام شد. در ابتدا، از آزمودني ها تست ارزيابي مختصر وضعیت شناختي گرفته مي شد كه بايد نمره ی بالای 23 را كسب مي كردند. سپس از آزمون نامیدن فارسي و خرده آزمون فراخنای ارقام مقیاس حافظه وكسلر، برای بررسي هدف اصلي پژوهش، استفاده شد.

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396

نویسندگان:احسان همتی  ، داود سبحانی راد ، زهرا قیومی ، محمد صادق سیف پناهی

شهریاری بازدید : 139 پنجشنبه 08 آذر 1397 زمان : 9:10 نظرات (0)

تعداد صفحات : 31

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 308
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 326
  • آی پی امروز : 64
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 112
  • باردید دیروز : 68
  • گوگل امروز : 11
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 268
  • بازدید ماه : 961
  • بازدید سال : 19,729
  • بازدید کلی : 475,143