مقدمه: امروزه شناسايي معتبر كودكان دچار آسیب ويژه زباني (SLI ) به عنوان يک ضرورت و يک چالش مطرح شده است. برای مقابله با اين چالش، اكثريت آسیب شناسان گفتار و زبان، تركیبي از آزمونهای هنجار شده، آزمونهای معیار-مرجع و ارزيابيهای غیررسمي را در روند تشخیصي استفاده ميكنند. عدم وجود يک آزمون زباني رسمي كه بتواند به طور قابل اعتماد در تشخیص كودكان SLI از كودكان طبیعي مورد استفاده قرار گیرد، يكي از مشكلات آسیب شناسان گفتار و زبان در ايران است. در راستا ی حل اين مشكل، آزمون تصويری بیان دستور زبان فارسي برای كودكان 4 -6 ساله طراحي شده است. اين آزمون، از روايي و اعتبار -مناسبي برخوردار است. اما لازم است روايي افتراقي آن جهت استفاده در شرايط بالیني، مشخص شود. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسي روايي افتراقي آزمون تصويری بیان دستور زبان فارسي ميباشد.........
برگرفته از:پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396
نویسندگان:فاطمه حارث آبادی، تکتم مالکی شاه محمود ، زهرا قیومی انارکی ، زهرا مجیدي ، تکتم یعقوبی
روشها: اين مطالعه، يک مطالعه متدولوژيكال و مقطعي است. جمعیت مورد مطالعه شامل 2 گروه كودكان ابیعي و SLI در محدوده 4 - 6 سال و تک زبانه (فارسي زبان)بودند. تعداد آزمودنيها در هر يک از دو گروه، 15 نفر بودند كه به روش نمونه گیری در دسترس از مهدكودکها، مراكز توانبخشي دولتي و خصوصي شهر مشهد انتخاب شدند و هر نمونه در گروه SLI از لحاظ سن و جنس با همتای خود در گروه طبیعي تطبیق داده شد. پس از انتخاب هر آزمودني، آزمون تصويری بیان دستور زبان فارسي در مورد هر يک از آنها اجرا و نتايج آن در برگه پاسخنامه ثبت و مورد تحلیل آماری قرار گرفت. جهت بررسي روايي افتراقي، میانگین نمرات كل آزمون و میانگین هر يک از ساختهای دستوری در دو گروه با استفاده از آزمون تي مستقل مورد مقايسه قرار گرفتند.
یافته ها: نتاي نشان داد كه بین میانگین نمرات كل آزمون در دو گروه تفاوت معنادار است و میانگین نمره گروه طبیعی بالاتر از گروه SLI ميباشد (p<0/05) همچنین، در دو گروه، در تمام ساختهای دستوری مورد بررسي به جز ساخت صفت تفضیلي تفاوت معناداری وجود داشت (p <0.05 ).
بحث و نتیجه گیری: براساس يافته های حاصل، آزمون تصويری بیان دستور زبان از روايي افتراقي مناسبي برخوردار است، در نتیجه توانايي تمايزگذاری دو گروه طبیعي و SLI را از يكديگر دارد.