اهداف و زمینه : عملكرد ارتباطي كودكان لكنتي به شیوه های مختلفي ارزيابي مي شود. آزمونهای استاندارد شده يک ابزار مهم برای ارزيابي مهارت های ارتباطي كودكان به ويژه لكنت هستند. هدف از اين مطالعه تهیه نسخه فارسي و بررسي روايي و پايايي آزمون لكنت دوران كودكي بود.
روش ها: اين پژوهش روی 40كودک لكنتي و 40كودک غیر لكنتي انجام شد. بعد از ترجمه و معادل سازی آزمون لكنت دوران
كودكي(Test of Childhood Stuttering:TOCS 9)به زبان فارسي ، روايي محتوايي و صوری اين آزمون بر اساس نظر صاحب نظران
مشخص شد. سپس برای تعیین روايي همزمان، اين آزمون به همراه آزمون سنجش شدت لكنت(3 Stuttering Severity Instrument 3 : SSI3 )بعنوان آزمون استاندارد طلايي بر روی 80كودک لكنتي و غیرلكنتي انجام شد. همچنین به منظور بررسي پايايي آزمون ازشیوه
های آزمون باز آزمون و ضريب آلفای كرونبا استفاده شد .
یافته ها: تمامي سوالات موجود در آزمون، ترجمه آسان، كیفیت مطلوب و همچنین روايي محتوايي و صوری داشتند .
همبستگي میان نمرات دو آزمون TOCS و 0/000>r = 0/92 )SSI3 1 P)بدست آمد و ضريب آلفای كرونبا برای كل آزمون (a= 91 p<0/000 )بود. همچنین نسخه فارسي آزمون TOCS پايايي آزمون – بازآزمون داشتند. ( p<0/000 ، ICC =0/97 .)
بحث و نتیجه گیری : نتاي[ حاصل از تحقیق حاضر بیانگر اين بود كه نسخه فارسي و معادg سازی شده آزمون لكنت دوران كودكي از روايي و پايايي قابل قبولي برای كودكان فارسي زبان برخوردار است.
برگرفته از: پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران _ اردیبهشت1396
نویسندگان:سارا نادري ، محمدرحیم شاهبداغی