مقدمه: يكي از مهارتهايي كه ميتواند نشان دهنده پیشرفت كودكان در مهارتهای اجتماعي و تحصیلي باشد مهارت داستانگويي است. از آنهائیكه بررسي رشد گفتار و زبان كودكان طبیعي و كودكان دچار اختلالات رشد گفتار و زبان برای گفتاردرمانگران ضروری است يكي از روشهايي كه مهارتهای گفتار و زبان را ميتوان سنجید، استفاده از توانايي داستانگويي كودكان است. اين مطالعه كلان ساختار (موقیت، رويداد آغازين، تلاش و پیامد) را در داستانگويي كودكان دچار تاخیر (كاشت حلزون شده، عقب مانده ذهني)و طبیعي فارسي زبان بر اساس مدت دستور داستان بررسي میكند. اهداف مطالعه اين بودند كه تعیین ميكند كه آيا در كلان ساختار داستان بین كودكان دچار تاخیر و طبیعي تفاوت وجود دارد.
برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت 1396
نویسندگان:سکینه رحیمی مهر ، لعیا غلامی تهرانی، الهام اصل شیرین
روش کار: بررسی: پژوهش مقطعي و توصیفي- تحلیلي حاضر بر روی 26 كودک طبیعي و 30 كودک دچار تاخیر رشد گفتار و زبان (15 كودک كاشت حلزون شده و 15 كودک عقبمانده ذهني) با روش نمونه گیری در دسترس صورت پذيرفت. داده های گفتار توصیفي با روش توصیف تصوير تهیه شد. سپس نتايج محاسبه در برگه ثبت نتیجه آورده ميشود . داده های به دست آمده با استفاده از آزمونهای پارامتريک يومن ويتني و نان پارامتريک تي مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: يافته ها نشان ميدهد در متغیر موقیت بین هر سه گروه تفاوت معنيدار وجود ندارد ( 05. 0< p). داستان كودكان عقبمانده ذهني ساختارهای دستوری داستاني (شروع، تلاش و پیامد) مخالف با كودكان طبیعي منعكس كرد و تفاوت معنيدار وجود دارد ( 0.05 > p )كودكان كاشت شده مهارتهای عالي در صلاحیت زباني در تلاش داستان نشان دادند و اينكه كودكان كاشت شده در پیامد داستان مهارت برابر در صلاحیت زباني نشان دادند. مقدار واحدهای اطلاعات زباني به طور قابل چشمگیری بین كودكان طبیعي و عقب مانده ذهني در صلاحیت زباني مختلف است .
بحث و نتیجه گیری: با توجه به يافته های پژوهش حاضر ميتوان فهمید كه هوش بر روی بیشتر بخشهای كلان ساختار داستان دخالت ميكند. اما داستان كودكان كاشت شده ساختارهای دستوری داستاني مشابه با كودكان طبیعي منعكس كرد. يافته ها از شايستگي مدت دستور داستان از لحاظ مقدار واحدهای اطلاعات داستان برای ارزيابي زبان حمايت ميكنند.