loading...

گفتار درمانی

اهداف و زمینه: خواندن فرآيند درک گفتار نوشته شده ميباشد و هدف از خواندن، كسب موفقیت در درک معنای متن خوانده شده ميباشد. نارساخواني وكم شنوايي دوحیطه چالش آفرين در فرآيند اكتساب سواد هستند. اگرچه مطالع

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

اهداف و زمینه: خواندن فرآيند درک گفتار نوشته شده ميباشد و هدف از خواندن، كسب موفقیت در درک معنای متن خوانده شده ميباشد. نارساخواني وكم شنوايي دوحیطه چالش آفرين در فرآيند اكتساب سواد هستند. اگرچه مطالعات زيادی درمورد ويژگيهای خواندن دراين افراد انجام شده اما مطالعه ی مقايسه ای بین اين دو اختلالات صورت نگرفته است. چنین مقايسه ای مي تواند به يافتن راهكارهای درماني مناسب تر برای هرگروه و درک بهتر فرآيند خواندن كمک نمايد. هدف اين پژوهش مقايسه خطاهای خواندن در دو گروه مي باشد.
روش ها: در اين پژوهش كه از نوع مقطعي و توصیفي-تحلیلي ميباشد، 54 كودک تکزبانه فارسي زبان (31 نفرنارساخوان و 23 نفركمشنوا)از پايه های دوم و سوم دبستان انتخاب شدند.گزينش دانش آموزان به شیوه نمونه گیری در دسترس و از بین مدارس و مراكز اختلالات يادگیری شهر مشهد صورت گرفت. تک زبانه بودن و عدم ابتلا به اختلالات نورولوژيک، شنوايي طبیعي، تحصیل در مدرسه عادی، افت شنوايي بین 26 تا 55 دسي بل، حداقل 1سال استفاده از سمعک در دوره تحصیل، عدم استفاده از وسیله كمک شنیداری غیرسمعک(گروه كم شنوا) ملاكهای ورود و خروج آزمودني ها بود. در اين پژوهش از آزمون محقق ساخت خواندن و نوشتن در دانشآموزان دبستاني (تهراني 1380) استفاده شد و داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS(18) تجزيه وتحلیل گرديد بررسي نرمال بودن داده ها با آزمون كلموگروف اسمیرنوف و شاپیروويلک و بررسي اختلاف میانگین نمرات با آزمون های تي مستقل و من ويتني انجام شد.
یافته ها: از بین تمام خطاها در هر دو گروه و هر دو پايه خطای تركیب اشتباه پربسامدترين خطا بود. اما تنها در خطای حذف حرف در پايه سوم تفاوت معنادار مشاهده شد(0/05 >p )و گروه نارساخوان خطای بیشتری را نشان داد.
بحث و نتیجه گیری: از آنها كه تعداد خطای حذف حرف در دانش آموزان نارساخوان بیشتر است ميتوان گفت كه احتمالا نقص حافظه ی واجي در اين گروه بیشتر ميباشد. شايد بتوان از مجموع موارد فوق نتیجه گرفت كه عملكردهای مربوط به پردازشهای واجي در نارساخوانها بیشتر از گروه كم شنوا آسیب ديده است و ميتوان احتمال داد بیشتر مشكلات سوادآموزی در كودكان كم شنوا ناشي از مشكل شنوايي و در كودكان نارساخوان ناشي از مشكلات واجي باشد. كه در نظر گرفتن اين نتیجه مي تواند در امر درمان كمک كننده باشد.

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396

نویسندگان:لیلا اعزازي 1، لعیا غلامی تهرانی 2، مونس رضایی 3، مهدي جباري نوقابی

شهریاری بازدید : 172 پنجشنبه 16 فروردین 1397 زمان : 9:49 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 308
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 326
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 108
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 187
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 3,621
  • بازدید سال : 22,389
  • بازدید کلی : 477,803