loading...

گفتار درمانی

مقدمه: كاربرد ساختهای دستوری در زبان بیاني، ماهیت رشدی دارد، لذا انتظار ميرود كه در روند رشد طبیعي، همان طور كه كودک بزرگتر ميشود، كاربرد صرفي- نحوی او نیز پیشرفت كند. همچنین، اين رشد، در سالهای اولیه

اطلاعیه های سایت
بــه نام خـــدا


کلیـــنیــــک گـــفــتار درمـــانی (یــــوســـف آبـــاد)


آدرس :

یوسف آباد،خیابان فتحی شقاقی نرسیده به میدان سلماس، پلاک ۱۰۷ واحد ۷


تلفن تماس :

۵ - ۸۸۳۳۲۲۳۴
ایمیل :
speech_clinic@yahoo.com
---------------------------------------------
تــوجـــه :
---------------------------------------------
*تشکیل جلسه درمانی در منزل در صورت ضرورت امکان پذیر است.*

---------------------------------------------

تعرفه تبلیغات کلینیک گفتار درمانی (یوسف آباد)

مقدمه: كاربرد ساختهای دستوری در زبان بیاني، ماهیت رشدی دارد، لذا انتظار ميرود كه در روند رشد طبیعي، همان طور كه كودک بزرگتر ميشود، كاربرد صرفي- نحوی او نیز پیشرفت كند. همچنین، اين رشد، در سالهای اولیه سريعتر از سالهای بعدی اتفاق ميافتد و در میان كودكان كوچکتر نسبت به كودكان بزرگتر، تغییرات زيادی در سرعت رشد مشاهده ميشود. لذا جهت بررسي ماهیت رشدی اين مؤلفه در زبان فارسي، مطالعه ای با هدف بررسي تحول برخي ساختهای دستوری در كودكان طبیعي 5 تا 6 ساله انجام گرفت........

 

برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396

نویسندگان:فاطمه حارث آبادي، محدثه غلامیان عارفی ، طاهره سیما شیرازی، عباس عبادي ، مهدي دستجردي کاظمی


روش ها: اين مطالعه، يک مطالعه توصیفي- تحلیلي از نوع مقطعي است. جامعه مورد مطالعه، 400 كودک طبیعي فارسي زبان 4تا6 ساله و تک زبانه (فارسي زبان)بودند. آزمودنيها به روش تصادفي خوشه ای از بین مهدكودک های شهر تهران انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در اين مطالعه، آزمون تصويری بیان دستور زبان فارسي در كودكان 4تا6 ساله بود. ساخت های دستوری مورد بررسي شامل جملة پرسشي پرسش واژه ای، شرطي، پرسشي بلي- خیر و تعهّبي، حرف ربط علّي و حرف عطف، بند موصولي فاعلي، قیدی و متممي، فعل اسنادی، كسرۀ اضافه، شناسه های فعلي، زمان، وجه و نمود فعل، ضماير شخصي (منفصل و متصل)، تقابلي و اشاره، حروف اضافه، ساخت سببي، صفت تفصیلي و عالي بودند. بعد از گردآوری اطلاعات از طريق اجرای آزمون روی هر آزمودني، جهت بررسي توزيع نرمال داده ها از آزمون كولموگراف- اسمیرنوف استفاده گرديد. سپس از آنالیز واريانس يكطرفه برای مقايسه میانگین نمرات ساختهای دستوری چند آيتمي و از آزمون خي- دو برای مقايسه میانگین نمرات ساختهای دستوری تک آيتمي در 4گروه سني 48تا 53 ماهگي، 54تا 59 ماهگي، 60تا 65 ماهگي، 66 تا 72ماهگي استفاده شد.
یافته ها: نتايج نشان داد كه تفاوت معناداری بین میانگین نمرات ساختهای دستوری چند آيتمي در 4گروه سني وجود دارد.همچنین بین میانگین نمرات ساختهای دستوری تک آيتمي به جز 4ساخت (حرف ربط علّي، بند موصولي متممي، ضمیر تقابلي و فعل سببي) تفاوت معناداری بین 4گروه سني وجود داشت.
نتیجه گیری: نتايج حاكي از رشد تدريجي و معنادار اكثر ساختهای دستوری زبان فارسي مورد ارزيابي توسط آزمون تصويری بیان دستور در کودکان 4تا6 ساله می باشد.

شهریاری بازدید : 155 یکشنبه 14 مرداد 1397 زمان : 14:39 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 308
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 325
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 68
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 168
  • بازدید ماه : 861
  • بازدید سال : 19,629
  • بازدید کلی : 475,043