loading...

گفتار درمانی

اهداف و زمینه: از جمله خطاهای زبر زنجیری گفتار در كودكان كاشت حلزون شده، ميتوان به سرعت پايین و ديرش زياد گفتار اشاره كرد. با توجه به اهمیت ديرش در انتقال آهنگ و مفهوم بودن گفتار، هدف از مطالعه حاضر م

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

اهداف و زمینه: از جمله خطاهای زبر زنجیری گفتار در كودكان كاشت حلزون شده، ميتوان به سرعت پايین و ديرش زياد گفتار اشاره كرد. با توجه به اهمیت ديرش در انتقال آهنگ و مفهوم بودن گفتار، هدف از مطالعه حاضر مقايسه ديرش كلمه در كودكان كاشت حلزون و دارای شنوايي طبیعي در قالب تكالیف تقلید و خواندن بود.
روشها: مطالعه از نوع توصیفي-تحلیلي به صورت بررسي مقطعي و غیرمداخله ای بود كه روی 31 كودک كاشت حلزون و 32 كودک دارای شنوايي طبیعي مقطع دبستان انجام شد. نمونه گیری و ضبط صدا در يک فضای ساكت صورت گرفت. از آزمودني خواسته شد كلمه "بله" را كه به صورت نوشتاری در اختیار وی قرار ميگرفت به صورت خبری، پرسشي و تعجبي بخواند. سپس همین كلمه را بر اساس صدای ضبط شده ی يک متخصص گفتاردرمان، كه پخش ميشد، تقلید كند. ضبط صدا توسط نرم افزار Praat و تجزيه و تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزار spss صورت گرفت.....

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396

نویسندگان: مرضیه حسنوند 1، فرهاد ترابی نژاد 2، جمیله ابوالقاسمی

یافته ها: ديرش كلمه در سه حالت( خبری، پرسشي و تعجبي) در هر دو گروه در تكالیف تقلید و خواندن تفاوت معناداری داشت ( P-Value = 0.041  و 0.001 > P-Value ). ضمن اينكه بیشترين میزان ديرش در هر دو گروه مربوط به حالت تعجبي بود. همچنین میانگین ديرش كلمه در تقلید و خواندن بین دو گروه دارای تفاوت معنادار( 0.001 > P-Value  و 0.017  =P-Value ) بود و در گروه كاشت حلزون بیشتر از طبیعي بود. علاوه بر آن با مقايسه ی ديرش بین تقلید و خواندن، میانگین ديرش كلمه( پرسشي و تعجبي) در تقلید كمتر از خواندن بود.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتايج حاصل، ديرش كلمه در حالت تعجبي بیشتر از دو حالت ديگر است كه ميتواند به دلیل تاكید روی كلمه در اين حالت باشد. از طرفي ديرش كلمه در كودكان كاشت حلزون بیشتر از كودكان طبیعي است و از آنهاكه ديرش يكي از سه پارامتر اصلي آهنگ گفتار است، آسیب آن منجر به آهنگ غیرمعمول گفتار در اين كودكان خواهد شد. بنابراين ميتوان با دادن الگوی صحیح در قالب تقلید، میزان آن را كاهش داد و به بهبود آهنگ گفتار كمک كرد.

شهریاری بازدید : 168 یکشنبه 04 شهریور 1397 زمان : 11:09 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 308
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 326
  • آی پی امروز : 104
  • آی پی دیروز : 62
  • بازدید امروز : 173
  • باردید دیروز : 247
  • گوگل امروز : 13
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 2,117
  • بازدید ماه : 3,579
  • بازدید سال : 22,347
  • بازدید کلی : 477,761